Banden reviews:

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
Stunning
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2092
Lid geworden op: za 24 november 2007, 11:49
Mijn mountainbike: Cannondale F-Si Hi Mod, Kona Kahuna

fietstas schreef: zo 27 november 2022, 10:28
cheeta schreef: zo 27 november 2022, 00:59 Is het niet handiger om uit te gaan wat je aan de banden bevalt of juist absoluut niet bevalt, en exact in welke condities?


Met een beduidend aantal berichten betreffende merk A vs. merk B, lijkt me dat inderdaad veel handiger. :wink:
De banden die er nu op liggen bevallen prima. Ze voelen op asfalt eigenlijk ook best licht. Zodra ik van de weg af ga voelen ze onmiddellijk zwaar. Kan natuurlijk ook aan mijn conditie liggen. Ik reed vroeger soepel rond in dorst. Nu voelt het alsof ik aan het ploegen en zwoegen ben. Ik wil dus een band proberen die hopelijk wat lichter rolt.

Is de thunder burt niet meer voor echt droog weer trouwens? Zou dke achter nog wel aandurven maar voor?
Ja, je zou denken dat de Thunder Burt dus alleen voor droog weer is, maar doet het ook verrassend goed in natte omstandigheden (lees: nat, dus niet modderig). Zeker in het zand.

Maar de Thunder Burt achter is in ieder geval goed te doen en doe je van de winter de Rocket Ron voor en van de zomer ook een Thunder Burt voor (een combi van 2.25 achter, 2.35 voor oid).

Overigens, je zou ook nog even met de druk kunnen spelen van de Smart Sam (maar hij loopt idd zwaarder in het terrein tov de weg).
Cube-Elite schreef: zo 27 november 2022, 12:58 Al eerder heb ik in diverse topic wat aangegeven over rolweerstand en grip van 2.2 en 2.4 voor XC gebruik.
Ik ben deze test nu weer aan het herhalen, maar dan in een andere vorm.

Ik wil eens kijken of de uitkomst nu onder andere (natter en kouder) anders zijn.
Wat ik gisteren heb gedaan in Amerongen/Leersum. Eerst een rondje met een Pirelli XC RC 2.2 voor en later een XC M 2.4 voor.

Bewust heb ik niets aan de achterkant veranderd omdat ik denk dat 90% van de rolweerstand daar word bepaald.
Totaal gewicht rijder, fiets en kleding etc. Gok ik op 95 kilo.

Gestart met de XC RC voor en achter. Achter 1.6 bar en voor 1.5 (later in de ronde naar 1.4 gegaan).
In deze omstandigheden is de XC RC achter top, altijd grip en loopt ontzettend licht met deze spanning ook fantastisch, rolt niet weg heeft voldoende demping. De beste band die ik ook achter heb gereden samen met de michelin Jet S.

Voor is de band goed maar je voelt door de lage noppen dat als het wat natter wordt d eband wat gaat drijven, stuur je dan op de hoge noppen heb je voldoende grip, maar er is daardoor wat vaagheid. Maar nooit onvoorspelbaar. Prima te doen, maar wat meer zekerheid zou fijn zijn.
De twede ronde de M erop, die overigens maar 1.8mm breder is! Dat komt doordat ik de 2.2 op een 27mm velg had zitten en de 2.4 op een 25mm. Precies verkleerd om, maar ik had geen zin om twee banden te wisselen vrijdag avond.

De 2.4 ook gestart op 1.5, maar die band is veel stugger en 270 gram zwaarder!!! 870 tov 600. 1.5 is voor deze band veel te hard. gezakt naar 1.3 Dat was goed. De band heeft meer grip en voelt vooral rechtuit veel stabieler. Wel fijn na twee a drie uurtje als je moet begin te worden.
Doordat er veel overig verkeer was de twede ronde kan ik de wattages slecht verglijken. Maar een best guess lijkt het erop dat in deze omstandigheden niet veel uit maaklt qua snalheid.

Mogelijk ga ik volgende week weer zo,n testje doen, maar dan wissel ik de banden naar de andere velg.
De M, ondanks de lite in 2.4 is verij zwaar en stug en ook echt wel geschikt voor zwaar XC werk in de alpen tot licht AM.

Ik ben nogsteeds opzoek naar de 2.4 XC RC, maar die is nergens op voorraad. Ik denk dat het voor mijn XC gebruik iig achter de band is.
De fijnste combo tot nu toe vond ik de Jet en de force XC voor. Heel licht gezien de netto breedte van 61mm op een 25mm vekllg voor een 2.25 en stevig genoeg om op lage spanning te rijden.

Het grote voordeel van pirelli en michelin vind ik dat de zijnoppen niet zo extreem naar de zijkant zitten zoals iig vroeger, maar nu ook nog wel bij schwalbe, dat vind ik zo slecht en onvoorspelbaar rijden.

Achter ga ik ook nog een keer testen, maar ik heb wel twee wielen, maar niet twee MTB casette en een 11/28 is me ff te :o
Houd ons op de hoogte, ik lees met veel interesse je ervaringen. Mede omdat ik zelf ook nog niet klaar ben met testen :lol:

Ook ik wil de bredere uitvoeringen van de diverse banden nog eens een keer de revue laten passeren. Zowel in een semi slick variant als ook een noppen variant. Niet zozeer in geval van snelheid (voor mij persoonlijk blijft 2.25 de sweetspot voor in NL), maar wel inzake de grip en comfort kant nog eens te testen.

Overigens schrijf ik rolweerstand op het voorwiel nooit af. Althans, de aangehaalde 90% van de rolweerstand zit op het achterwiel, zal meer rond de 70% liggen denk ik. De zomer ben ik doorgekomen met Thunder Burts voor en achter. Als je die combi eenmaal een keer gereden hebt, dan ervaar je wel dat er toch meer rolweerstand (in geval van de Thunder Burt dus het gebrek aan) op het voorwiel zit dan je zou verwachten.
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4286
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

Ik vond een thunderburt achter ook best fijn. Maar de XC RC heeft net wat meer grip en je kan er iets agressiever mee rijden en voor mijn gevoel is de weerstand niet of heel marginaal hoger. Daarnaast reageren die pirelli's veel beter (linearder) op verschillende bandenspanningen.

En ik blijf de michelin Jet s achter echt fijn vinden alhoewel die wel minder grip had dan de twee bovenstaande en zelf op de UHR gewoon sleet, niet normaal.
Dressed4succes
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 228
Lid geworden op: di 27 november 2018, 23:27

Momenteel heb ik een Maxxis Ikon exo TR als voor en achter. Het is nu winter, moet ik de setup aanpassen? ik rijd stadsbos 013 drunense duinen zwart en groen dat soort omgevingen. Ben even de draad kwijt welk aanpassingen ik voor de winter moet doen.

Twijflel tussen

Ardent voor Ikon Achter Tubless
Barzo voor Mezcal achter tubeless
Peelrijder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2770
Lid geworden op: zo 8 mei 2022, 10:06

Ardent voor ikon achter is prima voor het hele jaar door op de plekken waar jij rijdt.
'Some even say, riding cross country is the best form of klunking, away from the cops, the cars and the concrete'
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7365
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Dressed4succes schreef: vr 2 december 2022, 21:56Momenteel heb ik een Maxxis Ikon exo TR als voor en achter. Het is nu winter, moet ik de setup aanpassen? ik rijd stadsbos 013 drunense duinen zwart en groen dat soort omgevingen. Ben even de draad kwijt welk aanpassingen ik voor de winter moet doen.
Is dat niet iets wat je echt zelf moet bepalen :~ aan de hand van hoe het er op dat moment bij ligt (winter an sich zegt niet zo veel), maar ook echt persoonlijke zaken als in wat voor condities je gaat rijden, wat je wilt bereiken (niet iedereen hangt dezelfde weegfactoren aan iedere performance), ...?
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Gebruikersavatar
ivocare
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 717
Lid geworden op: ma 3 november 2014, 17:48

Dressed4succes schreef: vr 2 december 2022, 21:56 Momenteel heb ik een Maxxis Ikon exo TR als voor en achter. Het is nu winter, moet ik de setup aanpassen? ik rijd stadsbos 013 drunense duinen zwart en groen dat soort omgevingen. Ben even de draad kwijt welk aanpassingen ik voor de winter moet doen.

Twijflel tussen

Ardent voor Ikon Achter Tubless
Barzo voor Mezcal achter tubeless
De banen zijn allemaal net onderhouden en de meeste bladeren zijn al weg. Ik heb nu achter een band met iets meer grip omdat ik zo af en toe train op nat gras. Als ik dat niet zou doen zou ik niet eens wisselen.
awinkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3280
Lid geworden op: za 10 oktober 2015, 21:11
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SL 6.9

Ik heb afgelopen weekend nog met de Wolfpack Speed als achterband de routes Amerongen en Leersum gereden en dat ging prima.
Stunning
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2092
Lid geworden op: za 24 november 2007, 11:49
Mijn mountainbike: Cannondale F-Si Hi Mod, Kona Kahuna

Dressed4succes schreef: vr 2 december 2022, 21:56 Momenteel heb ik een Maxxis Ikon exo TR als voor en achter. Het is nu winter, moet ik de setup aanpassen? ik rijd stadsbos 013 drunense duinen zwart en groen dat soort omgevingen. Ben even de draad kwijt welk aanpassingen ik voor de winter moet doen.

Twijflel tussen

Ardent voor Ikon Achter Tubless
Barzo voor Mezcal achter tubeless
Ikon achter is prima, daar kan je het jaar mee rond komen op deze routes. Daar gaat een Mezcal niet meer (maar ook niet minder) aan toevoegen.

Voor natte, vochtige omstandigheden of lichte modder zou ik de Maxxis Forekaster kiezen boven de Ardent. Die presteert dan net iets beter.

Als je de 2.2 Ikon's rijdt, ik heb nog een zeer licht gebruikte 2.2 Forekaster liggen (ben naar 30mm wielen overgestapt). De Forekaster is moeilijk te krijgen in NL op het ogenblik.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Bijzonderheden Forekaster, fijne voorband voor technisch/modderig XC- Trail light:
Valt relatief smal, ik reed 2,35” icm 25mm velg, 2,2” vond ik in Zuid-L en Alpen net te iel.
Dit betreft het uitgaande model. De FoKa is net nieuw uitgebracht: de nieuwe is zwaarder geworden, wat grover, nu meer AM.
(Wat Schwalbe een tijdje geleden gedaan heeft met zijn NoNi… voorheen een uitstekende ‘tourband’, nu meer AM geworden).
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4286
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

awinkel schreef: vr 2 december 2022, 23:57 Ik heb afgelopen weekend nog met de Wolfpack Speed als achterband de routes Amerongen en Leersum gereden en dat ging prima.
Maarja daar heb je nooit echt meer nodig san een TB, XC RC, wolfpack speed etc.
En als het zo modderig is dat je die op de UHR nodig hebt kan je beter thuisblijven.

Want afgelopen zaterdag was het voor UHR begrippen al nat.
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

fietstas schreef: za 26 november 2022, 19:54 Mijn canyon is af fabriek uitgerust met Smart Sam icm met Rapid Rob. Als ik hier op het forum lees is dat zeker geen slimme en snelle combinatie zoals schwalbe met de naam suggereert. In mijn vorige mtb leven reed ik rond met racing ralph voor en achter in de zomer en in de winter ging er voor een nobby nic op. Ik zit te denken aan racing ralph achter met of rocket ron of racinf ray voor. Ga ik dat echt merken of kan ik deze banden beter oprijden? (Gaat nog wel een jaar duren met mijn km's). Daarnaast rijd ik best wat asfalt. Ook naar de route toe. Welke van de banden slijt het snelst? Heb het idee dat dat rocket Ron is.

Ik rijd trouwens alleen in zuid nl op zandgrond. Andere combinatie aanbevelingen zijn ook welkom natuurlijk. Zie dat ze barzo mescal combo stuk goedkoper is en mantel geeft aan dat die combinatie beter is in natte omstandigheden.

Suggestie:
De eerste pagina van dit topic is super handig. Echter inmiddels volgens mij achterhaald. Kan dat niet een keer bijgewerkt worden met banden en compounds van nu?
Mezcal of racing ralph is echt om het even. Pak de goedkoopste. Zelfde geldt voor Barzo vs racing ray.

Barzo en mezcal of mezcal en mezcal is heel snel.
Waar woke is, is vuur
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5843
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Makkelijk schreef: za 3 december 2022, 12:26
Barzo en mezcal of mezcal en mezcal is heel snel.
Ook toeval.....zit ik gisterenavond met een lichte twijfel te kijken naar de mezcal en mezcal combi :D voor deze winter.....omdat op de Conti's SpeedKing II is het inmiddels te glibberig :-{
Dus wordt het m&m :-q
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Dressed4succes
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 228
Lid geworden op: di 27 november 2018, 23:27

Stunning schreef: za 3 december 2022, 08:38
Dressed4succes schreef: vr 2 december 2022, 21:56 Momenteel heb ik een Maxxis Ikon exo TR als voor en achter. Het is nu winter, moet ik de setup aanpassen? ik rijd stadsbos 013 drunense duinen zwart en groen dat soort omgevingen. Ben even de draad kwijt welk aanpassingen ik voor de winter moet doen.

Twijflel tussen

Ardent voor Ikon Achter Tubless
Barzo voor Mezcal achter tubeless
Ikon achter is prima, daar kan je het jaar mee rond komen op deze routes. Daar gaat een Mezcal niet meer (maar ook niet minder) aan toevoegen.

Voor natte, vochtige omstandigheden of lichte modder zou ik de Maxxis Forekaster kiezen boven de Ardent. Die presteert dan net iets beter.

Als je de 2.2 Ikon's rijdt, ik heb nog een zeer licht gebruikte 2.2 Forekaster liggen (ben naar 30mm wielen overgestapt). De Forekaster is moeilijk te krijgen in NL op het ogenblik.
Pm gestuurd tnx!
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29837
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

Weet iemand hoe de specialized ground Control uitvalt in 2.35 op 35mm intern?
Wolfpack 2.4 valt mooi, maar smaller zou eigenlijk niet moeten. Dus als de 2.35 smal valt allicht een no go.
Anders wel erg aantrekkelijk, ook qua prijs.
Twijfel ook nog over purgatory in 2.6.
Is dat meer of minder tractor band dan een Wolfpack cross/speed/Wi/Wi
Kan iemand deze voor me plaatsen
Plaats reactie