Banden reviews:

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
Schriemer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 158
Lid geworden op: zo 6 juli 2014, 20:16
Mijn mountainbike: Cube attention

De barzo/mezcal combi die te koop aangeboden wordt is ook 2.35.
Weet niet hoe rond of vierkant de vittorias vallen.
De forekasters hebben als ik de foto zo zie de zijnoppen wat schuiner naar buiten staan. Dus meer grip in de bochten. En als die echt zo licht loopt als iedereen zegt.. :-q
Dizer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 488
Lid geworden op: ma 14 september 2015, 22:44

Mijn oude achterband ( Schwalble Thunder Burt 54-622 29x2.10 ) is gescheurd, iemand een idee voor een waardige opvolger?

Gewoon weer de nieuwe versie?: Schwalbe Thunder Burt Addix Speed Super Race

Afbeelding

Volgens mij is deze niet meer in het volledig zwart leverbaar..
Stunning
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2090
Lid geworden op: za 24 november 2007, 11:49
Mijn mountainbike: Cannondale F-Si Hi Mod, Kona Kahuna

Dizer schreef: zo 28 november 2021, 12:05 Mijn oude achterband ( Schwalble Thunder Burt 54-622 29x2.10 ) is gescheurd, iemand een idee voor een waardige opvolger?

Gewoon weer de nieuwe versie?: Schwalbe Thunder Burt Addix Speed Super Race

Afbeelding

Volgens mij is deze niet meer in het volledig zwart leverbaar..
Maxxis Rekon Race en je kijkt nooit meer naar Schwalbe om...
novaterra
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2918
Lid geworden op: wo 4 mei 2005, 19:27
Mijn mountainbike: Bird Aeris 9

Stunning schreef: zo 28 november 2021, 23:47
Dizer schreef: zo 28 november 2021, 12:05 Mijn oude achterband ( Schwalble Thunder Burt 54-622 29x2.10 ) is gescheurd, iemand een idee voor een waardige opvolger?

Gewoon weer de nieuwe versie?: Schwalbe Thunder Burt Addix Speed Super Race

Afbeelding

Volgens mij is deze niet meer in het volledig zwart leverbaar..
Maxxis Rekon Race en je kijkt nooit meer naar Schwalbe om...
rubber technisch loopt voor de xc bandjes maxxis 20jr achter op de rest. het rolt prima, maar bij nat weer is er bijna geen grip. neem je een conti met black chili dan rolt het goed en heb je met nat en koud weer ook grip.
Bird Aeris 9 blurple
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7363
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Blijft toch interessant hoe de mening over banden zo verschillen, daar moet zwarte magie achter zitten :tong Zo ken ik ook nog wel iemand die niet enthousiast wordt van Continental en Black Chili om het zacht uit te drukken en bij Michelin zweert (Fransen...).
(heb zelf nog wel een set Barons met Black Chili liggen maar nog nooit gebruikt)

Ik was afgelopen zondag voor m'n doorsnee XC rondje overigens weer erg blij met m'n Rapid Rob; deed precies wat ik ervan verwachtte :bier:
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Stunning
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2090
Lid geworden op: za 24 november 2007, 11:49
Mijn mountainbike: Cannondale F-Si Hi Mod, Kona Kahuna

Ik heb dat commentaar over Maxxis met natte grond al een keer eerder gelezen, interessant... Ik kan mij daar gelukkig zelf niet in vinden. Ik rij de Rekon Race zelfs voor en achter op natte grond en nergens last van.

Maar goed, dat is puur mijn persoonlijke ervaring. Evenals ik beide een Maxxis en Schwalbe band in handen heb, heb ik het gevoel dat ik met Maxxis echt kwaliteit in handen heb en de Schwalbe banden, meh, weet niet. Ik heb heel even het Addix rubber zelf getest en na een aantal ritten waren er al noppen compleet verdwijnen... Op de Utrechtse Heuvelrug wel te verstaan :o

Maxxis heeft de laatste jaren behoorlijk veel getest en ontwikkeld met input van de MTB wereld top. Ik neem aan dat als het rubber echt achter zou lopen, de top wel ander rubber zou rijden, desnoods met een Maxxis logo erop geplakt. Als ik dan MvdP zo met Aspens WT in de bagger van Tjechië naar beneden zie rossen..., denk ik dat het wel los zal lopen met de Maxxis grip op natte paden.
Vision
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 224
Lid geworden op: wo 27 augustus 2014, 09:52

Stunning schreef: wo 27 oktober 2021, 16:14
Vision schreef: wo 27 oktober 2021, 11:23

Hah, mooi dat je eruit bent gekomen wat betreft je keuze :-q

Ik had de Ardent 2.25 een paar trainingen voorop gehad (als training en planning voor de BBC in Limburg) en die band rolt prima. De 2.4 uitvoering heeft grotere noppen, met de kans op ingraven op zachtere ondergronden, daardoor een minder wendbare fiets en kan ook weer valpartijen tot gevolg hebben. Maar zo ver zal het niet komen vermoed ik, dus lekker gaan uittesten en laat hier even je bevindingen weten :-q
Hierbij mijn eerste bevindingen, in de eerste instantie alleen een Ardent (2.25/Dual/EXO/TR/Skinwall) besteld voor op het voorwiel, was al vrij snel overtuigd dat ik dit een hele fijne band vond :-q Stabiel, comfortabel, rolt goed en idd genoeg cq veel grip voornamelijk in de bochten merkte ik dit, kan daar nu platter/schuiner doorheen als eerst, hij stuurt op een of andere manier ook makkelijker althans dat is mijn indruk. Een tweede besteld voor achter, wat een stuk fijner/zekerder rijd als voorheen met de FT van Specialized die met deze weersomstandigheden nog wel eens wilde weg of door slippen, niks van gemerkt met de Ardent.

Inmiddels al enkele ritten mee gereden gisteren was het behoorlijk nat en modderig, daar gleed de voorband wel wat (welke band niet) doch gecontroleerd vind hem voor mij (misschien vreemd genoeg) meer vertrouwen geven als de GC (T7/Grid) van Specialized, die ik er eerst op had. Rij de Ardent's (tubeless) met 1.6 voor, 1.75 achter bij een eigen gewicht van zo'n 93kg totaal/systeem gewicht +/- 103 kg, voornamelijk voor vind ik hem comfortabel zeker in combi met de Brain voorvork die nogal stug/hard is, nu een erg fijne combi (imo) met een Ardent.

Zag nu net een Ardent (2.25) met andere compound de MaxxPro60, aangezien ik totaal niet thuis ben in de vele compounds van Maxxis :~ vraag ik mij af waar deze compound beter in is of voor is ? Als in bv meer grip en of rolweerstand, misschien wat beter geschikt voor, voor of achter enzo ? 
Stunning
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2090
Lid geworden op: za 24 november 2007, 11:49
Mijn mountainbike: Cannondale F-Si Hi Mod, Kona Kahuna

Ik heb de Ardent ook getest dit jaar en ik herken mij volledig in jouw omschrijving. Voor in Nederland UHR routes vond ik de band persoonlijk iets te grof en is het voor mij de Rekon Race geworden, die heeft min of meer dezelfde rij eigenschappen als de Ardent, maar loopt dan nog iets lichter.

Wat betreft de compounds, die staan hier uitgelegd: https://www.maxxis.com/media/987636/202 ... atalog.pdf
Vision
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 224
Lid geworden op: wo 27 augustus 2014, 09:52

Stunning schreef: di 30 november 2021, 20:21 Ik heb de Ardent ook getest dit jaar en ik herken mij volledig in jouw omschrijving. Voor in Nederland UHR routes vond ik de band persoonlijk iets te grof en is het voor mij de Rekon Race geworden, die heeft min of meer dezelfde rij eigenschappen als de Ardent, maar loopt dan nog iets lichter.

Wat betreft de compounds, die staan hier uitgelegd: https://www.maxxis.com/media/987636/202 ... atalog.pdf
Thanks voor die link :-q ! De Rekon Race ga ik zeker uitproberen in het voorjaar, dat is voor mij nu wat te weinig qua noppen.
Johanson
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 313
Lid geworden op: ma 7 september 2020, 21:09

Hoi allemaal,

Ik rijd op mijn nieuwe fiets al een poosje met een Specialized Fast track 2.25 in gription compound (??) voor en op zich heb ik weinig te klagen over de grip of rolweerstand. Ik merk alleen dat de band bij lage spanning erg snel de neiging heeft om om te slaan of te gaan rollen.

Ik heb geen geweldige pomp /spanningsmeter maar voor mijn gevoel slaat deze band veel sneller door dan een Racing Ray bij dezelfde druk. Beide op velgen met een interne breedte van 25 mm.

Kan dit aan de band liggen? Of zit er ondanks de gelijke (opgave van de) binnenbreedte verschil in de velgen? Is er iemand die met deze banden rijdt?
Vision
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 224
Lid geworden op: wo 27 augustus 2014, 09:52

Johanson schreef: vr 3 december 2021, 14:16 Hoi allemaal,

Ik rijd op mijn nieuwe fiets al een poosje met een Specialized Fast track 2.25 in gription compound (??) voor en op zich heb ik weinig te klagen over de grip of rolweerstand. Ik merk alleen dat de band bij lage spanning erg snel de neiging heeft om om te slaan of te gaan rollen.
Ik reed met de skinwall versie kon met mijn gewicht 95kg, totaal systeemgewicht 105kg achter niet lager gaan als 1.8 bar (tubeless) vóór 1.7 bar, 25 intern velgen.De skinwall versie heeft wel wat zachtere zijwanden als de normale versie. Rij nu met 2x Maxxis Ardent 2.25 EXO/Dual is met verstevigde zijwanden daar kan ik lager mee in druk gaan.
g60
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3316
Lid geworden op: zo 14 oktober 2007, 20:11
Mijn mountainbike: Gary fisher superfly 100, custom build. Scott scale rc ‘12 custom.Trek 920 (ex tacx).
Contacteer:

Johanson schreef: vr 3 december 2021, 14:16 Hoi allemaal,

Ik rijd op mijn nieuwe fiets al een poosje met een Specialized Fast track 2.25 in gription compound (??) voor en op zich heb ik weinig te klagen over de grip of rolweerstand. Ik merk alleen dat de band bij lage spanning erg snel de neiging heeft om om te slaan of te gaan rollen.

Ik heb geen geweldige pomp /spanningsmeter maar voor mijn gevoel slaat deze band veel sneller door dan een Racing Ray bij dezelfde druk. Beide op velgen met een interne breedte van 25 mm.

Kan dit aan de band liggen? Of zit er ondanks de gelijke (opgave van de) binnenbreedte verschil in de velgen? Is er iemand die met deze banden rijdt?
Kan zeker aan de band liggen. Waarschijnlijk heeft de specialized dunnere wangen? En welk type racing ray is het? Evo, performance, snakeskin, super race, super ground..? Ik vind dat rollen ook helemaal niks. Mijn vittoria xc race's doen het ook vrij snel. Iets harder oppompen dus de dunnere bandjes (en een goede pomp aanschaffen :wink: ).
life starts @ 150bpm...
Gebruikersavatar
Foxc
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 189
Lid geworden op: wo 16 december 2020, 21:35

Vision schreef: vr 3 december 2021, 14:47
Johanson schreef: vr 3 december 2021, 14:16 Hoi allemaal,

Ik rijd op mijn nieuwe fiets al een poosje met een Specialized Fast track 2.25 in gription compound (??) voor en op zich heb ik weinig te klagen over de grip of rolweerstand. Ik merk alleen dat de band bij lage spanning erg snel de neiging heeft om om te slaan of te gaan rollen.
Ik reed met de skinwall versie kon met mijn gewicht 95kg, totaal systeemgewicht 105kg achter niet lager gaan als 1.8 bar (tubeless) vóór 1.7 bar, 25 intern velgen.De skinwall versie heeft wel wat zachtere zijwanden als de normale versie. Rij nu met 2x Maxxis Ardent 2.25 EXO/Dual is met verstevigde zijwanden daar kan ik lager mee in druk gaan.
Heb precies hetzelfde gehad met mijn Specialized Ground control en Renegade bandjes. Bij het eraf halen van de banden viel me ook op hoe dun en flexibel de wangen eigenlijk zijn. Nu omgeruild voor Wolfpacks en nergens last meer van bij zelfs lagere drukken.
Vision
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 224
Lid geworden op: wo 27 augustus 2014, 09:52

Foxc schreef: do 16 december 2021, 22:35
Vision schreef: vr 3 december 2021, 14:47
Ik reed met de skinwall versie kon met mijn gewicht 95kg, totaal systeemgewicht 105kg achter niet lager gaan als 1.8 bar (tubeless) vóór 1.7 bar, 25 intern velgen.De skinwall versie heeft wel wat zachtere zijwanden als de normale versie. Rij nu met 2x Maxxis Ardent 2.25 EXO/Dual is met verstevigde zijwanden daar kan ik lager mee in druk gaan.
Heb precies hetzelfde gehad met mijn Specialized Ground control en Renegade bandjes. Bij het eraf halen van de banden viel me ook op hoe dun en flexibel de wangen eigenlijk zijn. Nu omgeruild voor Wolfpacks en nergens last meer van bij zelfs lagere drukken.
Was er bij de Ardent's vergeten bij te melden dat het hier ook om de tan/skinwall versie gaat. De zijwanden zijn aanzienlijk steviger als die van de Specialized GC&FT (vorige versie) banden, alsmede ook van Vittoria banden allen in de skinwall versie. Kan met deze Ardent's ook makkelijker/beter met een lagere druk rijden als met de, voorgenoemde banden. Rij nu met 1.5 voor, 1.7 achter (tubeless/25 intern) bij een eigen gewicht van 95kg totaal systeemgewicht +/- 105kg.
Yeah Steel
All rounder
All rounder
Berichten: 146
Lid geworden op: ma 4 januari 2016, 21:47
Mijn mountainbike: Epic SWORKS 2023, Santa Cruz Hightower LT

rubber technisch loopt voor de xc bandjes maxxis 20jr achter op de rest. het rolt prima, maar bij nat weer is er bijna geen grip. neem je een conti met black chili dan rolt het goed en heb je met nat en koud weer ook grip.
HUH ? ik heb jaaaaren ThunderBurt gereden. Met mijn nieuwe brede velgen ook de TB 2.35" besteld, beviel me niet, waar dit een vooruitgang zou moeten zijn tov de 2.25 die ik altijd reed. Dit jaar dus overgestapt naar De Maxxis Reckon Race 2.35" ik vind het echt een superband. Afgelopen zaterdag bij de VWC in Harderwijk (bagger en modder) prima kunnen rijden. Grip ZAT.

Het zal wel persoonlijk zijn maar bovenstaande kan ik me totaal niet in vinden
MTBArnhem
Plaats reactie