Banden reviews:

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
Flow&Co
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 645
Lid geworden op: vr 2 juni 2017, 12:40
Mijn mountainbike: Neuron / Grail

Jwstoop schreef: vr 24 juni 2022, 12:09 Ik ben op zoek naar een nieuwe set voor oa Noordwijk, Schoorl, Spaarnwoude, Zandvoort en soms UHR. Ik twijfel zelf tussen de Barzo/Mezcal of Cross King / Race King combi, maar om eerlijk te zijn zie ik door de bomen het bos niet meer. Mijn rijstijl is vlot maar vooral als ik vertrouwen heb met grip in bochten, een glijdend achterwiel kan ik wel opvangen maar voor moet ik kunnen hoeken.

Zit ik in de goede richting te denken of hebben jullie hele andere opties?
Toevallig zijn dat mijn voorgaande twee combinaties geweest. Sinds deze week ben ik de RaRa broertjes aan het proberen.
Eerst reed ik met RaceKing/CrossKing en daarna ben ik overgegaan op Mezcal/Barzo voor net wat meer grip op de achterkant en meer support.

Voor mij geldt hetzelfde als voor jou. Ik rij vlot, maar alleen als ik genoeg vertrouwen heb in de voorband. De achterkant moet gewoon snel rollen en mag gerust een beetje glijden. Dat maakt het nog leuker zelfs.

De raceking geeft meer grip dan je zou denken, heel veel meer dan je zou denken. Er zit natuurlijk een grens aan, maar als je die hebt gevonden en ermee leert omgaan dan maakt de lage rolweerstand hem geweldig. Hij is mooi rond, vrij hoog en soepel. Dat geeft veel comfort, zeker op een hardtail. Het mooie van de combinatie met de Crossking is dat de achterkant altijd als eerste begint te glibberen en de voorkant hoef je bijna niet over na te denken. In de nattigheid zul je je wel begrensd voelen met de RaceKing.
De hoogte en het soepele karkas werd bij mij een probleem op de achterkant. Op een fully heb je dat comfort niet zo hard nodig en ik merkte dat hij niet de support gaf die ik nodig had. Een hogere druk zorgt ervoor dat de Raceking grip verliest en wil gaan stuiteren, dus dat was in mijn ogen geen optie.

Toen dus overgestapt op de Mezcal/Barzo combi. Met TNT karkas gaf die veel meer support. De Mezcal achterop vanwege de bijna doorlopende centrale nop en hogere zijnoppen dan de RaceKing. De Barzo puur omdat deze het meest op de CrossKing lijkt qua profiel en ik was daar altijd erg blij mee. Op zich een lekkere set, heb er ook lang mee gereden. Is veel meer allround en geschikt voor het hele jaar. In de zomer had ik wel altijd het gevoel dat ik sneller of verder had gekund met de conti set.

Op dit moment heb ik er net 1 ritje met de RaRa broertjes op zitten. Overgenomen van een forummember. 2.35 super race versies. Na 1 rit kan ik daar nog geen oordeel over geven. Moet nog even met de druk spelen. Eerste indruk is gemixt. Meer geluid dan ik gewend ben van de achterkant. Iets meer rolweerstand. Als je van het asfalt af gaat lijken ze wel lichter te lopen naarmate je harder gaat. Gek gevoel, maar geen klachten. Support is erg goed. De voorkant kan nog wat zachter denk ik. Hij stuiterde wat en gleed nog wat makkelijk. Wel op een hele controleerbare manier. Tot nu toe positief, lijkt potentie te hebben.

Tussen de overstap van RK/CK naar Mezcal/Barzo heb ik nog een set Wolfpack Race/Cross geprobeerd. Dat was in de tijd dat er alleen nog 2.25 beschikbaar was en de Speed ook nog niet beschikbaar was. Deze set had bakken met grip. De Cross is geen enkele keer weggegleden aan de voorkant, dat vond ik een prettige band. Had alleen wat meer volume mogen hebben. De Race had ook mega grip. Steile klim met nat gras, geen enkel probleem. Afdaling ook niet, bakken met remgrip. Maar wel een noemenswaardige rolweerstand. Anderen ervaren dat geloof ik niet zo erg, maar voor mij voelde het alsof ik constant door een laag modder reed. Snel gewisseld dus.
Inmiddels is er de WF speed. Die schijnt wel lekker te zijn. Ook 2.4 is wel lekkerder lijkt me. Als ik nu weer een setje Wolfpack zou kopen zou ik een 2.25 speed achterop en een 2.4 cross aan de voorkant proberen.

Combinaties die ik zou overwegen:
Conti RaceKing/CrossKing
Vittoria Mezcal/Barzo
Wolfpack Speed/Cross of Speed/Race
Schwalbe Racing Ralph/Racing Ray of Racing Ralph/Wicked WIll
Maxxis heb ik geen ervaring mee maar een Aspen of een Rekon Race ziet er wel interessant uit voor de achterkant.
Specialized Renegade/Fasttrak zie ik hier ook wel voorbij komen. ook geen ervaring mee.

Ik hoop dat je er wat aan hebt.
Jwstoop
All rounder
All rounder
Berichten: 100
Lid geworden op: zo 7 maart 2021, 21:26

Ik ga je enorme bericht maar niet quoten, maar dank dank! Goede info en hier kan ik zeker wat mee!
defNL
All rounder
All rounder
Berichten: 115
Lid geworden op: di 20 juli 2021, 11:50

Ik heb alleen ervaring met Ralph / Ray en Mezcal / Barzo. Mijn voorkeur gaat naar de laatste twee, het heeft net meer grip. De Ralph / Ray combo is denk ik net ietsjes sneller. Het is maar wat je zelf belangrijk vindt. Ik kies voor snellere ritjes simpelweg voor hogere bandendruk op de Mezcal / Barzo en op iets technischere stukken lager. Maar dat kan bij Ralph / Ray natuurlijk ook. Maar als je bedenkt dat de omstandigheden de helft van het jaar niet optimaal zijn (te droog, te modderig, etc.) dan heb je (in mijn beleving) meer aan de combo grip / snelheid dan pure snelheid.

Met Continental op de racefiets uitstekende ervaring, maar op de MTB nog niet geprobeerd.
Jwstoop
All rounder
All rounder
Berichten: 100
Lid geworden op: zo 7 maart 2021, 21:26

Inmiddels de Mezcal / Barzo combi gemonteerd en, wat een verschil met de Forekasters die ik erop had liggen. Die blijven zeker voor de winterse of nattere ritten, maar ik merkte met de nieuwe combi gelijk het snelheidsverschil, top! Lekker rondje Noordwijk gedaan afgelopen zaterdag.
dropper
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 11
Lid geworden op: do 8 april 2021, 11:34

Flow&Co schreef: vr 24 juni 2022, 13:45
Jwstoop schreef: vr 24 juni 2022, 12:09 Ik ben op zoek naar een nieuwe set voor oa Noordwijk, Schoorl, Spaarnwoude, Zandvoort en soms UHR. Ik twijfel zelf tussen de Barzo/Mezcal of Cross King / Race King combi, maar om eerlijk te zijn zie ik door de bomen het bos niet meer. Mijn rijstijl is vlot maar vooral als ik vertrouwen heb met grip in bochten, een glijdend achterwiel kan ik wel opvangen maar voor moet ik kunnen hoeken.

Zit ik in de goede richting te denken of hebben jullie hele andere opties?
...
De RaceKing en CrossKing zijn inderdaad erg fijne banden op de Neuron, rij er zelf ook mee. Kan wel zwabberen bij te lage druk icm mijn gewicht (100kg) maar dat had de TB ook. Ray vond ik echt een verschrikkelijke voorband
Stunning
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2116
Lid geworden op: za 24 november 2007, 11:49

aurelius schreef: wo 22 juni 2022, 18:41 Ik reed FoKa's en NoNi's.

Nu 2,4 Wicked Will. 'Down Country band'.
Zeer goede grip voor, is lichter dan een Noni, rolt lichter dan een Noni.
De vorig model NoNi's waren fijne stevig XC/tour/trail light banden. De huidige generatie weegt bijna een kg, kregen grotere noppen, dat zijn echte AM banden geworden.

Je kunt een WiWi V+A rijden, of een WiWi voor en een RaRa achter, die gaat ook in de zomer heel goed in Zuid L bv.
In het modderseizoen en in de bergen een WiWi achter.
Ik heb jou al meer positieve reacties zien geven inzake de Wicked Will :-D En die blijven mij altijd oprecht verbazen :-D

Ik bedoel, het noppen patroon ziet eruit als die van een typische achterband. Op droge ondergrond kan ik er mij nog iets van voorstellen dat je deze ook voorop hebt liggen, maar in de modder ? Dan lijkt mij de Nobby Nic toch iets doeltreffender voorop ?

Kan je daar eens wat meer op inzoemen ? Ik ben wel nieuwsgierig namelijk :wink:

De nieuwe Nic's zijn inderdaad meer AM geworden. Jammer, want Schwalbe heeft nu niet echt meer een aggressief XC voorbandje in het assortiment. Ik bedoel zoiets als de Forekaster, die is nog licht van gewicht, niet te breed en bij de Forekaster hoef je niet eens na te denken dat je een voorband hebt. Dat ding gript altijd en rolt nog eens lekker door ook.

@dropper, wat is er mis met de Racing Ray dan ?
(Overigens kan ik je van harte de Maxxis Forekaster adviseren, beste XC/Trail voorband ooit, op basis van mijn bescheiden mening)
Gebruikersavatar
MarkMeisner
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1459
Lid geworden op: do 8 mei 2008, 12:22
Mijn mountainbike: Nukeproof Mega 290

Stunning schreef: di 5 juli 2022, 18:45 Jammer, want Schwalbe heeft nu niet echt meer een aggressief XC voorbandje in het assortiment. Ik bedoel zoiets als de Forekaster, die is nog licht van gewicht, niet te breed en bij de Forekaster hoef je niet eens na te denken dat je een voorband hebt. Dat ding gript altijd en rolt nog eens lekker door ook.
Dat is de Wicked Will. Echt een fijne snelle band met meer dan voldoende grip aan de voorkant. Een fijne trailband met niet al teveel gewicht en rolweerstand.
Stunning schreef: di 5 juli 2022, 18:45 @dropper, wat is er mis met de Racing Ray dan ?
(Overigens kan ik je van harte de Maxxis Forekaster adviseren, beste XC/Trail voorband ooit, op basis van mijn bescheiden mening)
Ik vermoed dat hij doelt op het onvoorspelbare gripgevoel aan de voorkant van de Ray. Daar lees ik meer over en heb het zelf ook meerdere keren ondervonden. Plotseling compleet wegglijden van de voorkant in een bocht. Als oplossing ben ik overgestapt naar een NN en later de WW.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10372
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

MarkMeisner schreef: di 5 juli 2022, 19:02
Stunning schreef: di 5 juli 2022, 18:45 Jammer, want Schwalbe heeft nu niet echt meer een aggressief XC voorbandje in het assortiment. Ik bedoel zoiets als de Forekaster, die is nog licht van gewicht, niet te breed en bij de Forekaster hoef je niet eens na te denken dat je een voorband hebt. Dat ding gript altijd en rolt nog eens lekker door ook.
Dat is de Wicked Will. Echt een fijne snelle band met meer dan voldoende grip aan de voorkant. Een fijne trailband met niet al teveel gewicht en rolweerstand.
Dit dus. Genoeg grip ook in de modder.
Ik vind de FoKa nog steeds een lekkere safe relatief lichte tour-trailband, voor en achter.
Maar de WiWi is in 2,4" wat volumineuzer en op iets lagere druk te rijden dan de smal vallende FoKa in 2,35". Die ook prima valt op mijn 30mm velg. (En mijn FoKa's hebben foeilelijke gele Maxxisletters, de WiWi in skinwall is een plaatje).
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Stunning
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2116
Lid geworden op: za 24 november 2007, 11:49

Nog even contact gehad met Schwalbe en volgende week op Eurobike, gaan ze een complete lijn van de Wicked Will lanceren. Inclusief 2.25 modellen.

Ik ben benieuwd. 2.40 is teveel band voor de routes (UHR, Veluwe, Rijk) die ik rijd.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10372
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

In de Dts Bike staat nu een leuk artikel over banden, met een test van 10 XC-Down Country bandenparen. (In het volgende nummer volgen Trail en Enduro banden).
Niet ‘t profiel maar de compound bepaalt vooral de rolweerstand. Profiel bepaalt wel vooral grip en tractie, waar ook compound een grote rol speelt natuurlijk.
Enfin, diverse fabrikanten werd gevraagd bandenparen in te sturen.

Opvallende testwinnaar: de Wicked Will. ‘Ondanks zijn noppen’ de laagste rolweerstand en snelste band, icm de beste bochtengrip en tractie (bergop, remmen), en prima lekbestendig (doornen, klappen).
Met meteen daarna Specialized Ground Control en Fast Trak, relatief goedkope set.
De echte semislicks en zeer racy banden die ‘hier’ ook populair zijn (op de makkelijke parcoursen) werden dus niet getest (bv iets als Thunderburts, Speeds, dat soort werk).
Test bestond dus uit XC banden die bedoeld zijn om ook steviger XC werk mee te kunnen rijden. 2,25-2,4” breed icm 30mm velgen, dat is tegenwoordig gangbaar. Breder en volumineuzer is op wat lagere druk te rijden, wat uiteindelijk sneller, gripvoller, lekbestendiger en comfortabeler is dan ‘smal en hard’, ook al is smal wat lichter.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Big_Philly
All rounder
All rounder
Berichten: 147
Lid geworden op: ma 9 maart 2015, 16:18
Mijn mountainbike: Trek ProCaliber 6 / Giant Trance X 29

Hi allen,

Ik heb sinds een paar maanden een Giant Trance X 29'er, een full suspension trail bike met 150mm vering voor en 135mm achter. Daar zitten banden op die qua noppen en uitvoering behoorlijk aan de maat zijn (Aggressor en Minion DHF, zo uit mijn hoofd beide 2,4"). Dat merk ik aan mijn gemiddelde snelheid op relatief vlak terrein, vergeleken met mijn hardtail met XC bandjes (Schwalbe RARa combi).
Ik wil deze fiets komende september gaan gebruiken voor een 24-uurs estafette op de hoge veluwe, en zoek daarvoor iets meer XC-achtigs - ik wil efficient kunnen rijden die dag... dus ook voldoende grip om snelheid vast te kunnen houden.
Maar ik ken eerlijk gezegd niet zo veel verschillende banden - heb eerder Nobby Nic double defense gereden die ik redelijk vergelijkbaar vind met Aggressor en Minion. Ook toen een opmerkelijk verschil gemerkt in gemiddelde snelheid toen ik overstapte op RaRa. Eerst dacht ik dat dat door de overstap naar tubeless kwam, en hoewel dat vast zal bijdragen denk ik inmiddels dat het grootste verschil toch in het profiel zit.

Zou iemand eens een tip kunnen geven? Ik zoek een band met:
- goeie mix tussen rolweerstand en grip, voor gemiddeld Nederlands gebruik (allround);
- Mag iets knobbeliger zijn dan racing ralph / ray (n.b., RaRa combi is mijn fallback scenario);
- geschikt voor 30mm velgbreedte (ik denk een dikte van ten minste 2,25")
- Gemiddeld geprijsd.

Verdere info:
XL frame, lange, vrij zware berijder, genoeg kracht in de benen om snelheid op te bouwen maar een beetje een bange poeperd als ik mijn grip in een bocht niet helemaal vertrouw - ik grijp (te) snel naar de remmen. M.a.w. ik haal nooit het uiterste uit die Minion / aggressor combi.

Ik overweeg momenteel Forekaster voor en Ikon achter. Ben echter met geen enkel merk getrouwd.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

...maar een beetje een bange poeperd als ik mijn grip in een bocht niet helemaal vertrouw...
Als je met de DHF en Agressor de grip al niet vertrouwt... :~
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Mjelnir
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 163
Lid geworden op: ma 30 augustus 2021, 08:47

Big_Philly schreef: di 12 juli 2022, 11:12 Verdere info:
XL frame, lange, vrij zware berijder, genoeg kracht in de benen om snelheid op te bouwen maar een beetje een bange poeperd als ik mijn grip in een bocht niet helemaal vertrouw - ik grijp (te) snel naar de remmen. M.a.w. ik haal nooit het uiterste uit die Minion / aggressor combi.

Ik overweeg momenteel Forekaster voor en Ikon achter. Ben echter met geen enkel merk getrouwd.
Misschien helpt een stukje werken aan banden techniek ook ? Als je de fiets schuin genoeg legt moet je bijna niet kunnen uitbreken met die combo op NL trails
SYS: RaaW Madonna

Wtf is down country riding? - It's like trail riding but twice as expensive
Big_Philly
All rounder
All rounder
Berichten: 147
Lid geworden op: ma 9 maart 2015, 16:18
Mijn mountainbike: Trek ProCaliber 6 / Giant Trance X 29

ThaSingleTrackMastah schreef: di 12 juli 2022, 11:20
...maar een beetje een bange poeperd als ik mijn grip in een bocht niet helemaal vertrouw...
Als je met de DHF en Agressor de grip al niet vertrouwt... :~
Mjelnir schreef: di 12 juli 2022, 11:45
Big_Philly schreef: di 12 juli 2022, 11:12 Verdere info:
XL frame, lange, vrij zware berijder, genoeg kracht in de benen om snelheid op te bouwen maar een beetje een bange poeperd als ik mijn grip in een bocht niet helemaal vertrouw - ik grijp (te) snel naar de remmen. M.a.w. ik haal nooit het uiterste uit die Minion / aggressor combi.

Ik overweeg momenteel Forekaster voor en Ikon achter. Ben echter met geen enkel merk getrouwd.
Misschien helpt een stukje werken aan banden techniek ook ? Als je de fiets schuin genoeg legt moet je bijna niet kunnen uitbreken met die combo op NL trails
Fair point... een klein beetje nuance dan:
Op de minion / aggressor durf ik meer dan op de RaRa. Echter weet ik van mezelf dat ik niet goed mijn fiets schuin kan leggen, en vaak ook durf te leggen. Bij singletracks die dicht om boompjes heen slingeren is bij mij mijn lean angle vermenigvuldigd met mijn rijdende lengte gevoelsmatig al snel genoeg om een boompje te koppen. Helaas is me dat al eens gebeurd :oops: (schouder, geen kop). Dus bij schuin leggen zit er een bepaalde mate van aarzeling waar ik moeilijk overheen stap.

Mjelnir slaat volgens mij de spijker op zijn kop: naast een goeie bandenkeuze (die wellicht helemaal los staat van wel/geen angst of goeie techniek) zou een clinic bochten een goeie zet zijn.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Je moet de fiets schuin duwen en zelf nagenoeg recht blijven, niet andersom.
Ongeveer zo:
https://www.dirtsmartmtb.com/wp-content ... 30x929.jpg
Dan duw je de zijnoppen in de grond, zodat die (eindelijk) hun werk kunnen doen.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie