Ja, je zou denken dat de Thunder Burt dus alleen voor droog weer is, maar doet het ook verrassend goed in natte omstandigheden (lees: nat, dus niet modderig). Zeker in het zand.fietstas schreef: ↑zo 27 november 2022, 10:28De banden die er nu op liggen bevallen prima. Ze voelen op asfalt eigenlijk ook best licht. Zodra ik van de weg af ga voelen ze onmiddellijk zwaar. Kan natuurlijk ook aan mijn conditie liggen. Ik reed vroeger soepel rond in dorst. Nu voelt het alsof ik aan het ploegen en zwoegen ben. Ik wil dus een band proberen die hopelijk wat lichter rolt.
Is de thunder burt niet meer voor echt droog weer trouwens? Zou dke achter nog wel aandurven maar voor?
Maar de Thunder Burt achter is in ieder geval goed te doen en doe je van de winter de Rocket Ron voor en van de zomer ook een Thunder Burt voor (een combi van 2.25 achter, 2.35 voor oid).
Overigens, je zou ook nog even met de druk kunnen spelen van de Smart Sam (maar hij loopt idd zwaarder in het terrein tov de weg).
Houd ons op de hoogte, ik lees met veel interesse je ervaringen. Mede omdat ik zelf ook nog niet klaar ben met testenCube-Elite schreef: ↑zo 27 november 2022, 12:58 Al eerder heb ik in diverse topic wat aangegeven over rolweerstand en grip van 2.2 en 2.4 voor XC gebruik.
Ik ben deze test nu weer aan het herhalen, maar dan in een andere vorm.
Ik wil eens kijken of de uitkomst nu onder andere (natter en kouder) anders zijn.
Wat ik gisteren heb gedaan in Amerongen/Leersum. Eerst een rondje met een Pirelli XC RC 2.2 voor en later een XC M 2.4 voor.
Bewust heb ik niets aan de achterkant veranderd omdat ik denk dat 90% van de rolweerstand daar word bepaald.
Totaal gewicht rijder, fiets en kleding etc. Gok ik op 95 kilo.
Gestart met de XC RC voor en achter. Achter 1.6 bar en voor 1.5 (later in de ronde naar 1.4 gegaan).
In deze omstandigheden is de XC RC achter top, altijd grip en loopt ontzettend licht met deze spanning ook fantastisch, rolt niet weg heeft voldoende demping. De beste band die ik ook achter heb gereden samen met de michelin Jet S.
Voor is de band goed maar je voelt door de lage noppen dat als het wat natter wordt d eband wat gaat drijven, stuur je dan op de hoge noppen heb je voldoende grip, maar er is daardoor wat vaagheid. Maar nooit onvoorspelbaar. Prima te doen, maar wat meer zekerheid zou fijn zijn.
De twede ronde de M erop, die overigens maar 1.8mm breder is! Dat komt doordat ik de 2.2 op een 27mm velg had zitten en de 2.4 op een 25mm. Precies verkleerd om, maar ik had geen zin om twee banden te wisselen vrijdag avond.
De 2.4 ook gestart op 1.5, maar die band is veel stugger en 270 gram zwaarder!!! 870 tov 600. 1.5 is voor deze band veel te hard. gezakt naar 1.3 Dat was goed. De band heeft meer grip en voelt vooral rechtuit veel stabieler. Wel fijn na twee a drie uurtje als je moet begin te worden.
Doordat er veel overig verkeer was de twede ronde kan ik de wattages slecht verglijken. Maar een best guess lijkt het erop dat in deze omstandigheden niet veel uit maaklt qua snalheid.
Mogelijk ga ik volgende week weer zo,n testje doen, maar dan wissel ik de banden naar de andere velg.
De M, ondanks de lite in 2.4 is verij zwaar en stug en ook echt wel geschikt voor zwaar XC werk in de alpen tot licht AM.
Ik ben nogsteeds opzoek naar de 2.4 XC RC, maar die is nergens op voorraad. Ik denk dat het voor mijn XC gebruik iig achter de band is.
De fijnste combo tot nu toe vond ik de Jet en de force XC voor. Heel licht gezien de netto breedte van 61mm op een 25mm vekllg voor een 2.25 en stevig genoeg om op lage spanning te rijden.
Het grote voordeel van pirelli en michelin vind ik dat de zijnoppen niet zo extreem naar de zijkant zitten zoals iig vroeger, maar nu ook nog wel bij schwalbe, dat vind ik zo slecht en onvoorspelbaar rijden.
Achter ga ik ook nog een keer testen, maar ik heb wel twee wielen, maar niet twee MTB casette en een 11/28 is me ff te
Ook ik wil de bredere uitvoeringen van de diverse banden nog eens een keer de revue laten passeren. Zowel in een semi slick variant als ook een noppen variant. Niet zozeer in geval van snelheid (voor mij persoonlijk blijft 2.25 de sweetspot voor in NL), maar wel inzake de grip en comfort kant nog eens te testen.
Overigens schrijf ik rolweerstand op het voorwiel nooit af. Althans, de aangehaalde 90% van de rolweerstand zit op het achterwiel, zal meer rond de 70% liggen denk ik. De zomer ben ik doorgekomen met Thunder Burts voor en achter. Als je die combi eenmaal een keer gereden hebt, dan ervaar je wel dat er toch meer rolweerstand (in geval van de Thunder Burt dus het gebrek aan) op het voorwiel zit dan je zou verwachten.