Gebroken spaken door stijve velgen ?

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
corex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1869
Lid geworden op: vr 1 juli 2005, 15:57
Mijn mountainbike: hard, fully en een vouw mtb

Gezien de foto. Die nippel hoefde niet zo heel veel terug gedraaid, om los te lopen van de spaak.

Wordt vervolgd .....
alpine stars cromega dx , giant escaper (rip), giant mcm (2x rip), cannondale f600, trek topfuel (rip), trek topfuel 8, santa cruz blur xc 2, trek fuel ex 8
Bochtenridder 1e klas
Stop vertrutterisatie !
Gebruikersavatar
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3253
Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
Mijn mountainbike: Haibike Sleek

Klopt, maar als ik het zo inschat zit de spaak wel tot het einde van de nippel.
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
corex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1869
Lid geworden op: vr 1 juli 2005, 15:57
Mijn mountainbike: hard, fully en een vouw mtb

tiewrap schreef: di 22 november 2022, 14:53 Klopt, maar als ik het zo inschat zit de spaak wel tot het einde van de nippel.
Dan verschillen wij van inschatting. Met de info die ik heb ( 1 foto) en wielbouw ervaring.
Om het zeker te weten zal het velglint eraf moeten om de spaken van de nippels aan de kopse kant te bekijken.

OT: ik denk dat je in het algemeen meer aandacht aan je wielen mag geven. Dit is het 3e wiel probleem dat je laat zien( kapotte achternaaf, Flitex en dit wiel). En de gemene deler is waarschijnlijk te lang doorrijden met lage spaakspanningen.
Bij dit wiel zijn de spaken aan de korte kant zo te zien en wellicht ook nog wat verbouwings problemen die TSTM aan kaarte.
alpine stars cromega dx , giant escaper (rip), giant mcm (2x rip), cannondale f600, trek topfuel (rip), trek topfuel 8, santa cruz blur xc 2, trek fuel ex 8
Bochtenridder 1e klas
Stop vertrutterisatie !
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29977
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Maar dan weet je dus welke spaken er in zitten ?
Het hele wiel opnieuw op spanning brengen is dan wel het beste.
Als je tenminste vertrouwen hebt in deze spaken. Misschien zijn ze van kauwgom en is dat de oorzaak dat er te weinig spanning is.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4713
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

tiewrap schreef: za 19 november 2022, 13:52 Afbeelding

Aankomende week als ik thuis ben haal ik m verder uit elkaar.

Ronde spaken dus.
Ik heb even zitten denken wat corex precies bedoelt maar begrijp het denk ik nu.

Bovenstaande foto is zoals de spaak zou moeten komen. Dat betekent dus nu we weten dat de spaak niet gebroken is dat je wel een paar mm hebt tussen spaak en nippel. Ik denk dat je spaken idd veel te kort zijn en dat icm een hele lage spanning een niet zo best gebouwd wiel heeft opgeleverd.

Mijn persoonlijke tip zou zijn;

- nieuwe nippels (hoger dan standaard 14)
- nieuwe spaken en dan langere

Opnieuw spaken en op hogere spanning zetten. Zeker bij een wielset in een ebike wil je een sterk en betrouwbaar wiel.
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29977
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

De ERD staat er op, 555mm.
Voor de naaf kan je in de calculator ook een vergelijkbare naaf kiezen, daar komt het niet zo nauw. (bij de velg wel)
Dan kan je de nieuwe spaken uitrekenen.
En nieuwe nippels.
Langere nippels doen niets voor het schroefdraad, maar het 4-kante stuk steekt wel verder uit de velg, dat kan wel eens handig zijn bij deze velgen :wink:
En dan bewezen goede spaken, DT Comp ofzo.

Hoe zit het met het voorwiel?
Is dat nog origineel?
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4713
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

ThaSingleTrackMastah schreef: di 22 november 2022, 17:27
Langere nippels doen niets voor het schroefdraad, maar het 4-kante stuk steekt wel verder uit de velg, dat kan wel eens handig zijn bij deze velgen :wink:
En dan bewezen goede spaken, DT Comp ofzo.
Precies daarom ... :winkie:

Of Sapim Race 8)
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Marke
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1140
Lid geworden op: di 1 september 2009, 20:38

Het wiel ligt op de grond en de spaak steekt wat in het zand…..
Hoe kan iemand aan deze foto zien of de spaak te kort is.
corex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1869
Lid geworden op: vr 1 juli 2005, 15:57
Mijn mountainbike: hard, fully en een vouw mtb

Marke schreef: di 22 november 2022, 20:57 Het wiel ligt op de grond en de spaak steekt wat in het zand…..
Hoe kan iemand aan deze foto zien of de spaak te kort is.
Je hebt ingezoomd met de smartphone? Ik bekijk het met de PC. Als die spaak in het zand steekt gaat het verhaal van de te korte spaak uiteraard niet op. Omdat te checken kijk in de kopse kant van de nippel. De schroefdraad van de nippel moet uit de nippel steken . Bij een nippel met gleuf. Van de overige typen nippels ken ik het voorschrift niet.

Dat van die lage spaakspanning blijft staan. ( als er goed gemeten is) .
alpine stars cromega dx , giant escaper (rip), giant mcm (2x rip), cannondale f600, trek topfuel (rip), trek topfuel 8, santa cruz blur xc 2, trek fuel ex 8
Bochtenridder 1e klas
Stop vertrutterisatie !
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4713
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Marke schreef: di 22 november 2022, 20:57 Het wiel ligt op de grond en de spaak steekt wat in het zand…..
Hoe kan iemand aan deze foto zien of de spaak te kort is.
Dat is idd terecht opgemerkt. Ik dacht te zien dat deze rechtop stond. Dan heb je een goed punt. Hoewel bij mij vaak de spaken net aan tegen het gat in de velg liggen. Maar ook dat kan dan hier het geval zijn.

Misschien valt het idd mee en is de spanning gewoon veel te laag :winkie: :-q
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29977
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ik heb het linkje vd foto aangepast naar een hogere resolutie.
Inzoomen levert dan meer op, hoewel de foto nog steeds niet scherp is :-{
hanjovdberg schreef: wo 23 november 2022, 00:48
Marke schreef: di 22 november 2022, 20:57 Het wiel ligt op de grond en de spaak steekt wat in het zand…..
Hoe kan iemand aan deze foto zien of de spaak te kort is.
Dat is idd terecht opgemerkt. Ik dacht te zien dat deze rechtop stond. Dan heb je een goed punt. Hoewel bij mij vaak de spaken net aan tegen het gat in de velg liggen. Maar ook dat kan dan hier het geval zijn.

Misschien valt het idd mee en is de spanning gewoon veel te laag :winkie: :-q
Ik dacht ook dat het wiel rechtop stond, en mijn indruk was dus dat de spaak was gebroken boven de nippel (want te kort om tot aan de velg te komen).

Maar wat Marke zegt past bij de te lage spaakspanning. Spaak is lang zat maar het wiel ligt plat en de spaak hangt naar beneden.


hanjovdberg schreef: di 22 november 2022, 18:13
ThaSingleTrackMastah schreef: di 22 november 2022, 17:27
Langere nippels doen niets voor het schroefdraad, maar het 4-kante stuk steekt wel verder uit de velg, dat kan wel eens handig zijn bij deze velgen :wink:
En dan bewezen goede spaken, DT Comp ofzo.
Precies daarom ... :winkie:

Of Sapim Race 8)
Koop jij de Sapims, dan koop ik de DT's :bier:
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3253
Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
Mijn mountainbike: Haibike Sleek

De spaak ligt niet in het zand.
Dit is het voorwiel.
Zal nog even gaan meten, ze komen niet tot het einde van de nippel, maar er steekt ook geen schroefdraad uit aan de buitenkant.

Volgens mij zijn de slechte ervaringen bij mij wel met Sapim. Bij de flitex velgen braken de spaken in de j-bend.

Makkelijkste voor nu is wel om dit gewoon knap op te spannen en kijken wat het doet.
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29977
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Zoals je het beschrijft zou de lengte goed kunnen zijn.
Ideaal is als de spaak helemaal in de nippel zit, maar er niet bovenuit steekt. Bij de juiste spanning.
Ik zou ze een keer los draaien en dan vanaf 0 opnieuw opspannen.
(overigens dacht ik dat je het over het achterwiel had omdat je het over een superboost naaf had)

Ik mag het niet zeggen van Hanjo en Lars, maar mijn ervaring met Sapim is dat ze rekken Ohne Ende (CXray en Race). Dus je blijft naspannen.
Spaken met te lage spanning breken bij de J-bent. Dus na een keer niet of te laat naspannen... Ping!
Ook blijft de achtervelg naar links verschuiven. Wie wel eens achter iemand rijdt tijdens een toertocht en kijkt naar het achterwiel van z'n voorganger weet wat ik bedoel. Voor de rest onderstaand plaatje.
Afbeelding

Dat is mijn ervaring uit het verleden. Maar na een paar keer zelf m'n hoofd gestoten te hebben en na wat wielen van vrienden en clubgenoten te hebben hersteld door er DT spaken in te zetten, heb ik geen behoefte meer gevoeld om Sapim een nieuwe (5e of 6e?) kans te geven. Op papier hebben ze een hoge treksterkte, in mijn wielen waren ze van kauwgom. Volgens Hanjo, Lars en Jan zijn ze nu in orde.
Ik verneem ook dat er mensen probleemloos met Sapim rijden (of de problemen niet opmerken?), en ik hoor ook van problemen met DT spaken. Maar gebaseerd op mijn eigen ervaring gaat mijn voorkeur uit naar DT.

Pluspunt van Sapim, ze zijn retegoed verkrijgbaar. Iedere fietsenmaker heeft ze op voorraad of morgen in huis.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4333
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

Ik heb die ervaring niet in mijn race wielen zitten Xrays, en met dat wielsetje hebt ik inmiddels 25k gereden en ik breng ze jaarlijks ter controle.
Alleen het eerste jaar zijn ze iets bijgesteld maar nog geen 10% en dat kan ook te maken hebben met het zetten in een carbon velg.

De 20K daarna hoefde er helemaal niets aan te gebeuren en zo,n race achterwiel krijgt denk ik vaak veel meer te voorduren dan het gemiddelde MTB wiel. Mijn andere wielsets hebben ook allemaal Xrays en hoeven ook nooit te worden nagespannen, daar zitten echter geen sets bij met meer dan 10K erop.

Het is gewoon wie hem spaakt en dat doet bij al 25 jaar dezelfde.
Gebruikersavatar
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3253
Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
Mijn mountainbike: Haibike Sleek

Jij denkt dat jouw racefiets wiel het zwaarder heeft dan een mountainbike wiel bij ons ? :o
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
Plaats reactie