Banden reviews:

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
HarrieD
All rounder
All rounder
Berichten: 88
Lid geworden op: di 21 april 2009, 20:42
Mijn mountainbike: Radon frame, eigenbouw afmontage

Even een review van banden van de andere kant van het (prijs)spectrum. Sinds een maand heb ik nu voor en achter een Continental CrossKing 2.2 met binnenband gemonteerd, als vervanger van de Maxxis Crossmark. Bij bike-discount.de gekocht voor 19 euro per stuk. Op mijn vaste routes (Appelscha/Diever) een heerlijk rollende band die een goede grip biedt in de bochtjes en mij een zeker gevoel geeft. Op de verharde weg van en naar de MTB route vind ik deze banden opvallend licht rollen.
Ik fiets altijd alleen, hoef mij niet meer te meten met anderen en veiligheid en grip vind ik belangrijker dan pure snelheid. Ben ondertussen dichter bij de 70 dan bij de 60 en een valpartij heeft dus meer inpact dan 20 jaar geleden.
JorisB
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 46
Lid geworden op: zo 26 april 2020, 21:13
Mijn mountainbike: Santa Cruz Blur

Ik ben ooit begonnen met de CrossKing in de goedkopere compound, alles leuk en aardig totdat ik op een dag in het nat reed: levensgevaarlijk
awinkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3300
Lid geworden op: za 10 oktober 2015, 21:11
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SL 6.9

Valt toch wel mee? Ik heb er de Drenthe200 mee gereden tijdens de natste edities en leef nog steeds. :-)
In de herfst en winter gebruik ik ‘m voor en achter en in de zomer vervang ik ‘m achter voor een Wolfpack Speed.
Gebruikersavatar
HB_Eagle
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 828
Lid geworden op: do 2 augustus 2018, 19:36

Welke band eigenschappen zou nu het beste zijn
Nu (er hier) zoveel wegglijdend blad licht

Harde of zachte compound
Hoge of lage nop
Brede of smalle band
Lage of hogere druk
Laatst gewijzigd door HB_Eagle op za 5 november 2022, 15:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Brakes are my enemy

Kona Hei Hei cr/dl
Gebruikersavatar
PaneVino
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1327
Lid geworden op: do 8 augustus 2013, 22:22

Kun je pas zeggen op basis van ondergrond en type trail. Is het bosgrond, zandgrond, zandgrond met kiezel, steen, klei ..... Maakt allemaal uit.

Maar als ik dan toch moet kiezen, zou ik gaan voor een wat meer open noppen patroon.
2020 Trek Fuel EX
2018 Trek 920 (gestolen)
2015 Kona Wo
novaterra
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2952
Lid geworden op: wo 4 mei 2005, 19:27
Mijn mountainbike: Bird Aeris 9

argotal en kryptotal re
Bird Aeris 9 blurple
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7393
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Ideaal voor bladeren daar waar het er echt toe doet qua lijmkeuze, stenen, wortels en grip...
Afbeelding

Past ook makkelijk achterop een rugzak. :-q
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Peelrijder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2830
Lid geworden op: zo 8 mei 2022, 10:06

HB_Eagle schreef: vr 4 november 2022, 16:14 Welke band eigenschappen zou nu het beste zijn
Nu (er hier) zoveel wegglijdend blad licht

Harde of zachte compound
Hoge of lage nop
Brede of smalle band
Maakt niets uit, je hebt op allemaal geen tot heel erg weinig grip.

Ik durf zelf te beweren uit ervaring dat een droog bladerentapijt minder grip heeft dan een bladerentapijt waar de bladeren vochtig/ nat zijn.

Ik heb me de afgelopen weken schuivers (geen valpartijen) gemaakt die ik op nat blad nog nooit gemaakt heb.

Ik rij met snel rollende xc bandjes, maar ik geloof er niets van dat er een band is die je hier enig voordeel op gaat bieden.

Spikes of een band met zeer ver openstaande en hoge noppen kan hier beperkt iets mee misschien omdat de noppen door het bladerdek heen steken, maar ik zou er mijn hoop niet op vestigen.

Mountainbikebanden zijn gemaakt voor zand/ aarde, niet voor een bladerdek.
Daar kan je op afstemmen in de hoop dat je nog grip kan vatten tussen de bladeren door.
'Some even say, riding cross country is the best form of klunking, away from the cops, the cars and the concrete'
JorisB
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 46
Lid geworden op: zo 26 april 2020, 21:13
Mijn mountainbike: Santa Cruz Blur

awinkel schreef: wo 2 november 2022, 23:20 Valt toch wel mee? Ik heb er de Drenthe200 mee gereden tijdens de natste edities en leef nog steeds. :-)
In de herfst en winter gebruik ik ‘m voor en achter en in de zomer vervang ik ‘m achter voor een Wolfpack Speed.
Ik refereer aan de basis compound, niet aan de CrossKingg als model in bv duurdere compounds
Gebruikersavatar
HB_Eagle
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 828
Lid geworden op: do 2 augustus 2018, 19:36

BoeFra schreef: ma 31 oktober 2022, 12:29
BoeFra schreef: ma 24 oktober 2022, 21:54

Weet iemand toevallig waar de nieuwe 2.4 Forekaster te koop is? Ik kan nu alleen de 2.6 versie vinden, of juiste de 2,35 oude versie. Maar ik ben dus op zoek naar die 2.4 nieuwe versie. Dank!
Advies opgevolgd en besteld. Bij tradeinn met dank aan HB_Eagle voor de tip!
en.... al uitgeprobeerd?
Ik ben niet nieuwsgierig 🤔
Brakes are my enemy

Kona Hei Hei cr/dl
RaoulGS
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 15
Lid geworden op: vr 1 januari 2021, 15:22

Ik hoop dat jullie mij kunnen adviseren;

Ik heb een Canyon Lux trail CF8, en die heeft voor een Maxxis Rekon 3C Exo 2.4 en achter een Maxxis Rekon Race Dual Exo 2.35.

Dat is een combi gericht op lage rolweerstand en laag gewicht. Echter, met alle natte en modderige bladerzooi nu zou ik graag de Rekon achter leggen, en dan voor een wat grovere band. De paadjes naar beneden in Zuid Limburg worden langzaam tricky.

Ik zie alleen door de bomen het bos niet meer, ik zoek een balans tussen grip, gewicht en rolweerstand. Heeft iemand suggesties?
Gebruikersavatar
kan niet meer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2192
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 22:29
Mijn mountainbike: Spot Mayhem

De Forekaster van Maxxis. Misschien gewoon de oude versie met 2.35 als breedte. Gewicht dacht ik iets van 750 gram. De nieuwe uitvoering is zwaarder en meer Trail-gericht.
"This species has amused itself to death"
paulus1981
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2017
Lid geworden op: za 29 augustus 2009, 23:12
Mijn mountainbike: Banshee Titan & Paradox

Wolfpack trail in 2,25” zou dit wel goed doen denk ik, zonder dat het heel zwaar of log wordt..

Als je bang bent dat dat te zwaar rolt doet een oud type Maxxis forekaster hetzelfde maar iets minder grip en weerstand.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10376
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

kan niet meer schreef: di 8 november 2022, 13:51 De Forekaster van Maxxis. Misschien gewoon de oude versie met 2.35 als breedte. Gewicht dacht ik iets van 750 gram. De nieuwe uitvoering is zwaarder en meer Trail-gericht.
Deze combi, als je het bij Maxxis wilt houden :-q .
Doet 't prima op de steilste trails in Zuid L en net over de grens in Blg.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Stunning
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2117
Lid geworden op: za 24 november 2007, 11:49

Ik heb de Bart Brentjes gereden (wel kurkdroog) met de Forekaster en Ikon, beide in 2.2 en kon niet gelukkiger zijn met mijn bandenkeuze. Met de Forekaster voorop hoef je gewoon niet na te denken, gewoon lekker sturen en gaan. Ik zou het wel weten

(ps: ik ga overigens van de week twee compleet nieuwe Forekasters in 2.35 in de verkoop doen, met het witte Maxxis logo now wel, gloednieuw en ongereden van een nieuwe fiets die ik net geleverd heb gekregen, als je interesse hebt, stuur maar even een berichtje :-q )
Plaats reactie