Welke BB bij Middleburn cranks?

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
killerturtle
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1063
Lid geworden op: vr 8 mei 2009, 17:47
Mijn mountainbike: Genesis stalen ros

Heb besloten om voor nieuwe Middleburns cranks te gaan. Nu de eeuwige hamvraag:

Welke bottom bracket nemen we hierbij?

- 4-kant vs ISIS?
- welk merk?

Nu heb ik al zeer veel gelezen hier. Valt me op dat veel mensen toch nog de voorkeur geven aan 4-kant BB. Voornaamste reden is blijkbaar duurzaamheid. Daarbij komt de kleinere Q-factor. Zie echter ook dat de posts waarin dit vermeld wordt toch al enigsinds gedateerd zijn.

Wie hier rijdt de Middleburns? Met welke BB rijden jullie deze?

groeten,
Sven
Weekend Warrior :)
woeker
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5009
Lid geworden op: vr 7 september 2007, 10:37
Mijn mountainbike: stevens manic, klein pulse pro Kona Hahanna, Commencal Meta 5.5.2, Giant AC1, Colnago Dream

DigitalP heeft een prachtige Phil Woods in zijn fiets hangen (en middleburns). Als je het geld ervoor over hebt, zou ik voor een Phil gaan!
Gebruikersavatar
Qprs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1744
Lid geworden op: do 23 augustus 2007, 20:50
Mijn mountainbike: hebben ze moeten begrenzen

killerturtle schreef:Wie hier rijdt de Middleburns? Met welke BB rijden jullie deze?
M'n Middleburns zijn nog niet binnen, maar de as heb ik al een tijdje klaarliggen.
Gewoon een simpel 4kant asje van Shimano. Kost twee tientjes en je kan jarenlang vooruit :-q

Zodra ik zeker weet dat ik heeel lang met een frame ga doen komt er een leuker/mooier/lichter asje in.
Phil Wood, of nog mooier: Royce.
Het is hier geen ponykamp!
Gebruikersavatar
ori53
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 494
Lid geworden op: zo 28 oktober 2007, 14:52
Mijn mountainbike: is klaar

Ik rij sinds een paar maanden met een setje Middleburns (Duo)
Heb de vierkante met een Shimano UN54 as.
Hier in NL draaide alles super, maar ben net terug uit Oostenrijk en bij stevig bergop trappen zit er nu een tikje in de as.
Maar goed, de as kostte dan ook slechts 9,75 euro, dus gooi ik er wel weer een nieuwe in.

Heb zelf nog wat morele bezwaren om een dure Phil te kopen, die je niet/nauwelijks ziet zitten.
scott
All rounder
All rounder
Berichten: 73
Lid geworden op: do 19 juni 2003, 17:29
Mijn mountainbike: Scott Strike Team Issue

Ik heb ook een Middleburn isis crankset .Met een Crankbrothers titanium trapas. Ik rijd er al 3500 km mee zonder problemen! loopt zeer soepel.Trapas ziet er degelijk uit met een goede afdichting.(industrielagers)

Zij geven ook 5 jaar garantie! Dit geeft Shimano niet!

Je kunt ook de normale stalen versie nemen, deze is wat goedkoper.

Gr,

Scott
Naar beneden komen kan iedereen, maar naar boven.....
jb
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 616
Lid geworden op: zo 23 oktober 2005, 14:04
Mijn mountainbike: Transition

Ik zou een Shimano as nemen zoals hierboven al is gezegd of een vierkante SKF as.Daar zit 5 jaar garantie op en schijnen zeer goed te zijn.
Phil Wood is way overpriced voor wat je krijgt.
Gebruikersavatar
killerturtle
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1063
Lid geworden op: vr 8 mei 2009, 17:47
Mijn mountainbike: Genesis stalen ros

Hmm... dus iedereen hier gaat toch voor vierkant. Opvallend.
Die SKF lagers zijn dus ok, ook in 4-kant te krijgen?

gr Sven
Weekend Warrior :)
jb
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 616
Lid geworden op: zo 23 oktober 2005, 14:04
Mijn mountainbike: Transition

^^^zijn niet alleen lagers van SKF maar een complete unit.
Akkermans monteert ze meestal ook i.c.m een Middleburn.
Akkermans is volgens mij bij jou in de buurt.
Gebruikersavatar
killerturtle
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1063
Lid geworden op: vr 8 mei 2009, 17:47
Mijn mountainbike: Genesis stalen ros

Yep, ga de cranks ook bij Akkermans kopen :)
Weekend Warrior :)
Brum
Genius
Genius
Berichten: 3747
Lid geworden op: wo 5 juni 2002, 02:00
Mijn mountainbike: FS + SS en nog een paar
Contacteer:

UN73 is helaas niet meer te krijgen, gelukkig heb ik nog een klein voorraadje en gaan ze makkelijk een paar jaar mee (buitenboord rommel anyone???). Hierna word het ook gewoon Phil. Cranks zitten er nu 1.5 jaar op, super!

Sowieso vierkant doen, (cr)isis is bijna net zo slecht als buitenboord. Zelfs RF Signatures van dik 100 euro gingen aan gort, alhoewel dat tegenwoordig standaard prijzen zijn voor buitenboordmeuklagers, zei het keramisch.
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2468
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Ik heb ervaring met alle drie de lagersystemen en op mijn Middleburn Unos heb ik een Isis as. Mijn ervaringen zijn al niet veel anders dan wat je hier ook meer leest:

- UN52 en 72 Vierkante patroonlagers die respectievelijk al sinds 1992! en 1997 draaien zonder issues
Meest soepele BB in mijn stal: Campagnolo losse cups in de Alan woon-werk fiets uit de 80er jaren, smoooth
- Outboard Hollowtech lagers verslijt ik een setje per seizoen, soms gaan ze dan een extra zomer mee
- De Isis modellen werken op zich goed maar bij heel regelmatig gebruik kreeg last van tikken/kraken
De diameter van die lagertjes is ook wel heel klein met een grote as in de standaard buitenmaat

Performance van 4-kant as is toch top, warboel van al de aslengtes maakt opbouwen een gedoe. Ik tolereer de slijtage van de outboard bearings vooral vanwege de universele maat, past altijd en een zeer stijve set-up. Sinds kort haal ik mijn outboard BB lagers af en toe los en doe er vers vet in, kijken of ze het nu langer houden.

BTW wie kent er een truuk om de plastic hoedjes terug in de BB lagers te drukken zonder dat ze scheuren?

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Gebruikersavatar
uncle sam
All rounder
All rounder
Berichten: 60
Lid geworden op: vr 7 september 2007, 19:28
Mijn mountainbike: canyon lux

Heckler40 schreef:
BTW wie kent er een truuk om de plastic hoedjes terug in de BB lagers te drukken zonder dat ze scheuren?

Enjoy!!
Haardroger :wink:
Warm deze caps wat op en je krijgt ze zonder probleem op/af de cups.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29980
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Hier nog wat mosterd na de maaltijd.
Doe maar 4-kant.
De Shimano assen in Deore(LX) (BB-UN-53) kwaliteit gaan helaas minder lang mee als de niet meer verkrijgbare XT's (BB-UN7x), maar kosten slechts weinig.
Vervangen is eenvoudig, dus die ene keer per jaar, ach. Nieuwe voorbladen, nieuwe trapas.
Ik heb ook RF Signatures (ISIS) naar de eeuwige singletracks getrapt, bijna nog in minder dan de tijd die ik nodig had om een nieuwe bij elkaar te verdienen.
En buitenboordlagers blijf ik zien als een oplossing voor een probleem was de industrie eerst zelf (ISIS, Octalink) geschapen heeft.

Mooi setje, Middleburn. 7 of 8 ?
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
killerturtle
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1063
Lid geworden op: vr 8 mei 2009, 17:47
Mijn mountainbike: Genesis stalen ros

7 :)
Weekend Warrior :)
LazyLad
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 325
Lid geworden op: do 15 mei 2003, 22:47
Mijn mountainbike: is een vonkje

scott schreef:Ik heb ook een Middleburn isis crankset .Met een Crankbrothers titanium trapas. Ik rijd er al 3500 km mee zonder problemen! loopt zeer soepel.Trapas ziet er degelijk uit met een goede afdichting.(industrielagers)

Zij geven ook 5 jaar garantie! Dit geeft Shimano niet!

Je kunt ook de normale stalen versie nemen, deze is wat goedkoper.

Gr,

Scott
Hier rij ik ook mee en dan de duo. Geen klachten tot nu toe.
Plaats reactie