Banden reviews:

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
Vision
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 224
Lid geworden op: wo 27 augustus 2014, 09:52

Stunning schreef: wo 27 oktober 2021, 07:47
Vision schreef: di 26 oktober 2021, 08:52
Voel je je wat zekerder met een Ardent, wat overigens een prima band is en die lekker rolt, dan zou ik in geval van skinwall voor 2x de Ardent 2.25 gaan (2.4 zou ik echt teveel band vinden op dergelijke routes) gezien er tussen de verschillende Maxxis type skinwall banden nog wel eens lichte kleurverschillen willen zitten. En als je skinwallbandfanaat bent, dan wil je dat niet :wink: hoewel de banden worden toch wel vies in de modder de komende weken :winkie:
Thanks voor deze info ! Dit is precies wat ik nodig had om mijn keuze te kunnen gaan maken, ik ben technisch niet zo begaafd dus 2 x Ikon voor nu is voor mij helaas geen optie. Kamp daarbij nog met wat onzekerheid ivm met een val van zo'n enkele maanden geleden waardoor ik voor langere tijd niet heb kunnen fietsen, wat helaas dat gevoel alleen maar versterkt heeft zoek het nu dus echt in Grip voor Rolweerstand. Echter dit laatste moet niet te gek gaan worden natuurlijk, een Ardent 2.4 voor op het voorwiel lijkt voor mij aangezien deze breder is + hogere zijnoppen heeft dan de 2.25 voornamelijk voor het mentale aspect een wel okay keuze, dan maar wat meer rolweerstand.

Desondanks dat gegeven een Ardent 2.40 + een Ardent 2.25 besteld, eventueel voor op voorwiel en achter doch ik ga ze eerst beiden (zonder latex) op het voorwiel monteren om te zien welke mij het beste bevalt, mss wordt het wel 2 x 2.25.

Thanks for the heads up :-q ivm de afwijkende kleuren, aangezien ik idd een skinwallfanaat :wink:  ben daar even ingedoken, er zijn twee verschillende (kleuren) versies de ene heet, Skinwall de andere Tanwall, dus ook nog een Ikon evt voor achter ipv de Ardent 2.25 in dezelfde kleurstelling (Skinwall) als de Ardent besteld :winkie:
Stunning
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2090
Lid geworden op: za 24 november 2007, 11:49
Mijn mountainbike: Cannondale F-Si Hi Mod, Kona Kahuna

Vision schreef: wo 27 oktober 2021, 11:23
Stunning schreef: wo 27 oktober 2021, 07:47

Thanks voor deze info ! Dit is precies wat ik nodig had om mijn keuze te kunnen gaan maken, ik ben technisch niet zo begaafd dus 2 x Ikon voor nu is voor mij helaas geen optie. Kamp daarbij nog met wat onzekerheid ivm met een val van zo'n enkele maanden geleden waardoor ik voor langere tijd niet heb kunnen fietsen, wat helaas dat gevoel alleen maar versterkt heeft zoek het nu dus echt in Grip voor Rolweerstand. Echter dit laatste moet niet te gek gaan worden natuurlijk, een Ardent 2.4 voor op het voorwiel lijkt voor mij aangezien deze breder is + hogere zijnoppen heeft dan de 2.25 voornamelijk voor het mentale aspect een wel okay keuze, dan maar wat meer rolweerstand.

Desondanks dat gegeven een Ardent 2.40 + een Ardent 2.25 besteld, eventueel voor op voorwiel en achter doch ik ga ze eerst beiden (zonder latex) op het voorwiel monteren om te zien welke mij het beste bevalt, mss wordt het wel 2 x 2.25.

Thanks for the heads up :-q ivm de afwijkende kleuren, aangezien ik idd een skinwallfanaat :wink:  ben daar even ingedoken, er zijn twee verschillende (kleuren) versies de ene heet, Skinwall de andere Tanwall, dus ook nog een Ikon evt voor achter ipv de Ardent 2.25 in dezelfde kleurstelling (Skinwall) als de Ardent besteld :winkie:
Hah, mooi dat je eruit bent gekomen wat betreft je keuze :-q

Ik had de Ardent 2.25 een paar trainingen voorop gehad (als training en planning voor de BBC in Limburg) en die band rolt prima. De 2.4 uitvoering heeft grotere noppen, met de kans op ingraven op zachtere ondergronden, daardoor een minder wendbare fiets en kan ook weer valpartijen tot gevolg hebben. Maar zo ver zal het niet komen vermoed ik, dus lekker gaan uittesten en laat hier even je bevindingen weten :-q
JMA1992
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 852
Lid geworden op: do 8 november 2018, 20:01
Mijn mountainbike: Cube stereo 120

Fries74 schreef: di 5 oktober 2021, 11:50 Mss is dit al eens gevraagt maar kan het niet vinden. Ik rij nu met (a/v) race king protection 29x2,20 / cross King protection 29x2,20.

Ik wil iets breder maar niet veel zwaarder en niet teveel rolweerstand.

Ik kijk nu bij Maxxis en dan de rekon race of de aspen en dan in de maten (v/a) 2,4/2,25 maar wat zou nu de beste keuze zijn. Allebij lijken ze voldoende grip te geven in de bochten (de race king heeft dat iets minder) Aspen heb ik al eens mee gereden in 2,25 (v/a) maar met de rekon race totaal geen ervaring. Dus wie kan mij een goed advies geven..
Zomaar een vraagje ; waarom doe je die 2,2 crossking niet achter en een 2,3. Crossking voor? Heb je achter toch meer grip, hoef je niet breder en scheelt je gewicht? En voor pak je dan iets breder wat je ook meer grip oplevert.

Ik vraag dit omdat ik crossking 2.3 v/A heb en zit te twijfelen om achter 2.2 crossking te plaatsen. Ik heb voor namelijk een 30mm velg en achter een 24mm velg.
Omdraaien kan altijd nog!
defNL
All rounder
All rounder
Berichten: 115
Lid geworden op: di 20 juli 2021, 11:50

defNL schreef: zo 24 oktober 2021, 22:36 ... Lang verhaal KNIP

Ik heb de randen ingesopt en de band op 4 bar laten ploppen, maar er blijft een slag in zitten.
Het ging op meerdere vlakken fout. Er zat toch een klein slagje in de velg. Niet direct met het oog te zien, maar in mijn zelf gefabriceerde wielrichter wel. 1mm zijwaards en 1mm hoogte. Deze heb ik er uit getrokken. Daarna het wiel tubeless gemaakt met tape. Band er op, laten ploppen met de voetpomp en... kaarsrecht. De boosdoener was vooral het feit dat ik hem met biba niet goed in de velgrand kreeg. Meer dan een uur geprobeerd en geen succes. Zonder biba beiden binnen 5 mins goed. Nu nog seallant er in, want zonder verliezen de banden ongeveer een halve bar per uur. Ik gok dat dit normaal is.

[edit] Net Orange seal in gegooid en dan kan ik ze deze week eens echt goed testen.
psychonaut038
All rounder
All rounder
Berichten: 103
Lid geworden op: zo 10 mei 2020, 11:47
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon 8 2021 en YT jeffsy core 3 2022

Ik ben nou al een maand aan het kijken naar banden, maar ik kom er echt niet uit.

Ik rij nu een grand canyon 8 NoNi voor en achter. Dat bevalt prima.

In februari krijg ik een jeffsy. Nu wil ik de grand canyon gewoon houden als xc fiets en de jeffsy als freestyle fiets voor Nederland + Duitsland, België enzo. Dus ook af en toe gewoon een route hier fietsen. En ook volgend jaar verbier waarachijnlijk.

De standaard meegeleverde banden dhr2 voor en achter gebruik ik wel voor het bikepark.

Wat rolt dan nog prima maar heeft meer grip dan de nobby nics?

Ik zat te denken aan.

Mazza / aggaro
Butcher / elliminator
magic mary / nobby nic
DHR2 / aggressor
DHR2 / rekon

Ik kan nergens vergelijkingen vinden met nobby nics en andere banden.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Als die NN's je goed bevallen op de Canyon kun ook een setje op de Jeffsey voor NL gebruik monteren (ik begrijp het toch goed dat je de DHR's dan voor het buitenlandwerk bewaart?)

Van de banden die je noemt heeft een Magic Mary wel veel grip, maar rolt niet licht, zeker niet lichter dan een NN. DHR2 een beetje idem, grip zat maar geen snel bandje als je alles zelf moet trappen. Beiden zouden niet mijn keuze voor NL routes zijn, wel goed voor in de bergen.
De Rekon is dan weer de andere kant op, minder grip dan een NN maar rolt ook (een beetje) lichter. Met NN's een beetje opletten om welke versie het gaat, die zijn dacht ik opgeschoven de zware kant op bij de laatste modelwisseling. En daarmee minder ideaal voor typische NL rondjes.

Voor NL gebruik kom je met een Rekon achter denk ik prima weg (behalve in de vette modder). Zou je met een Maxxis voor willen combineren dan een Forekaster bijvoorbeeld.
Of een vergelijkbare setup van een ander merk, maar in de basis een wat snellere trailband achter en eentje met net wat meer nop voor. En geen banden kiezen die richting een kg per stuk wegen als je vlot rollend spul zoekt voor de Nederlandse routes.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
psychonaut038
All rounder
All rounder
Berichten: 103
Lid geworden op: zo 10 mei 2020, 11:47
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon 8 2021 en YT jeffsy core 3 2022

Ik zoek niks XC waardigs, voor in NL daar rij ik met de hardtail voor met NoNi. Zijn wrl zware NoNi volgens mij, maar gaat prima. Van het zomer ook een rit gedaan van 80km eden, lunteren en nog 1 daar.

Ik zoek trail banden die overkill voor Nederland zijn, maar nog wel voorruit komen zeg maar.

Ik dacht de dhr2 voor en achter voor bikeparks.

Volgend jaar in de bergen fietsen. Dan lijkt mij dhr2 voor en achter niet de beste optie.

Dus zou mooi zijn een redelijk rollend setje voor buitenland en alpen. En af en toe een route hier.

Of dat ik alleen de achterband hoef te wisselen bv.
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Onlangs een Minion DHF gemonteerd. Nou de rolweerstand viel positief op. Niet direct merkbaar meer rolweerstand dan een MKIII. Een stuk minder rolweerstand dan Der Baron.

Voor xc in Nederland zou ik echt minder monteren dan NoNi. Bijvoorbeeld Barzo en Mezcal van Vittoria.
Stunning
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2090
Lid geworden op: za 24 november 2007, 11:49
Mijn mountainbike: Cannondale F-Si Hi Mod, Kona Kahuna

psychonaut038 schreef: di 9 november 2021, 14:34 Ik zoek niks XC waardigs, voor in NL daar rij ik met de hardtail voor met NoNi. Zijn wrl zware NoNi volgens mij, maar gaat prima. Van het zomer ook een rit gedaan van 80km eden, lunteren en nog 1 daar.

Ik zoek trail banden die overkill voor Nederland zijn, maar nog wel voorruit komen zeg maar.

Ik dacht de dhr2 voor en achter voor bikeparks.

Volgend jaar in de bergen fietsen. Dan lijkt mij dhr2 voor en achter niet de beste optie.

Dus zou mooi zijn een redelijk rollend setje voor buitenland en alpen. En af en toe een route hier.

Of dat ik alleen de achterband hoef te wisselen bv.
Maxxis Ardent loopt echt lekker licht en ik vond ze persoonlijk overkill voor NL.

2.4 voor en 2.25 achter. De Forekaster loopt ook lekker licht trouwens.
Gebruikersavatar
RaMoNNeKe
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1188
Lid geworden op: ma 16 augustus 2010, 11:56
Mijn mountainbike: is geel

psychonaut038 schreef: di 9 november 2021, 14:34 Ik zoek niks XC waardigs, voor in NL daar rij ik met de hardtail voor met NoNi. Zijn wrl zware NoNi volgens mij, maar gaat prima. Van het zomer ook een rit gedaan van 80km eden, lunteren en nog 1 daar.

Ik zoek trail banden die overkill voor Nederland zijn, maar nog wel voorruit komen zeg maar.

Ik dacht de dhr2 voor en achter voor bikeparks.

Volgend jaar in de bergen fietsen. Dan lijkt mij dhr2 voor en achter niet de beste optie.

Dus zou mooi zijn een redelijk rollend setje voor buitenland en alpen. En af en toe een route hier.

Of dat ik alleen de achterband hoef te wisselen bv.
Zit hier niks voor je bij:
viewtopic.php?f=20&t=152384

Zelf altijd met deze DHRII's in bikeparks (ook in Alpen) gereden en vind ze geweldig 8)

Rekon/Dissector combi leuk voor NL :-q
Ride a bike!
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Tsja, wat is overkill.... daar verschillen de meningen nogal over :D
Veel mensen vinden een NN al overkill voor Nederland, zie Stunning die de Ardent al overkill vind (en dat is helemaal geen echt lompe band, gewoon trail. Een NN is grover dan een Ardent).

En wat je in de bergen gaat doen maakt ook nogal verschil. Volle bak over de keien rammen, dan ontkom je niet aan lomp rubber met goede lekbescherming. Maar ga je wat gecontroleerder naar beneden (zoals ik) is een Maxxis met EXO karkas of een Schwalbe Snakeskin ook stevig genoeg.
Ik heb daar drie Alpenweken met twee DHR's (EXO karkas) gereden, nul keer lek. Maar volgas loop je wel meer risico op lekken, dan ga je bij Maxxis naar de DD karkassen en die banden zijn geen pretje om zelf naar boven te trappen.

Maar voor hier en gematigd Alpengebruik? Bijvoorbeeld Rekon, Ardent, Forekaster, NN, Mountainking, Trailking, Hans Dampf in volgorde van "lomp". En dan wel een karkas met iets bescherming, EXO of EXO+ bij Maxxis, Snakeskin bij Schwalbe, Protection bij Conti.
Maar ja, Michelin heeft ook prima bandjes in het assortiment, of Wolfpack, of Vittoria, of of of natuurlijk...

Kortom, de bandenwereld is een bos met heel veel bomen en wat je ook kiest, alles zal een compromis zijn. Dus toch een keer knoop doorhakken en zelf ervaren of het wat voor je is, bandenkeus is zo persoonlijk...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
psychonaut038
All rounder
All rounder
Berichten: 103
Lid geworden op: zo 10 mei 2020, 11:47
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon 8 2021 en YT jeffsy core 3 2022

RaMoNNeKe schreef: di 9 november 2021, 15:07
Zelf altijd met deze DHRII's in bikeparks (ook in Alpen) gereden en vind ze geweldig 8)

Rekon/Dissector combi leuk voor NL :-q
Ah top, ik dacht dat de dhr2 te draggy waren om te fietsen.
psychonaut038
All rounder
All rounder
Berichten: 103
Lid geworden op: zo 10 mei 2020, 11:47
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon 8 2021 en YT jeffsy core 3 2022

kermit schreef: di 9 november 2021, 15:21
Maar voor hier en gematigd Alpengebruik? Bijvoorbeeld Rekon, Ardent, Forekaster, NN, Mountainking, Trailking, Hans Dampf in volgorde van "lomp". En dan wel een karkas met iets bescherming, EXO of EXO+ bij Maxxis, Snakeskin bij Schwalbe, Protection bij Conti.
Maar ja, Michelin heeft ook prima bandjes in het assortiment, of Wolfpack, of Vittoria, of of of natuurlijk...

Kortom, de bandenwereld is een bos met heel veel bomen en wat je ook kiest, alles zal een compromis zijn. Dus toch een keer knoop doorhakken en zelf ervaren of het wat voor je is, bandenkeus is zo persoonlijk...
Ah top dus hans dampf voorop en nobby nic achter :D
defNL
All rounder
All rounder
Berichten: 115
Lid geworden op: di 20 juli 2021, 11:50

Ik heb inmiddels met Barzo / Mezcal en Ray / Ralph gereden. Voorheen reed ik op de goedkoopste Smart Sams. Ter vergelijking is dit zeg maar premium vs goedkoop. Op het vlakke, zeker op asfalt en rechte (droge) zandpaden zijn de B/M en R/R een stuk sneller dan de Sams. Ik heb geen powermeter geinstalleerd op mijn MTB, maar op het gevoel is het denk ik toch echt zo'n 10% sneller. In het bochtenwerk e.d. moet ik zeggen dat ik weinig tot geen verschil merk. Dat licht misschien aan mijn beperkte technische vermogen, maar als ik de grens op zoek beginnen ze allemaal ongeveer even snel te schuiven.

Geheel niet wetenschappelijk gebaseerd, puur op gevoel, maar toch.
psychonaut038
All rounder
All rounder
Berichten: 103
Lid geworden op: zo 10 mei 2020, 11:47
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon 8 2021 en YT jeffsy core 3 2022

Kwam vandaag iemand tegen bij zeddam. Die reed daar met gemak op zn nukeproof scout met assegai voor en dissector achter.

Ik kan ook nergens van op aan hier. :lol:

Ben ook voor een meer normale hardtail gegaan, omdat men hier op het forum zeiden dat een LTHT hier niet goed fietst.

Zitten denk ik meer boswielrenners op dit forum.
Plaats reactie