Welke coil demper voor stalen single pivot

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Arno1976
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 28
Lid geworden op: wo 28 december 2011, 00:54
Mijn mountainbike: Starling Murmur trail

Voor een nieuw project https://www.starlingcycles.com/bikes/murmur/ heb ik contact gehad met deze firma om even te brainwaven over een demper nu ik het frame besteld heb. Joe (eigenaar) is een sterk promotor van een coil demper, wat voor mij onbekend terrein is. Zie ook hier: https://www.starlingcycles.com/why-sin ... est-setup/

Gebruiksdoel is routes Gelderland en Overijssel, enkele keer Zuid-Limburg of een alpenvakantie. Ben geen lompe rijder maar zie in uitdagende ondergrond vaak wel leuke uitdagingen. Rijklaar gewicht 88kg alles erop en eraan. Rij nu een Tallboy 2 met Fox Factory DPS demper, die best voldoet maar sta open voor een andere/betere match met de Starling en zijn 135mm veerweg achter.

Joe noemt de CC DB coil IL als goede optie, interessante demper. Zijn er mensen met ervaring met deze demper op een (stalen) single pivot? Nadeel is de looks: vanwege het lineaire (in sommige maten licht regressief) karakter van de Starling zou een progressieve veer in de demper beter (?) zijn. En laat die progressieve veer bij CC nou wit zijn.. Frame wordt nl wijnrood met roomkleurige decals, verder zwart/zilverkleurige afmontage. Wordt niet echt een match met (alleen) een witte veer..

Of een mooie EXT Storia? 8) Die wordt omschreven als een enduro-demper geloof ik, is dat dan overkill voor de 135mm Starling? Wel een erg mooi ding, al is deze ook wel prijzig. Is er een meerwaarde tov de CC?

Of hebben jullie nog andere ideeën? RockShox zou kunnen (vork wordt mogelijk een zwartzilveren Pike Ultimate, maar staat nog niet vast), liever geen DVO of Fox vanwege de kleuren. Ik weet het: functie gaat boven looks maar groen of oranje met het wijnrood. :-?
- Not all who wander are lost -
Gebruikersavatar
Kabookie
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 622
Lid geworden op: di 12 april 2016, 09:59

Ik denk dat Joe je het beste kan adviseren over de juiste shock en veer in je frame eigenlijk. De Cane Creek dempers hebben een enorm bereik qua instelmogelijkheden. De meeste andere merken hebben een base tune waar je slechts beperkt aan kan afstellen.

Dat gezegd hebbende rijd ik met een Orange Stage 6 EVO, ook een single pivot, met een Rockshox Super Deluxe Coil icm een Sprindex veer. De Sprindex is ook niet moeders mooiste met de rode accenten (heb ik gewrapt) en verstelring, maar is wel instelbaar en licht progressief op het einde. Als ik m’n best doe bottom ik hem wel, maar dat weegt niet op tegen de voordelen van een coilshock voor mij.
Gebruikersavatar
Herman de Biker
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 526
Lid geworden op: di 4 augustus 2015, 12:30
Mijn mountainbike: staal

Je zou de witte CC veer kunnen spuiten met een plasti dip lak of met de lak die wordt gebruikt voor RC auto’s.
Voordeel van beide lakken is dat ze flexibel zijn en dus niet van je veer springt:) bij vervorming.
Voordelen plasti dip lak, je hoeft de veer niet te schuren voor een goede hechting en je kunt het makkelijk verwijderen(mocht je hem verkopen bijv)

Verder kan ik je de CC progressive spring van harte aanbevelen, ik gebruik hem icm een DVO Jade X in een single pivot en het scheelt qua progressie aanzienlijk ten opzichte van een standaard veer.

Andere opties DVO ProRate of de MRP, mooi zwart maar beide een stuk prijziger dan de CC https://www.bike24.com/p2371861.html
'BUILT not Bought '
Gebruikersavatar
Dutch
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 17:01

Volgens betrouwbare bronnen is de CC coil een prachtige demper die echt compleet naar eigen wens te tunen is. Al dan niet met progressieve veer dan te rijden. (Dus niet noodzakelijk)

Ik rij in mijn Moxie (140/146) een Storia en hiervoor even met een JadeX (coil) de Jade was veel soepeler, bijna te plush. Tussendoor met een Topaz 3 gereden. Daarbij voelde ik toch de "enorme" ramp up van de air demper tov de coil.

En kan me weinig voorstellen wat de grip van de EXT zou kunnen evenaren, en zeker de hydraulic bottom out vind ik echt fantastisch. En statisch hoor je de demper zuigen, maar inngebruik vind ik dat niet storend. (Als ik het niet zeg, merkt nagenoeg niemend het)

Daarbij was de EXT voor mij de doorslag toen ivm Europees merk. En Schnurrtech in Duitsland doet goed werk mocht het nodig zijn is een custom tune niet ext(reem) duur.

Edit: Dankzij een oplettende lezer (thx Bukker) Jade 3 naar Topaz 3 aangepast.
Laatst gewijzigd door Dutch op wo 7 december 2022, 16:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2455
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Wat HdB zegt over de witte veer, niet heel moeilijk om hem de kleur te geven die je wilt.

Ik heb ervaring met een CCDB air en met een CC Kitsuma Coil. En als je budget ook een EXT toelaat zou ik ook zeker de Kitsuma coil aan je lijstje toevoegen. De mijne dempt een Single High Pivot 140mm veerweg en is zo smooth en gecontroleerd, echt super. En de bediening van de vele CC verstellers is alleen op de Kitsuma zonder tools. Dat is echt wel een bonus, plus de hele demper heeft weer een improvement slag in de ontwikkeling gemaakt. YMMV

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Gebruikersavatar
Walk-a-Lot
All rounder
All rounder
Berichten: 53
Lid geworden op: di 15 september 2020, 11:09

Hier twee jaar ervaring met de Storia. Naast de hydraulische bottom out die erg fijn is in een fiets met wat minder veerweg vind ik het feit dat hij vanuit de fabriek is afgestemd op jouw gewicht/rijstijl/fiets een groot pluspunt. Mocht je voor een EXT kiezen zou ik wel aanraden om voor de nieuwe stalen demperstang te gaan, want de alu versie wil nog wel eens problemen geven in relatief flexibele frames zoals een Starling.
Gebruikersavatar
38x10
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2045
Lid geworden op: ma 29 mei 2017, 15:02
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 / RAAW Madonna

Waarschijnlijk een hele domme vraag (van iemand die enkel ervaring heeft met luchtdemping), maar waarom zou je voor een coil kiezen in het platte Nederland?
Niet bikers, de leegheid van die levens schokt me. (Vrij naar Tim Krabbé)
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Heel deze fiets is too much voor NL, maar daarover verschillen de meningen nogal. DH is het nieuwe XC.
Begrijp me niet verkeerd, ik vind het een hele mooie fiets, spreekt mij enorm aan.
Ik denk ook dat een coil het beste bij deze fiets past. Stalen fiets, stalen veer
Ook de fabrikant adviseert in die richting, dus ik zou er niet lang over twijfelen, coil.
Om 'm breed inzetbaar te maken heb je denk ik ook veel (werkende) knopjes nodig.
Ik zou me laten adviseren door die Joe.
Ook over progressief of lineair.

De verf die HdB bedoelt is Lexan verf.
Die wordt bij model raceauto's gebruikt en is erg flexibel en taai. Droogt helaas niet glimmend op.
Plastidip is veel kwetsbaarder.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Arno1976
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 28
Lid geworden op: wo 28 december 2011, 00:54
Mijn mountainbike: Starling Murmur trail

Dank voor alle info!

Mooie ideeën om nog eens verder over te lezen; DB coil of de Kitsuma bv. De laatste is bijna eens zo duur dus dat hoop ik dan ook wel anders terug te zien dan alleen bij de verstelknoppen. In beide kan idd een progressieve veer die Joe adviseerde die ik op de een of andere manier zwart maak.

De Storia is ook een goede zo te zien, eens lezen hoe die zich verhoudt tov de Kitsuma bv.
- Not all who wander are lost -
Gebruikersavatar
Dutch
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 17:01

Voor wat ik me denk te herinneren is de kitsuma nog meer DH georiënteerd dan de Db coil.

Weet niet waar je woont, je lengte etc maar je mag best eens op de Moxie plaatsnemen (510reach) om de ext te ervaren.
Wat ik erg prettig vind, is dat deze in 1e instantie mij wat stugger leek over te komen dan ik vanuit de DVO's gewend was, maar de support is zo prettig.
Arno1976
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 28
Lid geworden op: wo 28 december 2011, 00:54
Mijn mountainbike: Starling Murmur trail

Dank voor je aanbod Dutch! Kan het zijn dat je (veel) langer bent als mijn 1.78m vanwege je ‘longer’ maat Moxie?

Kom er op terug mocht het nodig zijn :-q
- Not all who wander are lost -
Gebruikersavatar
Dutch
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 17:01

Als 10cm veel is klopt dat wel :-q
Gebruikersavatar
JW
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 281
Lid geworden op: do 28 februari 2002, 02:00
Mijn mountainbike: durft meer dan ik / Geometron

Hier erg goede ervaring met de EXT Storia V3. Mocht je eens in zuid Limburg zijn, kom maar kijken of testen.
Tot nu toe geen enkel probleem of zelfs onderhoud aan gehad en heb er in anderhalf jaar minstens 35 bikeparkdagen mee gemaakt.
Arno1976
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 28
Lid geworden op: wo 28 december 2011, 00:54
Mijn mountainbike: Starling Murmur trail

Thx JW! Goed om te horen dat je erg tevreden bent.

Denk je ook dat de Storia een goede match is voor mijn gebruiksdoel zoals beschreven (geen bikeparks bv)?
- Not all who wander are lost -
Gebruikersavatar
Dutch
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 17:01

Voor de std NL routes in Gelderland en Overijssel is de gehele fiets natuurlijk wat overbiked.
Maar die tripjes en Alpenvakantie maken het dan vast helemaal goed. (Al weet ik niet wat je daar rijdt, waltwegen, flow, enduro lijnen?)

Als je voor coil gaat neem je die 300gr extra voor lief tov een air shock. En Storia ~700gr vd DB iL met valt ~650 is het verschil ook niet op een Stalen fully lijkt mij :lol:
Plaats reactie