Swap XTR naar X0 en Avid ultimate....

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
xplorer
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1167
Lid geworden op: vr 16 november 2007, 22:29
Mijn mountainbike: (s) zijn kwalitatief beter dan mijn prestaties ;)

Ik zit echt te twijfelen maar kan er maar niet uitkomen...

Ik heb op mijn C'dale Taurine een volledige XTR 960 groep met dual control hendels (kan ook niet anders), deze heb ik ook nodig aangezien ik erg snel een dood gevoel in mijn handen krijg, zelfs met ergogrips, en dan kan ik niet meer fatsoenlijk schakelen na meerdere dagen 80 km plus te hebben gereden...
Nu heb ik (omdat en nieuwe xtr crank net zo duur is als nieuwe bladen voor de 960 crank), een xtr 970 crank gekocht.
Binnenkort koop ik een fiets van iemand over waarop een set X0 gripshift zit met Avid Juicy ultimate remmen.

Ik zit dus echt te twijfelen om deze set over te gooien op mij cdale, vorig jaar heb ik twee dagen op een bike gereden met een xo triggersysteem en vond dit erg fijn, direct en vooral definitief schakelen...toch heb ik echt, of gripshift of dual control nodig waar deze fiets mee uitgerust is....

Met avid juicy ultimates heb ik geen ervaring...

mijn bike zit nu om en rond de 9 kg en wil dit ook nog wat lichter hebben...

wie oh wie kan mij aanraden wat te doen, je ziet ook altijd dat de duurste bike van cdale zelf met X0 zijn ipv XTR maar of dit nu beter is....
skyalloy
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 328
Lid geworden op: vr 23 mei 2003, 13:17
Mijn mountainbike: 2015 Specialized Epic Elite, 2017 Specialized Venge Vias Pro Disc

Over de remmen kan ik niets zeggen. Ik heb zelf de Juicy 7's en ben daar erg tevreden over (als ik ze vergelijk met de 2002 Magura Louise).
Ik m'n hardtail rijdt ik met de nieuwe XTR groep, op m'n Epic met Sram X0.
Voor off-road gebruik (en daar is een mtb toch voor ;-)) vind ik X0 fijner. Ik heb 't gevoel dat de veerspanning van de Sram componenten hoger is waardoor de ketting minder op en neer slaat tijdens het rijden. Maar de nieuwe XTR groep (970 geloof ik heet ie) schakelt ongelofelijk snel en licht, in tegenstelling tot Sram triggers waar je toch aardig wat kracht moet uitoefenen op de hendels.
xplorer
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1167
Lid geworden op: vr 16 november 2007, 22:29
Mijn mountainbike: (s) zijn kwalitatief beter dan mijn prestaties ;)

dat is dus inderdaad ook nog de twijfel, ik kan ook deze xtr groep verkopen en dan de xtr dual control 970 remmen + derailleurs kopen.... echt moeilijk, de xtr groep vind ik mooier, mijn Mtb gebruik ik puur alleen offroad en dus gaat functie voor, nu weet ik dus alleen niet hoe de xtr 970 groep functioneerd, wanneer je naar dit filmpje kijkt http://www.youtube.com/watch?v=AZQf1bduGYs" target="_blank zie je een duidelijk verschil tussen xtr en X0 in het voordeel van X0 nu weet ik alleen niet wat de nieuwe xtr groep doet....
Gebruikersavatar
The Flying V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9492
Lid geworden op: vr 25 april 2003, 19:42
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon CF SL 8.9

Uitproberen?
Canyon Grand Canyon CF SL 8.9 | Canyon Grail CF SL 8.0 SL | Strava
Gebruikersavatar
Qprs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1742
Lid geworden op: do 23 augustus 2007, 20:50
Mijn mountainbike: hebben ze moeten begrenzen

Heb je de nieuwste XTR shifters al eens geprobeerd? Die schakelen zo ontzettend soepel, ik zou er met gebroken vingers nog goed mee kunnen schakelen :D
Vergeleken met de XTR shifters schakelen Sram X.0 shifters erg stug/zwaar, en dat lijkt mij niet zo fijn als je al last hebt van je handen..

Het klapperen van de Shimano-derailleurs is iets wat mij nooit in de weg heeft gezeten (schakelt altijd prima). Ik snap dan ook niet wat het probleem hiervan zou zijn.. De derailleurs kunnen het hebben, je frame ook als het goed is.
De nieuwe Shadow derailleurs van Shimano zouden minder klapperen, maar daar heb ik geen lange ervaring mee..
Het is hier geen ponykamp!
xplorer
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1167
Lid geworden op: vr 16 november 2007, 22:29
Mijn mountainbike: (s) zijn kwalitatief beter dan mijn prestaties ;)

KOmend weekend ga ik naar de ardennen, daarna neem ik even contact op met Qprs...deze heeft me ook egvraagd dit bij hem uit te komen proberen.... jullie zeggen ook dat de nieuwe Xtr shifters zeer!!! soepel schakelen, geldt het dan ook voor de dual control versies dat deze soepeler gaan?
Gebruikersavatar
Qprs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1742
Lid geworden op: do 23 augustus 2007, 20:50
Mijn mountainbike: hebben ze moeten begrenzen

Met de dualcontrols heb ik te weinig ervaring om er iets nuttigs over te kunnen zeggen..

Heb je trouwens al geprobeerd om de 'dode handen' te voorkomen door je houding op de fiets wat aan te passen?
Het is hier geen ponykamp!
Gebruikersavatar
Thijssie
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 460
Lid geworden op: di 24 april 2007, 18:28
Mijn mountainbike: Haarlem
Contacteer:

Hoi,

sinds een driekwart jaar rij ik nu met XO triggers, XO achterderailleur, Avid Juicy Ultimate remmen en XTR 970 cranckstel en voorderailleur. Daarvoor heb ik ruim een jaar met een complete XTR 970 groep met dualcontrol shifters gereden.

Ik vind de XO componenten fijner in gebruik. Het schakelt directer en de veerspanning is hoger. Ik ben het wel met skyalloy eens dat XTR iets fijner schakelt. Ik bedoel hiermee, dat bij XO je duidelijk een klik hoort en voelt met schakelen, in tegenstelling tot XTR. Daardoor vind ik XO trefzekerder schakelen. Ik heb ook het idee dat ik sneller in de juiste versnelling kan schakelen. Kortom ik wil nooit meer terug.

Voor wat betreft de remmen ben ik over beide sytemen wel tevreden. De Juicy Ultimates happen iets minder en zijn wat beter doseerbaar (en natuurlijk lichter). de handgrepen van de XTR vond ik wel weer wat fijner.... maar ja smaken verschillen.

hoepelijk heb je hier wat aan...
- ONE LIFE LIVE IT! -

Ibis Ripley V4 | Santa Cruz Megatower V2 | Merida Scultura

Sport Advies
Mountainbike Challenge
vasquez
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 851
Lid geworden op: ma 7 juli 2008, 13:05
Mijn mountainbike: Transition Smuggler + Specialized Epic Marathon

tja, kies je voor dualcontrol zit je ook gelijk vast aan de XTR remmen en beide derailleurs.
bij gripshift of losse triggers heb je iets meer keuze, ook qua remmen.

hebt 4 mogelijkheden ;

- SRAM Attack gripshift met voor + achter XTR derailleurs
- SRAM X.0 gripshift met voor een XTR en achter X.9/X.0 derailleurs
- Shimano dualcontrol met voor + achter XTR derailleurs
- Shimano XTR triggers met voor + achter XTR derailleurs

Wat betreft schakelprecisie en gemak zou ik gewoon zelf eens testen op een fiets met 1 van deze mogelijkheden, is echt een kwestie van voorkeur!

XTR 960/970 Dualcontrol vond ik persoonlijk niks en heb zelf juist X.0 triggers en X.0 achter derailleur weggedaan en vervangen voor XTR 970 triggers, kon niet echt aan X.0 wennen.

Moet wel weer zeggen dat de duidelijke 'klik' bij X.0 mij nog bekend voorkomt, dit heeft XTR niet maar die triggers schakelen voor mijn gevoel juist weer wel lichter en sneller.
Trefzeker zijn ze uiteindelijk allebei, is gewoon een kwestie van afstellen, meer niet!
MarcV
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 863
Lid geworden op: wo 24 augustus 2005, 22:53
Mijn mountainbike: Cannondale F500, Scalpel 63, Scalpel 80

Het wel of niet happen zal bij de ultimates ook een kwestie van blok keuze zijn. Ik rijd nu enkele maanden met de ultimates en hier in NL merk ik weinig verschil tov de 7s, los van het feit dat ze mooier en duidelijk lichter zijn.

Komende zomer zal ik pas kunnen opmaken wat het daadwerkelijke verschil in remmen is, als er weer echte afdalingen op het programma staan.
vasquez
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 851
Lid geworden op: ma 7 juli 2008, 13:05
Mijn mountainbike: Transition Smuggler + Specialized Epic Marathon

have fun bij dikke afdalingen dan...

vond Juicy sevens al om te huilen in vlak terrein, juicy ultimates zullen "niet veel beter' zijn, laat staan op echte afdalingen ....

maar ja, mooi en licht zijn ze wel :tong
ATX990
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1689
Lid geworden op: do 30 juni 2005, 20:50
Mijn mountainbike: Loves to ride!

Dat filmpje over het klapperen van die derrailleurs, dat zegt natuurlijk niks, ik zou juist denken dat wanneer er tegen die stugge X.0 wat aanklapt dat ie kapot is en die xtr buigt nog wat mee. En dat klapperen maakt volgens mij ook weinig uit mbt schakelprestaties.
Love the ride! Rocky Mountain | EATS.place
P I M
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1244
Lid geworden op: vr 21 december 2007, 18:57
Mijn mountainbike: Cannondale F-Si Carbon 3

Dat dacht ik dus ook :wink:. En wie zegt dat dat filmpje onpartijdig is? Volgens mij zijn allebei de derailleurs gewoon top, en ligt het er dus vooral aan wat je het prettigste aan vindt voelen met schakelen.
Gebruikersavatar
uncle sam
All rounder
All rounder
Berichten: 60
Lid geworden op: vr 7 september 2007, 19:28
Mijn mountainbike: canyon lux

Op dat filmke slaat de ketting in beide gevallen even wild op en neer ;-)
Plaats reactie