Advies nieuwe wielset

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
robert1969
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 34
Lid geworden op: za 6 juni 2009, 09:50
Mijn mountainbike: Cube Stereo 140 hpa race

Mede fietsers,

Ik ben van plan om een nieuwe wielset voor mijn bike te bouwen. En ik ben op zoek naar wat meedenken/input.

Eerst even wat gegevens over mijn fiets en mijzelf. Ik rijd op een Cube Stereo 140 uit 2016 (https://archiv.cube.eu/lt/2016/755300), deze fiets heb ik ooit gekocht als demo model en er zit een ander voorwiel in dan op de specificaties (Fulcrum Red 77, ook een CSW/CubeSystemWheel).

Ik rijd regelmatig trainingsrondjes in Nederland op de bekende mountainbike routes (vooral UHR, Veluwe) en enkele keren per jaar een uitstapje naar het buitenland, de afgelopen jaren in de Ardennen, Alpen, Jura, Kaukasus, Massif Central. Meestal een meerdaagse tocht zonder bagagevervoer (circa 8-10 kilo op de rug en soms aan het frame). Zelf weeg ik circa 72kg. Oh ja, ik ben niet meer de jongste :-) en heb geen downhill ambities.

Ik rijd op 2,35" banden (Nobby Nic) en ik rijd met een binnenband. Ik overweeg tubeless te gaan rijden. Breder hoeft van mij niet.

Waarom nieuwe wielen?
Ik denk dat het een upgrade is van de fiets, ik verwacht stijvere en lichtere wielen te kunnen bouwen dan de standaard set. De huidige set weegt 1800g (950 achter, 850 voor, zonder schijf, zonder lockring, zonder velglint).
En ik vind het leuk om zelf iets te maken. Voor mijn gravelbike heb ik een 2e setje wielen gebouwd om te gebruiken met racebandjes voor op de weg en daar ben ik erg tevreden over, de fiets stuurt erg strak.

Ik heb nu het volgende bedacht aan onderdelen:
- DT Swiss 350 naven
- Ik twijfel nog over de velg, DT Swiss XR391 (lichter, 25mm breed) of NoTubes arch MK4 (iets minder licht, 28mm breed)
- 32 spaken, ik denk aan DT Swiss competition 2.0-1.8-2.0

Dit setje zou ergens tussen 1600 en 1700g uit moeten komen

Het meeste twijfels heb ik over de velgen, ik zie door de bomen het bos niet meer.
De naven ben ik wel over uit.

Qua budget is het bovenstaande een goede indicatie.
Graag hoor ik wat jullie hierover denken en welke suggesties en vragen jullie hebben.

Gr, Robert
JorisB
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 46
Lid geworden op: zo 26 april 2020, 21:13
Mijn mountainbike: Santa Cruz Blur

Hi Robert, mooi project! Zou je adviseren bredere velgen te overwegen/onderzoeken, maakt nogal een groot verschil in luchtvolume en gedrag van de 2.35 banden....
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16700
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ik zou die gewichtswinst als eis (ik weet niet hoe hard die is) laten vallen en vooral een duurzame velg kiezen. Met name op je meerdaagse tochten wil je geen problemen met je materiaal.

1.800 gram is al een net gewicht voor een set die wat moet kunnen hebben en een dikke honderd gram gaat het verschil ook niet maken. Dat levert je geen totaal andere rijervaring op zeg maar ;-)

Tubeless rijden zou ik dan weer wel doen, juist ook op die buitenlandritten. Ik had zelf uit pure laksheid gewoon binnenbanden gemonteerd voor mijn meest recente mountainbikeweek en prompt rijd ik een snakebite :roll:
Ter info, 70kg, rugzak 6kg en ik ben geen lompe overaloverheenknaller :-D

Misschien is een RAD15 Ozone 30mm velg wel een mooie optie voor je.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4642
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Voor mijn MTB heb ik hele mooie wielset gebouwd met nextie velgen. Wel wat boven je budget waarschijnlijk.

Recent heb ik mijn Duke Lucky Stars HD velgen 25.5/27.5 omgebouwd naar een MTB wielset met Koozer naven. Qua gewicht zit je dan op de door jou gestelde 'eis'. Met dt 350 dus nog wat lichter. zojuist besloten om deze ook te koop te zetten dus ..

Verder zou je kunnen kijken naar de Raceface AR(C) velgen. Door de offset/asymmetrie een hele fijne velg (idem voor de Duke Lucky overigens).
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
robert1969
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 34
Lid geworden op: za 6 juni 2009, 09:50
Mijn mountainbike: Cube Stereo 140 hpa race

Dankjewel voor jullie reacties.
Ik ga de genoemde velgen bekijken en ik ga mezelf afvragen hoe belangrijk ik het gewicht van de wielset vind.

Overigens gaat het om een 27,5" non-boost setje.
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4642
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Ah dat zijn dan wel andere velgen die in aanmerking komen. Zelf bouwen is verslavend ... :winkie:
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
robert1969
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 34
Lid geworden op: za 6 juni 2009, 09:50
Mijn mountainbike: Cube Stereo 140 hpa race

Nog even lopen zoeken en puzzelen.

Qua velgen kom ik uit op de DT Swiss XM481 of de Raceface ARC offset 30.
Allebei 30mm breed en allebei beschikbaar in 27,5".

De Raceface velgen zijn wat duurder en iets lichter, maar het zijn kleine verschillen.

Voor beide velgen komt het setje op net iets meer dan 1800g.
Gebruikersavatar
udo van dongen
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 403
Lid geworden op: zo 13 juli 2014, 14:02
Mijn mountainbike: YT Jeffsy CF Comp 2, YT Decoy Shred
Contacteer:

robert1969 schreef: ma 26 september 2022, 22:48 Mede fietsers,

Ik ben van plan om een nieuwe wielset voor mijn bike te bouwen. En ik ben op zoek naar wat meedenken/input.

Eerst even wat gegevens over mijn fiets en mijzelf. Ik rijd op een Cube Stereo 140 uit 2016 (https://archiv.cube.eu/lt/2016/755300), deze fiets heb ik ooit gekocht als demo model en er zit een ander voorwiel in dan op de specificaties (Fulcrum Red 77, ook een CSW/CubeSystemWheel).

Ik rijd regelmatig trainingsrondjes in Nederland op de bekende mountainbike routes (vooral UHR, Veluwe) en enkele keren per jaar een uitstapje naar het buitenland, de afgelopen jaren in de Ardennen, Alpen, Jura, Kaukasus, Massif Central. Meestal een meerdaagse tocht zonder bagagevervoer (circa 8-10 kilo op de rug en soms aan het frame). Zelf weeg ik circa 72kg. Oh ja, ik ben niet meer de jongste :-) en heb geen downhill ambities.

Ik rijd op 2,35" banden (Nobby Nic) en ik rijd met een binnenband. Ik overweeg tubeless te gaan rijden. Breder hoeft van mij niet.

Waarom nieuwe wielen?
Ik denk dat het een upgrade is van de fiets, ik verwacht stijvere en lichtere wielen te kunnen bouwen dan de standaard set. De huidige set weegt 1800g (950 achter, 850 voor, zonder schijf, zonder lockring, zonder velglint).
En ik vind het leuk om zelf iets te maken. Voor mijn gravelbike heb ik een 2e setje wielen gebouwd om te gebruiken met racebandjes voor op de weg en daar ben ik erg tevreden over, de fiets stuurt erg strak.

Ik heb nu het volgende bedacht aan onderdelen:
- DT Swiss 350 naven
- Ik twijfel nog over de velg, DT Swiss XR391 (lichter, 25mm breed) of NoTubes arch MK4 (iets minder licht, 28mm breed)
- 32 spaken, ik denk aan DT Swiss competition 2.0-1.8-2.0

Dit setje zou ergens tussen 1600 en 1700g uit moeten komen

Het meeste twijfels heb ik over de velgen, ik zie door de bomen het bos niet meer.
De naven ben ik wel over uit.

Qua budget is het bovenstaande een goede indicatie.
Graag hoor ik wat jullie hierover denken en welke suggesties en vragen jullie hebben.

Gr, Robert


Geen verkoop buiten het Te Koop topic om.
(maar je zou Robert een PB kunnen sturen)
Laatst gewijzigd door ThaSingleTrackMastah op vr 30 september 2022, 20:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Geen verkoop buiten het Te Koop topic om.
Een gek alleen is zo gek nog niet
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16700
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

robert1969 schreef: vr 30 september 2022, 19:01 Nog even lopen zoeken en puzzelen.

Qua velgen kom ik uit op de DT Swiss XM481 of de Raceface ARC offset 30.
Allebei 30mm breed en allebei beschikbaar in 27,5".

De Raceface velgen zijn wat duurder en iets lichter, maar het zijn kleine verschillen.

Voor beide velgen komt het setje op net iets meer dan 1800g.
Het mooie van die Race Face velgen is dat ze asymmetrisch zijn geboord, waardoor de spaakspanning links en rechts dichter bij elkaar ligt dan bij velgen met de spaakgaten in het midden.

Aan de andere kant, er rijden tig mensen met symmetrische velgen die ook geen problemen hebben dus...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4642
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Veel velgen zijn tegenwoordig wel met offset geboord maar opvallend dat ze dan niet directioneel geboorde gaten hebben. Dat viel me op bij mijn nieuwe carbon velgen. En de Dukes hebben dat ook niet. Kleine moeite zou je zeggen om de gaten dan ook onder de juiste hoek in de goede richting te boren.
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4276
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

Laat die velgen liggen of boor ze zelf goed.

Ik heb een 9th wave setje, naa 200km spaakbreuk, bij 250, bij 300....
En weinig gehoor van 9th wave.

Over laten spaken en mijn wielbouwer heeft de gaten schuin geboort.
Daarna probleemloos (en extreem licht)

Voor de TS, naven prima uitgangspunt.
Ik zou altijd een asymetrische velg nemen. Een meer gelijke spaakspanning is niet te onderschatten.
Op de racer heb ik nu een testje lopen waarbij de flens aan de NDS veel verder naar binnen staat waardoor de spaakspanning zelfs geheel gelijk is. Ondanks de zeer smalle flens afstand van net ff 45mm voelt het wiel is extreme situaties, sprinten en dalen, net ff wat beter aan.
Terwijl de meeste toch uitgaan van een zo breedt mogelijke afstand
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4642
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Cube-Elite schreef: za 1 oktober 2022, 09:22 Laat die velgen liggen of boor ze zelf goed.

Ik heb een 9th wave setje, naa 200km spaakbreuk, bij 250, bij 300....
En weinig gehoor van 9th wave.
Maar komt dat alleen door schuin geboord hebben? Of was het setje gewoon slecht gespaakt. Er zijn honderden/duizenden wielsets waar de spaakgaten nog niet schuin geboord zijn en waar het prima gaat. De Dukes als voorbeeld staan zeer goed en betrouwbaar bekend. Geen enkele reden om ze te laten liggen. Directioneel geboord is een pre maar geen must.
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
robert1969
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 34
Lid geworden op: za 6 juni 2009, 09:50
Mijn mountainbike: Cube Stereo 140 hpa race

Cube-Elite schreef: za 1 oktober 2022, 09:22 Laat die velgen liggen of boor ze zelf goed.
Bedoel je de Raceface velgen?
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4642
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Volgens mij doelt hij op velgen die niet schuin/directioneel geboord zijn.

Maar daar zijn de meningen over verdeeld.

Overigens hebben de Raceface velgen dat wel dacht ik .... :-?
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4276
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

hanjovdberg schreef: za 1 oktober 2022, 17:28
Cube-Elite schreef: za 1 oktober 2022, 09:22 Laat die velgen liggen of boor ze zelf goed.

Ik heb een 9th wave setje, naa 200km spaakbreuk, bij 250, bij 300....
En weinig gehoor van 9th wave.
Maar komt dat alleen door schuin geboord hebben? Of was het setje gewoon slecht gespaakt. Er zijn honderden/duizenden wielsets waar de spaakgaten nog niet schuin geboord zijn en waar het prima gaat. De Dukes als voorbeeld staan zeer goed en betrouwbaar bekend. Geen enkele reden om ze te laten liggen. Directioneel geboord is een pre maar geen must.
Daar heb ik niet meer serieus naar gekeken, maar alles brak bij de nippel. Wellicht spaken gedraaid dat zou ook nog kunnen.
Maar standaard ronde spaken gebruikt.
Als ik iets laat spaken is het altijd met xrays, dat doe ik al 20 jaar, nog niet 1 gebroken.
Op mijn huidige race achterwiel 20k gereden en die wielen lijden toch wel wat meer dan een gemiddeld MTB wiel.

9thwave velgen.

Schuin geboord lijkt me iig een pre. Recht is sowieso niet beter.
Plaats reactie