Fulcrum red metal 5 disc VS. Mavic crossrides disc

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
riekelderbatties
All rounder
All rounder
Berichten: 86
Lid geworden op: zo 3 februari 2008, 23:39
Mijn mountainbike: Haibike- Fulcrum RM 5- sram X0- reba race

welk van de 2 sets is volgens jullie beter?!?! weet niet welke van de 2 sets ik moet kopen :~ graag wat ervaringen met beide!
Thiesem
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 487
Lid geworden op: za 18 oktober 2008, 16:40
Mijn mountainbike: is sneller dan de berijder!!

De Mavic's heb ik geen ervaring mee. Kan wel zeggen dat ik de Fulcrum's prettige wielen vindt. Laag gewicht, loopt soepel en zijn naar mijn idee stijf genoeg. Moet er wel bijzeggen dat ik er nog niet ontzettend veel km's mee heb gereden (ongeveer 150 km). Lagers kun je bij eventuele speling weer bijstellen zodat de speling er weer uit is. Verkrijgbaar in Centerlock en 6-gaats, welke ik heb. Prijs (niet geheel onbelangrijk) is ook goed te doen (+/- 150 a 180 euro). Succes!
riekelderbatties
All rounder
All rounder
Berichten: 86
Lid geworden op: zo 3 februari 2008, 23:39
Mijn mountainbike: Haibike- Fulcrum RM 5- sram X0- reba race

ik vind persoonlijk de fulcrums ook mooier dan de crossrides, maar de pa van m'n bikemaatje zei dat de mavic's betere lagers hebben(ten opzichte van shimano wielen, ik weet niet hoe dat ligt i verhouding met de fulcrums). maar daardoor ben ik weer aant twijfelen geslagen.
woeker
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5009
Lid geworden op: vr 7 september 2007, 10:37
Mijn mountainbike: stevens manic, klein pulse pro Kona Hahanna, Commencal Meta 5.5.2, Giant AC1, Colnago Dream

Mijn crossrides (2003, maar niet veel gebruikt) bevallen prima!
GijsJUH
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1536
Lid geworden op: zo 30 september 2007, 20:03

Hier Crossride '08 in gebruik, en ook niks te klagen... Wegen alleen aardig wat, maar daar is de prijs dan ook na :-q Maar ook over de RM5 hoor ik niks slechts, dus denk dat het meer af moet gaan hangen van je eigen gevoel :wink:
Thiesem
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 487
Lid geworden op: za 18 oktober 2008, 16:40
Mijn mountainbike: is sneller dan de berijder!!

riekelderbatties schreef:ik vind persoonlijk de fulcrums ook mooier dan de crossrides, maar de pa van m'n bikemaatje zei dat de mavic's betere lagers hebben(ten opzichte van shimano wielen, ik weet niet hoe dat ligt i verhouding met de fulcrums). maar daardoor ben ik weer aant twijfelen geslagen.
Shimanolagers doen het ook prima, zeker de XT's. Ik heb hier volgens mij wel een keer in een topic gelezen dat bij iemand het lager van het voorwiel (fulcrum) vervangen is omdat deze niet naar behoren zou zijn. Ik weet hierbij niet wat het probleem was. Verder heb ik het nooit meer terug gehoord. De lbs waar ik ze gekocht heb gebruikt ze ook en is er ook erg tevreden over en heeft er geen problemen mee. Zijn collega heeft de RM3 of de RM0 (weet het even niet zeker meer), maar die brengen weinig tot geen verschil voor zijn gevoel met de RM5. Succes en alvast veel plezier!!
Gebruikersavatar
mtbdriver
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4491
Lid geworden op: ma 10 december 2007, 20:52
Mijn mountainbike: heeft jeuk
Contacteer:

Topic over de fulcrums.

Heb er zelf ook voor gekozen, kosten geen drol, zien er netjes uit, draaien soepel.
www.vaude.com

http://www.lukevanleeuwen.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Sjase
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1457
Lid geworden op: do 6 februari 2003, 19:24
Contacteer:

De Crossrides ben ik nogal van afgeknapt nadat m'n fietsmaatje enkele weken terug zonder moeite (door een rare val) een spaak van z'n voorwiel met nippel en al uit de velg trapte. Uiteraard geen normaal gebruik ( :D ), maar als je kijkt naar de constructie zie je dat de kop van de nippel rond uitloopt + de velgen niet gebust zijn en de spaakgaten in de velg best aan de grote kant zijn, waardoor een spaaknippel dus vrij gemakkelijk door de velg heen kan.

Ik zou liever kijken voor een 'normaal' wielsetje (hoe afgezaagd het ook klinkt). Als het niet te duur moet gewoon met XT naven en deftige velgen.
thaens
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 45
Lid geworden op: di 24 juli 2007, 21:26
Mijn mountainbike: bottecchia fx540 disc

Ik rij nu al zo'n 1000km met de crossrides en ze zijn nog steeds kaarsrecht. Ze lopen licht en tot nu toe nog geen problemen gehad.
riekelderbatties
All rounder
All rounder
Berichten: 86
Lid geworden op: zo 3 februari 2008, 23:39
Mijn mountainbike: Haibike- Fulcrum RM 5- sram X0- reba race

[quote]Ik zou liever kijken voor een 'normaal' wielsetje (hoe afgezaagd het ook klinkt). Als het niet te duur moet gewoon met XT naven en deftige velgen[quote]

heb ik ook al over liggen denken, is ook een optie. waar kun je zoiets eventueel bestellen? en welke velgen raad je dan aan? alleen de spaakspanning van zoown wiel is vaker wat minder omdat het niet allemaal van een merk is.
Sjase
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1457
Lid geworden op: do 6 februari 2003, 19:24
Contacteer:

riekelderbatties schreef:
Sjase schreef:Ik zou liever kijken voor een 'normaal' wielsetje (hoe afgezaagd het ook klinkt). Als het niet te duur moet gewoon met XT naven en deftige velgen
heb ik ook al over liggen denken, is ook een optie. waar kun je zoiets eventueel bestellen? en welke velgen raad je dan aan? alleen de spaakspanning van zoown wiel is vaker wat minder omdat het niet allemaal van een merk is.
Dat van die spaakspanning heeft niets met een "merk" te maken, maar inderdaad wel met de kwaliteiten van degenen (of de machine) die het wiel in elkaar draait.

Kijk voor goede prijzen eens bij wat Duitse shops (actionsports.de en bijv. nubuk-bikes.de) of ChainReactionCycles (zie de banner bovenaan). Dit zijn drie shops die je vaak voorbij ziet komen voor wielen. Er is uiteraard meer.

Welke velgen etc. vind ik lastig te beantwoorden. Kijk eens op de genoemde sites naar wielen die in je prijsklasse vallen en wat voor velgen daar op zitten. Check ook de sites van Mavic en DTSwiss voor welk gebruik ze welke type velg aanraden (ook afhankelijk van je gewicht) en wat de gewichten etc. zijn en maak dan je keus. Gebruik ook even de search, want hier is al veel over geschreven.
riekelderbatties
All rounder
All rounder
Berichten: 86
Lid geworden op: zo 3 februari 2008, 23:39
Mijn mountainbike: Haibike- Fulcrum RM 5- sram X0- reba race

@Sjase: Bedankt! Ik zal eens kijken op die sites, als ik daar niks vind, dan worden het de fulcrums :-q
Plaats reactie