https://youtu.be/Ztf38cO2Ej4
Filmpje over de clutch en uit elkaar halen en smeren van oa de bearing.
https://youtu.be/Ztf38cO2Ej4
Ik heb een racecassette icm een 42 voorblad. Ideaal voor strandraces, maar voor het lichte mtb en offroad werk gebruik ik een 36 voorblad met 10-44 cassette. De theorie van een racecassette met kleine stapjes is leuk, maar in de praktijk blijf je schakelen. Op het strand prima, maar in het bos eigenlijk gewoon k#tFoxc schreef: ↑di 13 september 2022, 21:35 Interessante adviezen Ik denk ook dat max 10-45 prima voldoet op de weg. Dacht zelfs aan een 105 racefietsgroep zodat ik meer tussenstapjes heb. Voor die paar klimmetjes die ik er af en toe doe wil ik wel wat stoempen.
Zou dat nog kunnen op een boost wiel achter met waarschijnlijk een andere body? Dan heb ik de verzetten van een wegfiets met het comfort en de veelzijdigheid van een MTB. Ja, ik weet dat de gravelcategorie er ook is maar dat kan me minder bekoren.
Mee eensIk heb een racecassette icm een 42 voorblad. Ideaal voor strandraces, maar voor het lichte mtb en offroad werk gebruik ik een 36 voorblad met 10-44 cassette. De theorie van een racecassette met kleine stapjes is leuk, maar in de praktijk blijf je schakelen. Op het strand prima, maar in het bos eigenlijk gewoon k#t
Laatst een 12-speed Deore gedaan.hanjovdberg schreef: ↑wo 14 september 2022, 07:22
Filmpje over de clutch en uit elkaar halen en smeren van oa de bearing.
Ik rij met ongeveer die combi en ben enthousiast, alleen dan met een Sunrace 11-42 cassette omdat die maar 401 gram weegt. O ja, en een NX shifter want die kan in een keer een heleboel kransjes opschakelen. Kostte relatief weinig, gewicht is zeer acceptabel en het werkt al behoorlijk wat km's feilloos.Nijkerkbiker schreef: ↑wo 14 september 2022, 02:52 Ik heb korte tijd met de volgende combi gereden;
11-speed XT shifter
11-speed Deore 11-51 cassette
12 speed SLX M7000 derailleur
1x 32t Deore Boost crank
Misschien we best of all worlds naar mijn idee. De combi schakelt zeer soepel, je hebt al het bereik wat je zou willen, en qua shifter en derailleur net even een stapje hogere kwaliteit als Deore. Plus dat de cassette gewoon op een standaard Shimano body past en je dus geen ingewikkelde (duurdere) wielen met microspline body nodig hebt.
Dat is een goeie, realiseerde ik me nog niet. De ZEE 11-36 optie lijkt me ook zeker het overwegen waard. Viel je op dat die ZEE derailleurs in verhouding weinig kosten. Toch gek voor ‘heavy duty’ materiaalThaSingleTrackMastah schreef: ↑wo 14 september 2022, 10:49Mee eensIk heb een racecassette icm een 42 voorblad. Ideaal voor strandraces, maar voor het lichte mtb en offroad werk gebruik ik een 36 voorblad met 10-44 cassette. De theorie van een racecassette met kleine stapjes is leuk, maar in de praktijk blijf je schakelen. Op het strand prima, maar in het bos eigenlijk gewoon k#t
Op straat en op makkelijke vlakke stukken zijn de kleine stapjes fijn.
In het bos of in de heuvels blijf je schakelen, altijd op zoek naar het juiste verzet. Dat juiste verzet is wel voorhanden, maar 10m verder is een ander verzet weer het juiste.
Je schakelt meer dan dat je trapt.
Ik had 11-36 10-speed met Zee op mn Brabantse bosfiets. Zoals Suravida al eerder tipte Dat was overal genoeg.
Op straat zou 11-28 ook kunnen, evt met een 42 voorblad.