Iets minder hard zadel

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
daniel1975
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3456
Lid geworden op: di 26 oktober 2004, 11:23
Mijn mountainbike: Orbea Oiz TR

Het originele Selle Italia zadel van mijn Oiz was versleten/kapot.
Paar weken geleden een Selle Italia X-LR Super Flow aangeschaft. Ik kan/wil op de racefiets een hard zadel hebben, maar dit is op de mtb echt véél te hard.
Als ik beetje op de websites kijk lijkt het wel of alle Selle Italia’s als “hard” worden omschreven.
Wat is een beetje meer comfortabel zadel zonder dat het ineens een dikke zware fauteuil wordt?
Iemand goede tips voor een zadel wat de balans heeft tussen sportief en comfort?
Bicycle, bicycle, bicycle
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5574
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Onmogelijk om hier het juiste antwoord op te geven want wat ik een fijn comfortabel zadel vind zal een ander een waardeloos ding vinden.
Om toch maar een duit in het zakje te doen ben ik heel tevreden over het comfort van mijn huidige zadel. DMR OiOi. Verkrijgbaar in kekke kleurtjes en prints.
Peelrijder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2814
Lid geworden op: zo 8 mei 2022, 10:06

Ik heb een prologo scratch 5, die is vrij hard, maar ik kan er prima 6+ uur op zitten.

Een goede broek is overigens een betere investering als met zadels gaan lopen experimenteren.
'Some even say, riding cross country is the best form of klunking, away from the cops, the cars and the concrete'
daniel1975
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3456
Lid geworden op: di 26 oktober 2004, 11:23
Mijn mountainbike: Orbea Oiz TR

Haha, goede broeken is hier het probleem niet.
Is meer dat ik iets minder spijkerhard zadel zoek. Rij bijna hele leven al op Sella Italia, past mij prima.
Alleen iets meer padding/flex is fijn en dat heeft dot zadel echt niet. Is lichtgewicht racer zadeltje.
Bicycle, bicycle, bicycle
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2981
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

Erg persoonlijke kwestie. Ik lees wel eens wat goeds over de Specialized zadels.

Zelf rij ik al jaren Sella Italia SLR op mijn fietsen, ook op mijn HT. Smal? Hard? Het is zeker geen soft zadel, maar de vorm en ondersteuning past mij uitstekend. Zelfs met zeemloze fietsbroek geen problemen. Ook voor langere dag tochten.

Misschien is de vorm en afstelling wel belangrijker dan hoe dik die padding is.

Misschien is dit wel iets? Geen direct ervaring ermee.
https://www.bike-components.de/de/Selle ... el-p75989/
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
Peelrijder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2814
Lid geworden op: zo 8 mei 2022, 10:06

De BG zadels (body geometry) zadels van Specialized zijn ook heel fijn. Ik heb een 'Bridge' op mijn oude mtb, zeer tevreden over ook.
'Some even say, riding cross country is the best form of klunking, away from the cops, the cars and the concrete'
lochnes
All rounder
All rounder
Berichten: 102
Lid geworden op: do 24 december 2015, 23:06

erg te spreken over de hardheid en toch padding van het ergon sm pro zadel.
prima 6 uur of meer op zitten
Stunning
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2114
Lid geworden op: za 24 november 2007, 11:49

Ik heb hele goede ervaringen met Prologo zadels. Zeker de Tirox uitvoeringen zijn goed stijf, maar toch comfortabel (hebben redelijk wat padding). Je gaat zeker de Dimension NDR van Prologo een topper vinden, die is speciaal voor off road ontworpen.

Laatst werd mijn Kona geleverd met een WTB Volt zadel, is wel de goedkoopste Volt uitvoering, maar goed stijf en voldoende padding voor comfort. Tijdens mijn eerste rit op deze fiets op de HV/LV routes, is het zadel mij niet eens opgevallen. Dit zadel blijft dus lekker zitten.

Broek met goede zeem voegt idd ook heel veel toe.

Overigens, wellicht was je oude zadel iets doorgezakt en zat je iets lager, terwijl het nieuwe zadel, bij dezelfde zadelpen hoogte dus iets hoger staat waardoor je het nieuwe zadel ook meer voelt. Misschien een idee om eerst wat met de stand en hoogte van het zadel te spelen, voordat je €€€s gaat uitgeven aan een nieuw zadel :wink:
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4322
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

Ik heb op al mijn fietsen een Berk lupine, meer comfort is er niet te krijgen.
En ondanks dat een zadel persoonlijk is heb ik nog niemand gehoord die niet lekker op dit zadel zit.

Nadeel bij een val is ie waarschijnlijk kapot, maar dat geld voor vrijwel elk zadel.
Na op de racer 2 jaar en 10k gaat ie bij mij scheuren, maar ik heb het er ruim voor over.
Ik kan er dagen achter elkaar op zitten zowel race als MTB.
rokl
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2303
Lid geworden op: zo 1 mei 2011, 16:28

Berk Lupina kost tussen de 250 en 400 euro. Het kan niet gekker. Op mijn racefiets zit ik op een 9.99 euro zadel van de lidl en die bevalt me beter dan mijn 140 euro specialized phenom zadel.
Mijn bikes: Merida Big.Nine 3000-D Lite (2013-2021); Grand Canyon CF SL 8.9 (2016-); Scott Spark 910 (2020-)
Gebruikersavatar
Elvander
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2134
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
Mijn mountainbike: Spider SL

Je kunt eens kijken naar een wtb koda.
Bij basta op de site staat een handige tabel.
Daarbij zijn wtb zadels niet zo duur en kun je dus prima proberen en bij niet tevreden verder kijken.
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4322
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

rokl schreef: za 19 november 2022, 14:42 Berk Lupina kost tussen de 250 en 400 euro. Het kan niet gekker. Op mijn racefiets zit ik op een 9.99 euro zadel van de lidl en die bevalt me beter dan mijn 140 euro specialized phenom zadel.
Ja ze kosten geld. Maar het zit al gegoten. En gezien het geld wat mijn fietsen kosten.
Het is goedkoper dan een cassette en daar doe ik net zo lang mee.

En als je geluk hebt en je zit op een super goedkoop zadel goed, zou ik daar heel blij van worden
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29960
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Het is goedkoper dan een cassette en daar doe ik net zo lang mee.
Maar dat komt omdat je ook met achterlijk dure cassettes rijdt :winkie:
Als je het zo bekijkt is "alles" goedkoop.

Op de website van Berk 15% korting t/m 25 nov. met de code BERKFRIDAY
Dat scheelt weer iets :wink:

Maar een goed zadel is belangrijk, dus niet bezuinigen.
Maar ik denk dat het wel onder €200 kan.
Is mij tot nu toe ook gelukt.
Als het om zulke bedragen gaat is het heel fijn als je een zadel kunt proberen.
Ik zou op zoek gaan naar een merk dat je bij je fietsenmaker kunt testen.
(en dan daar ook kopen, wel zo fair)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
daniel1975
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3456
Lid geworden op: di 26 oktober 2004, 11:23
Mijn mountainbike: Orbea Oiz TR

Dat sowis; ergens testen is dan ook kopen.
Ga ook geen helmen passen bij Mantel en dan online in Duitsland kopen bijv.
Bicycle, bicycle, bicycle
Stunning
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2114
Lid geworden op: za 24 november 2007, 11:49

Ach als je bijv €250 voor een zadel deelt door het aantal km's dat je ermee rijdt, dan stelt het niks voor.

Buy once, cry once :-q
Plaats reactie