vliegende stenen vs carbon frame

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
gaag
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 351
Lid geworden op: ma 26 september 2005, 17:40
Mijn mountainbike: R.I.P.cannondale F800 xt,magura raceline / 2007 Cannondale Taurine SI1

Heeft er iemand ervaring met schade aan zijn carbonframe door rond vliegende stenen of andere schade van buiten af.

vraag me dus af of ik in een afdaling me nu moet gaan inhouden om schade aan me frame te voorkomen of valt dit wel mee en kan ik vol over een rotsafdaling rammen.
M.A.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1893
Lid geworden op: do 9 oktober 2003, 16:03

Alu kan ook niet zo geweldig veel hebben vind ik, als het je een probleem lijkt moet je eerder naar staal gaan. Afhankelijk van waar je rijdt en welke je discpline je doet moet je bepalen van hoe een groot belang het is natuurlijk.
Dat Pinkbike slaat nu tenminste ergens op.
gaag
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 351
Lid geworden op: ma 26 september 2005, 17:40
Mijn mountainbike: R.I.P.cannondale F800 xt,magura raceline / 2007 Cannondale Taurine SI1

In zwitserland aardig wat downhill ritjes gedaan en mh2d vlogen de stenen ook tot ooghoogte op via me frame(toen nog alu) en nooit wat kunnen ontdekken,maar zal me carbonframe dit werk ook kunnen of is het aan te raden om aan de onderbuis een soort van folie laagje te plakken ala boekenfolie?
rene
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 464
Lid geworden op: wo 28 december 2005, 20:32

Ik heb op de onderkant van de onderbuis 2 lagen boeklon geplakt. Dit voorkomt schade aanzienlijk.
HotSnail
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3209
Lid geworden op: zo 17 april 2005, 17:25
Mijn mountainbike: Iron Horse MKIII; OnOne 456; Commencal Supreme MiniDH (in opbouw)
Contacteer:

zal vooral de optiche schade voorkomen denk ik. Als je slagschade aan carbon krijgt komen er aan de binnenkant van de buizen heel kleine scheurtjes, die verder door kunnen scheuren. Neem aan de de makers van de frames hier wel rekening mee hebben gehouden en het laminaat aan de onderkant van de onderbuis aangepast hebben om beter tegen een impact te kunnen.
Don't believe the hype!
Rikske
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 22
Lid geworden op: do 20 oktober 2005, 22:30
Mijn mountainbike: Merida Mission Carbon Team

gaag schreef:In zwitserland aardig wat downhill ritjes gedaan en mh2d vlogen de stenen ook tot ooghoogte op via me frame(toen nog alu) en nooit wat kunnen ontdekken,maar zal me carbonframe dit werk ook kunnen of is het aan te raden om aan de onderbuis een soort van folie laagje te plakken ala boekenfolie?
Bij mijn Merida Mission Carbon is er standaard zo'n transparante folie voorzien, en ik heb tot nu toe (na 2 jaar) nog geen schade door steenslag of dergelijke gezien.

Indien er géén folie op plakt zou ik dit wel aanraden uit voorzorg, maar mezelf inhouden op een afdaling zou ik persoonlijk toch niet kunnen hoor :wink: .
RDZ
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 731
Lid geworden op: vr 22 juli 2005, 01:05
Mijn mountainbike: LVV

Wat zegt je framebouwer hiervan?
Ben wel benieuwd.
Thijsje
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3159
Lid geworden op: ma 14 juni 2004, 18:49
Mijn mountainbike: Trek Superfly
Contacteer:

Carbon kan een veel grotere impact hebben dan alu voor er optische/technische schade is. Het probleem is alleen dat die schade soms niet te zien is. Verder geldt voor carbon (en minder voor alu) kapot = kapot. De sterkte van een frame is al gigantisch afgenomen bij een kleine beschadiging in het carbon, veel eerder dan bij aluminium.
jebice
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 344
Lid geworden op: di 5 augustus 2003, 19:31
Mijn mountainbike: Ventana El Capitán
Contacteer:

Ik dacht ook dat sommige fabrikanten een laag kevlar in de onderbuis en bij de crank verwerken tegen steenslag en chainsuck. optisch heb je op de onderbuis dan wel wat beschadegingen (lak schade). de structuur van het frame zou goed moeten blijven. Zo heb ik gehoord :-D
heumena
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 24
Lid geworden op: zo 23 april 2006, 18:55

Een zwarte watervaste stift doet wonderen. Je doet er eigenlijk niets aan en bij elke beschadiging aan mijn mooie Scott Scale 10, springen de tranen in mijn ogen :((
Gratis op te halen: 15 kg overgewicht...
HotSnail
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3209
Lid geworden op: zo 17 april 2005, 17:25
Mijn mountainbike: Iron Horse MKIII; OnOne 456; Commencal Supreme MiniDH (in opbouw)
Contacteer:

Nog even als aanvulling op mijzelf en thijsje, als er in carbon ergens een scheur zit zal het eigenlijk altijd verder gaan scheuren. Doordat er een scheur op een plek zit zal het materiaal rond die scheur zwaarder belast worden. Am het simpel te zeggen moeten de stukken naast de scheur de spanning opnemen die het gescheurde deel normaal voor zich neemt.
Doordat carbon haast niet rekt zal het de spanning niet snel doorgeven naar een naastgelegen deel en daardoor zal het zwaarder belaste deel gaan scheuren, waardoor het die scheur weer doorgeeft aan een naastgelegen stuk, etc... Alu is lekker slap, waardoor een zwaar belst deel zal rekken en de spanning door zal geven aan de naastgelegen delen die het ook weer doorgeven, enz. Hierdoor zul je niet zo snel zeer hoge piekbelastingen krijgen.
Dit niet doorgeven van spanning is ook de reden dat carbon sneller scheurt als alu o.i.d. Bij een inslagbelasting zal het materiaal niet een beetje wegbuigen, maar alle spanning op zich nemen (de spanning komt dus op een kleine plek, of puntbelasting) een alu buis zal wat buigen en zo de belasting doorgeven aan aangrenzende stukken.

Het combineren van materialen, zoals bij het inlamineren van een kevlar laag zie ik ook niet zoveel heil in. Dit is meer om te voorkomen dat het frame in een keer breekt.
Principe is hetzelfde als voorgaande, maar nu zal de spanning verdeeld moeten worden over de verschillende vezels. Doordat het kevlar makkelijk rekt zal het zijn spanning overdragen op het koolstof dat niet rekt (vergelijk een elastikeje en een touwtje naast elkaar vasthouden en er aan trekken, het touwtje komt strak te staan en het elastiek niet) Zodra het koolstof breekt heb je alleen nog wel het kevlar over om te voorkomen dat je op de grond ligt met een framebuis in je maag ;-) Door geavanceerde lay-up (hoe de verschillende lagen opgebouwd zijn) is wel iets aan de spanningsoverdracht te doen, maar je houd een frame dat slecht tegen puntbelasting kan. Ik zou liever op de onderbuis een extra laag carbon willen hebben (wel rondom voor weer die spanningsopbouw) om de buis zo sterker te maken. Op de liggende achtervork heeft een kevlar buitenlaag dan wel weer effect omdat het niet snel stukschuurd bij chainsuc, terwijl je uit carbon zo een stuk weg vreet.

En stift, tsja, als het alleen de lak is helpt het natuurlijk, maar voor een scheur werkt het niet. Ik zou liever proberen te voorkomen bij de onderbuis door een dik folie te plakken (liefst iets van 0.25-0.5 mm) dat als een soort schokbreker/kreukelzone werkt, of een crud-catcher.
Don't believe the hype!
Dr. Eskimo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3057
Lid geworden op: wo 13 maart 2002, 02:00
Mijn mountainbike: Trek x-caliber 9
Contacteer:

HotSnail schreef:of een crud-catcher.


Dat is een van de redenen dat ik er een aan de onderbuis van zowel mijn stalen als mijn alu ros heb hangen hier in Wales, naast water en modder uit mijn gezicht houden op afdalingen natuurlijk. Een zachte 'tak' klinkt fijner als een metalen 'klunk'.
JorisR6
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2395
Lid geworden op: zo 24 juli 2005, 22:11
Mijn mountainbike: Epic Elite

Heb gehoord dat er transparante, enigszins elastische, folie bestaat om bijvoorbeeld autobumpers tegen steenslag te beschermen.

Iemand een idee waar ik dit spul kan kopen?
Duchenne Heroes 2007 | Trans Germany 2008 | Cape Epic 2009 | Transalp 2010 | Duchenne Heroes 2011 | Cape Pioneer Trek 2013 | Duchenne Heroes Italia 2013
bikybiky
Genius
Genius
Berichten: 3715
Lid geworden op: za 27 september 2003, 20:53
Mijn mountainbike: Ibis Ripley v4
Contacteer:

ieder die zaken met Cosmicsports doet kan er aan komen (Sports cover)
Heb het ook op m´n frame.

rij nu ruim een jaar met m´n carbon frame met daarin een flinke tocht door de Dolomietjes en nix tot nu toe

wat ik eerder merk is dat je moet uitkijken met het behandelen van de bike met vervoer en wegzetten (dat is vele malen erger)

fietsen (en ik hou me niet echt in) heb ik nog nix mee gemaakt aan steenslag
Ride First Work Later!!
Gebruikersavatar
Enrico
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5894
Lid geworden op: za 5 juni 2004, 20:18
Mijn mountainbike: Giant Anthem Advanced pro 1

BBB heeft sinds kort een Tubeskin (500 x 50mm.) Is effectiever (lees dikker) dan boeklon. Plakt zeer goed. Prijs: dacht iets van € 4,50,-

Afbeelding
If there’s life on other planets, then the earth is the Universe’s insane asylum.
Plaats reactie