Banden reviews:

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
Loeteke
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 13
Lid geworden op: za 30 mei 2020, 11:34

Mijn achterband is aan vervanging toe.
Ik reed tot op heden met Michelin Wild Racer (29x2,10) voor en achter.

Nu dacht ik om de banden voor en achter te vervangen voor:
1. Continental Cross King (voor) Continental Race King (achter) of
2. Michelin Force XC (voor) Michelin JET XCR (achter)

Heeft iemand hier ervaring mee, of zijn er nog betere / goedkopere oplossingen?

P.S. ben geen Schwalbe fan

modbreak: even verplaatst naar het bandentopic ;-)
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8036
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Beter is Vittoria Barzo en Mezcal. Zelf nog niet gereden met Wolfpack. Is ook beter als ik de reactie al hier op juiste waarde schat.

Afbeelding
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16771
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Loeteke schreef: ma 27 juli 2020, 13:22 Mijn achterband is aan vervanging toe.
Ik reed tot op heden met Michelin Wild Racer (29x2,10) voor en achter.

Nu dacht ik om de banden voor en achter te vervangen voor:
1. Continental Cross King (voor) Continental Race King (achter) of
2. Michelin Force XC (voor) Michelin JET XCR (achter)

Heeft iemand hier ervaring mee, of zijn er nog betere / goedkopere oplossingen?

P.S. ben geen Schwalbe fan

modbreak: even verplaatst naar het bandentopic ;-)
Ik ben dan weer geen Conti-fan ;-)
Maar Michelin bevalt mij vaak wel goed.
De Wildracer vind ik een fijne achterband voor (niet te natte) NL omstandigheden, al heb ik zelf de 2.25 versie, 2.1 is een breedte die ik al vele jaren niet meer overweeg.

De Force XC ken ik niet, ik heb wel een Force AM 2.35 en dat vind ik eerlijk gezegd al meer een xc- dan een allmountain-band. De nopjes zijn best klein en de 2.35 valt ook niet breder dan de Wildracer in 2.25. Daarop afgaande zou ik verwachten dat de Force XC een beperkte band is qua inzetgebied, want nog minder geprofileerd dan de AM. Ik zou met de AM al geen natte Limburgse helling op willen...

Dus tenzij het alleen om redelijk droge NL routes gaat zou ik zelf als voorband liever iets met net wat meer profiel willen.
Maar dat is een/mijn voorkeur, hoeft de jouwe niet te zijn...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Loeteke
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 13
Lid geworden op: za 30 mei 2020, 11:34

Zie dat er een hoop mensen op Vittoria rijden.
Lijkt me het proberen wel eens waard. Heb zojuist een setje besteld Barzo en Mezcal. (TNT / XC-Trail)
Zijn er ook mensen die in de herfst/winter op volledig Barzo rijden?
En ik las dat de Barzo 2.35 net zo groot valt als de Mezcal 2.25. Klopt dat ?
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4314
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

Loeteke schreef: ma 27 juli 2020, 13:22
Nu dacht ik om de banden voor en achter te vervangen voor:
1. Continental Cross King (voor) Continental Race King (achter) of
2. Michelin Force XC (voor) Michelin JET XCR (achter)

Heeft iemand hier ervaring mee, of zijn er nog betere / goedkopere oplossingen?

P.S. ben geen Schwalbe fan

modbreak: even verplaatst naar het bandentopic ;-)
Zie de 1 a 2 pagina,s hiervoor
Loeteke
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 13
Lid geworden op: za 30 mei 2020, 11:34

Heb gisteren eerste rondje gemaakt op de Vittoria's.
Valt niet tegen. Rolt prima en met de Barzo voor veel grip. Zoals hier reeds genoemd een prima combinatie.
Nog een extra Barzo besteld voor in het najaar/winter als achterband.
Kan scherper door de trails en bochten sturen dan met de wild racers.
Maar de Michelin Wild Racers zijn ook eigenlijk niet ideaal als voorband, mits je veel lange en rechte paden fietst.
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1549
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

Afbeelding

Had ik al gezegd dat die Michelin’s snel slijten? Dit is mijn 250km oude Wild AM gum-x3d achterband. Die is zo goed als op. Zelfs de zijnoppen zijn helemaal, hoe zal ik het zeggen, vergaan. De voorband is iets minder afgesleten maar ziet er verder precies zo uit. Ik had ze iets duurzamer verwacht.

Ze rijden wel heel prettig, daar is eigenlijk niets op aan te merken. Ik heb er best vlot mee bergaf gereden over heel ruige ondergrond en ze gaven geen krimp. Mijn eerste indruk was dat ze smal vallen voor een 2.35. Ze lijken eerder een 2.2 maar ze rijden wel echt als 2.35. Misschien mede dankzij het zachte rubber. Daardoor is de grip ook prima. Vervorming van het karkas zoals bij de Conti Trail King II heb ik niet gezien.

Nu deze banden dus al praktisch op zijn mag ik weer nadenken wat de volgende set gaat worden. Iets tussen de Wild AM en de Trail King in wat betreft grip, gewicht, stevigheid en slijtage zou mooi zijn. Der Baron? DHF? Iets van Onza? WTB Trail Boss? Die Goodyear Newton ST Ultimate zien er ook interessant uit maar zouden ze beter zijn?
paulus1981
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2016
Lid geworden op: za 29 augustus 2009, 23:12
Mijn mountainbike: Banshee Titan & Paradox

Ik zou niet weten wat er op is aan bovenstaande band...

Het viel me op dat een 203mm remschijf achter niet goed is voor de slijtage van je achterband, deze DHR is 25.000hm oud :D

Afbeelding
Gebruikersavatar
KevinBel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1800
Lid geworden op: ma 20 augustus 2012, 23:15
Mijn mountainbike: Cotic Rocket 2017 Gen2 & Stanton Slackline 4130 Gen3

Oli4k schreef: zo 2 augustus 2020, 22:32 Afbeelding

Had ik al gezegd dat die Michelin’s snel slijten? Dit is mijn 250km oude Wild AM gum-x3d achterband. Die is zo goed als op. Zelfs de zijnoppen zijn helemaal, hoe zal ik het zeggen, vergaan. De voorband is iets minder afgesleten maar ziet er verder precies zo uit. Ik had ze iets duurzamer verwacht.

Ze rijden wel heel prettig, daar is eigenlijk niets op aan te merken. Ik heb er best vlot mee bergaf gereden over heel ruige ondergrond en ze gaven geen krimp. Mijn eerste indruk was dat ze smal vallen voor een 2.35. Ze lijken eerder een 2.2 maar ze rijden wel echt als 2.35. Misschien mede dankzij het zachte rubber. Daardoor is de grip ook prima. Vervorming van het karkas zoals bij de Conti Trail King II heb ik niet gezien.

Nu deze banden dus al praktisch op zijn mag ik weer nadenken wat de volgende set gaat worden. Iets tussen de Wild AM en de Trail King in wat betreft grip, gewicht, stevigheid en slijtage zou mooi zijn. Der Baron? DHF? Iets van Onza? WTB Trail Boss? Die Goodyear Newton ST Ultimate zien er ook interessant uit maar zouden ze beter zijn?
Hoezo is deze band op??? :~ :~ Slaat nergens op eigenlijk. :roll:
Je noppen zijn nog lange na niet op, de slijtage groefjes in de noppen zijn namelijk nog steeds zichtbaar.
Verder zie ik ook geen scheurtjes of dergelijke in de zij-noppen en ze zijn nog heel.
Dat het lijkt alsof de band al heel veel gebruikt is komt omdat het zacht rubber is. De band droogt als het ware een beetje uit, verder niks mis mee.
Bij mij als een band op is ziet het eruit zoals die van Paulus1981, noppen half eraf, scheuren erin, noppen flink gesleten enzovoort.
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7384
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

De noppen zijn natuurlijk wel allemaal afgerond, daar ga je geen WorldCup DH meer mee winnen...

Maar hobby Bob kan er nog wel een paar dagen bikepark uithalen.
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1549
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

Ik zei: zo goed als op. Deze band heeft maar 6000hm gezien, en ik heb niet eens 203mm schijf achter. Misschien niet goed te zien maar veel noppen zijn gescheurd. En is nu meer een semi-slick.

Ik kom meestal niet zo ver qua slijtage omdat ik doorgaans banden koop met een hardere compound en er voordat de noppen op zijn dan een andere reden was om de band te vervangen (scheur, karkasbreuk, rubber verouderd). Het verbaasd me gewoon hoe snel ze slijten. Misschien een idee voor een nieuw topic: “wanneer is een band op?” oid.
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7384
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Een reden om bikepark spec banden achter te monteren en alleen zacht rubber voor.

Beetje de standaard tric om 2 weken bikepark in de alpen met 1 set banden te kunnen redden. Achterwiel volgt toch wel...
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16771
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Die softe compounds zijn inderdaad zelden zinvol achterop, slijten sneller en rollen zwaarder.
Voor bieden ze wel meerwaarde als je verder komt dan de NL routes... :-D
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
paulus1981
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2016
Lid geworden op: za 29 augustus 2009, 23:12
Mijn mountainbike: Banshee Titan & Paradox

kermit schreef: ma 3 augustus 2020, 11:13 Die softe compounds zijn inderdaad zelden zinvol achterop, slijten sneller en rollen zwaarder.
Voor bieden ze wel meerwaarde als je verder komt dan de NL routes... :-D
Ik ben in de veronderstelling dat ze ook achter meerwaarde hebben in het nat bij lage temperaturen.. Op droge bikepark klei zal de slijtage maximaal en meerwaarde minimaal zijn...
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29951
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

De band van Paulus is een stuk verder versleten dan die van Olli.
Maar achter altijd hardere compound dan voor.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie