keuze nieuwe vork Surly Karate Monkey

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
jan-franssen
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 5
Lid geworden op: di 22 december 2020, 17:18

Hallo allemaal!

Ongeveer een jaar geleden heb ik een nieuwe Surly Karate Monkey gebouwd, en die heeft er ondertussen al een aantal overnighters, bikepacking trips etc. op zitten natuurlijk ;-).
Nadat ik de afgelopen zomer gefietst ben van Krakau naar Budapest heb ik besloten mij toch maar eens te gaan verdiepen in de wondere wereld van MTB vorken. En er is nogal wat keuze.... het liefst neem ik een trail vork van 120mm of 130mm, maar ergens speelt er in mijn hoofd dat een lockout tijdens het bikepacken wel erg fijn kan zijn, gezien de langere afstanden 130km+. Of wanneer ik bij een bikepacking event wat meer aan het aanvallen ben, voor tijdens een klim bijvoorbeeld (want hey, dat is gewoon leuk om te doen he).

Echter kan ik maar weinig modellen vinden die een lockout op het stuur hebben.
zie ik nou gewoon iets over het hoofd? of waar gaat het mis?

graag hoor ik jullie mening hier over, is die lockout nou echt nodig? suggesties van modellen mag natuurlijk ook ;-)
zelf zat ik te denken aan de FOX 34 en de RockShox pike.

Geef jullie mening maar, ik ben benieuwd!
Vulpes
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 194
Lid geworden op: vr 13 maart 2020, 17:33

Ik vind lockouts aan het stuur een beetje overrated. Voor jou gebruik lijkt lockout op de vork zelf wel voldoende, als je het al gebruikt.
Keevy
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 7
Lid geworden op: di 13 oktober 2009, 22:44

Sid ultimate 120 mm
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4642
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Zoek even op lock out en je vind tig discussies over het vermeende wel of niet nut.

Maar in jouw geval zou ik meer dan tevreden zijn met een simpele lockout op de vork zelf. Zit er ook geen kabel in de weg bij het bikepacken.
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Freekenstein
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1398
Lid geworden op: ma 7 februari 2011, 14:00
Mijn mountainbike: Surly Karate Monkey | On One Inbred | Soma Fog Cutter

Ik heb al op de laatste 3 fietsen (inclusief mijn KM) geen lockout meer op het stuur. Ik rij geen wedstrijden waar het nodig is om heel snel te kunnen wisselen tussen wel of geen vering, en als ik wel moet wisselen heb ik daar over het algemeen wel de tijd voor.

Daarnaast ben ik net blij met zo'n mooi opgeruimd stuur, heb er zelfs geen shifters meer op zitten :P
To quote Hamlet, act 3, scene 3, line 92

"NO"

vrijwilliger Mountainbike Museum
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29780
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Even een paar dingen die bij mij opkomen.
-Zou een lockout blij zijn met 1300km en een volgepakte fiets?
-Is een verende vork wel handig op een vakantiefiets? Je kan immers niets meer aan de vork hangen.
-Een extra onderdeel aan je vakantiefiets dat gevoelig is voor storingen
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
jan-franssen
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 5
Lid geworden op: di 22 december 2020, 17:18

hanjovdberg schreef: do 22 september 2022, 09:13 Zoek even op lock out en je vind tig discussies over het vermeende wel of niet nut.

Maar in jouw geval zou ik meer dan tevreden zijn met een simpele lockout op de vork zelf. Zit er ook geen kabel in de weg bij het bikepacken.
dat is denk ik ook wat ik ga doen! hoewel een kabel meer of minder in mijn geval niet veel uit maakt, ik maak namelijk gebruik van de Salsa anything cradle dus kabels hebben alle ruimte gelukkig :-q
Vulpes
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 194
Lid geworden op: vr 13 maart 2020, 17:33

Is zo’n hippe gravel vork met beperkte veerweg niet wat voor jou?
Gebruikersavatar
asphaltdude
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3360
Lid geworden op: zo 28 september 2003, 19:41
Mijn mountainbike: Karate Monkey, Ogre, Cross Check, Propel, Langster
Contacteer:

Die zal te kort zijn, de geo van de KM is voor een 120 a 130mm vork.
Everybody bought a new bike!
Plaats reactie