Welke vork (met coil?) als upgrade - Pike, Öhlins, Cane Creek.

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Gebruikersavatar
MarkMeisner
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1403
Lid geworden op: do 8 mei 2008, 12:22
Mijn mountainbike: Nukeproof Mega 290

kermit schreef: ma 19 september 2022, 11:04 Vraag jezelf eens eerlijk af of je denkt het verschil tussen je Sapphire en een eventuele opvolger te gaan voelen. Want die DVO is al serieus goed, en misschien heb je nog niet eens de instellingen optimaal gekregen?
Ik speel redelijk vaak met de instellingen en ik voel daar tot redelijke mate ook wel het verschil in. Of ik ook verschil ga voelen weet ik echt niet. Ik zit wel eens op andere fietsen, maar die zijn niet ingesteld op mijn gewicht, daar ben ik niet aan gewend en zit er dan ook te kort op om het echt goed te merken.
Ook zou ik ergens een grens trekken qua gewicht, straks rijd je met een trail hardtail van dik 15kg rond en wat is daar dan de meerwaarde van als je trails rijdt waarop dergelijk zwaar geschut niet nodig is.
True, dat is een valide punt. Een veel te zware fiets werkt ook averechts. Al kan ik dan beter wat aan mijn 90+ kg gewicht doen :D
Als het een upgrade om de upgrade is heb ik niks gezegd.

:wink:
Dat is het ook wel een beetje, vind veel spullen zo mooi :roll:
Gebruikersavatar
Kabookie
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 621
Lid geworden op: di 12 april 2016, 09:59

Om een dergelijke vork echt goed tot zijn recht te laten komen is achtervering ook wel een welkome toevoeging :-q
Gebruikersavatar
MarkMeisner
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1403
Lid geworden op: do 8 mei 2008, 12:22
Mijn mountainbike: Nukeproof Mega 290

Kabookie schreef: ma 19 september 2022, 13:44 Om een dergelijke vork echt goed tot zijn recht te laten komen is achtervering ook wel een welkome toevoeging :-q
Die kan ik enkel vast tapen op het frame, verder zal het niet veel doen :D
Gebruikersavatar
Elvander
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2129
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
Mijn mountainbike: Spider SL

Wat komt er eigenlijk in die Project XII voor vork?
DaanJ
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1266
Lid geworden op: wo 10 augustus 2005, 12:20
Mijn mountainbike: Star en single speed

Zag Dutch hem al noemen, de Mezzer Pro is echt een fijne vork. Je krijgt genoeg spacers erbij om hem naar 140mm om te bouwen. Gebruik hem zelf op mijn Moxie HT, vind hem significant veel beter dan al het Rockshox spul waar ik mee gereden heb (Pike, Lyrik). Sensitief en veel mid stroke support, zeer nauwkeurig af te stellen, erg stijf en niet zo zwaar.

Oja, extreem makkelijk zelf te servicen ook!
Gebruikersavatar
MarkMeisner
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1403
Lid geworden op: do 8 mei 2008, 12:22
Mijn mountainbike: Nukeproof Mega 290

Elvander schreef: ma 19 september 2022, 13:53 Wat komt er eigenlijk in die Project XII voor vork?
Die komt er (nog) niet. (zeg nooit nooit).

https://www.mountainbike.nl/forum/viewt ... 0#p2685340
DaanJ schreef: ma 19 september 2022, 14:02 Zag Dutch hem al noemen, de Mezzer Pro is echt een fijne vork. Je krijgt genoeg spacers erbij om hem naar 140mm om te bouwen. Gebruik hem zelf op mijn Moxie HT, vind hem significant veel beter dan al het Rockshox spul waar ik mee gereden heb (Pike, Lyrik). Sensitief en veel mid stroke support, zeer nauwkeurig af te stellen, erg stijf en niet zo zwaar.

Oja, extreem makkelijk zelf te servicen ook!
Oh ja, die heb ik nog niet opgezocht! Vanavond even tijd voor maken :-q Net als die DT Swiss die Klitse aangaf, al ben ik daar wat minder van gecharmeerd.
Gebruikersavatar
Elvander
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2129
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
Mijn mountainbike: Spider SL

Ah, vandaar :) dat had ik gemist.
Zal het hele fotoverslag later eens doornemen.

Dan is er wel ruimte voor een leuke upgrade inderdaad 8)
Gebruikersavatar
MarkMeisner
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1403
Lid geworden op: do 8 mei 2008, 12:22
Mijn mountainbike: Nukeproof Mega 290

Elvander schreef: ma 19 september 2022, 14:35 Ah, vandaar :) dat had ik gemist.
Zal het hele fotoverslag later eens doornemen.

Dan is er wel ruimte voor een leuke upgrade inderdaad 8)
Dat deels, maar een 20-daagse werk'week' helpt financieel ook wel heel goed mee. Naast de vork kan ik volgende maand ook wat slijtagespul vervangen voor nieuwer/mooier spul :lol:

Vorig weekend had ik de zware taak om vier dagen in Engeland, Frankrijk en België te zitten voor artikelen en gister heel het weekend gewerkt voor een evenement van mijn werk (incl. mijn bakkes voor de camera, dat was wat minder :lol: )
Laatst gewijzigd door MarkMeisner op di 25 oktober 2022, 17:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
MarkMeisner
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1403
Lid geworden op: do 8 mei 2008, 12:22
Mijn mountainbike: Nukeproof Mega 290

Nog even een update in het topic: er is een DVO Diamond D1 onderweg :-q Hij staat nog op 160mm, maar kan intern aangepast worden van 140 naar 170mm. Onderdelen voor een servicebeurt (seals), andere olie (Fox Gold 20wt) en SRAM butter is ook binnen dus als hij binnenkomt krijgt hij gelijk een beurt bij het aanpassen naar de 140mm.
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5445
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

MarkMeisner schreef: di 25 oktober 2022, 17:54 Nog even een update in het topic: er is een DVO Diamond D1 onderweg :-q Hij staat nog op 160mm, maar kan intern aangepast worden van 140 naar 170mm. Onderdelen voor een servicebeurt (seals), andere olie (Fox Gold 20wt) en SRAM butter is ook binnen dus als hij binnenkomt krijgt hij gelijk een beurt bij het aanpassen naar de 140mm.
Lekker eerst een ritje gaan maken met 160mm ..... zal je nog meevallen :wink: :-q
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Gebruikersavatar
MarkMeisner
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1403
Lid geworden op: do 8 mei 2008, 12:22
Mijn mountainbike: Nukeproof Mega 290

yo-eddy schreef: di 25 oktober 2022, 18:43
Lekker eerst een ritje gaan maken met 160mm ..... zal je nog meevallen :wink: :-q
Das ook nog een optie ja. Eens kijken hoeveel 20mm doet qua rijeigenschappen. Is ook gelijk leerzaam.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16700
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Dus uiteindelijk geen coilvork maar gewoon een iets dikkere Saphhire? ;-)

Niks mis mee trouwens, ik denk dat het gros van de hobbyisten al niet in de buurt komt van wat een DVO Diamond aankan. Ik in elk geval niet...
Mooi vorkje.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7975
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Standaard vork uit het rek trekken als je geld wil uitgeven voor een vork, mwah.
Ik zou dan een standaard vork laten tunen op jou wensen. Dan heb jij wat jij wilt aangepast aan jouw kunnen.

(Je kan ook leren mountainbiken, kun je ook foto’s en filmpjes van maken :wink: )
Gebruikersavatar
MarkMeisner
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1403
Lid geworden op: do 8 mei 2008, 12:22
Mijn mountainbike: Nukeproof Mega 290

kermit schreef: vr 28 oktober 2022, 15:32 Dus uiteindelijk geen coilvork maar gewoon een iets dikkere Saphhire? ;-)

Niks mis mee trouwens, ik denk dat het gros van de hobbyisten al niet in de buurt komt van wat een DVO Diamond aankan. Ik in elk geval niet...
Mooi vorkje.
Er zit een stukje coil in, dus het is deels gelukt :D
Jurriaan schreef: vr 28 oktober 2022, 15:50 Standaard vork uit het rek trekken als je geld wil uitgeven voor een vork, mwah.
Ik zou dan een standaard vork laten tunen op jou wensen. Dan heb jij wat jij wilt aangepast aan jouw kunnen.

(Je kan ook leren mountainbiken, kun je ook foto’s en filmpjes van maken :wink: )
In beide gevallen heb je een standaard vork nodig, daar ontkom je niet aan. Vandaag gespeeld in Herdecke op de enduro-trails, dus met dat leren komt het wel goed :-q
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7975
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Gebruikt waarvoor het gemaakt is :-q en dan ook leren :bier:
Plaats reactie