ik gok op een paar stukken mul - maar grootste gedeelte lijkt gewoon onverharde paden/schelpenpaden - graspaden- paar stukjes singletrack.
hier en daar vast ook wel stukken mul inderdaad - dus daar even ploeteren. Pin me er niet op vast - maar de route lijkt een snelle route. Dus banden met niet te veel rolweerstand zullen iets voordeliger zijn (op basis van de 100 km).
Aan de andere kant...ik rijd op minion DHR & DHF, want heb geen anderen. Ook daar gaat het prima op.
kortom - lekker fietse dus
Banden reviews:
- Opperchief
- All rounder
- Berichten: 76
- Lid geworden op: wo 11 juli 2018, 17:55
- Mijn mountainbike: Giant Trance 29er
-
- Mountainbike Junk
- Berichten: 198
- Lid geworden op: do 4 maart 2021, 00:32
Jij zegt dus TB all the way?Opperchief schreef: ↑di 30 augustus 2022, 13:36 ik gok op een paar stukken mul - maar grootste gedeelte lijkt gewoon onverharde paden/schelpenpaden - graspaden- paar stukjes singletrack.
hier en daar vast ook wel stukken mul inderdaad - dus daar even ploeteren. Pin me er niet op vast - maar de route lijkt een snelle route. Dus banden met niet te veel rolweerstand zullen iets voordeliger zijn (op basis van de 100 km).
Aan de andere kant...ik rijd op minion DHR & DHF, want heb geen anderen. Ook daar gaat het prima op.
kortom - lekker fietse dus
- Opperchief
- All rounder
- Berichten: 76
- Lid geworden op: wo 11 juli 2018, 17:55
- Mijn mountainbike: Giant Trance 29er
is en blijft een gokje - maar met alles kom je hoe dan ook rond.
ik gok dat er veel op gravelbike aanwezig zijn. Dus die 2.1 bandjes zou afdoende moeten zijn.
ik gok dat er veel op gravelbike aanwezig zijn. Dus die 2.1 bandjes zou afdoende moeten zijn.
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2092
- Lid geworden op: za 24 november 2007, 11:49
- Mijn mountainbike: Cannondale F-Si Hi Mod, Kona Kahuna
TB all the way !
Hele snelle en betrouwbare band. Zeker in droge omstandigheden. Eigenlijk zelfs nog meer grip op het voorwiel dan het achterwiel. En Norg zal best wel zanderig zijn hier en daar, echter ik neem aan het daar niet de apocalyptische vormen van Schoorl aan neemt.
Hele snelle en betrouwbare band. Zeker in droge omstandigheden. Eigenlijk zelfs nog meer grip op het voorwiel dan het achterwiel. En Norg zal best wel zanderig zijn hier en daar, echter ik neem aan het daar niet de apocalyptische vormen van Schoorl aan neemt.
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2770
- Lid geworden op: zo 8 mei 2022, 10:06
Voor wat het waard is een revieuw van mij betreffdende de volgende banden combi:
Specialized Renegade 2.35 & Fast Track 2.35
De breedte is minder relevant maar puur ter volledigheid.
Sinds half Mei rijdend met deze banden op mijn nieuwe fiets.
Waar ik eerst niet echt vrienden kon worden met de voorband is dit sinds een week of 5 positief geworden.
Hiervoor altijd Maxxis gereden (Ardent race 2.4 voor en Ikon 2.35 achter)
De Renegade is zeer vergelijkbaar met een Ikon, alleen is de casing van de Renegade wat zwakker (de band is ook een stuk lichter) waardoor het zgn. 'Rollen' sneller ervaren wordt.
Qua rolweerstand en grip prima band.
De Fast Trak is een ander verhaal, hier heb ik heel erg aan moeten wennen omdat deze t.o.v. een Ardent echt de bochten in 'gedwongen' moet worden om de grip te krijgen.
De Ardent greep sneller uit zichzelf aan door de hogere zij-nop maar rolt ook minder snel dan de Fast Trak.
Ook hier is de soepelere casing een puntje van aandacht mocht je deze band overwegen.
Ik rij deze banden op een 29mm velg op 1.3 - 1.7 bar (varierend maar voor meestal 1.3, achter 1.5, bij meer 'gravel/ bospad' wil ik er wel eens 0.2 bij doen.
Eindoordeel:
Heerlijk snelle band, die ik nog niet in natte omstandigheden heb kunnen testen, maar ondanks de droogte zich prima kan houden qua grip.
Ik heb met deze combi vanaf Mei 2022 tot heden praktisch half Nederland gereden (Ede e.o., UHR, RVN, Parkstadcombi, De Peel, Ardennen (La Gleize e.o.) en nog geen dingen gevonden die me doen neigen ze eraf te gooien.
Wil je snel gaan en kan je lekker sturen, zeker doen!
Specialized Renegade 2.35 & Fast Track 2.35
De breedte is minder relevant maar puur ter volledigheid.
Sinds half Mei rijdend met deze banden op mijn nieuwe fiets.
Waar ik eerst niet echt vrienden kon worden met de voorband is dit sinds een week of 5 positief geworden.
Hiervoor altijd Maxxis gereden (Ardent race 2.4 voor en Ikon 2.35 achter)
De Renegade is zeer vergelijkbaar met een Ikon, alleen is de casing van de Renegade wat zwakker (de band is ook een stuk lichter) waardoor het zgn. 'Rollen' sneller ervaren wordt.
Qua rolweerstand en grip prima band.
De Fast Trak is een ander verhaal, hier heb ik heel erg aan moeten wennen omdat deze t.o.v. een Ardent echt de bochten in 'gedwongen' moet worden om de grip te krijgen.
De Ardent greep sneller uit zichzelf aan door de hogere zij-nop maar rolt ook minder snel dan de Fast Trak.
Ook hier is de soepelere casing een puntje van aandacht mocht je deze band overwegen.
Ik rij deze banden op een 29mm velg op 1.3 - 1.7 bar (varierend maar voor meestal 1.3, achter 1.5, bij meer 'gravel/ bospad' wil ik er wel eens 0.2 bij doen.
Eindoordeel:
Heerlijk snelle band, die ik nog niet in natte omstandigheden heb kunnen testen, maar ondanks de droogte zich prima kan houden qua grip.
Ik heb met deze combi vanaf Mei 2022 tot heden praktisch half Nederland gereden (Ede e.o., UHR, RVN, Parkstadcombi, De Peel, Ardennen (La Gleize e.o.) en nog geen dingen gevonden die me doen neigen ze eraf te gooien.
Wil je snel gaan en kan je lekker sturen, zeker doen!
'Some even say, riding cross country is the best form of klunking, away from the cops, the cars and the concrete'
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2770
- Lid geworden op: zo 8 mei 2022, 10:06
Dit zijn inderdaad de nieuwste versies
'Some even say, riding cross country is the best form of klunking, away from the cops, the cars and the concrete'
-
- Mountainbike Junk
- Berichten: 198
- Lid geworden op: do 4 maart 2021, 00:32
Thx!Opperchief schreef: ↑di 30 augustus 2022, 15:37 is en blijft een gokje - maar met alles kom je hoe dan ook rond.
ik gok dat er veel op gravelbike aanwezig zijn. Dus die 2.1 bandjes zou afdoende moeten zijn.
Trouwens volgens mij is een gravelbike niet toegestaan voor de wedstrijd.. maar wellicht heb ik het mis.
Ik heb een Fast Trak 2.35 (nieuw model) voor en Renegade 2.1 (oud model) achterPeelrijder schreef: ↑di 30 augustus 2022, 22:36 Voor wat het waard is een revieuw van mij betreffdende de volgende banden combi:
Specialized Renegade 2.35 & Fast Track 2.35
- 70kg
- Fast Trak: leuk dat je spreekt over de bocht "indwingen" zet hem nu altijd rond 1.5 (ga wel eens lager proberen!), maar heb niet altijd het gevoel veel grip te hebben.. heb momenteel nog een passieve (voorzichtige) rijstijl, wat naar jouw oordeel dus contra-productief zou werken
- Renegade moet ik rond de 1.8 bar zetten (23mm velg), anders durft hij te burpen wanneer ik een bruusk een knik/helling op rij en mijn achterwiel stevig contact maakt
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2770
- Lid geworden op: zo 8 mei 2022, 10:06
Dat is wel bijzonder om te horen, ik ben ruim 10kg zwaarder maar heb minder last van dat 'burpen' en zo traag rijdt ik niet volgens mij.
Ik merk gewoon dat als ik weinig gewicht op de voorkant zet, dat hij dan de neiging heeft gaan te glijden.
Het is ook een 'race' band en op de meeste racebakken zit je toch in de agressieve houding, waardoor je die druk al erop zet met je gewicht.
Als je in de bochten te ver naar achter gaat met je gewicht kan je dat glijden dus krijgen.
Kwestie van techniek denk ik, want bij mij gaat het steeds beter ondanks dat alles hier zo mul als de sahara is.
Ik merk gewoon dat als ik weinig gewicht op de voorkant zet, dat hij dan de neiging heeft gaan te glijden.
Het is ook een 'race' band en op de meeste racebakken zit je toch in de agressieve houding, waardoor je die druk al erop zet met je gewicht.
Als je in de bochten te ver naar achter gaat met je gewicht kan je dat glijden dus krijgen.
Kwestie van techniek denk ik, want bij mij gaat het steeds beter ondanks dat alles hier zo mul als de sahara is.
'Some even say, riding cross country is the best form of klunking, away from the cops, the cars and the concrete'
Ik rijdt met de WP Speed 2.4 voor en achter met deze omstandigheden. Rolweerstand is prima in de mulle zand (ik heb geen ervaring met de TB dus weet niet of die nog beter is). Ik heb ook de indruk dat je met de iets bredere bredere band minder in de zand zakt.Linkeballen schreef: ↑di 30 augustus 2022, 13:02 Deze vraag heb ik al gesteld in het veldslag om Norg draadje. Maar ik bedacht me dat ik het beter hier kan vragen, excuses voor de dubbele post
A.s zaterdag rij ik dus de veldslag om Norg marathon van 100k (wedstrijdvak). De tip van een maatje van mij was om de Wolfpack Race 2.4 die ik op het voorwiel heb zitten om te wisselen voor een band met minder profiel zoals de Thunder Burt 2.1
Ik heb de TB gisteren getest op Schoorl (extreem veel mul zand) en dit vind ik toch wel zenuwachtig.
Als tussenweg (tussen de WP race en TB) heb ik ook nog een WP Speed 2.4 liggen (links op de foto). Wellicht is dat ook een optie als voorband?
Dus mijn twee opties zijn dus:
1) TB 2.1 Vóór & Achter
2) WP Speed 2.4 vóór & TB 2.1 achter
Ben erg benieuwd!
Let wel een beetje op als je wat snellere bochten hebt met een laagje los mul zand. Ik heb een aantal keren gehad dat de voorband in één keer weg was. Een paar keren heb ik het kunnen corrigeren. Één keer ging ik onderuit met mijn helm en schouder tegen een hoekpaal van een wei. En die dikke weipaal gaf minder mee dan mijn helm en schouder kan ik je zeggen.
Met een deuk in de helm een blauwe schouder en bovenarm, en wat schaafwondjes ben ik er goed vanaf gekomen. De speed ligt er nog steeds op, maar ik hou er wel iets meer rekening mee in bepaalde bochten. In het najaar gaat de WP Race 2.4 er weer op die ik nog heb liggen.
Speed als voorband is gevaarlijk met los zand en vaste ondergrond.. Zelfs een TB is nog voorspelbaarder. My 2 centjes.FranX78 schreef: ↑wo 31 augustus 2022, 18:58Ik rijdt met de WP Speed 2.4 voor en achter met deze omstandigheden. Rolweerstand is prima in de mulle zand (ik heb geen ervaring met de TB dus weet niet of die nog beter is). Ik heb ook de indruk dat je met de iets bredere bredere band minder in de zand zakt.Linkeballen schreef: ↑di 30 augustus 2022, 13:02 Deze vraag heb ik al gesteld in het veldslag om Norg draadje. Maar ik bedacht me dat ik het beter hier kan vragen, excuses voor de dubbele post
A.s zaterdag rij ik dus de veldslag om Norg marathon van 100k (wedstrijdvak). De tip van een maatje van mij was om de Wolfpack Race 2.4 die ik op het voorwiel heb zitten om te wisselen voor een band met minder profiel zoals de Thunder Burt 2.1
Ik heb de TB gisteren getest op Schoorl (extreem veel mul zand) en dit vind ik toch wel zenuwachtig.
Als tussenweg (tussen de WP race en TB) heb ik ook nog een WP Speed 2.4 liggen (links op de foto). Wellicht is dat ook een optie als voorband?
Dus mijn twee opties zijn dus:
1) TB 2.1 Vóór & Achter
2) WP Speed 2.4 vóór & TB 2.1 achter
Ben erg benieuwd!
Let wel een beetje op als je wat snellere bochten hebt met een laagje los mul zand. Ik heb een aantal keren gehad dat de voorband in één keer weg was. Een paar keren heb ik het kunnen corrigeren. Één keer ging ik onderuit met mijn helm en schouder tegen een hoekpaal van een wei. En die dikke weipaal gaf minder mee dan mijn helm en schouder kan ik je zeggen.
Met een deuk in de helm een blauwe schouder en bovenarm, en wat schaafwondjes ben ik er goed vanaf gekomen. De speed ligt er nog steeds op, maar ik hou er wel iets meer rekening mee in bepaalde bochten. In het najaar gaat de WP Race 2.4 er weer op die ik nog heb liggen.
-
- Mountainbike Junk
- Berichten: 198
- Lid geworden op: do 4 maart 2021, 00:32
Nu maak je het weer ingewikkeld voor mij . Ik had al besloten om voor de TB te gaan. Maar deze is 2.1 inch en de WP speed is 2.4 (7.5 mm breder dus). En jij geeft aan dat de bredere band meer grip heeft in los zand.FranX78 schreef: ↑wo 31 augustus 2022, 18:58Ik rijdt met de WP Speed 2.4 voor en achter met deze omstandigheden. Rolweerstand is prima in de mulle zand (ik heb geen ervaring met de TB dus weet niet of die nog beter is). Ik heb ook de indruk dat je met de iets bredere bredere band minder in de zand zakt.Linkeballen schreef: ↑di 30 augustus 2022, 13:02 Deze vraag heb ik al gesteld in het veldslag om Norg draadje. Maar ik bedacht me dat ik het beter hier kan vragen, excuses voor de dubbele post
A.s zaterdag rij ik dus de veldslag om Norg marathon van 100k (wedstrijdvak). De tip van een maatje van mij was om de Wolfpack Race 2.4 die ik op het voorwiel heb zitten om te wisselen voor een band met minder profiel zoals de Thunder Burt 2.1
Ik heb de TB gisteren getest op Schoorl (extreem veel mul zand) en dit vind ik toch wel zenuwachtig.
Als tussenweg (tussen de WP race en TB) heb ik ook nog een WP Speed 2.4 liggen (links op de foto). Wellicht is dat ook een optie als voorband?
Dus mijn twee opties zijn dus:
1) TB 2.1 Vóór & Achter
2) WP Speed 2.4 vóór & TB 2.1 achter
Ben erg benieuwd!
Let wel een beetje op als je wat snellere bochten hebt met een laagje los mul zand. Ik heb een aantal keren gehad dat de voorband in één keer weg was. Een paar keren heb ik het kunnen corrigeren. Één keer ging ik onderuit met mijn helm en schouder tegen een hoekpaal van een wei. En die dikke weipaal gaf minder mee dan mijn helm en schouder kan ik je zeggen.
Met een deuk in de helm een blauwe schouder en bovenarm, en wat schaafwondjes ben ik er goed vanaf gekomen. De speed ligt er nog steeds op, maar ik hou er wel iets meer rekening mee in bepaalde bochten. In het najaar gaat de WP Race 2.4 er weer op die ik nog heb liggen.
Nou.... Dat gaf ik niet aan. Ik gaf aan dat ik de indruk had dat een breder band minder in de mulle zand zakt. Succes met je keuze. Mij zie je in elk geval niet meer op 2.1 banden.Linkeballen schreef: ↑do 1 september 2022, 11:02 Nu maak je het weer ingewikkeld voor mij . Ik had al besloten om voor de TB te gaan. Maar deze is 2.1 inch en de WP speed is 2.4 (7.5 mm breder dus). En jij geeft aan dat de bredere band meer grip heeft in los zand.