Fietsverzekering / Welk slot / Advies gevraagd

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Mike0502

Hallo,

Wie kan er advies geven over ern fietsverzekering?
Met welke maatschappij heb je ervaring?
Hoe is de afhandeling bij schade of diefstal? Kreeg je het aankoopbedrag terug? Geld dit ook vior 2e hands fietsen?
Wat is het eigen risico?
Wat is de premie ongeveer?
Wat voor soort slot heb je op je mtb?
Voor welke duur is de verzekering?
Ik zie er veel voor bijv 3 jaar maar het kan natuurlijk goed zijn dat je binnen die tijd weer een nieuwe fiets hebt en je dan onnodig lang nog premie moet betalen.

Ik hoor het graag. Sorry als dit al eens gevraagd is maar via de zoekfunctie kon ik niks vinden
Mike0502

Hallo,

Kan iemand me advies geven welk slot geschikt is voor een mtb. Bijv op een canyon fiets
Ringsloten passen vaak niet ivm frame.
Voor verzekering moet je echter een goedgekeurd slot hebben dus vraag me af hoe dit probleem op te lossen is
Gebruikersavatar
Koban
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1123
Lid geworden op: zo 19 april 2020, 08:32
Mijn mountainbike: twee wielers
Contacteer:

.
Laatst gewijzigd door Koban op vr 31 maart 2023, 12:23, 1 keer totaal gewijzigd.
GPX routes Rechswald --> Reichswald.nl
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2175
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

Voor een verzekering tegen diefstal onderweg betaal je je blauw en moet je zulke zware sl;oten mee hebben dat dat mijn inziens niet te doen is (en nog nauwelijks helpt ook).
Bij een inboedel verzekering hoeft de fiets binnen vaak niet op slot te staan, zolang je de ruimte maar deugelijk afgesloten hebt,.

Wat helpt onderweg wel? Afbeelding

Ik ben zelf allergisch voor honden, maar als ik met een maatje een rondje doe en blaffie gaat mee dan werkt dat beter dan welk slot dan ook. :lol:
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
Gebruikersavatar
asphaltdude
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3364
Lid geworden op: zo 28 september 2003, 19:41
Mijn mountainbike: Karate Monkey, Ogre, Cross Check, Propel, Langster
Contacteer:

Gewoon nooit onbeheerd parkeren.
Everybody bought a new bike!
aart93
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 152
Lid geworden op: wo 11 september 2019, 12:41

Een draadslot die lang genoeg is om door je frame en beide wielen heen te gaan. Zadelklem zonder snelsluiting
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Geen slot en geen verzekering.
Op je fiets blijven zitten en als je afstapt je fiets niet uit het oog verliezen.
Je MTB gebruiken als stadsfiets is parels voor de zwijnen.
Voor het geld van een goed slot en de verzekering koop je een stadsfiets.
Of je bouwt er eentje.
Oude stalen racefiets op MP kopen en ombouwen naar fixie of singlespeed.

(Een draadslot is helemaal niks. De staalkabel knip je met een klein scherp kniptangetje door, gewoon stukje bij beetje. Gaat verrassend snel)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4701
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

NTFU bij te verzekeren tot hoger bedrag. Lidmaatschap is volgens mij rond de €38 en dat is inclusief fietsverzekering tot €1000. Duurdere fietsen met carbon module zijn ook te verzekeren. Reken dan per €1000 zo'n €100 meer per jaar.

Per jaar af te sluiten.

Ervaringen zeer positief. Al diverse malen gebruikt en altijd goede vergoeding gekregen.
- frame hersteld na val
- Garmin vergoed - eigen risico
- frame herstelkosten vergoed

Er wordt wel een rekenfactor gebruikt per maand 1% afschrijving. Zie voor verdere info NTFU.

Overigens hoef je geen lid van een fietsclub te zijn.
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15566
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Wat hij zegt. Laat het idee los om je mtb voor alles te willen gebruiken. Zaken als een standaard, sloten en verlichting zitten je in de weg als je de fiets als mtb gebruikt. Een fixie oid is leuk, een ordinaire derdehands stadsfiets is beter voor dagelijks gebruik als het om korte afstanden gaat en goedkoop.

Er lopen meerdere topics over sloten, de eindconclusie is altijd hetzelfde. Alle sloten zijn snel of heel snel te openen of te forceren. Hoe meer sloten hoe beter. Alle wielen moeten geblokkeerd zijn en de fiets moet stevig verankerd zijn aan de grote boze buitenwereld. In het geval van een mtb, zorg dat je erop zit of dat je er zicht op hebt.

Als ik meerdere dagen onderweg ben moet ik mijn fiets wel eens parkeren om inkopen te doen. Ga ik met meerdere mensen dan blijft er iemand bij de fietsen. Zo niet dan zet ik hem met een opvouwbaar beugelslot vast. Bij voorkeur op een plek waar veel mensen er zicht op hebben, bij de ingang van een supermarkt oid.

Een relatief dure sportfiets kopen en die vervolgens op school in het fietsenrek zetten is hoe dan ook een slecht idee. Nog los van het risico op diefstal is de kans op beschadiging groot.
Michielemans
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 324
Lid geworden op: za 13 juni 2015, 19:52
Mijn mountainbike: Orbea Laufey H10

Mike0502 schreef: di 29 november 2022, 10:31 Hallo,

Wie kan er advies geven over ern fietsverzekering?
Met welke maatschappij heb je ervaring?
Hoe is de afhandeling bij schade of diefstal? Kreeg je het aankoopbedrag terug? Geld dit ook vior 2e hands fietsen?
Wat is het eigen risico?
Wat is de premie ongeveer?
Wat voor soort slot heb je op je mtb?
Voor welke duur is de verzekering?
Ik zie er veel voor bijv 3 jaar maar het kan natuurlijk goed zijn dat je binnen die tijd weer een nieuwe fiets hebt en je dan onnodig lang nog premie moet betalen.

Ik hoor het graag. Sorry als dit al eens gevraagd is maar via de zoekfunctie kon ik niks vinden
Ik zie dat je meerdere topics hebt geopend, hieruit maak ik op dat je je aan het orienteren bent op je eerste mountainbike, die je ook wilt gebruiken om op naar school te fietsen. Sowieso leuk dat je wilt beginnen met mountainbiken natuurlijk!

Het lijkt met het beste als je alle vragen even in hetzelfde topic onderbrengt, dan wordt voor de mensen die het lezen het complete plaatje duidelijk, de meesten hier gebruiken hun mountainbike specifiek om mee het bos/de bergen in te gaan, en niet als dagelijks vervoermiddel, je zult dan ook antwoorden krijgen waar je niet zoveel mee kunt op deze manier..

Zoals in de andere topics al aangegeven wordt is het niet handig om een relatief nieuwe MTB te gebruiken als dagelijks vervoersmiddel. Er is geen ruimte voor een fatsoenlijk slot en tussen de reguliere fietsen valt hij al snel op en is de kans aanwezig dat hij gestolen wordt, al dan niet in onderdelen.
Fourteen
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 321
Lid geworden op: do 18 maart 2021, 10:39

Bikepackend heb ik een klein cijferslot met ketting als vervanging voor m'n recent te zwaar bevonden vouwslot, zodat ik toch even boodschappen kan doen. Liefst zet ik m'n MTB met bepakking dan vol in het zicht en ben ik niet al te lang weg. 's Avonds ligt 'ie voor m'n tent. Verzekerd is 'ie niet, verlichting heeft 'ie wel (-:

Thuis gebruik ik gewoon een simpele stadsfiets met vouwslot. Soms ook wel eens een oude MTB, dan liefst zonder onderdelen die snel gejat kunnen worden door bijvoorbeeld zadel en wielen zonder quickrelease te gebruiken.
Laatst gewijzigd door Fourteen op di 29 november 2022, 16:51, 1 keer totaal gewijzigd.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16805
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

ThaSingleTrackMastah schreef: di 29 november 2022, 14:45(Een draadslot is helemaal niks. De staalkabel knip je met een klein scherp kniptangetje door, gewoon stukje bij beetje. Gaat verrassend snel)
Ik heb een soort van oversized tie-rap cijferslotje voor dat doel. Lijkt net wat steviger dan zo een ijzerdraad-slotje.

Verder wat al gezegd is:
- een serieuze mtb is geen stadsfiets.
- die laat je nooit alleen / uit het zicht achter.
- in een afgesloten schuur valt hij onder de inboedelverzekering (en dan kun je er alsnog een zware ketting omheen hangen als je wilt).

Dit slot kan gemakkelijk mee in een Camelbak(je), zit een metalen kern in om snel mee graaien van je fiets te voorkomen:
Afbeelding
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5574
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Sommige mensen gebruiken hun bike ook voor dagelijkse dingen. Ook ik pak mijn bike wel eens om naar het werk te gaan. Heb de mijne ook verzekerd, kost mij €10 per maand dus dat zijn de kosten niet.

https://www.slotenspeciaalzaak.nl/vinz-lhotse-95cm.html

Art 2, bevestigen aan het frame en als je hem niet nodig hebt klik je hem er gewoon uit.
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5574
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Ik denk dat de elektrische fietsen in het fietsenhok aantrekkelijker zijn voor het dievengilde dan een mtb maar dit terzijde. En als jij op een mtb naar school wil dan moet je dat gewoon lekker doen.

Kijk eens bij Unive voor een fietsverzekering. Erg goede ervaring mee met schadeafhandeling en niet duur.
Mike0502

Michielemans schreef: di 29 november 2022, 15:27
Mike0502 schreef: di 29 november 2022, 10:31 Hallo,

Wie kan er advies geven over ern fietsverzekering?
Met welke maatschappij heb je ervaring?
Hoe is de afhandeling bij schade of diefstal? Kreeg je het aankoopbedrag terug? Geld dit ook vior 2e hands fietsen?
Wat is het eigen risico?
Wat is de premie ongeveer?
Wat voor soort slot heb je op je mtb?
Voor welke duur is de verzekering?
Ik zie er veel voor bijv 3 jaar maar het kan natuurlijk goed zijn dat je binnen die tijd weer een nieuwe fiets hebt en je dan onnodig lang nog premie moet betalen.

Ik hoor het graag. Sorry als dit al eens gevraagd is maar via de zoekfunctie kon ik niks vinden
Ik zie dat je meerdere topics hebt geopend, hieruit maak ik op dat je je aan het orienteren bent op je eerste mountainbike, die je ook wilt gebruiken om op naar school te fietsen. Sowieso leuk dat je wilt beginnen met mountainbiken natuurlijk!

Het lijkt met het beste als je alle vragen even in hetzelfde topic onderbrengt, dan wordt voor de mensen die het lezen het complete plaatje duidelijk, de meesten hier gebruiken hun mountainbike specifiek om mee het bos/de bergen in te gaan, en niet als dagelijks vervoermiddel, je zult dan ook antwoorden krijgen waar je niet zoveel mee kunt op deze manier..

Zoals in de andere topics al aangegeven wordt is het niet handig om een relatief nieuwe MTB te gebruiken als dagelijks vervoersmiddel. Er is geen ruimte voor een fatsoenlijk slot en tussen de reguliere fietsen valt hij al snel op en is de kans aanwezig dat hij gestolen wordt, al dan niet in onderdelen.
Bedankt voor je reactie!
Sommige vragen vielen me later pas in, vandaar de verschillende topics. Sorry als het daardoor onoverzichtelijker is.

Ik ben me ervan bewust dat een mtb voor dagelijks gebruik en vrije tijd niet ideaal is.
Echter heb ik geen ruimte om 2 fietsen te plaatsen, dus dat maakt de situatie een beetje anders. Ik las ergens dat er adapters bestaan om zo toch een ringslot op een mtb te kunnen vastmaken. Tevens zou ik dan nog een los ketting slot bij kunnen gebruiken voor op school. Nadeel daarvan is alleen dat ketting vrij zwaar is om mee te nemen en bij het gebruik de lak van de fiets beschadigt.
Plaats reactie