Banden reviews:

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
Stunning
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2078
Lid geworden op: za 24 november 2007, 11:49
Mijn mountainbike: Cannondale F-Si Hi Mod, Kona Kahuna

MTB noob schreef: zo 10 oktober 2021, 22:02 Momenteel wil ik mijn wielen tubeless gaan maken en wil ik gelijk ook mijn banden upgraden.
Ik rijd in de buurt van Nijmegen en probeer het jaar door te blijven rijden (behalve bij sneeuw). Ik zoek dus ook banden met veel grip in alle seizoenen. Maar wil in droge condities ook niet te veel inleveren op snelheid.
Er zijn enorm veel banden verkrijgbaar en ik zie door de bomen het bos niet. Wie kan mij een goede combi aanraden welke veel grip, tractie en remkracht leveren zonder al te hoge rolweerstand?
Ik ben beginnend MTBer dus ik hecht momenteel meer aan zekerheid en controle dan aan "speels" rijden.
Alvast bedankt voor de tips!
Maxxis Forekaster voor
Maxxis Ikon achter

Echt perfect voor bosgronden zoals Nijmegen.

Laat je niet afschrikken door het profiel van de Forekaster. Het is a) een verrassend snelle band en b) doet het van de zomer als de paden zanderiger zijn ook gewoon heel goed.

De Ikon geeft goed tractie, remgrip en is op basis van het Maxxspeed compound super snel. Echt een hele fijne band.
sama
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1382
Lid geworden op: ma 20 juni 2011, 16:50
Mijn mountainbike: Yeti asr turq

Stunning schreef: ma 11 oktober 2021, 07:43
MTB noob schreef: zo 10 oktober 2021, 22:02 Momenteel wil ik mijn wielen tubeless gaan maken en wil ik gelijk ook mijn banden upgraden.
Ik rijd in de buurt van Nijmegen en probeer het jaar door te blijven rijden (behalve bij sneeuw). Ik zoek dus ook banden met veel grip in alle seizoenen. Maar wil in droge condities ook niet te veel inleveren op snelheid.
Er zijn enorm veel banden verkrijgbaar en ik zie door de bomen het bos niet. Wie kan mij een goede combi aanraden welke veel grip, tractie en remkracht leveren zonder al te hoge rolweerstand?
Ik ben beginnend MTBer dus ik hecht momenteel meer aan zekerheid en controle dan aan "speels" rijden.
Alvast bedankt voor de tips!
Maxxis Forekaster voor
Maxxis Ikon achter

Echt perfect voor bosgronden zoals Nijmegen.

Laat je niet afschrikken door het profiel van de Forekaster. Het is a) een verrassend snelle band en b) doet het van de zomer als de paden zanderiger zijn ook gewoon heel goed.

De Ikon geeft goed tractie, remgrip en is op basis van het Maxxspeed compound super snel. Echt een hele fijne band.
Hier sluit ik me volledig bij aan, echt een hele fijne bandencombo, die echt ook lekker snel rolt.

Ik heb voorop ook veel andere banden geprobeerd, maar de Forecaster vind ik echt geweldig. Bij de Rekon bijvoorbeeld had ik toch last van uitbreken, pas nog op de fiets van mijn broertje, op Amerongen had ik behoorlijk vaak een uitbrekend voorwiel, wat lang goed ging, maar toch ging ik een keer met een rotgang op mn plaat. Direct weer een Forekaster erop gelegd en het probleem is over!
Sneeuwmonster
Gebruikersavatar
HB_Eagle
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 822
Lid geworden op: do 2 augustus 2018, 19:36

Heeft iemand hier de forekaster een keer vergeleken met de wolfpack trail?
defNL
All rounder
All rounder
Berichten: 115
Lid geworden op: di 20 juli 2021, 11:50

Vraagje. Ik wilde de Racing Ralph / Ray combi bestellen. Ik wil alleen het liefst Skinwall, maar zie dat deze alleen in de Superrace uitvoering (en dus niet de Superground uitvoering) te krijgen is? Als dat zo is, dan ga ik toch maar voor zwart. Maar als ik bij Futurum op Superground zoek, dan zie ik de Racing Ray Addix Speedgrip Evo SuperGround TLE en de Racing Ray Addix SpeedGrip SuperGround TLE. De laatste is zes euro duurder, maar het verschil...?

Of misschien toch de Vittoria Mezcal + Barzo G2 TLR, die zijn wel in skinwall te krijgen en zijn qua prestaties vergelijkbaar als ik er op Google tenminste.
Ruben L
All rounder
All rounder
Berichten: 113
Lid geworden op: wo 16 maart 2011, 16:49

Geen antwoord op je vraag, maar gewoon benieuwd: Waarom zou je liever de SuperGround dan de SuperRace willen?

Heb ze zelf ook in SuperGround overigens, maar dat is vooral omdat dit de enige compound voor 27.5 was :)
Gebruikersavatar
Dutch
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 17:01

HB_Eagle schreef: wo 13 oktober 2021, 11:06 Heeft iemand hier de forekaster een keer vergeleken met de wolfpack trail?
Niet in dezelfde maat, maar ik vind de Forekaster prettiger sturen en denk ook lichter lopen (27,5 *2.35 exo hupeldepup 3c etc) en Trail was een 29 * 2.4. Ware het niet dat ik nog een Wild Grip'R gevonden heb maar hierna ga ik naar een Forekaster (misschien wel 2.6 op de vooras proberen)
Gerben321
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 2
Lid geworden op: vr 15 oktober 2021, 21:30

Sorry als ik de vraag stel die iedereen hier stelt, maar kan iemand mij misschien helpen met bandenadvies?

Ik rijd al een paar jaar op Conti Race kings (ik denk uit het jaar 2015-2016 ofzo) die op mijn fiets zaten met het kopen. Ik heb vandaag voor en achter lek gereden vanwege wat kleine doorns, en ben bezig om de fiets om te bouwen naar 1x12, en ik dacht misschien kan ik ook gelijk mooie bandjes kopen.

Voornamelijk fiets ik op het parcours van Zandvoort, en de omgeving daar. Veel asfalt als ik mijn fiets meeneem naar mijn vriendin, en het parcours in Zandvoort bestaat uit los zand (in de zomer), stukjes bos, stukken grof gravel, hard pack ondergrond, en wat kombochten met zand/gravel. Eigenlijk een beetje van alles. Ik hoorde altijd veel mensen over de Schwalbe Rocket Ron en Racing Ralph (of iets in die richting). Maar na het lezen van dit topic lees ik dat veel mensen het 'troep' noemen.

Dus ik ben benieuwd wat jullie zouden aanraden. Ik wil graag wel snelle banden voor op asfalt, maar ook goed uit de voeten kunnen op het parcours, en als ik nog eens in het buitenland ga fietsen. Een echte all-round set banden dus. Ik heb nu 2.2" eronder zitten, maar veel breder kan niet denk ik. Misschien 2.25 of hooguit 2.30, dat zou ik even moeten nameten.

Momenteel rijd ik nog met binnenbanden, maar wil wel graag net als op mijn racefiets tubeless rijden. De juiste wielen daarvoor laat ik binnenkort maken, dus voor in de tussentijd nog met binnenband.

Ik lees veel goeds over Wolfpack, maar kan er weinig over vinden, en kan ook weinig plekken vinden waar ik het kan kopen. Zou dit bijvoorbeeld een goede set zijn? https://www.mantel.com/maxxis-forekaste ... -maxxspeed

Alvast bedankt voor de tips!

edit: Voor extra info: ik rijd het hele jaar door op 1 set banden, het hele jaar door. Dus met mul zand in de zomer, en harde ondergronden in de winter.
Gebruikersavatar
Edgecrusher
All rounder
All rounder
Berichten: 104
Lid geworden op: zo 18 augustus 2013, 21:08
Mijn mountainbike: Niner 'WFO9' & Orange Clockwork Evo29

Dutch schreef: vr 15 oktober 2021, 11:59
HB_Eagle schreef: wo 13 oktober 2021, 11:06 Heeft iemand hier de forekaster een keer vergeleken met de wolfpack trail?
Niet in dezelfde maat, maar ik vind de Forekaster prettiger sturen en denk ook lichter lopen (27,5 *2.35 exo hupeldepup 3c etc) en Trail was een 29 * 2.4. Ware het niet dat ik nog een Wild Grip'R gevonden heb maar hierna ga ik naar een Forekaster (misschien wel 2.6 op de vooras proberen)
Gevonden nog wel.... :winkie:
Vision
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 224
Lid geworden op: wo 27 augustus 2014, 09:52

Gerben321 schreef: vr 15 oktober 2021, 21:40
iIk lees veel goeds over Wolfpack, maar kan er weinig over vinden, en kan ook weinig plekken vinden waar ik het kan kopen. Zou dit bijvoorbeeld een goede set zijn? https://www.mantel.com/maxxis-forekaste ... -maxxspeed

Alvast bedankt voor de tips!

edit: Voor extra info: ik rijd het hele jaar door op 1 set banden, het hele jaar door. Dus met mul zand in de zomer, en harde ondergronden in de winter.
Paar goede allround banden voor jou gebruik imo zijn, Vittoria Barzo (vóór) de Mezcal voor achter en Racing Ralph & Ray waarvan deze laatste de snelste combi is. Ik heb er zelf ook mee gereden, imo erg goed in mulzand, snel op verhard en natuurlijk onverhard reed er zelf regelmatig gravel ritten mee. Mocht het gaan met jou MTB,dan een 2.35 vóór 2.25 achter, met de combi uit de link heb ik zelf geen ervaring mee,lijkt mij ook wel een goede combi voor jou gebruik.
Gerben321
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 2
Lid geworden op: vr 15 oktober 2021, 21:30

Vision schreef: vr 15 oktober 2021, 22:29
Gerben321 schreef: vr 15 oktober 2021, 21:40
iIk lees veel goeds over Wolfpack, maar kan er weinig over vinden, en kan ook weinig plekken vinden waar ik het kan kopen. Zou dit bijvoorbeeld een goede set zijn? https://www.mantel.com/maxxis-forekaste ... -maxxspeed

Alvast bedankt voor de tips!

edit: Voor extra info: ik rijd het hele jaar door op 1 set banden, het hele jaar door. Dus met mul zand in de zomer, en harde ondergronden in de winter.
Paar goede allround banden voor jou gebruik imo zijn, Vittoria Barzo (vóór) de Mezcal voor achter en Racing Ralph & Ray waarvan deze laatste de snelste combi is. Ik heb er zelf ook mee gereden, imo erg goed in mulzand, snel op verhard en natuurlijk onverhard reed er zelf regelmatig gravel ritten mee. Mocht het gaan met jou MTB,dan een 2.35 vóór 2.25 achter, met de combi uit de link heb ik zelf geen ervaring mee,lijkt mij ook wel een goede combi voor jou gebruik.
Thanks, dan lijken de RaRa's mij toch wel mooi, hoor er toch genoeg moois over. Helaas is de verkrijgbaarheid weer helemaal, zoals met alles... Ik ga morgen even kijken wat er past. Zou je dan de Super Race of Super Ground aanraden? Ik begrijp dat de Ground betere lekbestendig is, maar ook stijver en zwaarder? Zal de Race veel eerder lek gaan? Of is de Ground zoveel zwaarder/stijver dat dat het niet waard is bijvoorbeeld?
Gebruikersavatar
PaneVino
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1326
Lid geworden op: do 8 augustus 2013, 22:22

Op Zandvoort zou ik lekker diezelfde Racekings houden. Hoe minder nop hoe beter. Maar wel zo breed mogelijk.
2020 Trek Fuel EX
2018 Trek 920 (gestolen)
2015 Kona Wo
Vision
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 224
Lid geworden op: wo 27 augustus 2014, 09:52

Ik had zelf de,speed super race = de skinwall uitvoering met die andere compounds heb ik zelf geen ervaring mee. Wel met de Racekings, zoals hierboven al aangegeven, is dat voor jou gebruik ook een goede en en zeer snelle combi,voor in de winter zou je kunnen overwegen om (eventueel) een Cross King voor vóór te gaan gebruiken.
Gebruikersavatar
Dutch
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 17:01

Edgecrusher schreef: vr 15 oktober 2021, 22:06
Dutch schreef: vr 15 oktober 2021, 11:59

Niet in dezelfde maat, maar ik vind de Forekaster prettiger sturen en denk ook lichter lopen (27,5 *2.35 exo hupeldepup 3c etc) en Trail was een 29 * 2.4. Ware het niet dat ik nog een Wild Grip'R gevonden heb maar hierna ga ik naar een Forekaster (misschien wel 2.6 op de vooras proberen)
Gevonden nog wel.... :winkie:
Een nieuwe old stock idd :-q
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10359
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

HB_Eagle schreef: wo 13 oktober 2021, 11:06 Heeft iemand hier de forekaster een keer vergeleken met de wolfpack trail?
Ja, 29" FK 2,35" vs Trail 2,25".
Vergeleken op de steile technischere trails bij Bos Vise, Voerstreek, Zuid L.
De Trail heeft de meeste grip voor, kon je blind (ook slordig) elke bocht mee door. De FK kan dat ook, maar niet blind, je moet dan iets behoedzamer rijden en beter letten op je gewichtsverdeling, de juiste druk op je voorwiel houden. De FK is een tik lichter (735 vs 750gr fabrieksopgave), terwijl 'ie daarbij wel ietsje breder is. De FK achter rolt wat lichter op asfalt.
2 prima allround tour-banden, geschikt voor stevig XC, technischere trails rijden, herfst/winter. Kun je ook zo mee de Alpen in.

Pm: De FK 2,25" valt zeer smal, weegt 690gr. De 2,35' vond ik fijner, en weegt nog steeds niet veel. De Trail 2,4" was volgens de fabrieksopgave 850gr, vond ik sowieso wat veel, heb ik nooit gereden.

Ik rijd nu een Schwalbe Wicked Will 2,4" V en A, en die combi vind ik nog het lekkerst! Op papier dacht ik: 'mij wat te zwaar', met 810gr. Maar gereden op een 6-daagse transalp en erg goed bevallen, ook hier in bovengenoemd gebied erg goed bevallen. Prima combi van veel bochtengrip voor, opvallend licht rollen ook op asfalt, goede remgrip en tractie achter. Vroeger was de 'vorig model NoNi' altijd erg fijn, maar het nieuwe model is meer AM gegaan, weegt bijna 1 kg (!). Deze WiWi is de 'verbeterde vervanger van die oud-model NoNi, en dan nog wat beter' (betrouwbaardere grip voor, lichtere rolweerstand achter).
Mijn fiets kwam met de WiWi voor en een Racing Ralph 2,4" achter. Die RaRa loopt (natuurlijk) nog lichter, maar qua grip op echte technische steilere trails haalt die het niet bij de WiWi. RaRa is een echte XC (wedstrijd) band, de WiWi is allrounder, een XC-Trail band (volgens de marketing een 'downcountry' band, en ik geef de marketing wel gelijk).

Ik reed tot recent ook graag de WP Cross 2,4" -Race 2,4", bewust gekozen als wat lichtere snellere XC-set voor Zuid L eo. Mn voor het drogere seizoen.
De Cross voor heeft een gewone goede grip, die gaat zeker niet blind elke bocht door, op harde ondergrond met steentjes en gruis kan 'ie verraderlijk zijn, op zachtere ondergrond prima.
De Race achter is echt een toppertje. Licht rollend, goede grip, voorspelbaar en leuk driftend. Slijt alleen wat snel, en in de modder steil bergop niet zo sterk. 'Hier' ook wat sneller lek op scherpe (vuur)steen, maar ja... lichte band, dus minder spek op de wangen. Plugje erin en klaar.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29780
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Grappig.
Schwalbe RaRa en RoRo is troep en Wolfpack top.
Dan is het wel leuk te weten dat al die banden zijn ontworpen door dezelfde meneer Wolfgang :wink:

En Maxxis zal voor XC ook wel OK zijn gezien die al jaren feedback krijgen van Bart Brentjes (CST).

Waar ik zelf nog steeds niet warm voor loop zijn Contis.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie