Prijs/kwaliteit onderdelen voor zelfbouw - advies gevraagd

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4642
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Kaper schreef: di 13 september 2022, 20:37 Tja wie weet, n=1 in dit geval en ik ben hobbyist, geen professionele fietsenmaker. Heb je misschien een linkje naar wat info om de clutch af te stellen? Ik had dit al geprobeerd maar wie weet steek ik nog wat op!
https://youtu.be/Ztf38cO2Ej4

Filmpje over de clutch en uit elkaar halen en smeren van oa de bearing.
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Gebruikersavatar
Bonanza
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1365
Lid geworden op: za 23 juni 2012, 21:18
Mijn mountainbike: Niner Air 9 RDO, Kona Hei Hei CR Race
Contacteer:

Foxc schreef: di 13 september 2022, 21:35 Interessante adviezen :-q Ik denk ook dat max 10-45 prima voldoet op de weg. Dacht zelfs aan een 105 racefietsgroep zodat ik meer tussenstapjes heb. Voor die paar klimmetjes die ik er af en toe doe wil ik wel wat stoempen.

Zou dat nog kunnen op een boost wiel achter met waarschijnlijk een andere body? Dan heb ik de verzetten van een wegfiets met het comfort en de veelzijdigheid van een MTB. Ja, ik weet dat de gravelcategorie er ook is :winkie: maar dat kan me minder bekoren.
Ik heb een racecassette icm een 42 voorblad. Ideaal voor strandraces, maar voor het lichte mtb en offroad werk gebruik ik een 36 voorblad met 10-44 cassette. De theorie van een racecassette met kleine stapjes is leuk, maar in de praktijk blijf je schakelen. Op het strand prima, maar in het bos eigenlijk gewoon k#t
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29780
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ik heb een racecassette icm een 42 voorblad. Ideaal voor strandraces, maar voor het lichte mtb en offroad werk gebruik ik een 36 voorblad met 10-44 cassette. De theorie van een racecassette met kleine stapjes is leuk, maar in de praktijk blijf je schakelen. Op het strand prima, maar in het bos eigenlijk gewoon k#t
Mee eens
Op straat en op makkelijke vlakke stukken zijn de kleine stapjes fijn.
In het bos of in de heuvels blijf je schakelen, altijd op zoek naar het juiste verzet. Dat juiste verzet is wel voorhanden, maar 10m verder is een ander verzet weer het juiste.
Je schakelt meer dan dat je trapt.

Ik had 11-36 10-speed met Zee op mn Brabantse bosfiets. Zoals Suravida al eerder tipte Dat was overal genoeg.
Op straat zou 11-28 ook kunnen, evt met een 42 voorblad.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29780
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

hanjovdberg schreef: wo 14 september 2022, 07:22
Kaper schreef: di 13 september 2022, 20:37 Tja wie weet, n=1 in dit geval en ik ben hobbyist, geen professionele fietsenmaker. Heb je misschien een linkje naar wat info om de clutch af te stellen? Ik had dit al geprobeerd maar wie weet steek ik nog wat op!


Filmpje over de clutch en uit elkaar halen en smeren van oa de bearing.
Laatst een 12-speed Deore gedaan.
Daar had ik een 5 5 of 6mm steeksleutel nodig (punttang kan ook) om de schroef te draaien.
Kapje moest er af.
Clutch gesmeerd met lithium vet, werkt nog steeds goed.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1547
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

Nijkerkbiker schreef: wo 14 september 2022, 02:52 Ik heb korte tijd met de volgende combi gereden;

11-speed XT shifter
11-speed Deore 11-51 cassette
12 speed SLX M7000 derailleur
1x 32t Deore Boost crank

Misschien we best of all worlds naar mijn idee. De combi schakelt zeer soepel, je hebt al het bereik wat je zou willen, en qua shifter en derailleur net even een stapje hogere kwaliteit als Deore. Plus dat de cassette gewoon op een standaard Shimano body past en je dus geen ingewikkelde (duurdere) wielen met microspline body nodig hebt.
Ik rij met ongeveer die combi en ben enthousiast, alleen dan met een Sunrace 11-42 cassette omdat die maar 401 gram weegt. O ja, en een NX shifter want die kan in een keer een heleboel kransjes opschakelen. Kostte relatief weinig, gewicht is zeer acceptabel en het werkt al behoorlijk wat km's feilloos.
Gebruikersavatar
Foxc
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 184
Lid geworden op: wo 16 december 2020, 21:35

ThaSingleTrackMastah schreef: wo 14 september 2022, 10:49
Ik heb een racecassette icm een 42 voorblad. Ideaal voor strandraces, maar voor het lichte mtb en offroad werk gebruik ik een 36 voorblad met 10-44 cassette. De theorie van een racecassette met kleine stapjes is leuk, maar in de praktijk blijf je schakelen. Op het strand prima, maar in het bos eigenlijk gewoon k#t
Mee eens
Op straat en op makkelijke vlakke stukken zijn de kleine stapjes fijn.
In het bos of in de heuvels blijf je schakelen, altijd op zoek naar het juiste verzet. Dat juiste verzet is wel voorhanden, maar 10m verder is een ander verzet weer het juiste.
Je schakelt meer dan dat je trapt.

Ik had 11-36 10-speed met Zee op mn Brabantse bosfiets. Zoals Suravida al eerder tipte Dat was overal genoeg.
Op straat zou 11-28 ook kunnen, evt met een 42 voorblad.
Dat is een goeie, realiseerde ik me nog niet. De ZEE 11-36 optie lijkt me ook zeker het overwegen waard. Viel je op dat die ZEE derailleurs in verhouding weinig kosten. Toch gek voor ‘heavy duty’ materiaal
Gebruikersavatar
Foxc
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 184
Lid geworden op: wo 16 december 2020, 21:35

Ben eruit (hèhè :D ) wordt toch een 1x12 set. Omdat ik al een 1x12 aandrijflijn heb op mijn andere MTB, lijkt het toch het handigst hierbij te blijven. Daar zit nu 4000 km op en die kan nog wel even mee zo te zien. Ik zet dan hiervan huidige cassette, voorblad, kettingen (wissel er twee af) en bottom bracket over op de Sardinha. Dit is allemaal xt. Al het ontbrekende spul wordt dan Deore. Voor de kaalgeplukte MTB koop ik weer nieuwe onderdelen. En dan kan alles weer doorschuiven over een tijdje. Ik denk dat dit op de lange termijn het gunstigst gaat zijn.

Bedankt voor alle tips! Was toch ff nodig om tot een conclusie te komen :-q
Plaats reactie