lichtgewicht binnenband

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
julianb
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 204
Lid geworden op: do 7 april 2011, 21:47
Mijn mountainbike: Cube Reaction SLT

Foosho schreef:Och, latex zorgt zelf wel voor verse lucht.. :) (loopt langzaam leeg, want poreus)
naar mijn weten (als ik me vakleer mag geloven) zijn de rubbere binnen banden juist poreus en de latex niet
jankoets
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 451
Lid geworden op: zo 22 juli 2007, 22:59
Mijn mountainbike: Surly Straggler SS, Giant XTC 29er, Giant TCR Advanced

julianb schreef:
Foosho schreef:Och, latex zorgt zelf wel voor verse lucht.. :) (loopt langzaam leeg, want poreus)
naar mijn weten (als ik me vakleer mag geloven) zijn de rubbere binnen banden juist poreus en de latex niet
De praktijk toont echter duidelijk het omgekeerde aan. Latex banden lopen binnen enkele dagen merkbaar leger, rubberen banden misschien op langere termijn ook, maar dan heb je het eerder over maanden.
Gebruikersavatar
Keetoo
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1094
Lid geworden op: di 12 december 2006, 13:25
Mijn mountainbike: een hele garage vol

julianb schreef:zijn er ook latex binnenband voor 26*2.35?
er zit zoveel rek op dat ik ze alweer ruim 1.5 jaar gebruik in mijn 29 x 2.25 (de 26 inch versie dus).

26 x 2.35 lijkt mij dus geen enkel probleem :-q
ventourist
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 904
Lid geworden op: di 7 september 2010, 18:50

julianb schreef:
Foosho schreef:Och, latex zorgt zelf wel voor verse lucht.. :) (loopt langzaam leeg, want poreus)
naar mijn weten (als ik me vakleer mag geloven) zijn de rubbere binnen banden juist poreus en de latex niet
Rubber, ja inderdaad, rubber wel, maar die tijd ligt ook ver achter ons. Al meer dan 30 jaar worden binnenbanden van Butyl gemaakt. De rubberen binnenbanden waren destijds net zo poreus als de latex van tegenwoordig. Hoe kan dat? Nou simpel, in wezen heeft het basismateriaal van beiden dezelfde structuur.
http://www.dekaleberg.nl/voorbereiding2 ... t#tot-slot" onclick="window.open(this.href);return false;
Nonnopete
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 23
Lid geworden op: do 23 december 2010, 11:58
Mijn mountainbike: Canyon XC8

Rubber is gevulkaniseerd latex. Latex is het melkachtige sap van de "Rubberbomen" . De naam "Latex" voor de binnen bandjes geeft aan dat Latex de basis grondstof is. In feite zijn ze van bewerkt latex; dus "rubber". (Maar er zijn nogal wat methoden om latex te vulkaniseren; om zodoende specifieke eigenschappen voor het rubber te krijgen.) Butylrubber is synthetische "rubber". Dus eigenlijk géén rubber, zoals margarine geen boter is.....
ventourist
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 904
Lid geworden op: di 7 september 2010, 18:50

Nonnopete, waarom kost het nu twee maanden om hetzelfde te zeggen? :-?
http://www.dekaleberg.nl/voorbereiding2 ... t#tot-slot" onclick="window.open(this.href);return false;
Luuc91
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3245
Lid geworden op: di 25 augustus 2009, 17:12
Mijn mountainbike: N + 1
Contacteer:

Met alle respect, maar ik vind het een nuttige toevoeging. Ik heb er in ieder geval weer wat van geleerd :bier:

Groet,
Redfish
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1623
Lid geworden op: ma 7 juli 2003, 12:42
Mijn mountainbike: Scandium, XTR Disc, Reba Team Air, American Classic, Ritchey WCS, SLR TT, Thomson Elite
Contacteer:

Inmiddels 4 jaar met Michelin Latex gereden. Nog nooit lek.

Afgelopen weekend wat nieuwe babypoeder erop gedaan en nieuwe buitenbanden erom. Klaar.
Je hebt twee soorten bikers: bikers op de trails en bikers op de bank
Gebruikersavatar
terunky
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2057
Lid geworden op: do 7 oktober 2010, 17:56
Mijn mountainbike: is van hout

ik had nog een oud setje liggen (c4 latex) omdat ik er al een poosje mee reed en ik er nieuwe in mijn 26er fully heb gedaan. heb ze vandaag in mijn 29er gepropt, lekker rekbaar zijn ze, passen goed erin :bier:

het nieuwe setje in de 26er loopt trouwens bijna niet leeg hoor, ongeveer 0.1 bar per week, zet ze altijd op 1.8

echt geweldige binnenband! 2 keer lek gereden ondertussen in 1.5 jaar een tijdje met de reserve band gereden (gewone rubber) maar die was in een maand wel 5 keer lek gereden.

en ja hij is ook nog eens licht gewicht :bier:
26'er rulezz !!
wolf75
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 393
Lid geworden op: wo 18 september 2013, 09:53
Mijn mountainbike: Scott Spark 940

Na heel wat lezen hier wil ik mijn Cube LTD 29-er gaan voorzien van nieuwe banden. Set nieuwe velgen vond ik toch wat duur worden voor de relatief goedkope fiets in verhouding met de velgen. Heel lang wilde ik de combi rara achter en noni voor. Aangezien ik toch ook nog wel wat kilometers op de weg maak leek mijn LBS de roro aan de voorzijde een beter plan, omdat de noni nogal "zoekerig" zouden zijn op de weg. Nu weet ik niet welke ik moet bestellen. Beide types in 29x2.25 bieden ze in de evolution line/vouwband aan snakeskin/tl-ready en de variant zonder snakeskin. Of de performance-line. Ik wil de Michelin C4 als binnenband monteren, want deze leek me hier met de beste ervaringen naar voren te komen. Mijn vragen zijn dus:
-welke type buitenbanden?
-Welke maat Michelin C4?
-Waar het goedkoopste te bestellen, waar binnen en buitenbanden verkrijgbaar zijn om verzendkosten uit te sparen.

Voor de duidelijkheid ik fiets vrijwel alleen maar geprepareerde routes in Nederland. Meestal Overloon, Horst of Groesbeek
Gebruikersavatar
Enrico
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5893
Lid geworden op: za 5 juni 2004, 20:18
Mijn mountainbike: Giant Anthem Advanced pro 1

Persoonlijk zou ik voor de evolution line gaan. Is lichter dan de performance versie en de rolweerstand is gunstiger. Snakeskin lijkt mij voor de "geprepareerde" routes die je rijdt wat overdone.

De Michelin latex C4 biba. is maar in één (mtb)maat verkrijgbaar. Je moet alleen rekening houden met Frans ventiel / autoventiel.

Waarschijnlijk zul je bij één van de Duitse prijsvechters het goedkoopst uit zijn (http://www.bike-components.de" onclick="window.open(this.href);return false; of http://www.bike-discount.de" onclick="window.open(this.href);return false;).
If there’s life on other planets, then the earth is the Universe’s insane asylum.
Jelle.N
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 165
Lid geworden op: do 13 januari 2011, 18:14

Mag ik hier de latex binnenband van Maxxis afraden? Op de 29er gelegd, gescheurd op de lasnaad. Dan is ie snel leeg.
Gebruikersavatar
Enrico
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5893
Lid geworden op: za 5 juni 2004, 20:18
Mijn mountainbike: Giant Anthem Advanced pro 1

Jelle.N schreef:Mag ik hier de latex binnenband van Maxxis afraden? Op de 29er gelegd, gescheurd op de lasnaad. Dan is ie snel leeg.
Latex biba. van Maxxis ? Wist niet dat ze die in hun assortiment hebben. Kan er ook niets over vinden op internet :~
If there’s life on other planets, then the earth is the Universe’s insane asylum.
Jelle.N
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 165
Lid geworden op: do 13 januari 2011, 18:14

Excuus, het moet GEAX zijn...
Gebruikersavatar
Enrico
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5893
Lid geworden op: za 5 juni 2004, 20:18
Mijn mountainbike: Giant Anthem Advanced pro 1

Jelle.N schreef:Excuus, het moet GEAX zijn...
Ok :wink: daar las ik op een Duits mtb-forum ook al mindere verhalen over :roll:
If there’s life on other planets, then the earth is the Universe’s insane asylum.
Plaats reactie