Jankende remmen advies

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Gebruikersavatar
RobSter
Mauntainbiker
Mauntainbiker
Berichten: 9682
Lid geworden op: ma 24 oktober 2005, 14:26
Mijn mountainbike: Giant Anthem Advanced non-Pro 29

Ja, de tijd komt er weer aan dat menig wild opgeschrikt gaat worden door groepen MTBers met jankende remmen.
Zodra er regen uit de hemel komt is het gedaan met de rust.. Ook mijn fiets heeft er last van.

Nu ben ik een beetje aan het terug lezen maar nergens is er een bevredigend antwoord te vinden hoe dit op te lossen.
En ja, ook ik heb de schijven eraf gehaald, schoon gemaakt, lichtelijk opgeschuurd en de boutjes gekruist aangedraaid.
Ook zelfs het vervangen van schijven helpt niet echt.

Nu heb ik in het verleden met HOPE schijfremmen gefietst en die waren volgens mij een van de betere.
Mijn aansluiting is een 6 bout bevestiging en er zitten 2x 180 Shimano remschijven op de SM-RT76-M

De vraag is simpel, welke combo gebruik jij met succes, zonder gejank ?
Dus type blokjes en remschijven....
byorka
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8732
Lid geworden op: ma 26 juli 2004, 20:29
Mijn mountainbike: Ne ne Niner

Ik maak ze nooit zuiver en er komt ook nooit per ongeluk vet, was of andere rommel op.

Het joelen op piepen valt reuze mee.
Gewoon Shimano met gewone zachte blokken.
Ik ploeterde en rook de overwinning!

Later bleek het alleen maar gebakken lucht te zijn.
baron062
Moderator
Moderator
Berichten: 4110
Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

Zal toch een vettigheidje op de remonderdelen zijn. Wat in ieder geval helpt: ketting smeren met een druppelaar, niet met de spuitbus. Daarnaast sowieso enorm oppassen met vernevelende spuitbussen.

Mijn Hopes willen bij vocht wel eens een piepje geven, maar ook daar weer vrij snel over.

https://www.swissstop.ch/accessories/di ... -silencer/ zou een optie kunnen zijn, eventueel hier verkrijgbaar. Edoch: "It does stop brake squeak, but it also seriously reduces your stopping power"
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29780
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Als je de fiets achterop de auto vervoert kunnen de schijven vet worden.
Vooral als de weg nat is en alle vettigheid uit het asfalt omhoog komt.
Maar sommige autos zijn ook olieboten.
Door de luchtstroming achter de auto slaat alles terug op de achterkant vd auto, en je fiets...

Hier werd nogal vreemd naar gekeken in een ander topic, maar ik snap het wel.
Oetri schreef: do 22 september 2022, 12:56 Muck-Off remmen cover.
Afbeelding
Afbeelding
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3793
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

Valt niet zoveel aan te doen. Dus gewoon deal with it :winkie:
byorka
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8732
Lid geworden op: ma 26 juli 2004, 20:29
Mijn mountainbike: Ne ne Niner

MVMVML schreef: za 24 september 2022, 15:29 Valt niet zoveel aan te doen. Dus gewoon deal with it :winkie:
Blijkbaar wel.
Fiets niet achterop de auto en voorkomen dat er iets anders dan water en zand op de schijven komt.

Laat dat nu dus precies zijn wat ik dus ook doe.
Ik ploeterde en rook de overwinning!

Later bleek het alleen maar gebakken lucht te zijn.
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3793
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

byorka schreef: za 24 september 2022, 15:45
MVMVML schreef: za 24 september 2022, 15:29 Valt niet zoveel aan te doen. Dus gewoon deal with it :winkie:
Blijkbaar wel.
Fiets niet achterop de auto en voorkomen dat er iets anders dan water en zand op de schijven komt.

Laat dat nu dus precies zijn wat ik dus ook doe.
Ok. Veel succes :lol:
Gebruikersavatar
RobSter
Mauntainbiker
Mauntainbiker
Berichten: 9682
Lid geworden op: ma 24 oktober 2005, 14:26
Mijn mountainbike: Giant Anthem Advanced non-Pro 29

Maar heren,

De fiets komt niet achterop de auto....
Dus alle goede adviezen terzijde.... Daar zijn er legio voorbeelden van.

Vooralsnog heb ik de blokjes eerst ontvet samen met de remschijven.
Daarna nog eens geschuurd en daarna nog eens ontvet...
Maar tijdens het schoonmaken met de doek klemmend op de remschijf begint het al te zingen.

Zou dan toch het metaal van de schijf van invloed zijn ?
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3793
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

Als het natte shit is piepen je remmen. Dat is gewoon hoe het is.
Oetri
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 21
Lid geworden op: di 22 juni 2021, 10:55
Mijn mountainbike: Scalpel 2

Ik heb een tijdje veel last gehad met de voorrem van mijn cannondale scalpel.
Ik ben een fan van de Meguiars auto poets en was producten. Nu viel me op dat diverse autowas producten shampoo en wax voor de glans bevatten. En dacht indertijd ideaal om mijn fiets te wassen. Niet dus.
Ik heb toen mijn schijven en remblokken zo goed als het kon met remmenreiniger schoon gemaakt. Piep klachten waren toen voor 95% verdwenen.
Nu spoel ik mijn fiets af met water spray hem in met Bike7 cleaner. Laat dit intrekken en was de fiets na met een borstel aan de waterslang na. De natte fiets spray ik dan in met de Shine van Bike7 en droog de fiets met een autodroog doek droog.
Tot vorige week omwikkelde ik de schijven met een doek.
Sinds vorige week gebruik ik nu de Mac-off covers. Is wel zo handig.
Achteraf was het logisch dat autowaswax in de remblokjes intrekt maar ik had niet verwacht dat dit mijn probleem was.
Afbeelding
corex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1870
Lid geworden op: vr 1 juli 2005, 15:57
Mijn mountainbike: hard, fully en een vouw mtb

RobSter schreef: za 24 september 2022, 18:38 Maar heren,

De fiets komt niet achterop de auto....
Dus alle goede adviezen terzijde.... Daar zijn er legio voorbeelden van.

Vooralsnog heb ik de blokjes eerst ontvet samen met de remschijven.
Daarna nog eens geschuurd en daarna nog eens ontvet...
Maar tijdens het schoonmaken met de doek klemmend op de remschijf begint het al te zingen.

Zou dan toch het metaal van de schijf van invloed zijn ?
Ik Had daar achter last van. Bleek de bout van het ABP lager aan de schijf zijde op een Trek Fuel losgelopen.

Zit alles goed vast?. Geen speling op de naaf? Monteer je schijven op nieuw. Centreer de klauw opnieuw en doe er nieuwe blokken in.

Wat betreft de schijf. Deze slijt en zal niet meer een vlak rem gedeelte hebben. Kan ook van invloed zijn.

Het is zoeken en proberen.
alpine stars cromega dx , giant escaper (rip), giant mcm (2x rip), cannondale f600, trek topfuel (rip), trek topfuel 8, santa cruz blur xc 2, trek fuel ex 8
Bochtenridder 1e klas
Stop vertrutterisatie !
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29780
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Losse spaken, losse snelspanner, speling op de lagers.

Als de schijf resoneert tussen een poetsdoek, dan heeft dat sterke overeenkomst met resoneren tussen de remblokken.
Schijf los, speling op de lagers, QR of steekas te los?
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5547
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

RobSter schreef: za 24 september 2022, 12:38
Zodra er regen uit de hemel komt is het gedaan met de rust.. Ook mijn fiets heeft er last van.

Je kunt alle combinaties van remblokken en geschikte schijven wel proberen maar die zullen allemaal hetzelfde resultaat geven.

Natte schijven/blokken resoneren. Ontkom je niet aan behalve niet gaan fietsen als het regent.
Peelrijder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2750
Lid geworden op: zo 8 mei 2022, 10:06

Ik moet zeggen dat nu ik met Sram remmen rijdt, deze echt ontzettend janken (vooral gisteren, maar toen waren ze ook praktisch op) maar sowieso stukken meer dan de shimano's op mijn andere.

Ik denk dat het vooral aan de schijven an sich ligt, die shimano's die ik heb zijn 'massiever' dan die van sram en resoneren daardoor ook minder denk ik.

Op mijn aluminium frame fiets zitten volgens mij SR-MT10 schijven met een M500 rem, daar is inmiddels het e.e.a. aan veranderd maar de materialen zijn nagenoeg hetzelfde.
Alu velgen van 25mm/ 36 spaaks.

Op mijn carbon frame fiets zitten sram level remmen met centerline schijven op 29mm/ 28spaaks carbon velgen.

En die sram jankt echt stukken meer, waarschijnlijk ook door de resonerende eigenschappen van het materiaal.
'Some even say, riding cross country is the best form of klunking, away from the cops, the cars and the concrete'
byorka
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8732
Lid geworden op: ma 26 juli 2004, 20:29
Mijn mountainbike: Ne ne Niner

Peelrijder schreef: zo 25 september 2022, 13:42 Ik moet zeggen dat nu ik met Sram remmen rijdt, deze echt ontzettend janken (vooral gisteren, maar toen waren ze ook praktisch op) maar sowieso stukken meer dan de shimano's op mijn andere.
Dat had ik dus ook.
Ik heb er toen weer Shimano remmen op gegooid en de sram schijven laten zitten.
Dat scheelde al een heel hoop.
Over een tijdje vervang ik ook de schijven door Shimano en dan is het weer lekker als vanouds.
Ik ploeterde en rook de overwinning!

Later bleek het alleen maar gebakken lucht te zijn.
Plaats reactie