Jankende remmen advies

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8036
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

De Shimano remmen op mijn vakantiefietsen gilden niet zodat ik overstapte op metal blokken. Daarna overgestapt naar en nieuwe schijven en nieuwe blokken. Het gillen was over :-q .
Tot na ca. 2000km, nu gillen ze bij zeer lagen snelheden, net voor het stoplicht snelheid, als 'vanouds' :((
Het ligt wellicht aan de remmen..
Peelrijder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2814
Lid geworden op: zo 8 mei 2022, 10:06

Nu is het ook zo, dat ik met shimano remmen beter kan 'slepen' als met sram.

Op het slepen janken die sram's ook niet, maar zodra ze echt 'pakken' dan weer wel.

Ik moet zeggen dat ik het bij sram alleen bij vocht zo ervaar (als het mistig is ook).

Het zal vast een samenspel van gevoel, techniek, materiaal en omstandigheden zijn.

Aan de andere kant heeft het als voordeel dat je geen bel nodig hebt, scheelt je weer een paar gram :bier:
'Some even say, riding cross country is the best form of klunking, away from the cops, the cars and the concrete'
byorka
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8735
Lid geworden op: ma 26 juli 2004, 20:29
Mijn mountainbike: Ne ne Niner

Probleem is ook dat we hier weinig afdalingen hebben. Remmen worden nooit warm, alleen maar vuil.
Ik ploeterde en rook de overwinning!

Later bleek het alleen maar gebakken lucht te zijn.
Peelrijder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2814
Lid geworden op: zo 8 mei 2022, 10:06

Zeker waar, maar vocht is wel meteen janken.

In een droog Nijmegen of UHR janken ze eigenlijk ook niet echt.

Of ik rem gewoon verrekkes weinig :winkie:
'Some even say, riding cross country is the best form of klunking, away from the cops, the cars and the concrete'
balboa
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 692
Lid geworden op: ma 16 juli 2007, 01:55
Mijn mountainbike: Wordt gebruikt

Gisteren bij Aken wezen fietsen. Mijn Sram Codes en Sram remschijven janken als een malle als het wat vochtig is. Dit is echter eigenlijk alleen de eerste paar keer remmen in een afdaling, daarna op temperatuur en geen gejank meer. Maatje was met magura's en had nergens last van.
scottpaul
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 274
Lid geworden op: do 14 november 2013, 12:08
Mijn mountainbike: Scott Spark RC 900 Pro

Ik rijd met XTR remmen en FSA 6 bolt remschijven, prima combi.
Bij droog weer nooit piepende remmen, bij nat weer af en toe bij 1e aanzet tot remmen.
Gebruikersavatar
RobSter
Mauntainbiker
Mauntainbiker
Berichten: 9682
Lid geworden op: ma 24 oktober 2005, 14:26
Mijn mountainbike: Giant Anthem Advanced non-Pro 29

En hoe zit het met die Hope schijfremmen ?,
Die bestaan uit 2 delen...
Iemand die dat kan vertellen ?
Peelrijder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2814
Lid geworden op: zo 8 mei 2022, 10:06

RobSter schreef: ma 26 september 2022, 09:09 En hoe zit het met die Hope schijfremmen ?,
Die bestaan uit 2 delen...
Iemand die dat kan vertellen ?
Ik weet dat ze heul duur zijn en je moet goedkopere schijven ook stil komt te staan :lol:

Zoals ik het principe van een floating disc snap is dit zo gemaakt zodat ze beter tegen hitte kunnen en minder snel torderen.

Leuk voor in de bergen en bikeparks, lichte overkoll voor Nederland lijkt me.
'Some even say, riding cross country is the best form of klunking, away from the cops, the cars and the concrete'
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Als ze nat zijn maken mijn Shimano's ook herrie, maar dat is voorbij zodra ze droog geremd zijn. Aangezien ik het bos mijd als het erg modderig is heb ik zelden last van krijsende remmen :-D

Enige uitzondering was toen ik twee dagen non-stop gedwonhilled had in Saalbach-Hinterglemm. Toen waren de blokken vrij ver heen en nam ook de remwerking af. Toen was remmen toeteren :D
Na vernieuwen van de blokken was alles weer als vanouds (stil).
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
byorka
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8735
Lid geworden op: ma 26 juli 2004, 20:29
Mijn mountainbike: Ne ne Niner

Peelrijder schreef: ma 26 september 2022, 19:03
RobSter schreef: ma 26 september 2022, 09:09 En hoe zit het met die Hope schijfremmen ?,
Die bestaan uit 2 delen...
Iemand die dat kan vertellen ?
Ik weet dat ze heul duur zijn en je moet goedkopere schijven ook stil komt te staan :lol:

Zoals ik het principe van een floating disc snap is dit zo gemaakt zodat ze beter tegen hitte kunnen en minder snel torderen.

Leuk voor in de bergen en bikeparks, lichte overkoll voor Nederland lijkt me.
Hope schijven zijn in elk geval geen garantie tegen joelen.
Ik ploeterde en rook de overwinning!

Later bleek het alleen maar gebakken lucht te zijn.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29958
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

De platte stalen schijven van Shimano vind ik erg fijn.
Gewoon no-nonsense.

De floating Hopes zijn er (15jaar geleden) gekomen omdat de platte schijven van Hope krom trokken als ze heet werden.
Gek genoeg trokken/trekken die van Sram, Magura en Shimano niet krom.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Er zijn tegenwoordig ook iets dikkere schijven van o.a. Magura en Formula. Zullen ook minder snel vervormen.

Op m'n e-mtb heb ik die Formula's (203 mm)gemonteerd, icm een set XT vierzuiger remmen.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4319
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

Hope geeft wel het minste herrie is mijn ervaring.
Sram is ook heel goed, maar die heb ik alleen op de racer.

Shimano, de remmen de prima, de dure icetech schijven troep en een ondoordacht ontwerp.
Zeker op de racefiets geven die gewoon veel problemen. Neem van shimano de vol stalen schijven en niet met alu kern.

Ps.
Let achterop de auto ook op met carbon velgen en als je uitlaten recht naar achter uitkomen. Dit jaar toch wat gesmolte wielen gezien.
Vond het eerst een sterk verhaal........ maar het blijkt toch wel te gebeuren zelfs als de fiets ogenschijnlijk ver achter en hoog op een auto staat.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29958
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Hope geeft wel het minste herrie is mijn ervaring.
Ervaringen kunnen blijkbaar flink uiteen lopen ...
Let achterop de auto ook op met carbon velgen en als je uitlaten recht naar achter uitkomen. Dit jaar toch wat gesmolte wielen gezien.
Vond het eerst een sterk verhaal........ maar het blijkt toch wel te gebeuren zelfs als de fiets ogenschijnlijk ver achter en hoog op een auto staat.
Niet alleen velgen, maar ook banden.
Iets minder kostbaar om te vervangen, maar je dag is toch stuk.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Peelrijder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2814
Lid geworden op: zo 8 mei 2022, 10:06

Cube-Elite schreef: za 1 oktober 2022, 09:15 Hope geeft wel het minste herrie is mijn ervaring.
Sram is ook heel goed, maar die heb ik alleen op de racer.

Shimano, de remmen de prima, de dure icetech schijven troep en een ondoordacht ontwerp.
Zeker op de racefiets geven die gewoon veel problemen. Neem van shimano de vol stalen schijven en niet met alu kern.

Ps.
Let achterop de auto ook op met carbon velgen en als je uitlaten recht naar achter uitkomen. Dit jaar toch wat gesmolte wielen gezien.
Vond het eerst een sterk verhaal........ maar het blijkt toch wel te gebeuren zelfs als de fiets ogenschijnlijk ver achter en hoog op een auto staat.
https://www.strava.com/activities/7473087845

Nick ook
'Some even say, riding cross country is the best form of klunking, away from the cops, the cars and the concrete'
Plaats reactie