Welke vork (met coil?) als upgrade - Pike, Öhlins, Cane Creek.

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Gebruikersavatar
MarkMeisner
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1403
Lid geworden op: do 8 mei 2008, 12:22
Mijn mountainbike: Nukeproof Mega 290

Ik ben voornemens de DVO Sapphire 32 van mijn Sour te upgraden naar wat nieuws. Ik ben fan wat bijzonders en ben hierdoor op zoek naar wat specialers dan normaal.

Niet dat ik zo'n goede rijder ben, maar vind het upgraden leuk om te doen, het op dit moment financieel mogelijk en het staat tof op de foto's :)

De shortlist die ik nu gemaakt heb:

Pike Ultimate met een coil-conversie (Vorsprung Smashpot) - 130 of 140mm - link
Nadeel: gewicht 2200+gram en Pike is een veel-verkochte vork
Voordeel: Tofste van de serie, vanwege de conversie naar coil. Dat maakt het speciaal en één van de goedkoopste optie van de serie.

Lyrik Ultimate met coil-conversie (Vorsprung Smashpot) 140mm. - link -
Nadeel: gewicht 2400+ gram
Voordeel: mooie en robuuste vork, eventueel later upgraden naar 150/160mm is mogelijk.

Fox 34 Factory 130 of 140mm - link
Nadeel: Iets voor de hand liggend, vaak verkocht, prijs is gelijk aan de Pike, geen coil.
Voordeel: Gewicht en de Kashima coating past mooi bij de Sour.

Öhlins RXF34 M.2 130mm - link
Nadeel: Prijs, geen coil.
Voordeel: Öhlins, Öhlins en ... Öhlins. Ohja, gewicht is ook laag.

Cane Creek Helm MKII coil 140mm - link
Nadeel: Merk zegt me niet heel veel. Kan er ook weinig reviews over vinden. Gewicht 2200+ gram
Voordeel: Direct een coil, prijs is gunstig.

Waarom coil? Het lijkt me tof. Ik kende het enkel van dempers en dacht dat het enkel nut had in bikeparks en hardcore downhill, maar dat bleek niet zo te zijn. Het schijnt goed voor tractie te zijn, soepeler te veren, maar uiteraard ook zijn nadelen hebben met het gewicht. Nu is gewicht bij mij niet zo'n groot issue met 95kg rijdersgewicht en een stalen fiets van ruim 14 kg bij gebruik van buitenlandbanden en insert.

Waarom Öhlins: Dit merk staat in mijn gedachten als een topmerk (met dito prijzen). Zijn ze ook echt zo goed als dat ik denk of valt dat reuze mee en betaal je gewoon voor de naam?

Wat is nu mijn vraag: hebben jullie nog tips/adviezen met keuzes in de lijn van 1100-1300 euro voor iets bijzonders aan de voorkant van mijn Sour? Uitgangspunt is enduro-lijnen in Duitsland/België en de populaire mtb-routes in Nederland. Op zich is de DVO hier ook prima voor geschikt, maar als je niets anders rijdt weet je ook het verschil niet. Is bijvoorbeeld Intend ook iets om naar te kijken?
Gebruikersavatar
Klitse
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1576
Lid geworden op: do 7 juni 2018, 22:45
Mijn mountainbike: Moxie / Eccentric / SSSS Inbred

Ik heb een Cane Creek Coil (MKI) gehad en dat ding was top. Heb nu een luchtversie (MKII) en ook die bevat uitstekend. Voor wat t waard is.
My Bikes:
Moxie // Eccentric // Minty // SSSS Inbred
Gebruikersavatar
JW
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 281
Lid geworden op: do 28 februari 2002, 02:00
Mijn mountainbike: durft meer dan ik / Geometron

EXT ERA zou, als ie ergens in de aanbieding is, ook net kunnen. Ik heb wat pech gehad met mijne maar dat is allemaal heel goed gefixt en het is een heel erg goede vork. Die heeft een korte coil en een goed werkende luchtveer. Beetje er tussenin.

Ben wel eens met de coil observatie. Ik weet dat de toepassing/belasting anders is maar achterdemper hoef ik niets anders meer als coil, de luchtdempers die ik gebruikt heb hadden echt snel service nodig (moet bekennen dat mijn sample size niet groot is). Maar met 75kg en relatief lange slag shock hoefde er niet veel druk in en dan nog waren ze nogal gevoelig. Dat naast het betere aanspreken van de coil. Niet dat het bij de vork perse hetzelfde is maar effect is zelfde.
Gebruikersavatar
Kabookie
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 621
Lid geworden op: di 12 april 2016, 09:59

Je vergeet de Formula Selva, in verschillende versies verkrijgbaar, waaronder coil.
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Formula Selva C, in te korten naar 140mm

aangepast: great minds think alike!
Waar woke is, is vuur
Gebruikersavatar
Qprs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1739
Lid geworden op: do 23 augustus 2007, 20:50
Mijn mountainbike: hebben ze moeten begrenzen

MarkMeisner schreef: vr 16 september 2022, 17:39 Waarom coil? Het lijkt me tof. Ik kende het enkel van dempers en dacht dat het enkel nut had in bikeparks en hardcore downhill, maar dat bleek niet zo te zijn. Het schijnt goed voor tractie te zijn, soepeler te veren, maar uiteraard ook zijn nadelen hebben met het gewicht. Nu is gewicht bij mij niet zo'n groot issue met 95kg rijdersgewicht en een stalen fiets van ruim 14 kg bij gebruik van buitenlandbanden en insert.
Toen ik een fully zocht ging ik uit van coil vering om deze redenen. Meer grip, minder rolweerstand, minder onderhoud. Uiteindelijk kocht ik een fully met luchtvering (van Fox, met alle toeters en bellen) aangezien ik bij testen merkte dat luxe lucht vering verdorie toch ook lekker veert. Een 150mm trailbike met statische sag :o
In mijn ervaring blijft coil vering langer 'goed', is minder onderhoudsgevoelig. Ik mis mijn Fox Vanilla vork.. Ik heb de fully nog niet echt goed gebruikt, ik verwacht dat het niet lang duurt voordat ik baal van de luchtvering, maar we zullen zien :tong

Ik heb een Cane Creek Helm MK1 met coil, supervork! Is geen hele actieve vork bij een traag tempo, wat ik in een LTHT erg prettig vind. Het chassis is enorm stijf en fijn en goed en stevig en vertrouwenwekkend en "doe maar, komt wel goed" gevoel gevend. Ik weeg 75kg. Ik durf te claimen dat 'ie stijver is dan de Fox 36 in mijn fully. Maar de Fox veert fijner, weegt minder en is fijner in te stellen.

Mijn Manitou Mattoc Pro is overigens ook erg fijn, die heeft een hydraulisch bottom out demping dinges wat ik graag in mijn andere vorken zou hebben. Is wel een puzzel om goed af te stellen, maar dan heb je ook wat. Is de Mezzer in maatje 140mm te krijgen? Zo ja, dan zou ik daar ook naar kijken.
Het is hier geen ponykamp!
Gebruikersavatar
Dutch
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 17:01

Manitou Mezzer pro past in budget?
Gebruikersavatar
MarkMeisner
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1403
Lid geworden op: do 8 mei 2008, 12:22
Mijn mountainbike: Nukeproof Mega 290

JW schreef: vr 16 september 2022, 18:35 EXT ERA zou, als ie ergens in de aanbieding is, ook net kunnen. Ik heb wat pech gehad met mijne maar dat is allemaal heel goed gefixt en het is een heel erg goede vork. Die heeft een korte coil en een goed werkende luchtveer. Beetje er tussenin.

Ben wel eens met de coil observatie. Ik weet dat de toepassing/belasting anders is maar achterdemper hoef ik niets anders meer als coil, de luchtdempers die ik gebruikt heb hadden echt snel service nodig (moet bekennen dat mijn sample size niet groot is). Maar met 75kg en relatief lange slag shock hoefde er niet veel druk in en dan nog waren ze nogal gevoelig. Dat naast het betere aanspreken van de coil. Niet dat het bij de vork perse hetzelfde is maar effect is zelfde.
Mooie vork, wel ver buiten budget als ik naar de prijs kijk. Ik ga hem eens bekijken!
Kabookie schreef: vr 16 september 2022, 18:45 Je vergeet de Formula Selva, in verschillende versies verkrijgbaar, waaronder coil.
Makkelijk schreef: vr 16 september 2022, 18:46 Formula Selva C, in te korten naar 140mm

aangepast: great minds think alike!
Sjieke vork! Is hij inderdaad in te korten naar 140mm? Dat zal ik eens uitzoeken :-q
Qprs schreef: vr 16 september 2022, 18:59 Toen ik een fully zocht ging ik uit van coil vering om deze redenen. Meer grip, minder rolweerstand, minder onderhoud. Uiteindelijk kocht ik een fully met luchtvering (van Fox, met alle toeters en bellen) aangezien ik bij testen merkte dat luxe lucht vering verdorie toch ook lekker veert. Een 150mm trailbike met statische sag :o
In mijn ervaring blijft coil vering langer 'goed', is minder onderhoudsgevoelig. Ik mis mijn Fox Vanilla vork.. Ik heb de fully nog niet echt goed gebruikt, ik verwacht dat het niet lang duurt voordat ik baal van de luchtvering, maar we zullen zien :tong

Ik heb een Cane Creek Helm MK1 met coil, supervork! Is geen hele actieve vork bij een traag tempo, wat ik in een LTHT erg prettig vind. Het chassis is enorm stijf en fijn en goed en stevig en vertrouwenwekkend en "doe maar, komt wel goed" gevoel gevend. Ik weeg 75kg. Ik durf te claimen dat 'ie stijver is dan de Fox 36 in mijn fully. Maar de Fox veert fijner, weegt minder en is fijner in te stellen.

Mijn Manitou Mattoc Pro is overigens ook erg fijn, die heeft een hydraulisch bottom out demping dinges wat ik graag in mijn andere vorken zou hebben. Is wel een puzzel om goed af te stellen, maar dan heb je ook wat. Is de Mezzer in maatje 140mm te krijgen? Zo ja, dan zou ik daar ook naar kijken.
Ik ga eens neuzen, en je hebt een PB terug :-q
Dutch schreef: vr 16 september 2022, 19:30 Manitou Mezzer pro past in budget?
Zo te zien wel, maar ik zie ook enkel 160-180mm. Ik ga er eens naar kijken!
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5445
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Intend?
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Gebruikersavatar
MarkMeisner
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1403
Lid geworden op: do 8 mei 2008, 12:22
Mijn mountainbike: Nukeproof Mega 290

yo-eddy schreef: vr 16 september 2022, 20:06Intend?
Laatste zin van mijn openingspost :tong

Edit: Laat maar, ik zie prijzen van 1700 euro voorbij komen :o
Gebruikersavatar
Klitse
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1576
Lid geworden op: do 7 juni 2018, 22:45
Mijn mountainbike: Moxie / Eccentric / SSSS Inbred

Nog een outsider noemen dan. DTSwiss F535. Zit op mijn hardtail. Heeft een kleine veer en Lucht. Niet volledig coil dus, maar wou hem toch ff noemen. Past ook zeker in het budget (ik kocht m voor €500 bij rcz). Bevalt ook uitstekend. Veert kleine oneffendheden ook uitstekend weg en doet het prima bij wat ruiger werk. Waarbij de Canecreek wat meer tot leven komt als je hem echt op zn donder geeft.
My Bikes:
Moxie // Eccentric // Minty // SSSS Inbred
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7341
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Een kameraad heeft voor een Lyrik ook naar een coil conversie gekeken (voor een fully met 11-6 achter) maar is uiteindelijk voor een AWK Chickadeehill gegaan....
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16039
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

CC Helm Coil. Zwaar onderschatte vork!

RXF36 M.2 is een duurder alternatief, waarschijnlijk nog een fractie beter. Maar dat haal je er op een hardtail niet meer uit.


Formula Selva C zou ik ook zeker overwegen: hyper soepel, dan lijkt de CC bijna een luchtvork...
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
MarkMeisner
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1403
Lid geworden op: do 8 mei 2008, 12:22
Mijn mountainbike: Nukeproof Mega 290

Lars TB schreef: vr 16 september 2022, 21:57 CC Helm Coil. Zwaar onderschatte vork!

RXF36 M.2 is een duurder alternatief, waarschijnlijk nog een fractie beter. Maar dat haal je er op een hardtail niet meer uit.


Formula Selva C zou ik ook zeker overwegen: hyper soepel, dan lijkt de CC bijna een luchtvork...
Moet zeggen dat ik van alle vorken de Selva C het meest in de smaak vind vallen. Coils voor het aanpassen zijn maar 30 euro, vork zelf is ook sub-1000 euro en de reviews komen ook heel goed uit de bus. Enige wat ik even niet kan vinden zijn de prijzen van stofkappen (servicekit zonder de stofkappen wel gevonden, kost geen donder voor 7 euro) en ik vind ook nergens terug dat hij ook op 140mm gezet kan worden.

De Selva R en S kunnen dit wel, maar zijn airforks, geen coil.
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2157
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

Ik heb in mijn Ibis Ripmo een Lyrik Ultimate 2020. Dat was met lucht een prima vork, maar ik ben een enorme jankerd met snel last van mijn handen.
Ik heb daar een Vorsprung Smashpot door Reefo,s in laten zetten en dat was voor mij een van de beste fiets aankopen ooit.
Ja zwaarder dan een luchtvering, maar comfort is top.
In Nederland merk ik weinig verschil in de performance los van de factor comfort, maar ik heb er ook meegereden in o.a Duitsland, UK Wales en nu Ierland waaronder div bikeparks daar was de vork rustigger, gaf mij veel meer controle en vertrouwen.
Het kan natuurlijk het veertje van dombo effect zijn, maar ik rijd er beter/minder in de aanvalshouding door :wink:

edit:
Nog een voordeel:
Toen mijn vork nog lucht was liep ik te klooien met de sag, de LSC en HSC om de vork een beetje mijn ding te laten doen.
Nu met de Smashot erin is het alleen de rebound iets sneller of langzamer gelang het soort terrein en klaar. De rest gebruik ik niet eens want hij staat goed zo, en dat is best lekker makkelijk.
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
Plaats reactie