Stunning, ik stuur je een berichtje.
Dank voor de adviezen, ik hoop snel mijn fiets terug te krijgen en dan bandjes proberen maar heb er zelf (nog) niet zoveel verstand van dus ben benieuwd.
Banden reviews:
Vorige week een ritje gedaan en heb daarbij 2 serieuze valpartijen gehad.
Heb momenteel de nobby nics speedgrip in 2.6 beide op 2 bar bandendruk.
1ste valpartij was bij een steile klim waar ik grip op de achterband verloop. Was een beetje modderig zonder al te veel bladeren.
2e valpartij was bij een steile smalle afdaling.
Ging Langzaam naar beneden, Grip verloren op de voorband door de modder.
Wss speelt mijn techniek ook deels mee maar betekent dit dat het aan de te hoge bandendruk ligt of aan het type band?
Heb de band sinds de zomer erop liggen en al een 2200 km mee gereden en Vind de band heel prettig rijden met al het droge weer maar ik mis toch de grip wanneer het modderige/nat word of als er veel bladeren liggen.
Heb momenteel de nobby nics speedgrip in 2.6 beide op 2 bar bandendruk.
1ste valpartij was bij een steile klim waar ik grip op de achterband verloop. Was een beetje modderig zonder al te veel bladeren.
2e valpartij was bij een steile smalle afdaling.
Ging Langzaam naar beneden, Grip verloren op de voorband door de modder.
Wss speelt mijn techniek ook deels mee maar betekent dit dat het aan de te hoge bandendruk ligt of aan het type band?
Heb de band sinds de zomer erop liggen en al een 2200 km mee gereden en Vind de band heel prettig rijden met al het droge weer maar ik mis toch de grip wanneer het modderige/nat word of als er veel bladeren liggen.
-
- Pro Biker
- Berichten: 1398
- Lid geworden op: ma 7 februari 2011, 14:00
- Mijn mountainbike: Surly Karate Monkey | On One Inbred | Soma Fog Cutter
Bandendruk is wel aan de hoge kant.
Met 29x2.25 rij ik ongeveer 1,7 bar (ik ben een zware jongen)
Met 29x2.25 rij ik ongeveer 1,7 bar (ik ben een zware jongen)
To quote Hamlet, act 3, scene 3, line 92
"NO"
vrijwilliger Mountainbike Museum
"NO"
vrijwilliger Mountainbike Museum
- cheeta
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 7363
- Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
- Mijn mountainbike: Plopsaland
Of je er echt wat over kunt zeggen, zonder er bij geweest te zijn en de exacte condities te kennen? Ik betwijfel het...
Voor een 2.6 is 2.0 bar zelfs met 0.1T aan de hoge kant, al verwacht ik dat eerder problematisch kan worden op boomwortels dan echt in modder. Doorgaans is in modder rijden toch voor het overgrote deel skills.
Voor een 2.6 is 2.0 bar zelfs met 0.1T aan de hoge kant, al verwacht ik dat eerder problematisch kan worden op boomwortels dan echt in modder. Doorgaans is in modder rijden toch voor het overgrote deel skills.
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."
| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2769
- Lid geworden op: zo 8 mei 2022, 10:06
2.6 is een traktorband, die kan je nog makkelijk onder de 1 bar rijden omdat ze zo breed zijn.
Maar, ga eens op 1,5 bar rijden en het wegglijden is techniek en de verkeerde lijn kiezen.
Maar, ga eens op 1,5 bar rijden en het wegglijden is techniek en de verkeerde lijn kiezen.
'Some even say, riding cross country is the best form of klunking, away from the cops, the cars and the concrete'
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29834
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
2.6 is dan wel weer erg breed voor echte modder. De brede band gaat makkelijker drijven/glijden dan een smalle.
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
2.6 is nu ook weer niet zo breed. Onder de 1.5 is niet altijd bevorderlijk, onder de 1,0 zou ik zeker niet aanbevelen.Peelrijder schreef: ↑di 15 november 2022, 20:39 2.6 is een traktorband, die kan je nog makkelijk onder de 1 bar rijden omdat ze zo breed zijn.
Maar, ga eens op 1,5 bar rijden en het wegglijden is techniek en de verkeerde lijn kiezen.
Het is geen fatbike met 2.6 banden
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2769
- Lid geworden op: zo 8 mei 2022, 10:06
Ik ben ook gewend om vooral op hoge zandgrond te rijden, waar dat heel acceptabel is.
Ik rij/ reed met 2.3/ 2.35/ 2.4 banden op ongeveer 1.3 - 1.7 bar.
Ook elders in het land prima vooruit gekund op deze druk/ breedte, zelfs in april in de mulle zandbak van Westenschouwen.
Techniek is wel een zeer bepalende factor en ik ben zelf ook geen moddertovenaar, dan lig ik er ook af denk ik, vooral op kleigrond.
Ik rij/ reed met 2.3/ 2.35/ 2.4 banden op ongeveer 1.3 - 1.7 bar.
Ook elders in het land prima vooruit gekund op deze druk/ breedte, zelfs in april in de mulle zandbak van Westenschouwen.
Techniek is wel een zeer bepalende factor en ik ben zelf ook geen moddertovenaar, dan lig ik er ook af denk ik, vooral op kleigrond.
'Some even say, riding cross country is the best form of klunking, away from the cops, the cars and the concrete'
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2090
- Lid geworden op: za 24 november 2007, 11:49
- Mijn mountainbike: Cannondale F-Si Hi Mod, Kona Kahuna
Dat is dus de forum retoriekThaSingleTrackMastah schreef: ↑di 15 november 2022, 21:37 2.6 is dan wel weer erg breed voor echte modder. De brede band gaat makkelijker drijven/glijden dan een smalle.
Jij weet ook nog dat 'vroegah' modderbanden altijd zo rond de 1.8 waren, terwijl de niet-modder banden dan 2.0 of 2.1 waren. Want die gingen namelijk drijven....
Tegenwoordig zijn de modderbanden dan nu in ene 2.25, want nu zijn de niet-modder banden namelijk 2.4, zie je het verband ?
De grote gemene deler tussen vroeger en nu is nog steeds de luchtdruk in je band als het grote verschil tussen de bredere en smallere band.
Ergo, als je in de modder in je 2.6 band iets meer druk doet dan normaal, dan 'snijdt' deze maat gewoon net zo makkelijk door de modder heen als een smallere uitvoering.
Geef mij op een heel modderige route maar liever een 2.6 dan een 2.25, meer rubber bij de juiste druk is gewoon meer grip, ook in de modder
(ps. aan de vraagsteller: de nieuwe Nobby Nic is geen echte modderband meer en na 2.200 km zal er best wel eens wat nop hier en daar flink afgevlakt zijn - verder, zoals eerder gezegd - is het vooral ook je techniek, dus blijven oefenen)
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2919
- Lid geworden op: wo 4 mei 2005, 19:27
- Mijn mountainbike: Bird Aeris 9
niet alleen druk en breedte zijn belangerijk bij grip in natte omstandigheden.Peelrijder schreef: ↑di 15 november 2022, 20:39 2.6 is een traktorband, die kan je nog makkelijk onder de 1 bar rijden omdat ze zo breed zijn.
Maar, ga eens op 1,5 bar rijden en het wegglijden is techniek en de verkeerde lijn kiezen.
de speedgrip van Schwalbe is hierin ook schuld, net zoals zoveel rubbersoorten die veelal gemaakt zijn om zo min mogelijk rolweerstand te hebben. hoe laag je ook gaat met de druk, de speedgrip heeft nooit zoveel grip in natte omstandigheden als de soft of ultrasoft.
dus ook hier is het weer rolweerstand vs grip.
echte slechtweerbanden, zoals een dirty dan en een wetscream zijn niet te trappen, mede door het kauwgum rubber9niet alleen bij fietsbanden zo, auto en motorsportbanden hebben precies hetzelfde)
Bird Aeris 9 blurple
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2090
- Lid geworden op: za 24 november 2007, 11:49
- Mijn mountainbike: Cannondale F-Si Hi Mod, Kona Kahuna
Ja, idd, zelfs de Duitsers zelf klagen steen en been over de 'rode' compound / SpeedGrip van Schwalbe in de modder. Vaak genoeg gelezen op www.mtb-news.de/forum (ja sorry, ik ga af en toe vreemd ) dat de Racing Ralph in SpeedGrip uitvoering alle kanten op glijdt tijdens het klimmen in de modder of nattige omstandigheden.
Kan ook nog de interne velgbreedte zijn... Als je een 2.6 band op een 23mm velg legt, dan zwabbert die band ook wat meer. Hoewel je dat meer in de bochten zou moeten ervaren op hoge snelheid.
Denk toch een stukje techniek. Ik ben de 26% klim in Groesbeek een keer in de modder opgeklommen met een Rekon Race achterop.... Ging prima (wellicht dat mijn 80kg lichaamsgewicht als druk op de achterband ook mee hielp ).
Kan ook nog de interne velgbreedte zijn... Als je een 2.6 band op een 23mm velg legt, dan zwabbert die band ook wat meer. Hoewel je dat meer in de bochten zou moeten ervaren op hoge snelheid.
Denk toch een stukje techniek. Ik ben de 26% klim in Groesbeek een keer in de modder opgeklommen met een Rekon Race achterop.... Ging prima (wellicht dat mijn 80kg lichaamsgewicht als druk op de achterband ook mee hielp ).
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2919
- Lid geworden op: wo 4 mei 2005, 19:27
- Mijn mountainbike: Bird Aeris 9
het is trouwens niet allen de schwalbe hoor. de maxxis dual heeft bijna 0 grip op natte stenen en wortels, vittoria 4c rolt prima, maar nat ook niet denderend.Stunning schreef: ↑wo 16 november 2022, 09:55 Ja, idd, zelfs de Duitsers zelf klagen steen en been over de 'rode' compound / SpeedGrip van Schwalbe in de modder. Vaak genoeg gelezen op www.mtb-news.de/forum (ja sorry, ik ga af en toe vreemd ) dat de Racing Ralph in SpeedGrip uitvoering alle kanten op glijdt tijdens het klimmen in de modder of nattige omstandigheden.
Kan ook nog de interne velgbreedte zijn... Als je een 2.6 band op een 23mm velg legt, dan zwabbert die band ook wat meer. Hoewel je dat meer in de bochten zou moeten ervaren op hoge snelheid.
Denk toch een stukje techniek. Ik ben de 26% klim in Groesbeek een keer in de modder opgeklommen met een Rekon Race achterop.... Ging prima (wellicht dat mijn 80kg lichaamsgewicht als druk op de achterband ook mee hielp ).
Bird Aeris 9 blurple
Vindt de maxxis dual eigenlijk best primanovaterra schreef: ↑wo 16 november 2022, 10:53het is trouwens niet allen de schwalbe hoor. de maxxis dual heeft bijna 0 grip op natte stenen en wortels, vittoria 4c rolt prima, maar nat ook niet denderend.Stunning schreef: ↑wo 16 november 2022, 09:55 Ja, idd, zelfs de Duitsers zelf klagen steen en been over de 'rode' compound / SpeedGrip van Schwalbe in de modder. Vaak genoeg gelezen op www.mtb-news.de/forum (ja sorry, ik ga af en toe vreemd ) dat de Racing Ralph in SpeedGrip uitvoering alle kanten op glijdt tijdens het klimmen in de modder of nattige omstandigheden.
Kan ook nog de interne velgbreedte zijn... Als je een 2.6 band op een 23mm velg legt, dan zwabbert die band ook wat meer. Hoewel je dat meer in de bochten zou moeten ervaren op hoge snelheid.
Denk toch een stukje techniek. Ik ben de 26% klim in Groesbeek een keer in de modder opgeklommen met een Rekon Race achterop.... Ging prima (wellicht dat mijn 80kg lichaamsgewicht als druk op de achterband ook mee hielp ).
Beter dan de maxx speed
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 4284
- Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
- Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned
Op natte wortels heeft vrijwel niets grip en al helemaal geen grove band.
Een raceking/rara of scorpion H is dan nog het beste, meer zacht kleverig rubber.
En een modder band, hoeveel is nu echt modder van een rondje.......
De vraag is of je daar de boel voor wilt aanpassen
Een raceking/rara of scorpion H is dan nog het beste, meer zacht kleverig rubber.
En een modder band, hoeveel is nu echt modder van een rondje.......
De vraag is of je daar de boel voor wilt aanpassen
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2919
- Lid geworden op: wo 4 mei 2005, 19:27
- Mijn mountainbike: Bird Aeris 9
niet helemaal eens, maar welke band zoals jij benoemd heeft zacht/kleverig rubber?Cube-Elite schreef: ↑wo 16 november 2022, 12:46 Op natte wortels heeft vrijwel niets grip en al helemaal geen grove band.
Een raceking/rara of scorpion H is dan nog het beste, meer zacht kleverig rubber.
En een modder band, hoeveel is nu echt modder van een rondje.......
De vraag is of je daar de boel voor wilt aanpassen
er zijn geen xc bandjes die zacht rubber hebben, laat staan gemaakt zijn voor winterse omstandigheden.
mijn assegai maxxgrip heeft meer grip op natte wortels dan een raceking, rara pirelli
Bird Aeris 9 blurple