Pinion C12 of P12?

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
Classic Biker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 237
Lid geworden op: di 28 november 2017, 19:04

Pinion maakt de 12 speed versnellingsbak in 2 uitvoeringen: de premium P12 met CNC gevreesde buitenkant of de iets goedkopere C12 met een behuizing van magnesium-aluminium. Technisch zouden ze hetzelfde zijn. Mijn vraag is of de magnesium-aluminium behuizing niet gevoelig is voor corrosie door vuil en zout?
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Ik heb met enige regelmaat beiden in onderhoud, en qua corrosie heb ik bij beiden geen issues gezien. Mijn persoonlijke keuze zou de C1.12 zijn, omdat deze toch net wat up to dater lijkt. Zo hoef je bij een oliewissel niet de fiets op zijn kant te leggen om de olie eruit te laten lopen, maar kan netjes via de poort aan de onderkant, terwijl je hem vult aan bovenkant. Klein verschil, maar net wat prettiger in gebruik voor mij. Ik zou eigenlijk alleen de P1.12 overwegen als je een fancy kleurtje wil, anders is er wat mij betreft weinig reden om zoveel meer geld uit te geven.
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Fourteen
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 321
Lid geworden op: do 18 maart 2021, 10:39

De Q-waarde is ook wat kleiner bij een C-serie dan bij een P-serie, de cranks staan dichter bij elkaar.

Een Pinion P1.18 is wellicht nog het overwegen waard? Of als alternatief voor een Pinion bak met 12 versnellingen, de veertien versnellingen van een Rohloff achternaaf? Of avontuurlijk richting een Kindernay achternaaf of een versnellingsbak van Effigear? ;)
Knakker29
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2112
Lid geworden op: zo 11 september 2011, 10:24
Mijn mountainbike: staal en tita met een rekje

Belangrijke voordelen van de C12 t.o.v. de P12 zijn prijs en gewicht (scheelt ~250gram), daar lever je dan een mooiere afwerking van de body voor in. De poort voor de olie zou voor mij niet echt meewegen. Het is makkelijker aan de onderkant maar werkt ook prima aan de zijkant. Ik zet de fiets alleen schuin en trek de olie er vervolgens uit met de spuit. De laatste keer heb ik de fiets na het aftappen nog een paar uur vlak gelegd om te kijken wat er nog uit zou komen, dat was echt minimaal (paar druppeltjes). Ik zou persoonlijk ook eerder voor de C serie kiezen als je niet meer dan 12 versnellingen wilt.
Classic Biker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 237
Lid geworden op: di 28 november 2017, 19:04

Duidelijke reacties, thanks! Ik dacht dat de P serie mainstream was voor MTB's, maar de C serie doet goed mee zo te zien.
Classic Biker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 237
Lid geworden op: di 28 november 2017, 19:04

Nog een aanvullend voordeel van de C serie: kunnen gecombineerd worden met Cinq trigger shifters (als ze leverbaar zijn). Dat spreekt mij meer aan dan draaien, met name met koude handen. Heeft iemand van jullie ervaring met deze shifters?
Knakker29
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2112
Lid geworden op: zo 11 september 2011, 10:24
Mijn mountainbike: staal en tita met een rekje

Cinq shifters zijn een optie, maar met 400e wel een hele dure. Deze shifters zijn overigens al een hele tijd niet leverbaar volgens mij…De draaishifter leek mij aanvankelijk ook minder prettig dan de vertrouwde triggers, maar het went snel en schakelt perfect.
Plaats reactie