Bij jou kan hij iig een frame kopen dat niet uit China komt.
Moet je er dan ook een certificaat bij leveren dat je geen Chinese spullen hebt gebruikt bij de productie, het materiaal, het gereedschap, het ontwerp enz ?
En zo kan die Duitser Zwitser of Amerikaan op de achtergrond (ongemerkt) best veel banden met China hebben.
Wat ik bedoel aan te geven, is dat het een heel moeilijk proces wordt.
Als je er verder over wilt discussiëren lijkt me dat een interessant topic voor de lounge.
Inzichtelijk krijgen hoe afhankelijk we inmiddels zijn, wat we er aan kunnen (en willen) doen in ons dagelijks leven en in onze hobby, etc.
In dit topic kunnen we het bij de conclusie laten dat het best lastig is om China (en de rest van Azie?) te omzeilen.
Carbon wielset, lokale sourcing
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29963
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
+1suravida schreef: ↑za 19 november 2022, 20:28 Ik heb overigens niet de ambitie om verder met je de bekende discussie aan te gaan, maar een beetje tegengas tegen de fatalistische "waarom zou je iets verbeteren als je niet meteen alles kan verbeteren " stelling leek me wel op zijn plek. #okboomer
Ga ik nu weer verder fietsen tekenen die gesourced en gebouwd worden zonder materiaal uit China. (Nou ja, zo goed als, maar beter iets dan niets)
@tstm maar als we allemaal iets minder china doen dan scheelt dat al een hoop afhankelijkheid. En iets van 50% china is is minder dan 100% china. Als we allemaal 50% minder vlees en kaas eten zijn we ook minder afhankelijk van de veeteelt en als iedereen die dat kan 50% thuis werkt dan staat de chauffeur die die wielen naar je toe brengt weer iets minder vaak in de file op de A15. Dus het negatieve belichten is volstrekt zinloos.
Waar woke is, is vuur
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29963
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Wat ik al zeg, het kan een interessante discussie worden.Makkelijk schreef: ↑za 19 november 2022, 20:44+1suravida schreef: ↑za 19 november 2022, 20:28 Ik heb overigens niet de ambitie om verder met je de bekende discussie aan te gaan, maar een beetje tegengas tegen de fatalistische "waarom zou je iets verbeteren als je niet meteen alles kan verbeteren " stelling leek me wel op zijn plek. #okboomer
Ga ik nu weer verder fietsen tekenen die gesourced en gebouwd worden zonder materiaal uit China. (Nou ja, zo goed als, maar beter iets dan niets)
@tstm maar als we allemaal iets minder china doen dan scheelt dat al een hoop afhankelijkheid. En iets van 50% china is is minder dan 100% china. Als we allemaal 50% minder vlees en kaas eten zijn we ook minder afhankelijk van de veeteelt en als iedereen die dat kan 50% thuis werkt dan staat de chauffeur die die wielen naar je toe brengt weer iets minder vaak in de file op de A15. Dus het negatieve belichten is volstrekt zinloos.
Het principe is eenvoudig, maar de uitwerking ervan niet.
We zullen zien waar onze TS mee aan komt.
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Ik volg dit wel, zoals je kon lezen ben ik ook erg geïnteresseerd in EU made delen. (En idd dat doe ik nu nog enkel op fietsgebied, en fietskleding is dan al weer lastiger merk ik)
Vandaar Aivee naven, hope remmen etc etc.
Ben ook erg benieuwd naar het set.
Maar het is alvast een mindset die ik wel kan volgen. (Ondanks dat velen je prijstechnisch voor gek verklaren)
Vandaar Aivee naven, hope remmen etc etc.
Ben ook erg benieuwd naar het set.
Maar het is alvast een mindset die ik wel kan volgen. (Ondanks dat velen je prijstechnisch voor gek verklaren)
-
- All rounder
- Berichten: 108
- Lid geworden op: zo 22 september 2019, 20:15
- Mijn mountainbike: Cube Reaction SL 2019
Het gaat niet een “interessante discussie” worden. Zoals Suravida en Makkelijk al hebben aangegeven, het is niet een “alles of niets” situatie maar het bewust maken van keuzes. En als ik de keuze heb, vermijd ik dus al snel een aantal landen. That’s it.
Verder is er natuurlijk ook een verschil tussen een telefoon die rechtstreeks uit China komt, en bijvoorbeeld een Amerikaans merk dat spullen in China laat produceren. Ten eerste zal het Amerikaanse merk meer aandacht hebben voor arbeidsomstandigheden, want die willen en kunnen veel minder het risico lopen op imagoschade. Ten tweede heeft dat Amerikaanse bedrijf de keuze productie te verplaatsen naar een ander land. Onder druk van publieke opinie en haar klanten. Of pure bedrijfsredenen, zie bijvoorbeeld de risico’s die worden gelopen rondom hoe China met Covid omgaat.
Hier een voorbeeld: https://finance.yahoo.com/news/apples-m ... gl7h3zNRHI
Dat prijstechnisch verschil valt wel mee overigens.
Wat is er trouwens mis met Tune naven? Niets meer toch?
Verder is er natuurlijk ook een verschil tussen een telefoon die rechtstreeks uit China komt, en bijvoorbeeld een Amerikaans merk dat spullen in China laat produceren. Ten eerste zal het Amerikaanse merk meer aandacht hebben voor arbeidsomstandigheden, want die willen en kunnen veel minder het risico lopen op imagoschade. Ten tweede heeft dat Amerikaanse bedrijf de keuze productie te verplaatsen naar een ander land. Onder druk van publieke opinie en haar klanten. Of pure bedrijfsredenen, zie bijvoorbeeld de risico’s die worden gelopen rondom hoe China met Covid omgaat.
Hier een voorbeeld: https://finance.yahoo.com/news/apples-m ... gl7h3zNRHI
Dat prijstechnisch verschil valt wel mee overigens.
Wat is er trouwens mis met Tune naven? Niets meer toch?
Besef net dat mijn mening gebaseerd is op mijn eigen ervaring van 9 jaar terug.
Maar toch nooit weer, king en kong setje naven, reed gewoon XC niets geks maar de lagers gingen niet lang mee.
Daarna altijd Hope gereden en nooit meer problemen gehad. (Laatste jaar OHR, idem probleemloos)
Maar toch nooit weer, king en kong setje naven, reed gewoon XC niets geks maar de lagers gingen niet lang mee.
Daarna altijd Hope gereden en nooit meer problemen gehad. (Laatste jaar OHR, idem probleemloos)
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 4702
- Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
- Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede
Mooi streven . Hoewel het steeds lastiger zal worden met al die landen die langzaam opschuiven richting China achtige manier van controle.Streamz schreef: ↑za 19 november 2022, 18:54 Omdat ik van mening ben dat we minder afhankelijk moeten worden van China. En dat heeft op zijn beurt weer een aantal achterliggende redenen, zowel op economisch, als mensenrechten gebied.
Idem Rusland en Wit Rusland natuurlijk.
Verder was het frame wat ik uit China gehaald heb nu ook niet topkwaliteit, dat was dus mn laatste aankoop ever. Zonde van het geld.
Ik doe het op een aantal punten juist andersom. Zo probeert iedereen er op zijn manier wat aan te doen.
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 4322
- Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
- Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned
Best een goed streven, maar gewoon heel lastig uit te voeren.
Maar net als met vlees minder is ook al een goed streven.
En als ik dan een zadel tip uit slovenie geeft vind iedereen ze ze duur.......
Maar net als met vlees minder is ook al een goed streven.
En als ik dan een zadel tip uit slovenie geeft vind iedereen ze ze duur.......
-
- All rounder
- Berichten: 108
- Lid geworden op: zo 22 september 2019, 20:15
- Mijn mountainbike: Cube Reaction SL 2019
Nou, zo lastig is dat niet. Meer dan voldoende opties, en de wereld is door toenemende connectiviteit en digitalisering een stuk kleiner (=bereikbaarder) geworden.
Om te beginnen moeten we af van de zucht naar zo goedkoop mogelijk.
Maar goed, terug naar inhoudelijke discussie van de fietsspullen. Vandaag loopt de Lilienthal actie af, maar die zal vast wel weer eens terugkomen. Even wat verder inlezen in de componenten.
Om te beginnen moeten we af van de zucht naar zo goedkoop mogelijk.
Maar goed, terug naar inhoudelijke discussie van de fietsspullen. Vandaag loopt de Lilienthal actie af, maar die zal vast wel weer eens terugkomen. Even wat verder inlezen in de componenten.
400 gram is best een mooi gewicht voor zo een brede velg. Alles minder is toch weer kwetsbaarder. Niet meteen per definitie kwetsbaar, maar ik zou zeggen dat je je met een 400 gram velg een ongelukje kunt veroorloven en met minder dan 350 gram moet je geluk hebben bij een ongeluk.Streamz schreef: ↑vr 18 november 2022, 21:19 Vraag is wel of die Lilienthal XS wielen voldoende “All Mountain” zijn. Maar 400 gr is wel een gewicht dat bij een wat steviger wiel hoort. XT zijn behoorlijk zwaar, al begrijp ik niet helemaal waarom. Velg is 35 of 40gr per stuk zwaarder, wielen zijn in zn geheel bijna 250gr zwaarder. Moet dan in de Hope naven zitten ofzo.
Beast is weer een stuk duurder zie ik?
200 gram zit zeker niet alleen in de naven. Veel gewicht wordt gewonnen op de spaken, wat lang niet altijd een verstandige besparing is.
Weg met de labrador onderdelen!
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
-
- All rounder
- Berichten: 108
- Lid geworden op: zo 22 september 2019, 20:15
- Mijn mountainbike: Cube Reaction SL 2019
Toch snel de knoop doorgehakt. Bleef maar een beetje heen en weer gaan, wat nergens op slaat natuurlijk.
Anyway, gekozen voor een wielset dat dichtbij het Trek DNA blijft. All Terrain/Trail, 470gr carbon velgen, dus lichter dan de huidige Bontrager alu’s maar ook weer geen extreem lichtgewicht. EU made, 30mm, totaalgewicht 1680gr.
Nu bedenken welke banden erop gaan. Iets tussen AM/Trail, en XC in. Weer Wolfpack of toch Vittoria? Ik las dat Vittoria in Thailand gemakt wordt, en Wolfpack indirect via Vittoria ook?
Wil wel eens die Vittoria proberen, maar zijn lastig leverbaar.
Anyway, gekozen voor een wielset dat dichtbij het Trek DNA blijft. All Terrain/Trail, 470gr carbon velgen, dus lichter dan de huidige Bontrager alu’s maar ook weer geen extreem lichtgewicht. EU made, 30mm, totaalgewicht 1680gr.
Nu bedenken welke banden erop gaan. Iets tussen AM/Trail, en XC in. Weer Wolfpack of toch Vittoria? Ik las dat Vittoria in Thailand gemakt wordt, en Wolfpack indirect via Vittoria ook?
Wil wel eens die Vittoria proberen, maar zijn lastig leverbaar.
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29963
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Voor zover ik weet komt Vittoria inderdaad uit Thailand en komen Wolfpack en Pirelli uit de Vittoria fabriek.Ik las dat Vittoria in Thailand gemakt wordt, en Wolfpack indirect via Vittoria ook?
Schwalbe komt uit Indonesië.
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
-
- All rounder
- Berichten: 108
- Lid geworden op: zo 22 september 2019, 20:15
- Mijn mountainbike: Cube Reaction SL 2019
Volgens mij is er weinig aan de hand in Thailand (wapenbezit is wel bizar daar) dus daar heb ik niets op tegen.
Ik zie al wel dat sommige banden niet of moeilijk leverbaar zijn. Eerst ff wielen binnenkrijgen, daarna keuze maken. Zijn dus 30mm interne breedte, dan is 2.35” wel het minimum lijkt me?
Ik zie al wel dat sommige banden niet of moeilijk leverbaar zijn. Eerst ff wielen binnenkrijgen, daarna keuze maken. Zijn dus 30mm interne breedte, dan is 2.35” wel het minimum lijkt me?