Prijs/kwaliteit onderdelen voor zelfbouw - advies gevraagd

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Gebruikersavatar
Foxc
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 184
Lid geworden op: wo 16 december 2020, 21:35

Heb een stalen frame gekocht (Nordest Sardinha 2 met starre voorvork) om een 2e MTB mee op te bouwen. Doel van de fiets is om hem voor de ritjes met meer asfalt/gravel te gebruiken en in de stad. Maar hij mag ook best eens mee op een NL-route.

Wielenset heb ik al: X1900

Liefst maak ik er een 12 speed van, dan kan ik altijd onderdelen uitwisselen met mijn andere MTB waar handig en ben ik altijd redundant :-D Aan de andere kant, als ik een complete tweede fiets heb, hoe belangrijk is die uitwisselbaarheid?

Ben nu ook aan het kijken naar de onderdelen. Heb op mijn 1e MTB praktisch alles XT, deze mag wel wat minder chique. Nou ja, in ieder geval wat minder kostbaar :winkie: om het leuk te houden. Maar het moet qua prijs/kwaliteit wel OK zijn. Hierin kan ik wel wat advies gebruiken:

- Heb zelf de indruk dat Deore minimaal is voor de aandrijflijn. Andere inzichten/meningen?
- Is het nog te overwegen om voor 9, 10 of 11 speed te gaan? Het steile werk ga ik met mijn andere MTB opzoeken
- Zou een wegcassette (bijv 105) 12 speed gaan werken op bijv een 6100 aandrijflijn?
- Remmen: heb een tijdje met goedkope BR MT200's rondgereden een aantal jaar geleden en die vielen me eigenlijk niet eens zo tegen voor het geld. De fiets gaat niet al te spannende afdalingen meemaken verwacht ik. Zijn er opties in de lagere prijsklasse die ik sowieso zou moeten overwegen?

Ben benieuwd wat jullie keuzes zouden zijn!
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16039
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

11speed Deore inclusief Deore remmen. Prima spul en kun je zelfs je wielen nog wat upgraden :bier: 8) :winkie:
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29780
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Beetje wat Lars zegt
Ik zou ook 1x 11-speed overwegen en dan de cassette en het voorblad afstemmen op het gebruik.
Deore is goed genoeg, meer is luxe.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4642
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Ik onderhoud op mijn werk (school) 10 MTB's voor oa lln en personeel. Die hebben de 1x10 speed Deore groep. Prima voor de NL'se routes. Alleen hebben ze een 28T als voorblad dus dat is op asfalt beetje te weinig. Zou voor een 32T gaan dan denk ik.
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Gebruikersavatar
asphaltdude
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3360
Lid geworden op: zo 28 september 2003, 19:41
Mijn mountainbike: Karate Monkey, Ogre, Cross Check, Propel, Langster
Contacteer:

+1 voor 1x10 of 1x11

Je zou ook Deore Linkglide kunnen overwegen, is slijtvaster.

Of iets bij elkaar scharrelen op MP.
Everybody bought a new bike!
Kaper
All rounder
All rounder
Berichten: 112
Lid geworden op: vr 25 oktober 2013, 16:49
Mijn mountainbike: On One Scandal / Radon ZR Race

In tegenstelling tot wat de mensen boven mij aanraden zou ik geen Deore 1x11 (de 11-51 cassette variant) nemen. Alhoewel deze op (digitaal) papier een hele goede prijs-kwaliteit verhouding heeft, is de clutch werking van de derailleur ondermaats wat in combinatie met de gewichtige cassette (600+ gram) leidt tot veel chainslap op de kleine kransjes achter. Ik heb nu zelf deze groep vervangen voor een Microshift Advent X groep, bijna hetzelfde bereik (11-48 cassette), 10 speed, en een stuk lichter (450 gram cassette). En het belangrijkste, de clutch is een stuk strakker (hoop ik, vanmiddag gaat de ketting erop en kan ik testen). Qua prijs ontloopt het Deore 1x11 niet veel.

Mocht je toch voor Deore 1x11 willen gaan, dan heb ik een mooie tweedehands setje met max 200km erop zitten die je kunt overnemen :wink:
Gebruikersavatar
asphaltdude
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3360
Lid geworden op: zo 28 september 2003, 19:41
Mijn mountainbike: Karate Monkey, Ogre, Cross Check, Propel, Langster
Contacteer:

Foxc schreef: ma 12 september 2022, 21:46 Nordest Sardinha 2 met starre voorvork
Leuk framepje trouwens :-q
Everybody bought a new bike!
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29780
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Kaper schreef: di 13 september 2022, 10:04 In tegenstelling tot wat de mensen boven mij aanraden zou ik geen Deore 1x11 (de 11-51 cassette variant) nemen. Alhoewel deze op (digitaal) papier een hele goede prijs-kwaliteit verhouding heeft, is de clutch werking van de derailleur ondermaats wat in combinatie met de gewichtige cassette (600+ gram) leidt tot veel chainslap op de kleine kransjes achter. Ik heb nu zelf deze groep vervangen voor een Microshift Advent X groep, bijna hetzelfde bereik (11-48 cassette), 10 speed, en een stuk lichter (450 gram cassette). En het belangrijkste, de clutch is een stuk strakker (hoop ik, vanmiddag gaat de ketting erop en kan ik testen). Qua prijs ontloopt het Deore 1x11 niet veel.

Mocht je toch voor Deore 1x11 willen gaan, dan heb ik een mooie tweedehands setje met max 200km erop zitten die je kunt overnemen :wink:
1- De 11-51 cassette past niet bij het beoogde gebruik van deze fiets.
Een 11--42 cassette past denk ik beter, icm een 34 of 36 voorblad.
2-De clutch is af te stellen, dus als je meent dat ie niet strak genoeg is kan je m gewoon wat strakker zetten.
3- De 10 stapjes van een 11-42 cassette zijn een stuk kleiner dan de 9 stappen van een 11-48 cassette. Dat is op verharde/vlakke paden een voordeel.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4642
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Kaper schreef: di 13 september 2022, 10:04 In tegenstelling tot wat de mensen boven mij aanraden zou ik geen Deore 1x11 (de 11-51 cassette variant) nemen. Alhoewel deze op (digitaal) papier een hele goede prijs-kwaliteit verhouding heeft, is de clutch werking van de derailleur ondermaats wat in combinatie met de gewichtige cassette (600+ gram) leidt tot veel chainslap op de kleine kransjes achter. Ik heb nu zelf deze groep vervangen voor een Microshift Advent X groep, bijna hetzelfde bereik (11-48 cassette), 10 speed, en een stuk lichter (450 gram cassette). En het belangrijkste, de clutch is een stuk strakker (hoop ik, vanmiddag gaat de ketting erop en kan ik testen). Qua prijs ontloopt het Deore 1x11 niet veel.

Mocht je toch voor Deore 1x11 willen gaan, dan heb ik een mooie tweedehands setje met max 200km erop zitten die je kunt overnemen :wink:
Dus 10 fietsen (en nog wat ervaringen) met 1x10 en probleemloos gebruik tegenover 1x jouw verhaal zou voldoende moeten zijn om jouw verhaal als leidend te zien? :roll:

Lijkt me eerder dat je beter onderzoek zou doen naar de werking van jouw derailleur en clutch...
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Kaper
All rounder
All rounder
Berichten: 112
Lid geworden op: vr 25 oktober 2013, 16:49
Mijn mountainbike: On One Scandal / Radon ZR Race

hanjovdberg schreef: di 13 september 2022, 17:14
Kaper schreef: di 13 september 2022, 10:04 In tegenstelling tot wat de mensen boven mij aanraden zou ik geen Deore 1x11 (de 11-51 cassette variant) nemen. Alhoewel deze op (digitaal) papier een hele goede prijs-kwaliteit verhouding heeft, is de clutch werking van de derailleur ondermaats wat in combinatie met de gewichtige cassette (600+ gram) leidt tot veel chainslap op de kleine kransjes achter. Ik heb nu zelf deze groep vervangen voor een Microshift Advent X groep, bijna hetzelfde bereik (11-48 cassette), 10 speed, en een stuk lichter (450 gram cassette). En het belangrijkste, de clutch is een stuk strakker (hoop ik, vanmiddag gaat de ketting erop en kan ik testen). Qua prijs ontloopt het Deore 1x11 niet veel.

Mocht je toch voor Deore 1x11 willen gaan, dan heb ik een mooie tweedehands setje met max 200km erop zitten die je kunt overnemen :wink:
Dus 10 fietsen (en nog wat ervaringen) met 1x10 en probleemloos gebruik tegenover 1x jouw verhaal zou voldoende moeten zijn om jouw verhaal als leidend te zien? :roll:

Lijkt me eerder dat je beter onderzoek zou doen naar de werking van jouw derailleur en clutch...
Ik pretendeer nergens de leiding in te nemen. Ik geef gewoon op mijn beurt mijn ervaring, net zoals jullie doen. Dat die ervaring toevallig anders is kan ik ook niet helpen.

OT: mocht de TS toch voor een wide range 1x10 willen gaan, dan kan ik de Advent X groep nu zeker aanbevelen, vanmiddag een rondje gereden en rijdt/schakelt bijna net zo strak als de Sram GX die ik op een andere fiets heb zitten.
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4642
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Uiteraard mag je jouw ervaring en mening doorgeven maar je stelt een aantal zaken best wel cru;

"De clutchwerking van de derailleur is ondermaats"

"De groep heeft vooral op papier een goede prijs-kwaliteit verhouding"

Ik denk dat er gewoon iets niet goed afgesteld staat.

overigens heb ik misschien wel interesse in de groep 😉
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Kaper
All rounder
All rounder
Berichten: 112
Lid geworden op: vr 25 oktober 2013, 16:49
Mijn mountainbike: On One Scandal / Radon ZR Race

Tja wie weet, n=1 in dit geval en ik ben hobbyist, geen professionele fietsenmaker. Heb je misschien een linkje naar wat info om de clutch af te stellen? Ik had dit al geprobeerd maar wie weet steek ik nog wat op!
Gebruikersavatar
Foxc
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 184
Lid geworden op: wo 16 december 2020, 21:35

Interessante adviezen :-q Ik denk ook dat max 10-45 prima voldoet op de weg. Dacht zelfs aan een 105 racefietsgroep zodat ik meer tussenstapjes heb. Voor die paar klimmetjes die ik er af en toe doe wil ik wel wat stoempen.

Zou dat nog kunnen op een boost wiel achter met waarschijnlijk een andere body? Dan heb ik de verzetten van een wegfiets met het comfort en de veelzijdigheid van een MTB. Ja, ik weet dat de gravelcategorie er ook is :winkie: maar dat kan me minder bekoren.
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Of gewoon naar een 11-36 10 speed cassette? Ik heb op mijn NL fiets deze met een Zee derailleur en XTR shifter, en dat is echt een hele fijne combo waarmee ik in NL overal prima bovenkom.
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Gebruikersavatar
Nijkerkbiker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 178
Lid geworden op: wo 4 oktober 2017, 11:56

Ik heb korte tijd met de volgende combi gereden;

11-speed XT shifter
11-speed Deore 11-51 cassette
12 speed SLX M7000 derailleur
1x 32t Deore Boost crank

Misschien we best of all worlds naar mijn idee. De combi schakelt zeer soepel, je hebt al het bereik wat je zou willen, en qua shifter en derailleur net even een stapje hogere kwaliteit als Deore. Plus dat de cassette gewoon op een standaard Shimano body past en je dus geen ingewikkelde (duurdere) wielen met microspline body nodig hebt.
SantaCruz Tallboy V2 CC '16 / Ritchey SwissCross Disc ‘19
Plaats reactie