Banden reviews:

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
downhilldirtbike
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 619
Lid geworden op: di 17 maart 2009, 20:47
Mijn mountainbike: El Mariachi

HB_Eagle schreef: di 26 maart 2019, 16:47 Phoe, iedereen fietst hier met brede banden
(Begrijp inmiddels dat dat minder rolweerstand opleverd)
Maar begin nu wel te twijfelden of ik met mijn 2,25 nonic niet op andere banden uit moet
Ik neem aan dat je in NL rijdt.
Voor minder rolweerstand zou ik dan eerder een RaRa proberen, ipv een bredere NoNi.
corex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1869
Lid geworden op: vr 1 juli 2005, 15:57
Mijn mountainbike: hard, fully en een vouw mtb

Die Mescal hierboven is wel Okee. Niet te grof.

Breed met grote nop en lage druk geeft te veel grip en meer rolweerstand, dan je nodig hebt.

Kijk maar naar de Fatbike banden. Deze hebben kleine nopjes.

Oja grip verlies ligt bij mij ten eerste aan verkeerde houding en niet goed gekeken/ geanticipeerd. Dat met 26 " en 2,25 of 2,4.
alpine stars cromega dx , giant escaper (rip), giant mcm (2x rip), cannondale f600, trek topfuel (rip), trek topfuel 8, santa cruz blur xc 2, trek fuel ex 8
Bochtenridder 1e klas
Stop vertrutterisatie !
Gebruikersavatar
HB_Eagle
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 828
Lid geworden op: do 2 augustus 2018, 19:36

downhilldirtbike schreef: di 26 maart 2019, 18:10
HB_Eagle schreef: di 26 maart 2019, 16:47 Phoe, iedereen fietst hier met brede banden
(Begrijp inmiddels dat dat minder rolweerstand opleverd)
Maar begin nu wel te twijfelden of ik met mijn 2,25 nonic niet op andere banden uit moet
Ik neem aan dat je in NL rijdt.
Voor minder rolweerstand zou ik dan eerder een RaRa proberen, ipv een bredere NoNi.
Ja NL in de buurt van Nijmegen
Bedoel je Ralph of rat
Ben toen der tijd op nonic gestapt omdat ik na polsblessure absoluut niet wil wegglijden
Mischien voor nonic met achter Ralph een optie?
Brakes are my enemy

Kona Hei Hei cr/dl
JMA1992
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 852
Lid geworden op: do 8 november 2018, 20:01
Mijn mountainbike: Cube stereo 120

Nou de reden voor een dampf zijn de grotere schoudernoppen. Zo wil ik eigenlijk compenseren dat de wangen iets buiten de noppen uitsteken zoals nu bij mijn 2,6 Nobby achter. Of werkt dat niet?

Ik heb geen idee, behalve het feit dat iedereen bang is dat er een scherpe steen door de wang heen gaat, wat het doet met de rij eigenschappen om noppen te hebben die minder breed zijn dan je karkas. Daarom denk ik voor de voorkant iets grotere noppen..

Corrigeer me maar als dit nergens op slaat 😀
Omdraaien kan altijd nog!
g60
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3316
Lid geworden op: zo 14 oktober 2007, 20:11
Mijn mountainbike: Gary fisher superfly 100, custom build. Scott scale rc ‘12 custom.Trek 920 (ex tacx).
Contacteer:

Met te grote noppen ga je juist glijden op de hollandse zandepaden. Noni is echt overkill. Ik gleed met rocket rons al.. rara of iets vergelijkbaars met meerdere kleine nopjes is dan veel beter. Grotere noppen heb je in nl alleen in zuid limburg nodig eventueel.
life starts @ 150bpm...
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2175
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

g60 schreef: di 26 maart 2019, 18:44 Met te grote noppen ga je juist glijden op de hollandse zandepaden. Noni is echt overkill. Ik gleed met rocket rons al.. rara of iets vergelijkbaars met meerdere kleine nopjes is dan veel beter. Grotere noppen heb je in nl alleen in zuid limburg nodig eventueel.
Zoveel mensen zoveel wensen, smaken verschillen etc.
Oftewel jij vind het overkill en een ander kan er juist blij mee zijn dus het IS niet zo, jij vind het zo.
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Laat je niet gek maken door die dikke banden! Voor Nederlandse tracks is 2.25 gewoon een uitstekende breedte.
Ik denk dat de nieuwe Schwalbe Racing Ray en Ralph in 2.25 een hele mooie combi is. Dat lees ik ook hier op het forum. Rolt zeer licht en tóch erg veel grip.

Persoonlijk vind ik het jammer dat ze niet in 2.35 worden gemaakt. 2.35 vind ik het beste uit twee werelden: net wat meer grip en comfort dan 2.25 zonder al te lomp en zwaar te worden zoals 2.6 bv. Bovendien zal 2.35 nog in de meeste frames passen. 2.6 lang niet in alle.

Zelf rijd ik momenteel op twee 29" Racing Ralphs EVO TLE in 2.35 dus. Tubeless. En dat bevalt uitstekend in Vrachelen bijvoorbeeld. Plus nog een reserve RaRa en een NoNic EVO trailskin in 2.35 voor als het eens wat ruiger wordt.
En ik heb nog een setje Racing Ralphs EVO TLE liggen die op mijn fiets zaten.
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
g60
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3316
Lid geworden op: zo 14 oktober 2007, 20:11
Mijn mountainbike: Gary fisher superfly 100, custom build. Scott scale rc ‘12 custom.Trek 920 (ex tacx).
Contacteer:

Jurf schreef: di 26 maart 2019, 19:02
g60 schreef: di 26 maart 2019, 18:44 Met te grote noppen ga je juist glijden op de hollandse zandepaden. Noni is echt overkill. Ik gleed met rocket rons al.. rara of iets vergelijkbaars met meerdere kleine nopjes is dan veel beter. Grotere noppen heb je in nl alleen in zuid limburg nodig eventueel.
Zoveel mensen zoveel wensen, smaken verschillen etc.
Oftewel jij vind het overkill en een ander kan er juist blij mee zijn dus het IS niet zo, jij vind het zo.
Dat je met grote noppen gaat glijden op hardpack ondergrond heeft niks te maken met smaken en wensen. En op die ondergrond is het gewoon wel overkill. Elke band word gemaakt voor een bepaalde type ondergrond, dat heeft een reden.
life starts @ 150bpm...
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2175
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

Een hoop van mijn maatjes en ikzelf hebben NonI,s en glijden zelden of nooit, dus zo stellig als je dingen presenteert is het niet, hooguit een mening of ervaring maar zeker geen feit. Ik heb wel Rara,s geprobeerd, maar alles minder als een RoRo vind ik niet fijn. Ik heb geen strava en time mijn rondes nooit dus was is dan overkill?
Een DHR levert me meer rolweerstand op als dat ik aan grip nodig heb, maar een NoNi vind ik geen extreme band, laat staan buiten het fietspad ergens overkill.
Dit is net zo,n discussie als een Fully in NL, hooguit verschillende smaken, maar het een is niet perse beter als het ander, anders dat wel.
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16077
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

HB_Eagle schreef: di 26 maart 2019, 18:27 Mischien voor nonic met achter Ralph een optie?
Dat is een prima combinatie :-q


Die hardpack waar G60 het over heeft klopt wel. Alleen is alles buiten Limburg vooral zand ondergrond op de vaste routes (dus met uitzonderingen!!) die meestal net iets mee kan geven. En een noppenband als de NoNi geeft dan net wat meer grip dan een semislick als de Racing Ralph.


Nu moet ik zeggen dat ik de afgelopen maand de eerste ervaring had met de Racing Ray en die doet het voor een semislick erg goed aan de voorkant. Glijdt pas laat weg en is voorspelbaar op dat moment.
En de nieuwe Wolfpack Race MTB heb ik gisteren kort mee mogen rijden. Is niet echt een semi slick meer, meer een Racing Ralph op steroïden, maar heeft zelfs nog meer grip dan de Ray (dus eerder NoNi niveau!) en lijkt niet echt zwaarder te lopen.


Maar persoonlijk heb ik voor een nog wat agressievere band dan de NoNi aan de voorkant, waar de zoektocht is naar iets wat dan niet al te zwaar loopt (Hans Dampf is mij al te lomp...). Michelin Wild Grip'R Advanced 2.25 was mijn favoriet voor zowel zandgrond, als hardpack, als rotsig. Maar die band maken ze niet meer. Heb sinds een week (wederom) een Wolfpack Trail aan de voorkant liggen en dat is net zo een beest als de Michelin!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Interessant Lars! En ook niet zo'n dure band zag ik. Heb je hem ook al geprobeerd i.c.m. de Wolfpack Race in 2.2? :bier:
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2175
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

Interesante banden, maar 2.25 is niet heel breed op een 35mm velg. Wellicht wel leuk als de Noni/Roro combo van mijn Nerve op is.

Ik heb voor de trek nog een 30 set, maar die gebruik ik voornamelijk met ECHTE overkill. :wink:
Afbeelding
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Ik denk dat ze op 25mm intern heel mooi zullen vallen....
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
Pat.
Technisch Webredacteur
Technisch Webredacteur
Berichten: 5968
Lid geworden op: zo 15 juli 2001, 02:00
Contacteer:

Ad58 schreef: di 26 maart 2019, 23:12 Ik denk dat ze op 25mm intern heel mooi zullen vallen....
Die Wolfpack Trails bedoel je. Maar idd. Die vallen heel mooi op 25 mm interne breedte velgen. Dat ze alleen nog in 2.25 te krijgen zijn heeft te maken met de kosten voor een nieuwe mal. Eerst moet er geld verdiend worden en dan komt er waarschijnlijk wel een 2.4 Trail aan.
Maar de grip is ook in ZL verrassend hoog.
Met een botte bijl moet je gewoon wat harder slaan dan met een scherpe.
Emtb.Tech
www.GravelRacen.com
YouTube Fatbike & Adventure's Kanaal
Adventures & Patrol Blogtopic op mountainbike.nl
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Afbeelding

Lopen lekker vlot en hebben inderdaad aardig wat grip. Enige is dat ik als matige stuurder wat meer zijnop gewend ben, dus boven Hoge Ginkel kwam ik boven de bocht uit. Verder liep het naar beneden gewoon lekker.
Was overigens ook de eerste keer met de vork op 160mm, dus de balans van de fiets was ook nog even wennen. Kan niet wachten op de 2.35 Trail versie. :-q
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Plaats reactie