Banden reviews:

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Nespresso
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1578
Lid geworden op: ma 18 oktober 2010, 14:29

Ik ben een aantal jaar terug afgestapt van Schwalbe toen ik bij mijn Scott Maxxis Rekon Race banden afgeleverd kreeg en merkte dat die verbazingwekkend veel grip hadden (zolang ze nieuw zijn;). Dus daarna alleen nog maar de Rekon Race en Forkaster gereden.

Maar ik lees wel heel positieve reviews over de Schwalbe Racing Ray als (zomer)voorband. Heeft iemand daar al ervaring mee?
carbon bike, titanium collarbone...
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29952
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Nutteloze info voor jullie:
De Addix compounds van Schwalbe kunnen slecht tegen veel zonlicht (uv).
Lastig als je in Spanje woont.
Vorig jaar geklaagd bij Schwalbe en netjes 2 nieuwe banden gekregen, maar ondertussen zijn al mn andere Schwalbes ook aan het scheuren.
Schwalbe lijkt dus een band voor N-Europa.
Waarom schrijf ik dit?
O ja, overgestapt op Vittoria, Michelin en Maxxis.
Verder is de ondergrond hier niet te vergelijken met NL, dus mijn keuzes zijn een stuk lomper dan in NL
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Stunning
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2110
Lid geworden op: za 24 november 2007, 11:49

Nespresso schreef: di 13 september 2022, 14:07 Ik ben een aantal jaar terug afgestapt van Schwalbe toen ik bij mijn Scott Maxxis Rekon Race banden afgeleverd kreeg en merkte dat die verbazingwekkend veel grip hadden (zolang ze nieuw zijn;). Dus daarna alleen nog maar de Rekon Race en Forkaster gereden.

Maar ik lees wel heel positieve reviews over de Schwalbe Racing Ray als (zomer)voorband. Heeft iemand daar al ervaring mee?
Hier een groot liefhebber van Maxxis banden en zeker ook de Rekon Race.

Schwalbe is in één ding beter en dat is rolweerstand ! Op de UHR routes die ik rijd vind ik dat persoonlijk ook de belangrijkste eigenschap van banden :-D
(Btw Schwalbe Thunder Burt zelfs nog iets betere grip dan de Rekon Race)

De Ray ken ik overigens niet. Wel de Ron en dat is lekker allround bandje van Schwalbe, snel ook, met een Thunder Burt achterop.

De nieuwe Rons zijn zwaarder met een dikkere zijwand = meer stabiliteit en lekbestendigheid.
Peelrijder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2813
Lid geworden op: zo 8 mei 2022, 10:06

Pirelli scorpions zijn nog een alternatief voor een bloedsnelle zomerband
'Some even say, riding cross country is the best form of klunking, away from the cops, the cars and the concrete'
Freekenstein
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1406
Lid geworden op: ma 7 februari 2011, 14:00
Mijn mountainbike: Surly Karate Monkey | On One Inbred | Soma Fog Cutter

Peelrijder schreef: wo 14 september 2022, 07:56 Pirelli scorpions zijn nog een alternatief voor een bloedsnelle zomerband
En welke combi is dan het snelste denk jij? H op voor én achter, of achter een R?
To quote Hamlet, act 3, scene 3, line 92

"NO"

vrijwilliger Mountainbike Museum
Peelrijder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2813
Lid geworden op: zo 8 mei 2022, 10:06

Freekenstein schreef: wo 14 september 2022, 18:39
Peelrijder schreef: wo 14 september 2022, 07:56 Pirelli scorpions zijn nog een alternatief voor een bloedsnelle zomerband
En welke combi is dan het snelste denk jij? H op voor én achter, of achter een R?
Een vriend van me rijdt hiermee, ik heb hem even geappt en kreeg het volgende antwoord:

Om te beginnen zijn er meerdere varianten van.

De scorpion xc rc dat is de race / wedstrijd xc band. Weinig profiel veel aan de zijkant. Geen band voor modder.

De scorpion xc M medium dus. Die is vrij “normaal” kan prima in modder droog weer eigenlijk een goede all rounder.

De scorpion xc h van hard.
Meer een marthon band. Noppen kort op elkaar, veel noppen, beste compromis tussen rolweerstand en grip.

En de scorpion xc R van rear. Dat is een specifieke achterband voor in combinatie met boven genoemde met uitzondering van de xc rc.

Ik rijd voor en achter met de xc rc.
Ik wil in de winterdagen gaan kijken of ik voor een xc M ga leggen. Die kan toch wat beter tegen modder. Ik laat dan achter de rc liggen.
De harde band blijf ik van weg. Dat past niet bij mijn behoefte.
'Some even say, riding cross country is the best form of klunking, away from the cops, the cars and the concrete'
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1549
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

Peelrijder schreef: wo 14 september 2022, 07:56 Pirelli scorpions zijn nog een alternatief voor een bloedsnelle zomerband
Kom je nu mee.
Peelrijder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2813
Lid geworden op: zo 8 mei 2022, 10:06

Oli4k schreef: wo 14 september 2022, 22:04
Peelrijder schreef: wo 14 september 2022, 07:56 Pirelli scorpions zijn nog een alternatief voor een bloedsnelle zomerband
Kom je nu mee.
Net op tijd toch?
'Some even say, riding cross country is the best form of klunking, away from the cops, the cars and the concrete'
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5861
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

= nix nieuws hoor, velo van een paar jaartjes terug :wink:

https://www.velozine.nl/reviews/test-pi ... xc-banden/
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
defNL
All rounder
All rounder
Berichten: 115
Lid geworden op: di 20 juli 2021, 11:50

Ik rijd het jaar rond op Barzo / Mezcal en ben hier uitermate tevreden over. Een mooi compromis tussen snelheid en grip. Natuurlijk zijn ze niet perfect, maar dat is geen enkele band die je allround gebruikt.

In de lente en zomer zit ik naast de MTB ook op de racefiets en TT. Met de donkere dagen in het vooruitzicht (en beperkte mogelijkheden om legaal het bos in te gaan 's avonds) wil ik ook met de MTB op de weg rijden. Op zich kan dit prima met de racefiets, maar ik heb qua grip e.d. net wat meer vertrouwen in echt brede banden en die passen niet op mijn raceframe. Ik zie dat Schwalbe Super Moto hier vaak geadviseerd wordt. Zelf vond ik nog Michelin Wildrun'r of misschien gewoon de breedst mogelijke GP5000. Iemand nog andere adviezen? Ik zoek naar de snelst mogelijke band op asfalt, liefst tubeless, liefst niet de hoofdprijs. Ik ga met deze banden nergens de bossen in, het is puur voor 's avonds in de winter op de weg. Voor de bossen e.d. gebruik ik een andere wielset met Barzo / Mezcal.
Freekenstein
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1406
Lid geworden op: ma 7 februari 2011, 14:00
Mijn mountainbike: Surly Karate Monkey | On One Inbred | Soma Fog Cutter

Mario070 schreef: do 15 september 2022, 12:01 = nix nieuws hoor, velo van een paar jaartjes terug :wink:

https://www.velozine.nl/reviews/test-pi ... xc-banden/
Heb nu voor het NKSS (naast mijn 27,5+ set) een 29 inch set met de Pirelli's klaar gemaakt. Heb voor én achter een H in 2,4 gemonteerd. de achterband is er een uit een vroege serie denk ik, staat geen Pro Wall of Lite op, en voorop (een nieuwere) is wel een Pro Wall.

We gaan wel zien wat het gaat worden komend weekend. Waarschijnlijk erg gezellig :P
To quote Hamlet, act 3, scene 3, line 92

"NO"

vrijwilliger Mountainbike Museum
paulus1981
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2016
Lid geworden op: za 29 augustus 2009, 23:12
Mijn mountainbike: Banshee Titan & Paradox

Een nieuwe Maxxis Assegai Exo+ 1294 gram maar liefst, band en merkbaar meer solide dan de vorige versie, 150gram zwaarder ook.

Grip zonder eind (mits niet heel veel modder) en ik kan de band op wat lagere druk rijden zonder nerveus te worden over stoot lekken dan zijn voorganger.
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Ik heb bij mijn laatste tripje(s) met continental argotal / kryptotal R gereden. 2.6 op fully en hardtail. Kom van Magic Mary / Nobby Nic en ben eigenlijk heel erg tevreden :)
Waar woke is, is vuur
paulus1981
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2016
Lid geworden op: za 29 augustus 2009, 23:12
Mijn mountainbike: Banshee Titan & Paradox

Makkelijk schreef: di 20 september 2022, 22:02 Ik heb bij mijn laatste tripje(s) met continental argotal / kryptotal R gereden. 2.6 op fully en hardtail. Kom van Magic Mary / Nobby Nic en ben eigenlijk heel erg tevreden :)
Welke, endurance, enduro of downhill?

Mijn achterband was deze zomer een Kryptotal enduro 2,4”. Dit ivm beschikbaarheid probleem van de dhr in exo+ dat is me eigenlijk niet tegengevallen, rolt lichter, grip genoeg en ging niet lek. Wel zijn een paar noppen bijna afgescheurd, dat ben ik van Maxxis niet gewend.
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2172
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

defNL schreef: do 15 september 2022, 13:28 Ik rijd het jaar rond op Barzo / Mezcal en ben hier uitermate tevreden over. Een mooi compromis tussen snelheid en grip. Natuurlijk zijn ze niet perfect, maar dat is geen enkele band die je allround gebruikt.

In de lente en zomer zit ik naast de MTB ook op de racefiets en TT. Met de donkere dagen in het vooruitzicht (en beperkte mogelijkheden om legaal het bos in te gaan 's avonds) wil ik ook met de MTB op de weg rijden. Op zich kan dit prima met de racefiets, maar ik heb qua grip e.d. net wat meer vertrouwen in echt brede banden en die passen niet op mijn raceframe. Ik zie dat Schwalbe Super Moto hier vaak geadviseerd wordt. Zelf vond ik nog Michelin Wildrun'r of misschien gewoon de breedst mogelijke GP5000. Iemand nog andere adviezen? Ik zoek naar de snelst mogelijke band op asfalt, liefst tubeless, liefst niet de hoofdprijs. Ik ga met deze banden nergens de bossen in, het is puur voor 's avonds in de winter op de weg. Voor de bossen e.d. gebruik ik een andere wielset met Barzo / Mezcal.
Maxxis heeft nog de Hookworm, Grifter en Torch, Michelin ook nog de Protek
Plaats reactie