Banden reviews:

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
Kootje
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1213
Lid geworden op: zo 6 september 2009, 11:24

Dat is idd vervelend!
Zelf heb ik die ervaring helemaal niet met Conti, integendeel: bij mijn laatste Schwalbe banden (2015 29" NoNi 2.25 Snakeskin) heb ik meer zijdelingse en hoogteslag dan bij mijn Conti's. (OK, ook niet giga, maar toch...)
Moet er wel bij zeggen dat ik alleen met de Protection versies rijd, misschien dat daar ook nog verschil in zit.
Ook tubeless maken is bij die banden geen enkel probleem trouwens.
Lekker vies is niet bah...
De Enige Echte
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 14
Lid geworden op: vr 1 mei 2015, 09:26
Mijn mountainbike: KTM Phinx 2.93 fully 2014 + Scott scale comp. 29 custom

Net even een beetje aan het lezen in dit topic en ik lees hier veel negatieve verhalen over de Conti banden.

Zelf rij ik nu al een tijdje met een X-king racesport 29'*2.2 voorband en een Raceking racesport 29'*2.2 achter. Ik ben hier heel erg blij mee. Ik heb met de X-king circa 2800 km gereden en de raceking denk ik zo'n 2000 km.
Ze zijn nog niet versleten en ik ga ze deze zomer weer monteren als zomer set-up.

Ik heb er voor de winter voor gekozen om voor en achter Rocket Ron Evo PaceStar 29x2,25" LiteSkin te proberen.
Eerst alleen de voorband getest (i.c.m. de RaceKing), nu ook achter gemonteerd (moet ik nog testen).

Het eerste wat me opviel is dat de RoRo aan de voorkant veel grip en vertrouwen geeft in het onverhard, maar op asfalt met het insturen heb ik af en toe het gevoel gehad dat ik de voorkant kwijt was. Dit heb ik nooit bij de X-King gehad.
Dit "gevoel" werd laatst helaas bevestigd door een aardig harde asfalt smakker....

Maar goed dat is dan maar rekening houden met verhard, is ook niet mijn terrein.
Gebruikersavatar
Gary Visser
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 705
Lid geworden op: zo 27 januari 2008, 23:25
Mijn mountainbike: 9er O2 x2

Ik heb mijn Conti X-king 29*2.2 protection vooraan terug gewisseld voor een Racing Ralph 2.25. Op zich is de X-king geen slechte band maar kon er niet aan wennen, te weinig volume en soms onvoorspelbaar gedrag bij snelle bochten. Voelde ook een stuk zwaarder aan dan een Racing Ralph ook al woog de band maar een 40 gram meer, kan ook aan het profiel liggen natuurlijk.

Ik heb op 2 fietsen Raceking 29*2.2 protection banden achter, zéér tevreden van maar uiteraard geen modderband door de kleine noppen.
Gebruikersavatar
Fries74
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1078
Lid geworden op: zo 16 augustus 2009, 16:52
Mijn mountainbike: Orbea Oiz 29 m10
Contacteer:

Ik ga met een maatje van mij de winter 11 stedentocht fietsen. Nu is hij van plan de racefiets te pakken. Ik ga met de MTB maar wil voor die rit eigenlijk wel andere banden monteren. De rit is in zijn geheel verhard dus mijn Vittoria Peyote zijn niet nodig voor de rit. Welke banden raden jullie aan om te monteren om de crest wielen. Ik wil niet teveel verliezen ten opzichte van de racebanden van mijn maatje. Ik dacht zelf aan Continental Speed Ride 29x1.60 Vouw (weet niet of dit gaat passen) oid graag ook tubeless als dat niet mogelijk is neem ik een paar latex biba.
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13044
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Vandaag weer eens een Bontrager XR1 2.20 om een velg gelegd. Kreng wil niet recht om die bontrager mustang elite velg. Misschien is het een maandagmorgenmodel, maar de schwalbe big apples die ik vandaag om hetzelfde type zaten meteen kaarsrecht.

In het voorjaar gaat er een racing ralph om diezelfde velg. Ben benieuwd.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
ak-77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3123
Lid geworden op: do 5 januari 2012, 00:23

Fries74 schreef:Ik ga met een maatje van mij de winter 11 stedentocht fietsen. Nu is hij van plan de racefiets te pakken. Ik ga met de MTB maar wil voor die rit eigenlijk wel andere banden monteren. De rit is in zijn geheel verhard dus mijn Vittoria Peyote zijn niet nodig voor de rit. Welke banden raden jullie aan om te monteren om de crest wielen. Ik wil niet teveel verliezen ten opzichte van de racebanden van mijn maatje. Ik dacht zelf aan Continental Speed Ride 29x1.60 Vouw (weet niet of dit gaat passen) oid graag ook tubeless als dat niet mogelijk is neem ik een paar latex biba.
Als je bij Vittoria wilt blijven zou ik een voyager hyper kiezen in 40 mm. En anders bijv. Schwalbe Marathon Supreme, of die conti band die je al had bedacht. Maar ik zou ook even kijken of je een setje grote barends midden op je stuur kunt monteren, of andere trucs om je luchtweerstand wat te verlagen. Dat scheelt ook een hoop, waarschijnlijk meer zelfs.
Give me little bits of / more than I can take
en_voyage
All rounder
All rounder
Berichten: 63
Lid geworden op: ma 12 januari 2015, 17:42
Mijn mountainbike: On-One Parkwood

Iemand ervaring met de banden van Hutchinson? Op dit moment rij ik met Hutchinson Python 26x2.00 draadbanden die af fabriek op m'n MTB zitten. Echt tevreden over deze banden ben ik niet, maar dat komt voornamelijk doordat er nogal wat 'slagen' in de banden zelf zitten (zowel breedte als hoogte). Hierdoor is met name het rijden op harde ondergrond nogal hobbelig. Aan de velgen ligt het niet, die zijn in orde. Ook het leeg laten lopen van de banden en de boel met wat sop rechter op de velg krijgen, heeft niet geholpen. Waarschijnlijk een foutje in de fabricage, wel irritant.

Nou zag ik wel een setje vouwbanden van Hutchinson voor niet al teveel; Een Toro als voorband en een Python als achterband. Heeft iemand een van deze banden er om liggen en zo ja, hoe zijn de ervaringen qua zij- en hoogteslagen in de band zelf? Natuurlijk kan ik ook Duits rubber er om leggen, maar Conti's en Schwalbes lijken ook niet altijd vrij van issues en in het veld voldoen m'n Franse gummetjes best aardig qua grip e.d.
Gebruikersavatar
KevinBel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1800
Lid geworden op: ma 20 augustus 2012, 23:15
Mijn mountainbike: Cotic Rocket 2017 Gen2 & Stanton Slackline 4130 Gen3

Ik heb nog wel is met Hutchinson Python AirLight vouwbanden gereden, waren echt super recht zonder rare bulten of slagen.
Moet ook zeggen dat ik ze qua grip wel genoeg vond voor de nederlandse rondjes.
Ook in de sneeuw mee gereden en ging goed!
Gebruikersavatar
ak-77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3123
Lid geworden op: do 5 januari 2012, 00:23

Op mijn fiets zat bij (2ehands) aankoop ook een python/toro combi. Geen probleem met hoogte of zijslagen gemerkt. Het zijn 2.0 of 2.1 ofzo, ik hou meer van breed dus heb ze na vrij korte tijd vervangen door bredere banden van andere merken. Ik heb ze nog liggen, stuur maar PB als je interesse hebt.
Give me little bits of / more than I can take
Ecko
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1150
Lid geworden op: do 3 juni 2004, 22:17
Mijn mountainbike: Bulls Black Adder 29 / KOGA X29 Runner

Iemand ervaring met het rijden van Schwalbe BIG ONES 29 Snakeskin op de weg icm normale binnenbanden? Ben namelijk benieuwd naar de lekbestendigheid. Ik heb een tijdje met Tattoo lights gereden, maar dat was een drama: Constant lek. Ik rijd door de weeks veel woon- werk… In het weekend wissel ik mijn banden dan in voor noppenbanden, vandaar de voorkeur voor binnenbanden boven tubeless..
Als het leven geen zin heeft dan maakt het maar zin!!
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8047
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Fries74 schreef:Ik ga met een maatje van mij de winter 11 stedentocht fietsen. Nu is hij van plan de racefiets te pakken. Ik ga met de MTB maar wil voor die rit eigenlijk wel andere banden monteren. De rit is in zijn geheel verhard dus mijn Vittoria Peyote zijn niet nodig voor de rit. Welke banden raden jullie aan om te monteren om de crest wielen. Ik wil niet teveel verliezen ten opzichte van de racebanden van mijn maatje. Ik dacht zelf aan Continental Speed Ride 29x1.60 Vouw (weet niet of dit gaat passen) oid graag ook tubeless als dat niet mogelijk is neem ik een paar latex biba.
Ik rij met Schwalbe One 28mm. Top bandje voor op de weg.
Gebruikersavatar
Dutch
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 17:01

Sinds afgelopen week nieuwe banden.
Hiervoor:
MKII 29*2.4 voor
X-King 29*2.4 achter
Beiden Tubeless, reed op 1.4/ 1.2 bar, MKII was ik erg tevreden over, veel grip en op een 29mm brede Ryde velg een zeer betrouwbare metgezel, rolde wel wat zwaar maar daarintegen verloor ik eigenlijk nooit de voorkant in scherpe bochten.
De x-king liep al een stuk soepeler, maar deze vond ik dan weer niet altijd de grip leveren die ik verwachte, strapte toch snel door en schoof ook snel wel eens weg over wortels etc.


Nu nog maar kort over op Michelins;
Voor de Wild Grip'r Advanced in 29*2.25
Achter de Wild Race'r in 29*2.25 beiden weer op de 29mm Ryde velg en tubeless.
Wat opviel is dat de banden nagenoeg dezelfde breedte hebben als de 2.4 Conti banden wat voor mij een pre is.
Heb er tot nu toe 80km mee gemaakt, afgelopen week Amerongen en Leersum op 1.8bar. (waren net tubeless en bouw liever druk af dan met een te zachte combi onderweg te zijn en de boel kapot te rijden.)

Op 1.8bar voelde ik de Grip'r wel wat schuiven in Amerongen op de harde ondergrond met licht losse toplaag her en der. Opweg naar Leersum een paar pufjes lucht laten ontsnappen en dat was al een stuk beter. (bleek op 1.6bar uit te komen thuis nagemeten)
Echter dag later de druk nog wat laten zakken en Rijssen gefietst. (meer referentie daar ik die route vaker fiets)
Achter 1.6 voor 1.4 bar en dat bleek weer (bijna) de betrouwbaarheid te geven die ik van de MKII voor gewend was. Niet meer schuiven en graaft zich minder snel in bij bochten met losser zand.

De Race'r gaf echter al van meet af aan veel grip zelfs op 1.8bar al prettiger dan de x-king, en vooral een betrouwbaarder gevoel in bochten, wat volgens mij gegenereerd word door de hogere noppen aan de zijkanten. Zelfs in de her en der erg losse ondergrond in Leersum gaf de band geen krimp, tractie op klimmetjes en op wortels is zeker beter dan wat ik gewend was met de X-king. (al was het wel aardig droog wat wortels betreft)
Later hierover meer als ik meer ervaring met de banden heb.
kontroll
All rounder
All rounder
Berichten: 88
Lid geworden op: do 5 november 2015, 20:03
Mijn mountainbike: Grand Canyon AL SL 6.9 (2016)

Zaterdag gemerkt dat mijn voorband lek stond.
Toen ik de binnenband eruit haalde, viel me op hoe licht deze was, en hoe dun deze aanvoelde.
Het bleek om een "Continental MTB Light" binnenband te gaan (standaard binnenband van Grand Canyon 6.9)

Band geplakt & terug willen steken.
Hierbij met het terugplaatsen van de buitenband eventjes met de bandenlichter tegen de binnenband gezeten.
Dat spul onmiddellijk terug lek !
Het lijkt me een erg gevoelige binnenband te zijn.

Dan maar voor wat extra grammen een 'gewone' binnenband gestoken.
(en me van de weeromstuit beginnen informeren over tubeless rijden :-D)
Trek88
All rounder
All rounder
Berichten: 117
Lid geworden op: zo 3 januari 2016, 20:00
Mijn mountainbike: Trek Superfly 5 Nice!

Zijn er toevallig meer met schwalbe hans dampf rijden?
Was ik even nieuwsgierig naar..
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7396
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Trek88 schreef:Zijn er toevallig meer met schwalbe hans dampf rijden?
Ja.
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Plaats reactie