Banden reviews:

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5635
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

Lars TB schreef: zo 17 maart 2019, 21:43
MacReal schreef: zo 17 maart 2019, 21:15 Gok zomaar dat ze niet warm wordt van avontuurtjes met het buurmeisje van drie huizen verder :bier:
Als je nou refereert aan "nauwe band met", dan lijkt het nog enigszins on-topic :lol:
:lol:
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8046
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Nauwe buurmeisjes en banden, heren ik begin te twijfelen aan jullie band met mountainbikebanden.

Om weer concreet over banden te spreken 8) Conti’s Puregrip versus Protection. Zijn de zijwangen van eerste genoemde van vergelijkbare ‘stijfheid’. Stijfheid, ik bedoel: de racesport banden van Conti vind ik te slap. De Protection voldoen prima en nu ben ik nieuwsgierig naar Puregrip. Een Cross king Puregrip als achterband. Met als motivatie de langere levensduur, kilometervreter als ik ben over het asfalt op heen en terugreis naar de routes.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29977
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

sama schreef: za 16 maart 2019, 14:44
HB_Eagle schreef: za 16 maart 2019, 07:13 Bredere band is meer rubber op het parcour
Betekend toch altijd meer weerstand dan smalle band ongeacht de ondergrond?
Of heb ik dat mis?
Graag wat uitleg hierover (interessant)
Een smalle band kan op zachte ondergrond meer wegzakken waardoor juist meer contactoppervlak ontstaat, dus meer rolweerstand.
Omdat een smalle band wat meer wegzakt in zachte ondergrond rij je dus eigenlijk de hele tijd in een kuil en ben je de hele tijd bezig uit die kuil te rijden. Minder diep wegzakken = minder weerstand.
Bredere banden kunnen ongestraft met wat lagere druk gereden worden.
Een band met lagere druk geeft wat meer mee op kleine oneffenheden, meegeven levert minder weerstand op dan "er overheen knotsen".
Dus in het terrein gelden heel andere regels dan op de verharde weg.
Een praktijktest zegt echt veel meer dan een test op een rol/trommel.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8046
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Eens.
Vandaag hét wetenschappelijk bewijs geleverd dat rolweerstand gemeten op een roller niet zoveel zegt. Met een MKIII voorop i.p.v. een cross king diverse pr’s verbetert. Tot zover de wetenschap van de koude grond :winkie:
JMA1992
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 852
Lid geworden op: do 8 november 2018, 20:01
Mijn mountainbike: Cube stereo 120

k rijd met mijn 27.5 x 2,8 nobby en 2,8 rocket ron de PR's van mijn 29 x 2,25 racing ralphs op technische stukken aan gort. Ook gewoon op de vlakke tracks in ons struikgewas op flakkee. Heeft ook te maken met een stukje vertrouwen maar veel meer met het contact houden met de ondergrond.

Op de langere egalere stukken of in mullere ondergrond gaat de rolweerstand wel wat meer parten spelen en is de breedte van grotere impact. Als je daarin tegen de 2,8 banden op 1,5 bar zet (ik rijd normaal 1,1 of 1,2 ) en op een keiharde track rijd die al drie weken geen water heeft gezien, stuif/stuiter je ook met een noodgang er over heen. ( zoals ik met mijn toen 3 inch nobby nics v/a afgelopen zomer op de groene route in Drunen ).

Wat mij uiteindelijk op ging breken was denk ik het gewicht van de roterende massa aan de achterkant. of die achterdemper van 150 mm waar ik een hekel aan heb :lol:

Al met al denk ik niet dat er snel een 29er in de schuur zal komen te staan, of smaller dan een 27.5 * 2.6. :bier:
Omdraaien kan altijd nog!
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Tsja....
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
shit
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 499
Lid geworden op: za 9 mei 2015, 19:55
Mijn mountainbike: Scott spark

Íemand bekend met maxxis aspen.ik rij nu met continental race king. Racesport vindt hem in de bochten minder grip hebben
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16079
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

shit schreef: do 21 maart 2019, 18:23 Íemand bekend met maxxis aspen.ik rij nu met continental race king. sport vindt hem in de bochten minder grip hebben
Pak een Schwalbe Racing Ray aan de voorkant, is de enige band in dat segment die behoorlijk wat grip biedt!


Verder moet je in dat segment nu niet echt verwachten dat die banden grip leveren... .
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Even de zoekfunctie gebruiken en je krijgt volop.
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8046
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

shit schreef: do 21 maart 2019, 18:23 Íemand bekend met maxxis aspen.ik rij nu met continental race king. Racesport vindt hem in de bochten minder grip hebben
Gelijk overstappen naar cross king. De rest is gerommel in de marge (wellicht muv racing ray)
Oakley
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 243
Lid geworden op: do 10 juli 2003, 11:23
Mijn mountainbike: Rotterdam
Contacteer:

Al sinds de introductie van de Rocket Ron rij ik met Rocket Ron voor en Racing Ralph achter. Alleen tijdens Alpen trips heb ik die combi vervangen voor 2x Nobby Nic of Nobby Nic voor en RaRa snakeskin achter. Eigenlijk altijd naar tevredenheid.
Tot nu…
Vorige week de nieuwe Racing Ralph 2.25 2019 versie geprobeerd te monteren. Anders dan al die andere keren was het monteren nu echt een uitdaging (ellende). Zelfs met compressor. Uiteindelijk is het gelukt, maar vraag niet hoe.
Gisteren het eerst ritje gemaakt en toen bleek een slag in de band te zitten. Na bijna 60km is die er niet vanzelf uitgegaan :(
Mijn vorige band was de oude RaRa 2.25 en dat paste net in mijn nieuwe frame, een Scott Scale uit 2014. Deze nieuwe RaRa past ook, totdat ik flink aanzet in een bocht een dan raakt de band het frame. Of dit door de slag komt weet ik niet, maar hinderlijk is het wel.

Dus nu… Minder tevreden over RaRa vanwege de slag. En op zoek naar een smallere achterband. En om nog wat meer eisen te hebben, komende zomer staat een Transalp op de planning en een aantal ritjes in de omgeving van Pod Smrkem. Dus nu wil ik het liefst een lichte allround band met voldoende bescherming, 2.25 voor, +/- 2.10 achter.
Opties voor de voorband:
- RoRo houden (met Snakeskin)
- Maxxis Rekon 2.25 EXO
- Specialized Ground Control maar welke versie?
- ...
Opties voor de achterband:
- Maxxis Ikon 2.2 EXO (alhoewel ik vrees dat de casing even breed is als de RaRa 2.25)
- Maxxis Aspen 2.10 EXO (heeft deze wel voldoende profiel?)
- RaRa Racing Ralph 2.10
- Specialized Fast Trak 2.10 (welke versie?)
- ...
MTB: Scott Scale RC
Gravel/race: Mason Bokeh 650b/700c
Strava
g60
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3316
Lid geworden op: zo 14 oktober 2007, 20:11
Mijn mountainbike: Gary fisher superfly 100, custom build. Scott scale rc ‘12 custom.Trek 920 (ex tacx).
Contacteer:

De mitas kratos voor en scylla achter zou je ook kunnen overwegen. Beiden in textra versie. Zijn wat moeilijker verkrijgbaar maar hele fijne bandjes.
life starts @ 150bpm...
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16079
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Die Mitas zijn inderdaad erg lekkere bandjes.

En anders de nieuwe Wolfpack banden. Voor en achter de Race MTB, is een Racing Ralph-achtige met meer grip en steviger karkas. En eventueel een Cross aan de voorkant, is een stevigere Rocket Ron.

Ontwikkelaar van Wolfpack heeft voor Schwalbe gewerkt... .
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Pat.
Technisch Webredacteur
Technisch Webredacteur
Berichten: 5968
Lid geworden op: zo 15 juli 2001, 02:00
Contacteer:

Lars TB schreef: ma 25 maart 2019, 12:52 En anders de nieuwe Wolfpack banden.

Ontwikkelaar van Wolfpack heeft voor Schwalbe gewerkt... .
En voor specialized en Continental. ;)
Ik moet ook zeggen dat ik versteld stond van de grip van de Wolfpack 27 x 2,25 Trail banden. Rollen lekker en ondanks het niet zo breed zijn toch grip zat.

Verder ook goed te spreken over de IRC Mythos banden 29 x 2,25. Ik vind ze beter rollen en accelereren dan m'n maxxis Ikon.
Met een botte bijl moet je gewoon wat harder slaan dan met een scherpe.
Emtb.Tech
www.GravelRacen.com
YouTube Fatbike & Adventure's Kanaal
Adventures & Patrol Blogtopic op mountainbike.nl
Gebruikersavatar
Herrick
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 155
Lid geworden op: do 13 oktober 2011, 09:03
Mijn mountainbike: Cube Reaction Pro (2018)

Ik ben mij aan het orienteren op nieuwe banden. Ik fiets nu nog met de meegeleverde banden op mijn Cube Reaction Pro (2018). Hier zitten Schwalbe Tough Tom (voor) en een Schwalbe Rapid Rob (achter) onder. De achterband is echt heel stug en kreeg ik bij lek rijden bijna niet van en op de velg.
Ik ben op zoek naar snelle banden die met name worden gebruikt in Drenthe, zowel single tracks (voorkeur) als bredere paden. Ook doe ik mee aan marathons (Bartje 200, Drenthe 200 en Veldslag om Norg) of fiets op eigen gelegenheid grotere afstanden.
Ik rijd niet tubeless, dus dat hoeft wat mij betreft niet meegenomen te worden in de overweging.

Ik bewaar de oude banden voor eventuele inzet voor omstandigheden waarbij wat meer grip (bijv. winter of Ardennen) handig is. Of is dat, afhankelijk van de keuze, niet nodig?

Is het voor mijn gebruik nodig om voor- en achterband specifiek te bekijken (meer grip aan de voorkant)?

Banden die ik interessant vind zijn:
- Schwalbe Racing Ray (voor) en Schwalbe Racing Ralph (achter)
- Maxis Ikon skinwall (voor en achter)
- Maxxis Crossmark II EXO TLR (voor en achter)
- Continental Race King II (voor en achter)
Plaats reactie