Gebroken spaken door stijve velgen ?

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Gebruikersavatar
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3253
Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
Mijn mountainbike: Haibike Sleek

Afbeelding

Aankomende week als ik thuis ben haal ik m verder uit elkaar.

Ronde spaken dus.
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29972
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

De foto laat weinig detail zien (als in onscherp)
De hoek tussen spaak en velg lijkt mee te vallen.
Gescheurd bij het begin vh schroefdraad?
Dat kan dan weer gebeuren wanneer het draad gesneden wordt ipv gerold.
Een spaak fabrikant rolt het draad in de spaak, maar een wielbouwer kan in de verleiding komen het draad een stukje op te snijden, omdat de spaken die op voorraad liggen net te lang zijn.
En juist bij een hoge velg heb je wat kortere spaken nodig :wink:
Weer een veronderstelling...
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29972
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Op de site lees ik:
9th wave schreef:Unique: The first and only aero mountain bike wheels in the world
42 mm high tubeless ready carbon rims with excellent aerodynamic properties
40 mm wide rim with 34 mm inner width for optimum tire support, even with low tire pressure
Specially designed to meet the demands of beach racers
9th Wave signature rims: asymmetrical rim profile for the best quality wheels with minimal difference in spoke tension
DT Swiss Aerolite spokes and brass nipples
Also available with Classified Powershift rear hub!
( https://9thwave-cycling.com/product/4-shore-29-wheels/ )
Tot mijn genoegen hebben ze messing nippels gebruikt :-D
Maar de Aerolite is "bladed", plat dus.
Dus wat is het nou? :~
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4712
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Haha dat zou een mooie zijn als nu de nippel gecorrodeerd blijkt te zijn :lol: :winkie:

Maar euhm mooi zo'n zinnetje over aerodynamica maar wat voegt dat toe aan een MTB? Voor de boswielrenner wellicht die nog altijd met 25+ thuis wil komen over rechte paden maar verder?

De dt aerolite spaak is wel een hele dunne, lichte spaak. Maar idd volgens de website van DT is dit een bladed spoke .. :~

Ofwel welke spaken zitten er in tiewraps wiel?
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29972
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Haha, het mysterie wordt steeds groter.
Bladed spokes zijn natuurlijk wel aerodynamisch, dus als je met je beachracer met 30kmh tegen de ZW wind in fietst heeft dat wel een voordeel :tong

Maar ronde spaken, is dit en origineel 9thwave wiel?
Heeft 9thwave dan gerommeld met de spaken?
En wellicht zelf draad gesneden om tot de juiste lengte te komen?
Of heeft een duistere webwinkel een Frankenstein setje verkocht?
Of is het een wiel waar gerecycelde 9th wave velgen zijn gebruikt ?
(Op MP kan je alles verwachten)
WOW! het wordt steeds spannender...
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3253
Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
Mijn mountainbike: Haibike Sleek

Ik ben er aardig zeker van dat deze set door 9thwave gebouwd is.
Dat het naar wens is gebouwd zou dan prima kunnen. Het zijn zeker ronde spaken.
O, en een superboost naaf achter. Zullen ze ook niet op de plank hebben liggen.
Ze zitten in een ebike van Pivot.
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29972
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Hoe dik of hoe dun zijn de spaken?
Het zou kunnen dat ze dikkere, ronde spaken hebben gebruikt vanwege de e-bike toepassing?

Heb je toevallig nog garantie?
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3253
Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
Mijn mountainbike: Haibike Sleek

Je kunt toch niet klakkeloos dikkere spaken gebruiken ivm een mogelijk te lage spaakspanning dan ?

Ik heb ze 2dehands, maar waag er denk ik toch een belletje aan. Je weet nooit. Sowieso benieuwd naar wat ze er van zeggen.

Bij de vorige set was het wheeltec, en die vonden het vrij normaal dat de boel kapot gaat.

Daarom ben ik erg blij met de SC Reserve wielen in combinatie met mijn vaste fietsenzaak.
T is niet eens dat reserve heilig zijn, maar de garantie wel.
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16079
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Op het moment dat dat de velg te stijf is - en dat is deze velg zeker! - moeten de spaken meer bewegen, dus worden ze - spaken en nippels - meer belast. Bij een klap kan er dan iets breken. Dat een spaak onder de nippel breekt is meestal omdat er een knik tussen zit, maar die zie ik op de - slechte - foto niet echt.

Ik mag hopen dat 9thwave een breed programma spaken heeft liggen wat lengtes betreft. Maar spaken waren de afgelopen 2 jaar matig leverbaar, dus het kan best zijn dat ze af en toe iets moesten inkorten.

Maar veel is giswerk, dus even wachten tot Tiewrap met meer en betere info komt!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29972
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Je kunt toch niet klakkeloos dikkere spaken gebruiken ivm een mogelijk te lage spaakspanning dan ?
Nou ja, vaak kan dat wel. (maar hier is iets fout gegaan/gedaan)
De max spaakspanning ligt vast door de mech eigenschappen van de velg.
Als die hoger ligt dan de min. spaakspanning die nog goed is voor de spaak, dan gaat het goed.
Normaal is de verhouding R : L zo'n 100% : 60% maar omdat deze velg asym. is, zal dat 100% : 70% zijn of nog iets beter. (bij voorwiel L en R precies andersom)
De kans is dus groot dat ook de linker spaken nog strak genoeg gespannen kunnen worden, zonder over de max. van de velg te gaan.
Ik vermoed dat de vorige eigenaar een stunt heeft uitgehaald.
Derailleur in de spaken getrokken, tak in het wiel, zo iets.
En toen (vanwege geen garantie) zijn er andere spaken in gezet.

Ik ben benieuwd wat je nog te weten komt bij 9th wave en/of de vorige eigenaar.
En we zien graag nog een paar betere foto's
Op het moment dat dat de velg te stijf is - en dat is deze velg zeker! - moeten de spaken meer bewegen, dus worden ze - spaken en nippels - meer belast. Bij een klap kan er dan iets breken.
Butted spaken 3x gekruisd zouden genoeg mee moeten geven om heel te blijven.

Er kan natuurlijk altijd een productie foutje in een spaak optreden.
Maar het feit dat er niet de originele spaken in zitten geeft aan dat er iets is gedaan dat wellicht niet goed doordacht is.

[edit]
Het duurde even voordat het kwartje viel, maar het gaat dus om deze fiets.
Afbeelding
Ben zo vrij geweest het plaatje uit het e-mtb topic hier te plakken.


En er is nog een kwartje gevallen, 9th wave levert deze wielen niet als Superboost, 148x12 is de grootste maat.
https://9thwave-cycling.com/product/4-shore-29-wheels/
Dus de naaf is er later ingezet en daarbij zijn andere spaken gebruikt.
En daar is het misgegaan.
Heeft het voorwiel nog wel de DT aero spaken?
En welke spaken zitten er in het achterwiel, kan je een merk of merkteken herkennen?
[/edit]
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
bluebiker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 283
Lid geworden op: do 9 oktober 2014, 22:10

te stijve velgen kan nooit de oorzaak zijn. Wat wel zou kunnen (kan dus ook wat anders zijn) is dat de zitting van de spaaknippel in de velg niet goed is. Dit komt voor bij carbon velgen en zorgt voor een hoge spaakbelasting omdat de spaaknippel enigszins scheef tov de spaak wordt getrokken. Breuk is dan het gevolg
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4712
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

bluebiker schreef: ma 21 november 2022, 22:53 te stijve velgen kan nooit de oorzaak zijn. Wat wel zou kunnen (kan dus ook wat anders zijn) is dat de zitting van de spaaknippel in de velg niet goed is. Dit komt voor bij carbon velgen en zorgt voor een hoge spaakbelasting omdat de spaaknippel enigszins scheef tov de spaak wordt getrokken. Breuk is dan het gevolg
Dat is al aan de orde geweest. O.a. Cube Elite schreef daarover dat het schuin boren van de spaakgaten belangrijk is om dit te voorkomen.

En Lars heeft al eens eerder of was het Jan the Man? aangegeven dat de spaaknippels van sapim en Alpina een ronde kop hebben die beter in de velg valt.
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4331
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

Bij mijn enige setje "fabrieks" wielen de afgelopen 15 jaar, een setje 9th wave, vlogen de spaken na zo,n 200km om mijn oren.
Maar weer gewoon naar mijn wielbouwer gebracht en beide wielen compleet over laten spaken.

Hij heeft de gaten in de velg ook schuin geboort, dat waren ze niet en dat veroorzaakte dus de spaak breuken.
Ik weet het had ninth wave moeten mailen voor garantie oid. Maar ik wilde zesm de wielen terug voor mijn vakantie dus maar deze oplossing.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29972
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ik denk dat BlueB niet alle posts heeft gelezen :wink:

Ik zit eigenlijk te wachten op nieuws van Tiewrap.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3253
Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
Mijn mountainbike: Haibike Sleek

De spaak was gewoon los gelopen :lol:
Verbaast me wel, ook nog niet meegemaakt.

Het wiel staat op een spanning gemeten op mijn meter, overal ruim onder de 15.
Volgens de tabel 64 kilo.
Ik vermoedt dat dat ook de oorzaak is, en ga ze opspannen tot rond de 19. Dat is iets van 114 kilo
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
Plaats reactie