Welke vork (met coil?) als upgrade - Pike, Öhlins, Cane Creek.

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Gebruikersavatar
KevinBel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1797
Lid geworden op: ma 20 augustus 2012, 23:15
Mijn mountainbike: Cotic Rocket 2017 Gen2 & Stanton Slackline 4130 Gen3

MarkMeisner schreef: vr 16 september 2022, 22:55 Moet zeggen dat ik van alle vorken de Selva C het meest in de smaak vind vallen. Coils voor het aanpassen zijn maar 30 euro, vork zelf is ook sub-1000 euro en de reviews komen ook heel goed uit de bus. Enige wat ik even niet kan vinden zijn de prijzen van stofkappen (servicekit zonder de stofkappen wel gevonden, kost geen donder voor 7 euro) en ik vind ook nergens terug dat hij ook op 140mm gezet kan worden.

De Selva R en S kunnen dit wel, maar zijn airforks, geen coil.
Ik kan het zo ook even gauw niet vinden, maar waar is anders deze spacer voor? :roll: :~
https://www.bike24.com/p2417444.html?so ... anonymized

Ik ben zelf overgestapt op de Formula Selva S in de fully, 170mm, en nu ook in de hardtail, 140mm, en ik vindt het top vorkjes :-q
Selva C moet alleen nog maar beter zijn.

Maar doe anders even een mailtje naar ze: service@rideformula.com
Krijg je binnen een dag antwoord.
Ik vraag zo ook specs op bij hun, op basis van het serienummer.
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2062
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

Wat ik weet van de Selva reviews is dat ze goed werken maar stijfheid missen bij wat grover werk ten opzichte van de gevestigde merken.

Zelf zou ik nooit "om anders te zijn" 1000+ euro uitgeven. Maar voor een gevestigd merk gaan met tientallen jaren ervaring en servicepunten/onderdelen voorhanden.

(tenzij hij 1800 gram was ipv 2300!) 🙄
“niet-natuurliefhebbers, de leegte van die levens schokt me” heel vrij naar Tim Krabbé.
Gebruikersavatar
MarkMeisner
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1403
Lid geworden op: do 8 mei 2008, 12:22
Mijn mountainbike: Nukeproof Mega 290

Jurf schreef: vr 16 september 2022, 23:37 Ik heb in mijn Ibis Ripmo een Lyrik Ultimate 2020. Dat was met lucht een prima vork, maar ik ben een enorme jankerd met snel last van mijn handen.
Ik heb daar een Vorsprung Smashpot door Reefo,s in laten zetten en dat was voor mij een van de beste fiets aankopen ooit.
Ja zwaarder dan een luchtvering, maar comfort is top.
In Nederland merk ik weinig verschil in de performance los van de factor comfort, maar ik heb er ook meegereden in o.a Duitsland, UK Wales en nu Ierland waaronder div bikeparks daar was de vork rustigger, gaf mij veel meer controle en vertrouwen.
Het kan natuurlijk het veertje van dombo effect zijn, maar ik rijd er beter/minder in de aanvalshouding door :wink:

edit:
Nog een voordeel:
Toen mijn vork nog lucht was liep ik te klooien met de sag, de LSC en HSC om de vork een beetje mijn ding te laten doen.
Nu met de Smashot erin is het alleen de rebound iets sneller of langzamer gelang het soort terrein en klaar. De rest gebruik ik niet eens want hij staat goed zo, en dat is best lekker makkelijk.
En dan komt het voordeel van de Pike met de Smashpot om de hoek. Ik kan eerst met de Pike gaan rijden en kijken of hij uberhaubt een upgrade nodig heeft, en zo ja dan kan er zo een Smashpot in. Samen met het gemak van onderdelen krijgen en wellicht makkelijker afstellen met de LSC/HSC lijkt me dit ook een goede koop.
KevinBel schreef: za 17 september 2022, 00:10 Ik kan het zo ook even gauw niet vinden, maar waar is anders deze spacer voor? :roll: :~
https://www.bike24.com/p2417444.html?so ... anonymized

Ik ben zelf overgestapt op de Formula Selva S in de fully, 170mm, en nu ook in de hardtail, 140mm, en ik vindt het top vorkjes :-q
Selva C moet alleen nog maar beter zijn.

Maar doe anders even een mailtje naar ze: service@rideformula.com
Krijg je binnen een dag antwoord.
Ik vraag zo ook specs op bij hun, op basis van het serienummer.
De Selva C is er in 160 en 170, ik denk dat die spacer daarvoor is gemaakt. Goed idee over het mailen, ga ik gelijk even doen :-q

maverick76 schreef: za 17 september 2022, 06:54 Wat ik weet van de Selva reviews is dat ze goed werken maar stijfheid missen bij wat grover werk ten opzichte van de gevestigde merken.

Zelf zou ik nooit "om anders te zijn" 1000+ euro uitgeven. Maar voor een gevestigd merk gaan met tientallen jaren ervaring en servicepunten/onderdelen voorhanden.

(tenzij hij 1800 gram was ipv 2300!) 🙄
JIj hebt geen vork nodig om anders te zijn :D

Dat van die service is wel iets waar ik op let, of de vervangende onderdelen een beetje te krijgen zijn. Niet dat ik een setje stofkappen uit Australië moet halen bijvoorbeeld.
Gebruikersavatar
MarkMeisner
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1403
Lid geworden op: do 8 mei 2008, 12:22
Mijn mountainbike: Nukeproof Mega 290

Helaas, de Formula valt af. Ze zijn wel razendsnel met antwoorden :o Ik heb ze 7 minuten geleden een mail gestuurd.

Hello,

Thanks for contacting us.

It’s not possible to change the travel on the Selva C. You can do it on the Selva S or Selva R.

Best regards


Nu is een 160mm natuurlijk wel heel dik, maar iets te veel voor de Crumble met max 140mm als advies :D
novaterra
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2900
Lid geworden op: wo 4 mei 2005, 19:27
Mijn mountainbike: Bird Aeris 9

en dan als tip, de demper naar links brengen en de veer naar rechts. mocht je toch weer terug willen naar air kunnje weer terugbouwen, kan zijn dat de veer af en toe de binnenbuis raakt en dat dicht een o-ring niet meer af
Bird Aeris 9 blurple
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16039
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

novaterra schreef: za 17 september 2022, 08:58 en dan als tip, de demper naar links brengen en de veer naar rechts. mocht je toch weer terug willen naar air kunnje weer terugbouwen, kan zijn dat de veer af en toe de binnenbuis raakt en dat dicht een o-ring niet meer af
Dat kun je dan toch ook bij het terugbouwen doen? :winkie:
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
MarkMeisner
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1403
Lid geworden op: do 8 mei 2008, 12:22
Mijn mountainbike: Nukeproof Mega 290

novaterra schreef: za 17 september 2022, 08:58 en dan als tip, de demper naar links brengen en de veer naar rechts. mocht je toch weer terug willen naar air kunnje weer terugbouwen, kan zijn dat de veer af en toe de binnenbuis raakt en dat dicht een o-ring niet meer af
Dat is tof! ik heb wel gelezen dat het problemen kan geven na het gebruik van een coil dat een seal niet meer afsluit, maar je kunt dus heel het zooitje ombouwen van links naar rechts. Interessante materie, dat vind ik leuk!
novaterra
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2900
Lid geworden op: wo 4 mei 2005, 19:27
Mijn mountainbike: Bird Aeris 9

Lars TB schreef: za 17 september 2022, 10:06
novaterra schreef: za 17 september 2022, 08:58 en dan als tip, de demper naar links brengen en de veer naar rechts. mocht je toch weer terug willen naar air kunnje weer terugbouwen, kan zijn dat de veer af en toe de binnenbuis raakt en dat dicht een o-ring niet meer af
Dat kun je dan toch ook bij het terugbouwen doen? :winkie:
zou ook kunnen, maar mocht je hem dan verkopen ooit komer er kamervragen
Bird Aeris 9 blurple
Gebruikersavatar
KevinBel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1797
Lid geworden op: ma 20 augustus 2012, 23:15
Mijn mountainbike: Cotic Rocket 2017 Gen2 & Stanton Slackline 4130 Gen3

novaterra schreef: za 17 september 2022, 08:58 en dan als tip, de demper naar links brengen en de veer naar rechts. mocht je toch weer terug willen naar air kunnje weer terugbouwen, kan zijn dat de veer af en toe de binnenbuis raakt en dat dicht een o-ring niet meer af
Werkt dit trucje ook bij een formula?
Kan ik dan de circlip aan de onderkant van de onderpoot ook vastzetten?
Gebruikersavatar
Dutch
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 17:01

Dat gaat juist over de Selva Kevin. Ombouw van air naar Coil. En ik snap Nova zijn uitgangspunt wel
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29780
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

maverick76 schreef: za 17 september 2022, 06:54 ...

Zelf zou ik nooit "om anders te zijn" 1000+ euro uitgeven. Maar voor een gevestigd merk gaan met tientallen jaren ervaring en servicepunten/onderdelen voorhanden.

(tenzij hij 1800 gram was ipv 2300!) 🙄
Wat Maverick zegt
Als iedereen een VW Golf rijdt is daar misschien een reden voor.
Je kan dan bijv. een Lancia kopen, maar of dat goed uitpakt.?.
Verder de reserve onderdelen en service
Sommigen wisselen sneller van fiets dan van onderbroek, maar voor anderen is het fijn als er over een paar jaar ook nog onderdelen te koop zijn.
Je zult niet de eerste zijn die met zn aparte vork 3 maanden niet kan fietsen omdat er een lullig onderdeeltje nergens verkrijgbaar is...

En je rijdt op een HT.
De achterkant is de beperking, niet de voorvork.
Ik denk dat iedere dikke vork prima is, 140 (of 150) mm.
Een coil kan de vork dan wat smeuïger maken, maar bij 140mm is het ook wel fijn als de progressieve luchtveer juist wat extra weerstand tegen doorslaan geeft.

Mijn keuze zou denk ik een luchtvork zijn met iets meer veerweg en die dan met wat extra sag rijden.
Pike of Lyrik op 150mm.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2157
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

De Smashpot heeft een hydraulisch bottom out dingetje.
In Nederland heb ik aan nul (max linear) meer dan zat, in Bikeparks zou ik wellicht steviger moeten rijden, maar is 4x rond voldoende om wel de regelmatig max veerweg te gebruiken zonder door te slaan. :)

Het enige nadeel: mocht je ooit terug willen naar lucht vanwege???? dan kan dat niet meer na instaleren vd smashpot.
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
corex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1870
Lid geworden op: vr 1 juli 2005, 15:57
Mijn mountainbike: hard, fully en een vouw mtb

Helm II heeft verstelbare veerweg 130 t/m 160 en dubbel instelbare compressie en enkele rebound.
Zwaardere veer erbij en je bent klaar.
Ook voor de toekomstige fully.... als een stalen veer bevalt.
alpine stars cromega dx , giant escaper (rip), giant mcm (2x rip), cannondale f600, trek topfuel (rip), trek topfuel 8, santa cruz blur xc 2, trek fuel ex 8
Bochtenridder 1e klas
Stop vertrutterisatie !
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16700
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Vraag jezelf eens eerlijk af of je denkt het verschil tussen je Sapphire en een eventuele opvolger te gaan voelen. Want die DVO is al serieus goed, en misschien heb je nog niet eens de instellingen optimaal gekregen?
Ook zou ik ergens een grens trekken qua gewicht, straks rijd je met een trail hardtail van dik 15kg rond en wat is daar dan de meerwaarde van als je trails rijdt waarop dergelijk zwaar geschut niet nodig is.

Als het een upgrade om de upgrade is heb ik niks gezegd.

:wink:


(zelf rijd ik ook met een vork waar ik het potentieel niet uit haal, maar dat geldt ook voor de rest van de fiets. Die kan veel meer dan ik...)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Elvander
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2129
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
Mijn mountainbike: Spider SL

TS is niet de lichtste en rijdt wel graag speels dus ik kan me een aanpassing van die DVO Sapphire met 32mm poten wel voorstellen.
Ik heb een beetje hetzelfde met de 34mm Sapphire, ik heb nu al voor de 2e keer dat ik de interne bushings kapot heb met olielekkage tot gevolg.

Ik overweeg een upgrade naar een DVO Diamond of een lekker standaard Rockshox Lyrik.
Plaats reactie