Avid juicy seven vs hayes hfx-9

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
misternosguy
All rounder
All rounder
Berichten: 55
Lid geworden op: wo 10 maart 2004, 01:00
Mijn mountainbike: Stevens duke team 2009

Hoi allemaal.

Ik heb nu al bijna een jaar hayes schijfjes op mn fiets. Ik zit echter te denken om ze te gaan vervangen voor andere exemplaren. Wie heeft er ervaringen met avid juicy seven? Vooral dat je de afstand in kunt stellen lijkt me erg handig (net als bij de velgremmen). Het aanlopen van hayes is erg stevig en echt goed afstellen gaat niet. Of kan ik beter voor hope m4 gaan? Magura is erg duur als ik erop vooruit wil gaan.

*gaat weer zenuwachtig zijn voor zn examens*
Gebruikersavatar
Zaskar
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 285
Lid geworden op: di 14 oktober 2003, 12:47
Mijn mountainbike: Cannondale Habit

Ik rij nu 220 km met Juicy 7's en ze bevallen me redelijk tot goed. Ik reed eerst met HS33, maar nu andere fiets, andere remmen. Denk dat ze ook wel iets aanlopen en ze piepen wat, laat m'n LBS er binnenkort maar naar kijken. Veel ervaring met schijfjes heb ik niet. In principe zijn ze makkelijk af te stellen. Boutjes los, paar keer knijpen, vasthouden, vastzetten. Maar het nut/functie van die rode stelknoppen ontgaat me een klein beetje. Ook heb ik nog niet de behoefte gehad de afstand in te stellen. Maar ik heb geen ervaring met andere schijfremmen.

Heb nog geen blokjes hoeven te vervangen en weet dus ook niet hoe ze zich op langere termijn houden. Omdat ze nog redelijk nieuw zijn en nog geen zware beproevingen hebben gehad (alleen maar rondjes Amerongen) kan ik weinig anders zeggen dat ze doen waarvoor ze gemaakt zijn. En ze schijnen vrij lichtgewicht te zijn, maar dat weet ik niet zeker.
M.A.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1893
Lid geworden op: do 9 oktober 2003, 16:03

Hayes zijn echt goed te monteren vind ik persoonlijk, erg simpel. Beter dan klooien met 100-en ringetjes van verschillende diktes.

Zijn die Juicy's een gesloten systeem? Lijkt me wel, anders hebben de knoppen weinig zin. Of zie ik iets over t hoofd? Hayes zijn ook gesloten maar heb er eigenlijk nog weinig nadeel van ondervonden.
Dat Pinkbike slaat nu tenminste ergens op.
gastje
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 195
Lid geworden op: wo 25 augustus 2004, 11:42
Mijn mountainbike: Cannondale F29 carbon

De rode afstelknopjes dienen ervoor om de remhendels links en rechts op elkaar af te stemmen. Heeft dus niets te maken met de afstelling van je blokjes t.o.v. je schijven.
De Avids bevallen mij goed, de Hayes ken ik niet en kan dus geen vegelijking maken.
TA
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 49
Lid geworden op: di 26 april 2005, 21:00
Mijn mountainbike: Klein Palomino

Ik heb de Avids besteld. Als ze binnen zijn zal ik het een en ander hier neerplempen...

Ben wel beneiuwd wat anderen toruwens voor hun seje avid juicy seven hebben betaald? Zie ze op i-net niet veel staan...
Martin Blom
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 878
Lid geworden op: wo 3 november 2004, 23:14
Mijn mountainbike: Ti 456 2009, Ti Pro Road 2010
Contacteer:

De Juicy's en Hayes zijn toch beide open systemen??
Dat is bij de Juicy's redelijk uniek, een open systeem met instelbaar drukpunt. (Hayes El Camino heeft het geloof ik ook)
isil
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 434
Lid geworden op: wo 22 augustus 2001, 02:00

M.A. schreef:Hayes zijn ook gesloten maar heb er eigenlijk nog weinig nadeel van ondervonden.
Hayes HFX9 zijn een open systeem naar mijn bescheiden mening.
Monteren van de Hayes calipers is overigens idd niet zo'n probleem.

@ Martin: je was me net te snel af ;)
misternosguy
All rounder
All rounder
Berichten: 55
Lid geworden op: wo 10 maart 2004, 01:00
Mijn mountainbike: Stevens duke team 2009

Bij mij zijn de problemen begonnen sinds ik nieuwe remblokjes heb. Hoe ver ik ze ook terugdruk, ze blijven de schijf klemmen (er is geen ruimte om af te stellen).

Zitten de blokjes trouwens bij ieder type rem zo dicht op de schijf? Omdat ze aan beginnen te lopen als ik alleen al hard rij (30+).

Als ik remmen zou upgraden (bv naar hope of magura) ga ik dan qua remkracht erop vooruit of alleen op gewicht?
Martin Blom
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 878
Lid geworden op: wo 3 november 2004, 23:14
Mijn mountainbike: Ti 456 2009, Ti Pro Road 2010
Contacteer:

De remblokken zitten meestal redelijk dicht op de schijven, maar afstellen op een manier dat ze (bijna) niet meer aanlopen moet mogelijk zijn, ook met Hayes.
Zit er misschien teveel olie in het systeem? Misschien moet je ze eens laten nakijken bij je lbs. Of wil je gewoon wat nieuws?(ken het gevoel)

Of je er op vooruit gaat kwa remkracht hangt af van het type wat je neemt, mono M4, mono mini, en schijfdiameter e.d. Wat betreft de looks ga je er wel op vooruit, vooral met de mono M4.
misternosguy
All rounder
All rounder
Berichten: 55
Lid geworden op: wo 10 maart 2004, 01:00
Mijn mountainbike: Stevens duke team 2009

systeem zit niet vol, de blokken gaan niet verder omdat ze dan tegen de binnenkant van de remklauw aankomen.

Ik ga ook verranderen omdat mijn huidige systeem al erg veel km heeft gemaakt ( 2 fietsen over een periode van een jaar 250 km per week) dus de schijven zelf zijn ook aardig versleten.
Als ik op hope over zou stappen word het idd de mono m4.
Plaats reactie