remschijf voor zorgt voor trillende voorvork

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Idske
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 566
Lid geworden op: wo 29 augustus 2007, 09:24
Mijn mountainbike: Canyon Lux Trail
Contacteer:

Dat hoeft niet perse, flat mount hebben andere blokken dan post mount calipers.
Bikes: Canyon Lux Trail - Canyon Grizl - Cube Agree SL
Peelrijder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2812
Lid geworden op: zo 8 mei 2022, 10:06

Niet goed ingeremd, vuil geworden met dit weer, krijg je dit ook.

Opnieuw proberen in te remmen desnoods met andere blokken maar zo'n shimano schijf moet je echt zwaar mishandelen wil je die krom krijgen.
'Some even say, riding cross country is the best form of klunking, away from the cops, the cars and the concrete'
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4691
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Idske schreef: zo 4 december 2022, 20:28 Dat hoeft niet perse, flat mount hebben andere blokken dan post mount calipers.
Klopt maar die zijn in principe voor 140mm schijven en uit te breiden tot 160-180mm. Dus daarom vooral geschikt voor race/gravel en light mtb. Daarbij zou een postmount en flatmount calliper een vreemde combi zijn. Het kan maar komt imho weinig voor.

Een flatmount achter komt nog wel eens voor op een mtb maar een flatmount op een verende voorvork??

Maar afin het gaat hier om trillende voorvork bij remmen. Misschien helpt het als TS zijn remschijf vergroot naar 180mm (als hij dat niet al heeft).
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Gebruikersavatar
The Grim Ripper
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 263
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 12:22
Mijn mountainbike: Glimmend zilver Devinci Django 29 2018 carbon trail

paradijs schreef: zo 4 december 2022, 12:21
(Balhoofd of remblokjes kunnen de oorzaak niet zijn want als ik een andere wielset gebruik dan heb ik geen probleem)
..... dus met andere wielset geen probleem?
Zit daar ook een centerlock schijf op? Dan kun je die uitwisselen. Heb het idee dat je schijf de boosdoener is.
When my legs hurt, I say: ‘Shut up legs! Do what I tell you to do!
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16771
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

98% kans dat het in de schijf ligt.
Ik heb ook eens een centerlock schijf gehad die vanaf het begin trillingen gaf bij hard doorremmen. Amper zichtbare slingering, maar met een andere schijf was het weg.

In principe kun je zowat alle merken schijven gebruiken, in tegenstelling tot sommige anderen merk ik geen verschil in de remwerking. Heb al jaren vrijwel alleen Shimano remmen (van Deore, SLX, XT, XTR) en naar hartelust gecombineerd met schijven van Avid, Hayes, Formula, Shimano (tig types), LifeLine (en nog wat andere denk ik) en het remt allemaal prima.

Goed ontluchten, afstellen en schoon houden is wel belangrijk.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
RobinG
All rounder
All rounder
Berichten: 95
Lid geworden op: za 13 juni 2015, 20:42
Mijn mountainbike: Epic HT UL, Epic 2023

Welke voorvork? De SID SL heeft nogal eens speling op de onderpoten. Dat kan ook klapperen weet ik uit ervaring. :winkie:
Gebruikersavatar
Ook Peter
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1059
Lid geworden op: wo 16 september 2015, 08:45
Mijn mountainbike: Kleurig; (Commencal, Cotic, Project12, Sparta)

kermit schreef: ma 5 december 2022, 14:18 98% kans dat het in de schijf ligt.
Ik heb ook eens een centerlock schijf gehad die vanaf het begin trillingen gaf bij hard doorremmen. Amper zichtbare slingering, maar met een andere schijf was het weg.

In principe kun je zowat alle merken schijven gebruiken, in tegenstelling tot sommige anderen merk ik geen verschil in de remwerking. Heb al jaren vrijwel alleen Shimano remmen (van Deore, SLX, XT, XTR) en naar hartelust gecombineerd met schijven van Avid, Hayes, Formula, Shimano (tig types), LifeLine (en nog wat andere denk ik) en het remt allemaal prima.

Goed ontluchten, afstellen en schoon houden is wel belangrijk.
Zelfde hier … tot ik centerline schijven combineerde met XT 8000 en organische pads, wat t was weet ik niet maar na monteren van MT5 en ook organisch was t over.
Blijft een interessante combi van schijf en remblokjes en remklauw waardoor het stil, en trillingsvrij en goed werkt :-{
Lekker fietsen!
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2477
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

Remschijven vervangen >>> andere wielset geen probleem , zie daar het antwoord ..😊

Centerlock of 6 bolts maakt niet zo veel uit , hope floating disk gehad , trillen piepen ect , toen wat goedkopere variant gepakt ( ome Ali) na 3000 km nog steeds geen probleem :bier:
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16771
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ik denk dat het ook weinig uitmaakt, centerlock of zes bouts bevestiging.
Er is gewoon iets niet 100% in orde met de betreffende schijf.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5861
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Hoogst waarschijnlijk één of meerdere keren na een behoorlijke rempartij stil blijven staan met de rem vast :-{
Op dat moment kloelt de remschijf af.... behalve waar de remblokjes vast tegen de remschijf aanliggen :(
En dan zeggen we altijd remschijf is krom..... maar in werkelijkheid is er dikte verschil opgetreden door het afkoel proces de van de remschijf :(
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5861
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Je hebt gratis en wel een analoog ABS systeem :lol: :wink:
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
paradijs
All rounder
All rounder
Berichten: 106
Lid geworden op: za 16 januari 2010, 16:51

hanjovdberg schreef: zo 4 december 2022, 20:24 Dat is apart. Heb je voor een 4 pots remklauw dan? Als beide XT remklauwen zijn en gewoon 2 pots, zouden precies dezelfde blokjes moeten passen.

Heb je de remblokjes op elkaar gelegd? Of past het niet omdat je van boven af probeert de remblokjes te motiveren. Bij sommige moet je de remblokken vanaf de schijfrem zijde erin schuiven. Dus even wiel eruit.

Overigens rijd ik op mijn andere MTB met dezelfde schijven als jij (de deore dus) en heb niet echt last van dit probleem. Welke remblokjes gebruik je?
Hoi Hanjo,
De remblokjes achter zijn een stuk kleiner dan voor.
Wist ook niet dat dat bestond.
Het zijn gewoon de originele remblokjes die erin zaten bij nieuwe fiets.
Exacte type kan ik niet lezen
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5861
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Je hoeft ook niets te wisselen meer :roll:
Je hebt een ander voorwiel gemonteerd (dus een andere remschijf geprobeerd) en het was toen weg :-q dus 1+1=2 :wink:
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29951
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Hoi Hanjo,
De remblokjes achter zijn een stuk kleiner dan voor.
Wist ook niet dat dat bestond.
Het zijn gewoon de originele remblokjes die erin zaten bij nieuwe fiets.
Exacte type kan ik niet lezen
Heb je foto's?
Wij nu zijn wel nieuwsgierig naar jouw remmen.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
paradijs
All rounder
All rounder
Berichten: 106
Lid geworden op: za 16 januari 2010, 16:51

RobinG schreef: ma 5 december 2022, 22:11 Welke voorvork? De SID SL heeft nogal eens speling op de onderpoten. Dat kan ook klapperen weet ik uit ervaring. :winkie:
Voorvork is een FOX 32 Step-Cast Performance Elite Remote
Plaats reactie