Gebroken spaken door stijve velgen ?

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Gebruikersavatar
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3239
Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
Mijn mountainbike: Haibike Sleek

We hebben nu toevallig voor de 2e maal hoge carbon velgen. Eerder van flitex, nu 9thwave 4shore.

Bij Flitex remde ik de spaken er uit, nu bij de 4shore waarschijnlijk een gebroken nippel.
In beide gevallen in mijn beleving niet eens door intensief gebruik. (Dit in tegenstelling tot de SC Reserve velgen, en ook rad15 heeft al wat voor zijn kiezen gehad)

Dit heb ik dus alleen bij hoge carbon velgen gehad. Ik ben mijn vertrouwen in die combinatie dus ook goed kwijt.
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
Gebruikersavatar
Ook Peter
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1057
Lid geworden op: wo 16 september 2015, 08:45
Mijn mountainbike: Kleurig; (Commencal, Cotic, Project12, Sparta)

Stijve velgen zouden de krachten juist beter over de spaken moeten verdelen denk ik, omdat vervorming van de velg leidt tot grotere piekbelastingen.
Maar een hoge velg kan nog altijd zijdelingse bewegingen maken die de spaken slopen, dat is dan meer beoogd gebruik en daarop afgestemd ontwerp, als die niet passen krijg je zoiets.
Lekker fietsen!
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Hoge velgen = kortere spaken
Naven met hoge flenzen = kortere spaken
Samen dus nog kortere spaken.
En alles kleiner dan 29" ook weer kortere spaken.
plaatje
Kortere spaken betekent dat de spaken onder een flinke hoek de velg verlaten en daar kan het mis gaan als de gaten in de velg niet schuin geboord zijn.
Bij carbon velgen gebruikt men graag alu nippels, want zonde om bij dat dure carbon zware messing nippels te gebruiken (scheelt 13g per wiel).
Alu scheurt eerder in en alu in carbon geeft corrosie.
Slecht idee dus.

Herken je iets uit het bovenstaande?
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4658
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Gebruik je die hoge carbon velgen dan bij het MTB? Ik zie nl de 4shore aangeprezen worden als echte beachcross velgen.

Sowieso snap ik niet zo waarom mensen hoge velgen bij MTB zouden gebruiken.

Overigens is dat verhaal van corrosie van alu nippels en carbon velgen meer sporadisch dan een zeer veel voorkomend probleem. Anders zouden de vele respectabele wielbouwers het wel laten om voor die paar gram alu nippels te gebruiken.
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Nou, als jij zegt dat het beachcross velgen zijn, dan zou je verwachten dat ze maatregelen hebben getroffen, of messing hebben gebruikt.
Anders kan het heel hard gaan met de corrosie.
Lang maar informatief filmpje:


Topic op Singletrackworld:
https://singletrackworld.com/forum/topi ... u-nipples/

Plaatje van een Enve wiel uit een topic op forums.mtbr.com:
https://www.mtbr.com/attachments/enve-c ... pg.987110/
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4658
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Sorry maar even mijn gedachten hierover.

Ten eerste is het topic uit 2015! Het filmpje gaat over onderzoeken langer dan 4 jaar geleden en de enkele foto over een carbon rim uit 2015.

De laatste jaren is het gebruik van carbon velgen enorm toegenomen en rijdt bijna iedere wielertoerist en meer dan gemiddelde mtber met Carbon velgen. Velen van hen rijden met alu nippels.

Het internet zou moeten exploderen als het gaat om problemen met die combinatie. Erkende wielbouwers gebruiken de combinatie ook.

Maar ik zal de eerste zijn om het toe te geven en het hier te melden, als bij mijn carbon setjes blijkt dat er corrosie optreedt :-q :winkie:
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4286
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

Ik heb sinds een paar jaar alleen maar carbon velgen, race em MTB en nog nooit een gebroken spaak of nippel gehad.
Overigens in de laatste 25 jaar nooit met een gebouwd setje van mijn wielbouwer en dat zijn er inmiddels een stuk of 30 inclusief mijn fiets vrienden.

Wel op het standaard setje van 9th wave daar vlogen ze na 200km al uit.
Opnieuw laten spaken, mijn wielbouwer heeft de gaten iets schuin geboord en nu al bijn 2000km probleem loos.

In al mijn wielen zitten Xray met alu nippels.
Alu nippels zijn net zo sterk als messing, in sommige gevallen sterker. En bij een verkeerde belasting, tak steen oid heb je meer kans dat de nippel breekt en niet uit je velg scheurt, nog beter dus.

Je moet alleen geen Alu gebruiken met veel zout (zweet of pekel). Voor de rest is er niets aan de hand.
En zou ik persoonlijk alleen in extreme situatie voor messing gaan.

Vaak is de velg gewoon niet goed geboord, of weten wielbouwers dat niet en spaken ze hem verkeerd in, dan vliegen de spaken om je oren na een paar km
Gebruikersavatar
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3239
Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
Mijn mountainbike: Haibike Sleek

Corrosie zal het niet zijn, alles is vrij knap.
De kortere spaken of scherpere hoek is een goeie. Geen idee hoe het met het boren van gaten is.

Ik denk dat deze velgen gebruikt zijn in de hoop stevige wielen te hebben, dat was bij mijn vorige set wielen met hoge velgen ook het geval.
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

hanjovdberg schreef: vr 18 november 2022, 10:13 Sorry maar even mijn gedachten hierover.

Ten eerste is het topic uit 2015! Het filmpje gaat over onderzoeken langer dan 4 jaar geleden en de enkele foto over een carbon rim uit 2015.

De laatste jaren is het gebruik van carbon velgen enorm toegenomen en rijdt bijna iedere wielertoerist en meer dan gemiddelde mtber met Carbon velgen. Velen van hen rijden met alu nippels.

Het internet zou moeten exploderen als het gaat om problemen met die combinatie. Erkende wielbouwers gebruiken de combinatie ook.

Maar ik zal de eerste zijn om het toe te geven en het hier te melden, als bij mijn carbon setjes blijkt dat er corrosie optreedt :-q :winkie:
Misschien kan Tiewrap een paar foto's plaatsen?
Galvanische corrosie tussen alu en carbon bestaat gewoon.
Dat is natuurkunde, dus daar is sinds 2015 niets aan veranderd.
En als je ieder nieuw geval afdoet met het standpunt dat het iets van vroeger is, dan steek je je kop in het zand.
Wel zijn er maatregelen om er iets tegen te doen.
Maar zijn die toegepast/in acht genomen bij deze wielsets?
En verder, galvanische corrosie is slechts 1 vd mogelijkheden die ik noemde. :wink:
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3239
Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
Mijn mountainbike: Haibike Sleek

Ik zal eerst de nippel eens uit de velg vissen.
Maar ik verwacht dat zeker niet.
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
Marke
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1128
Lid geworden op: di 1 september 2009, 20:38

Kijk ook eens hoe lang de spaken zijn. Bij voorkeur tot in ieder geval in het dikke gedeelte van de nippel.
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4658
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

ThaSingleTrackMastah schreef: vr 18 november 2022, 15:57 Misschien kan Tiewrap een paar foto's plaatsen?
Galvanische corrosie tussen alu en carbon bestaat gewoon.
Dat is natuurkunde, dus daar is sinds 2015 niets aan veranderd.
En als je ieder nieuw geval afdoet met het standpunt dat het iets van vroeger is, dan steek je je kop in het zand.
Wel zijn er maatregelen om er iets tegen te doen.
Maar zijn die toegepast/in acht genomen bij deze wielsets?
En verder, galvanische corrosie is slechts 1 vd mogelijkheden die ik noemde. :wink:
Ik doe echt niet elk geval af als iets van vroeger maar geef alleen aan dat jouw argumenten vooral uit het verleden stammen (en laten we eerlijk zijn dat heb je wel vaker op een paar punten ... 8) )

Je stelt in je eerste reactie dat alu en carbon corrosie veroorzaken dus is het een slecht idee. Dat vind ik te kort door de bocht. Dan zou dus het hele web wel vol staan met dit soort voorbeelden.

Misschien is dit een voorbeeld van de genoemde corrosie. Misschien is het heel iets anders.

Voorlopig zijn we met elkaar nog niet veel verder als het gaat om het vinden van de oorzaak.

De gevallen van corrosie die ik heb gezien waren overigens bij alu velgen met messing nippels ... :~ :o
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Allereerst, het is tijd voor wat foto's, want zo zijn we aan het gissen en nu gaat de discussie over het mogelijke of onmogelijke van een van de veronderstellingen.

En ik draai al een tijdje mee, en het kenmerk van ervaringen is nu eenmaal dat ze in het verleden liggen.
Omdat ik me liever geen 2x aan dezelfde steen stoot (is overigens wel gebeurd, shame on me) worden die ervaringen er niet nieuwer op.
Wel worden een aantal ervaringen regelmatig bevestigd door problemen die forumleden nu nog steeds hebben.
Dus zo haal ik nog wel eens oude koeien uit de sloot. Vaak terecht, soms onterecht.
Ook heb ik zo mn voorkeuren, gebaseerd op mijn ervaringen.
Het is heel lastig om iemand te adviseren tegen je eigen voorkeur en ervaring in.
Genoeg zo, ik hoef mezelf hier niet te verdedigen.

Galvanische corrosie tussen alu en carbon bestaat gewoon.
Waarom de combinatie dan toch gebruikt wordt?
99% van de carbonnkopers wil geen messing in zn lichte wielset.
Hoe vaak denk je dat een wielbouwer zn best doet de voor- en nadelen val alu en missing nippels te vertellen? Ik denk dat ie na een paar keer wel klaar is omdat de uitkomst in 99 van de 100 keren toch "alu" is .
En er zijn zaken die het kunnen voorkomen.
-De anodisatie van de nippels werkt als isolatie. Zolang de anodisatie niet beschadigt gaat het goed.
+Elektrische isolatie op het contactvlak door een laagje extra epoxy, of zelfs kevlar ringen.
+Ook netjes nabewerken en afbramen na het boren scheelt al veel, dat helpt omdat de anodisatie van de nippel niet beschadigt.

Ook scheelt het of je alleen in het bos rijdt, of ook op het strand.
Of je fiets in de auto wordt vervoerd of achterop, in de winter, in de pekel.
Dus onder de juiste voorwaarden kan het wel. Maar er is meer risico dan bij messing.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4286
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

Exact. Ik neem altijd alu en heb er nooit problemen mee.
maar dat neemt niet wel dat Alu wel corrodeerd en "roesten" hele sturen door zweten. Dus onderschat het niet.
Zweet vormt buiten geen probleem maar eventueel op de trainer wel, let daar op!

En ik rijd in de winter nooit met de fiets achterop de auto. Tegenwoordig strooien ze zo extreem snel.
Handjes in het vuur dat er vanavond weer gestrooid gaat worden in NL

Twijfel je en intressert het gewicht je niet neem je toch gewoon messing.
En kijk gewoon wat je eigen ervaringen zijn. Bij mij gaat alu niet kapot, waarom zou ik dan messing nemen.
Hoe het ook gewoon simpel.

TSTM neet geen Xray meer wegens ervaring uit kindertijd :bier: Grapje he
Ik geen C bear lagers meer omdat het bij mij heel snel kapot is, ieder zijn ervaring en gebruik
Stunning
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2092
Lid geworden op: za 24 november 2007, 11:49
Mijn mountainbike: Cannondale F-Si Hi Mod, Kona Kahuna

Zomaar even een vraagje... Ronde of platte spaken ?

En rechte spaken, of double butted spaken.

Zijn ook allemaal mogelijke oorzaken...
Plaats reactie