Banden reviews:

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
rokl
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2303
Lid geworden op: zo 1 mei 2011, 16:28

Heb vandaag de nieuwe Barzo Graphene 2.0 skinwall 29x2.25" gemonteerd. De eerste band die ik meteen tubeless kreeg met mijn standpomp. Vroeger altijd een nieuwe band enkele dagen met binnenband moeten rijden voordat ik hem tubeless kreeg. Verder: de skinwall heeft zoals de naam zegt dunnere zijwanden vergeleken met de TNT versie. Voor mijn gevoel geeft de skinwall wat meer comfort tijdens het rijden vergeleken met de TNT.
Mijn bikes: Merida Big.Nine 3000-D Lite (2013-2021); Grand Canyon CF SL 8.9 (2016-); Scott Spark 910 (2020-)
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8041
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

bijkerk0318 schreef: vr 16 augustus 2019, 12:32
Jurriaan schreef: vr 16 augustus 2019, 11:15 Mezcal, omdat die er ook in 2.35 is :-q
Volgens mij zijn mijn velgen 25mm valt 2,35 daar goed op? Is denk ik gewoon de standaard velg breedte?
Ik rijd ook met 25mm intern en 2.35, rolt TNT explosief goed :winkie:
bijkerk0318
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 329
Lid geworden op: wo 7 augustus 2019, 11:09
Mijn mountainbike: Trek x caliber 8 2018

Ik heb achter de vittoria meczal tnt geplaatst. Wat een verschil vergelijken met mijn bontrager xr2 comp banden. De vittoria rolt veel lichter! Wel een klein nadeeltje; banden stuiteren als je ze iets harder oppompt.

Nu moet ik een keuze gaan maken omtrent de voorband, mijn huidige voorband(bontrager xr2 comp) is een prima band als het om grip gaat en dan vooral als de ondergrond een beetje nat is. Ik voel de banden goed aan. Onlangs heb ik in winterberg een huurfiets gehad met bontrager xr4 2,40 banden pff wat een grip! Dat wil ik ook op mijn eigen mtb, maarja dat is overkil voor Amerongen etc. Bontrager heeft een nieuwe xr3 met de zij noppen van de xr4 en middennoppen van de xr2 team issue klinkt als een goede combi, wolfpack race schijnt ook goeie grip te hebben en ook de vittoria barzo. Tja waar moet je dan voor gaan🤔 minste rolweerstand en toch veel grip
RuudRuud
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 994
Lid geworden op: di 10 september 2013, 05:20

Barzo zou mijn persoonlijke keuze zijn aangezien je achter een Mezcal hebt.
byorka
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8735
Lid geworden op: ma 26 juli 2004, 20:29
Mijn mountainbike: Ne ne Niner

byorka schreef: di 13 augustus 2019, 22:11
byorka schreef: zo 14 juli 2019, 17:28 Voor:Force XC 2.25
Achter: Jet XCR 2.25
Die Jet xcr achter is echt een super bandjes. Afgelopen zondag de Utrechtse Heuvelrug gefietst en ik ben er echt blij mee.
Hij valt breed, het lijkt wel een 2.4.
Rolt licht en zeer goede controle.

Dit weekend leg ik voor de Force er weer op kan niet wachten!
Ook de Michelin Force bevalt prima als voorband. Ik heb er de hele Utrechtse Heuvelrug mee gefietst en dat beviel prima. Nergens een moment van onzekerheid, geen verrassingen. Makkelijk tubeless te maken en met de handjes te verwisselen.
De rolweerstand van de set is prima, ik merk geen verschil met RaRa/RoRo.
De force lijkt iets smaller te zijn dan de Jet maar hij is nog steeds volumieus en breed genoeg.
Laatst gewijzigd door byorka op za 31 augustus 2019, 15:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik ploeterde en rook de overwinning!

Later bleek het alleen maar gebakken lucht te zijn.
bijkerk0318
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 329
Lid geworden op: wo 7 augustus 2019, 11:09
Mijn mountainbike: Trek x caliber 8 2018

RuudRuud schreef: za 31 augustus 2019, 10:06 Barzo zou mijn persoonlijke keuze zijn aangezien je achter een Mezcal hebt.
Zal wel het mooiste zijn en ook logisch. En er zijn een hoop positieve reacties erover te vinden. Ik denk dat ik voor de barzo g
bijkerk0318
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 329
Lid geworden op: wo 7 augustus 2019, 11:09
Mijn mountainbike: Trek x caliber 8 2018

byorka schreef: za 31 augustus 2019, 10:16
byorka schreef: di 13 augustus 2019, 22:11

Die Jet xcr achter is echt een super bandjes. Afgelopen zondag de Utrechtse Heuvelrug gefietst en ik ben er echt blij mee.
Hij valt breed, het lijkt wel een 2.4.
Rolt licht en zeer goede controle.

Dit weekend leg ik voor de Force er weer op kan niet wachten!
Ook de Michelin Force bevalt prima als voorband. Ik heb er de hele Utrechtse Heuvelrug mee gefietst en dat beviel prima. Nergens een moment van onzekerheid, geen verrassingen. Makkelijk tubeless te maken en met de handjes te verwisselen.
De rolweerstand van de set is prima, ik merk geen verschil met RaRa/RoRo.
Kun je de force vergelijken met de barzo/meczal en/of bontrager xr2? Of heb je geen ervaring met deze banden? Qua grip en weerstand, noppenprofiel, welke lijkt dan op de force?

De force ziet er mooi uit!
RuudRuud
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 994
Lid geworden op: di 10 september 2013, 05:20

bijkerk0318 schreef: za 31 augustus 2019, 10:53
RuudRuud schreef: za 31 augustus 2019, 10:06 Barzo zou mijn persoonlijke keuze zijn aangezien je achter een Mezcal hebt.
Zal wel het mooiste zijn en ook logisch. En er zijn een hoop positieve reacties erover te vinden. Ik denk dat ik voor de barzo g
De combi bevalt mij perfect. Ook bij mijn snelheden bergaf op de UHR. Maar bijvoorbeeld LarsTB was er iets minder over te spreken. De band past niet bij zijn rijgedrag. Het blijft toch een persoonlijke voorkeur.

Het is een stevige band met veel grip en de slijtage valt me alles mee.
Laatst gewijzigd door RuudRuud op za 31 augustus 2019, 13:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2175
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

Mijn Remedy (27.5 wielen) staat nu in de vakantie set up: een set met DHF/DHR en een set met Bontrager SE04 maar ik heb van de zomer wel een poos de 27.5 TNT2.6 Mezcal/Barzo combi erop gehad. Rolt inderdaad heel fijn en perfect voor mijn favoriete UHR rondjes: Amerongen/Leersum/Hoge Ginkel.
Wordt het veel stijler zoals bijv Spaarnwoude dan kom IK voor naar beneden wat mee tekort. Kanttekening: ik hou van veel grip voor en e Remedy wil en kan best hard naar beneden.

De Missus die ook met de Mezcal/Barzo rijd op haar Spectral en naar beneden iets minder haast heeft vind die combi (2.6) super.
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8041
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

bijkerk0318 schreef: za 31 augustus 2019, 10:53
RuudRuud schreef: za 31 augustus 2019, 10:06 Barzo zou mijn persoonlijke keuze zijn aangezien je achter een Mezcal hebt.
Zal wel het mooiste zijn en ook logisch. En er zijn een hoop positieve reacties erover te vinden. Ik denk dat ik voor de barzo g
+1 voor Barzo, een verkies de 2.35 :-q

Voordeel vind ik het feit dat de Barzo in dwarsdoorsnede een ronde band is. Ik vind een aan/uit band niet prettig. Dat is wat LarsTB minder vindt van deze band.

Barzo is meer open dan een cross king, Barz geeft bij natte ondergrond dus meer grip, want kan makkelijker de modder lossen.

De slijtage van de 2.0 versie is iets groter dan de 1.0 aldus Vittoria.
byorka
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8735
Lid geworden op: ma 26 juli 2004, 20:29
Mijn mountainbike: Ne ne Niner

bijkerk0318 schreef: za 31 augustus 2019, 10:56
byorka schreef: za 31 augustus 2019, 10:16
Ook de Michelin Force bevalt prima als voorband. Ik heb er de hele Utrechtse Heuvelrug mee gefietst en dat beviel prima. Nergens een moment van onzekerheid, geen verrassingen. Makkelijk tubeless te maken en met de handjes te verwisselen.
De rolweerstand van de set is prima, ik merk geen verschil met RaRa/RoRo.
Kun je de force vergelijken met de barzo/meczal en/of bontrager xr2? Of heb je geen ervaring met deze banden? Qua grip en weerstand, noppenprofiel, welke lijkt dan op de force?

De force ziet er mooi uit!
Barzo en meczal zijn voor mij al weer heel lang geleden maar hij zit er tussenin. De meczal zou ik niet voorop leggen, niet allround genoeg voor mij. . De Force wel.
Ik ploeterde en rook de overwinning!

Later bleek het alleen maar gebakken lucht te zijn.
bijkerk0318
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 329
Lid geworden op: wo 7 augustus 2019, 11:09
Mijn mountainbike: Trek x caliber 8 2018

Bedankt voor de reacties :-q ik heb weer wat stof om overna te denken. Ik twijfel nog steeds tussen de bontrager xr3(nieuwste) of de barzo. De bontrager xr3 lijkt mij interessant omdat ik de xr2 ken en de xr4, naar mijn mening, ontiegelijk veel grip biedt, ik heb 2 dagen op trailpark in winterberg de xr4 2,40 kunnen testen op een trek top fuel 7. Ik weet niet of een full suspension trail bike sowieso meer grip heeft doordat het een goeie vering heeft en dus niet stuitert? Ik heb wat te doen de komende dagen :wink: lekker nadenken. Nogmaals bedankt
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8041
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Allebei kopen is het leukste, lekker testen en dan of allebei houden, verkopen of een houden en de ander verkopen 8)

Uiteraard heeft een trailbike meer ground control door de vering. #happytrails
marcomtb1972
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 588
Lid geworden op: ma 7 maart 2016, 22:18

In onderstaande artikel veel info over banden, het is wel voornamelijk Enduro / All Mountian banden info.

https://enduro-mtb.com/en/the-best-mtb-tire-in-review/

Het is een uitgebreid verslag ( veel leeswerk ) mooi leesvoer voor op een regenachtige avond.
houthakkertje
All rounder
All rounder
Berichten: 73
Lid geworden op: vr 26 april 2019, 20:38

Hoe tevreden zijn jullie over de nobby nic van schwalbe? Na bijna een jaartje en 2000km is mijn achterband schwalbe rapid rob aan vervanging toe. Welke zouden jullie adviseren? Fiets alles met binnenband. Voor ligt schwalbe tough tom erop, deze kunnen nog een tijdje.
Wat fiets ik ermee? Zoveel mogelijk trails Brunssumerheide, ede, Oostenrijk, duitsland,ardennen.
Plaats reactie