Banden reviews:

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Koban
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1110
Lid geworden op: zo 19 april 2020, 08:32
Mijn mountainbike: twee wielers
Contacteer:

Vorige week een emtb besteld (mijn eerste E en mullet). Persoonlijk vind ik de banden die erop zitten iets te grof.
Maxxis Minion DHR II 27,5x2.60
Maxxis Assegai 29x2,5

Voor nu onderstaande combinatie besteld. Rekon achter en Minion voor. Iemand ervaring met deze combinatie of nog andere Maxxis opties. Om te testen in nabije toekomst. Fiets zelf hoofdzakelijk Reichswald en af en toe rondje Mook.
Maxxis Rekon 27.5x2.40
Maxxis Minion DHR II 29x2,40
GPX routes Rechswald --> Reichswald.nl
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

maartendd schreef: ma 2 mei 2022, 11:38 Volgende week nieuwe fiets, en nu in banden stress.
Beetje door de bomen het bos niet meer te zien.

Op de nieuwe fiets Koan hei hei CR, zitten 2x Maxxis Recon race banden.
Nu rij ik afgelopen 2 jaar hoofdzakelijke Ralph/Ray combo in 2.35 op 30mm binnenmaat velg.
Waarbij op de lux trail ook de Wicked will in 2.4 voor. Voor mijn doen in NL kan ik hier altijd goed mee uit de voeten en zou ik normaal altijd terug pakken op bekende vertrouwde recept.

Nu zitten er op de nieuwe fiets Maxxis banden, nu ga ik binnen kort met club weekend naar de Eifel en komende zomer met de fiets richting Slovenië, talie en zwarte woud. in beide gebieden lekker in de bergen met meer trailen en routes dan dat ik kan rijden met de vakantie met de fam. Dus ook hiervoor kijk ik met een schuin oog wat kan ik nu het beste doen. Met maxxis weinig ervaring maar volgens veel lezen.

Rij meestal tubeless, dus elke keer ombouwen wordt ook zo'n rotzooi.
Maxxis opzet:
NL -> Recon race 2.4 wbt / Recon 2.4 wbt
Buitenland > Ikon 2.35 / Recon 2.4 wbt

Schwalbe: Nieuwe nic geen ervaring mee, wel eens een oude gereden oem op fiets dat voelde als een tractor band
NL -> Ralp 2.35 / Ray of Wicked-will
Buitenland -> Wicked will / Nieuwe Nobby nic

waar doe ik slim aan, want 1 set voor alles zal altijd zwaarder zijn wat voor 80 / 90 % NL rijden weer zonde is.
Die Hei Hei is in de plaats van de Lux Trail? Ze lijken erg op elkaar. Dus qua banden kom je met ongeveer hetzelfde weg.
Je kunt ook 2 Wicked Wills gaan rijden. Doe ik alles mee van Zuid-L en Blg t/m Alpen, alle seizoenen. Agressief XC, technische trails, alleen geen bikeparken 'waarbij je steeds loskomt met de wielen' (drops prima, steil en technisch prima, aleen springheuvels met veel airtime skip ik).
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Koban schreef: ma 2 mei 2022, 11:53 Vorige week een emtb besteld (mijn eerste E en mullet). Persoonlijk vind ik de banden die erop zitten iets te grof.
Maxxis Minion DHR II 27,5x2.60
Maxxis Assegai 29x2,5

Voor nu onderstaande combinatie besteld. Rekon achter en Minion voor. Iemand ervaring met deze combinatie of nog andere Maxxis opties. Om te testen in nabije toekomst. Fiets zelf hoofdzakelijk Reichswald en af en toe rondje Mook.
Maxxis Rekon 27.5x2.40
Maxxis Minion DHR II 29x2,40
Minder profiel snap ik, maarwaarom smaller?
Reichswald en Mook hebben veel zand en dan is breed fijner.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

maartendd schreef: ma 2 mei 2022, 11:38 Volgende week nieuwe fiets, en nu in banden stress.
Beetje door de bomen het bos niet meer te zien.

Op de nieuwe fiets Koan hei hei CR, zitten 2x Maxxis Recon race banden.
Nu rij ik afgelopen 2 jaar hoofdzakelijke Ralph/Ray combo in 2.35 op 30mm binnenmaat velg.
Waarbij op de lux trail ook de Wicked will in 2.4 voor. Voor mijn doen in NL kan ik hier altijd goed mee uit de voeten en zou ik normaal altijd terug pakken op bekende vertrouwde recept.

Nu zitten er op de nieuwe fiets Maxxis banden, nu ga ik binnen kort met club weekend naar de Eifel en komende zomer met de fiets richting Slovenië, talie en zwarte woud. in beide gebieden lekker in de bergen met meer trailen en routes dan dat ik kan rijden met de vakantie met de fam. Dus ook hiervoor kijk ik met een schuin oog wat kan ik nu het beste doen. Met maxxis weinig ervaring maar volgens veel lezen.

Rij meestal tubeless, dus elke keer ombouwen wordt ook zo'n rotzooi.
Maxxis opzet:
NL -> Recon race 2.4 wbt / Recon 2.4 wbt
Buitenland > Ikon 2.35 / Recon 2.4 wbt

Schwalbe: Nieuwe nic geen ervaring mee, wel eens een oude gereden oem op fiets dat voelde als een tractor band
NL -> Ralp 2.35 / Ray of Wicked-will
Buitenland -> Wicked will / Nieuwe Nobby nic

waar doe ik slim aan, want 1 set voor alles zal altijd zwaarder zijn wat voor 80 / 90 % NL rijden weer zonde is.
Geen stress
Gewoon 2 sets en af en toe wisselen.
Ook bij tubeless ( je wordt steeds handiger).
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16705
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

ThaSingleTrackMastah schreef: ma 2 mei 2022, 12:12
Koban schreef: ma 2 mei 2022, 11:53 Vorige week een emtb besteld (mijn eerste E en mullet). Persoonlijk vind ik de banden die erop zitten iets te grof.
Maxxis Minion DHR II 27,5x2.60
Maxxis Assegai 29x2,5

Voor nu onderstaande combinatie besteld. Rekon achter en Minion voor. Iemand ervaring met deze combinatie of nog andere Maxxis opties. Om te testen in nabije toekomst. Fiets zelf hoofdzakelijk Reichswald en af en toe rondje Mook.
Maxxis Rekon 27.5x2.40
Maxxis Minion DHR II 29x2,40
Minder profiel snap ik, maarwaarom smaller?
Reichswald en Mook hebben veel zand en dan is breed fijner.
Ik zou ook niet smaller gaan, want smaller is ook lager en pedalstrikes zijn nooit leuk. Maar bij een motor komen er dan ook nog eens krachten op de lagers in de motor, en het vervangen daarvan is geen simpel klusje.

Voor wat betreft profiel: het hangt van je gebruik af. Als je geen extreem steile hellingen wilt doen kom je met een Rekon achter prima weg. Maar een e-mtb kan serieus steil omhoog en dan wordt tractie wel echt een punt.
Tijdens mijn eerste Alpenweek met de e-mtb had ik ook een Rekon (2.8 ) achterop, maar die schoot tekort als het steil en los werd. De fiets kon in principe die helling wel aan, maar de achterband draaide door dus het werd lopen. Dat is met zo'n zware fiets geen kattepis (ter info: overschat de walk-assist niet: die is leuk op vlakke paden maar je hebt er bar weinig aan in zulk terrein).
Het jaar daarna heb ik er voor de Alpen de originele Minion DHR (ook 2.8 ) weer terug erop gelegd.

Nu wissel ik twee keer per jaar banden: voor de bergen grof spul voor en achter, voor NL achter iets minder grofs. Aan de andere kant, zolang je niet met de actieradius in de problemen komt maakt het niet zoveel uit. Door de ondersteuning is een wat zwaarder rollende band niet echt een punt waar je wakker van hoeft te liggen :tong
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Koban
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1110
Lid geworden op: zo 19 april 2020, 08:32
Mijn mountainbike: twee wielers
Contacteer:

2.4 leek mij wel mooi start punt om mee te starten. Geen ervaring met e-mtb. Op de andere fully heb ik 2.35 liggen en daar content mee. Vandaar de keuze om te starten met 2.4. Zag zo snel geen andere combinaties, zonder dat het profiel zo grof word.
GPX routes Rechswald --> Reichswald.nl
maartendd
All rounder
All rounder
Berichten: 81
Lid geworden op: wo 15 juli 2020, 16:26

aurelius schreef: ma 2 mei 2022, 12:07
maartendd schreef: ma 2 mei 2022, 11:38
Maxxis opzet:
NL -> Recon race 2.4 wbt / Recon 2.4 wbt
Buitenland > Ikon 2.35 / Recon 2.4 wbt

Schwalbe: Nieuwe nic geen ervaring mee, wel eens een oude gereden oem op fiets dat voelde als een tractor band
NL -> Ralp 2.35 / Ray of Wicked-will
Buitenland -> Wicked will / Nieuwe Nobby nic

waar doe ik slim aan, want 1 set voor alles zal altijd zwaarder zijn wat voor 80 / 90 % NL rijden weer zonde is.
Die Hei Hei is in de plaats van de Lux Trail? Ze lijken erg op elkaar. Dus qua banden kom je met ongeveer hetzelfde weg.
Je kunt ook 2 Wicked Wills gaan rijden. Doe ik alles mee van Zuid-L en Blg t/m Alpen, alle seizoenen. Agressief XC, technische trails, alleen geen bikeparken 'waarbij je steeds loskomt met de wielen' (drops prima, steil en technisch prima, aleen springheuvels met veel airtime skip ik).
Klopt , Hei hei cr komt inplaats van de lux trail cf7. De hei hei was toch mijn eerste liefde alleen lang niet leverbaar, dus vandaar tijdelijk voor de trail gegaan.

2x de willy voor buitenland is idd geen gek idee.

Heb jij ook de Ray gereden ?, want ik vindt/vond voor mijn gevoel geen echte extra grip te vinden bij de willy in verhouding met de Ray.?
Misschien als ik de ray opnieuw opleg dat ik het het verschil ga merken, heb ook weinig slechter weer gereden dus misschien dat op dat moment de willy net even wat beter naar voren komt. In droog weer, vindt ik ze qua grip erg gelijkwaardig.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

De Ray mist op technische steile trails bergop grip, zeker als het wat natter, modderig, is. En steil bergaf mist ‘ie remgrip. Op vaste routes kom je die passages bijna nergens tegen, waar ik rijd wel ‘in ‘t wild’.
Heb nu toevalliger weer even de veel lichter rollender Ray erop gelegd, omdat het zo droog is gaat dat nu wel. Wordt het natter, ga ik op buitenlandvakantie, dan snel de WiWi er weer op, voor het betere ‘downcountry-achtig trailwerk (stevig XC, lichtere trails, alles op bikeparkbezoek na).
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
JAM2
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 18
Lid geworden op: wo 6 januari 2021, 22:51

Koban schreef: ma 2 mei 2022, 11:53 Vorige week een emtb besteld (mijn eerste E en mullet). Persoonlijk vind ik de banden die erop zitten iets te grof.
Maxxis Minion DHR II 27,5x2.60
Maxxis Assegai 29x2,5

Voor nu onderstaande combinatie besteld. Rekon achter en Minion voor. Iemand ervaring met deze combinatie of nog andere Maxxis opties. Om te testen in nabije toekomst. Fiets zelf hoofdzakelijk Reichswald en af en toe rondje Mook.
Maxxis Rekon 27.5x2.40
Maxxis Minion DHR II 29x2,40
Hoi, mocht jij van de assagai af willen ik heb nog Vittoria E Barzo 29er liggen een van 2.25 en een 2.35.

Groetjes
Matze
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 2
Lid geworden op: zo 8 mei 2022, 09:43

Hallo allen.

Ik heb jullie mening dan wel advjes nodig. Ik heb een Trek Xcaliber 9 2021. Nu wil ik nieuwe banden nemen maar kom Er niet echt uit. Dus graag jullie meening vwb mijn keuze en of dit ook past.

29 x 2.40 is maximaal wat de fabrikant opgeeft naar mijn weten.

Voorband:
https://www.bikester.nl/maxxis-forekast ... cgid=37136

Achterband:
https://www.bikester.nl/maxxis-rekon-ra ... cgid=37136

Ik hoor graag wat jullie roepen.

Greetz ..... Matze
corex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1869
Lid geworden op: vr 1 juli 2005, 15:57
Mijn mountainbike: hard, fully en een vouw mtb

Hier kun je veel info vinden . viewtopic.php?f=4&t=60917
alpine stars cromega dx , giant escaper (rip), giant mcm (2x rip), cannondale f600, trek topfuel (rip), trek topfuel 8, santa cruz blur xc 2, trek fuel ex 8
Bochtenridder 1e klas
Stop vertrutterisatie !
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

En verplaatst...
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16705
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Iemand ervaring met een Specialized Butcher en/of Eliminator? Aangezien ze af fabriek op mijn laatste aanwinst zaten heb ik ze al, maar wellicht zijn er mensen met meer ervaringen? De eerste indrukken zijn prima, maar aangezien die op droge Nederlandse rondjes opgedaan zijn zegt me dat nog niet heel veel.

De Butcher ken ik wel in de dikke 27.5" x 2.8 uitvoering en die beviel me vorig jaar in de Alpen prima, dus ik heb goede hoop. Maar 29" x 2.3 oogt wel wat ielig als je aan 2.8 rubbers gewend bent :D

Ik verwacht vooral droge stenige trails, ik zal mijn eigen ervaringen nog wel terugkoppelen na de ritten daar.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Maatje rijdt er altijd al mee en ik heb nooit de indruk dat hij wezenlijk minder grip heeft dan ik met magic mary of dhf/dhr. We rijden altijd dezelfde dingen.

1x op natte klei bij remouchamps was er een merkbaar grip-probleem maar toen waren de banden ook versleten.
Waar woke is, is vuur
Gebruikersavatar
kan niet meer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2180
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 22:29
Mijn mountainbike: Spot Mayhem

Iemand die wat kan zeggen over hoe een 2.6 band valt op een 40 mm velg? (40 mm inwendig)
2.8 zal iets beter vallen maar wordt ook weer zo breed.
"This species has amused itself to death"
Plaats reactie