Brake pads BR-M6120 vervangen? ijzer, ceramisch, kevlar, merk?

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
TJ-No6
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 39
Lid geworden op: vr 18 december 2020, 21:45

EDITS: verbeteringen door comments

Hola, mijn 2e hands laufey kwam uitgerust met Shimano Deore BR-M6120 en een setje ceramische resin brake pads/remblokjes.

Afgelopen week na lange steile trail in Tsjechie merkte ik braking power in voorrem te verliezen. Nu thuis bedacht ik me eens naar de remblokjes te kijken. (na rem opnieuw afstellen trouwens weer zelfde brake power, dus vernoob geen andere problemen)

Afgaande op wat er op het internet staat moet je deze vervangen bij 1,5mm 0.5mm of minder dikte. Met een digitale caliper/schuifmaat meten de blokjes nu 1,56 en 1,58 mm.. Ik kan nergens vinden wat de oorspronkelijke dikte van deze pads zijn, dus geen idee of deze binnen no time op 0.5mm zitten of nog lang niet.

Ik zat alvast naar vervanging te kijken en zag dat Shimano zowel ceramische resin D03s als metalen d02s verkoopt. Ik lees dat resin met name stiller is, maar sneller slijt. Dus benieuwd wat hier de consensus is om voor ijzeren of resin remblokken van SHIMANO te gaan.

Tenslotte zie ik ook dat andere merken pads voor deze remmen aanbieden, zoals Gorilla Brakes, SwissStop, Hardheaded Ram op Amazon, of deze van kevlar van Cyclotech of met zo'n koelblokje die ook op de br-6120 passen..

dus, TL:DR

1. nu al vervangende remblokjes zoeken als huidige op 1,56mm dikte zitten, of kunnen ze nog even? Ze kunnen nog even :-q
2. resin, ceramisch, ijzer of kevlar brake pads het beste?
3. zijn remblokken van Shimano het beste of kan ook andere merk, zo ja tips?
4. zijn deze SubZero van Cyclotech met koelblokje de moeite waard?

:-q
Laatst gewijzigd door TJ-No6 op vr 9 september 2022, 09:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Kabookie
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 622
Lid geworden op: di 12 april 2016, 09:59

De D02S zijn top. Jammer genoeg passen ze niet in mijn SRAM Codes.
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5651
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

TJ-No6 schreef: do 8 september 2022, 16:22 Afgaande op wat er op het internet staat moet je deze vervangen bij 1,5mm of minder dikte. Met een digitale caliper/schuifmaat meten de blokjes nu 1,56 en 1,58 mm.. Ik kan nergens vinden wat de oorspronkelijke dikte van deze pads zijn, dus geen idee of deze binnen no time op 1,5mm zitten of nog lang niet.
Volgens mij slaat die 1,5mm op schijfdikte en niet op de blokken. Blokken vervang je als je bijna tegen de metalen achterplaat aan zit (en ik merk het bij Shimano als ze op zijn, dan wordt de slag van m`n remhevel iets langer.)

Dit is versleten:
Afbeelding
TJ-No6
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 39
Lid geworden op: vr 18 december 2020, 21:45

TenZNL schreef: do 8 september 2022, 17:33 Volgens mij slaat die 1,5mm op schijfdikte en niet op de blokken.
Ik was op dit filmpje afgegaan, en op zelfde manier gemeten, ParkTool adviseert hier 1mm.

Hier op de website van Shimano, oh snap je hebt gelijk, Shimano zegt 0,5mm dikte :oops:

Ok dan weet ik in ieder geval dat mijn pads nog even doorkunnen, nog steeds geintereseerd in de vraag om voor keramisch, ijzer, kevlar, merk of met koelblokje te gaan...
Sabai
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 921
Lid geworden op: do 7 augustus 2014, 16:49
Mijn mountainbike: Mtb

Ik kan je die pro disc elite aanbevelen. Geven i.m.o meer remkracht piepen niet en zijn duurzaam. Ik heb ze zowel op mijn trail en downhill fiets.

Mijn ervaring met organisch is dat ze snel slijten en ook verglazen ze op flinke afdalingen.

Metal die piepen altijd geven minder remkracht en daardoor heb ik er ook geen vertrouwen in om er echt hard mee te gaan. Dus een no go voor mij.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29980
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Shimano heeft volgens mij Resin en Metal blokjes, maar geen ceramic.
Ik gebruik zelf wel ceramic blokjes in mn Shimano remmen. Gekocht bij Ali.
Bevallen goed, maar ik heb wel het idee dat mn schijven harder slijten.

De Subzero blokjes zijn afgekeken van de Shimano blokjes met koelvinnen.
Maar er is een belangrijk verschil.
Bij Shimano is de koelvin deel van het blokje. Warmte gaat dus makkelijker naar de koelvin.
De Subzero blokjes is de koelvin een los plaatje wat tussen het remblokje en de remklauw wordt geschoven.
Dat werkt minder goed, het contactoppervlak tussen blokje en koelvin vormt een warmteweerstand.

Nu is het nut van koelvinnen al onderwerp van discussie, dus slechter werkende koelvinnen lijken me helemaal nutteloos.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5651
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Kabookie schreef: do 8 september 2022, 16:25 De D02S zijn top. Jammer genoeg passen ze niet in mijn SRAM Codes.
Ja, In PDS laatst een zijstapje gemaakt naar Jagwire maar die deden a: vrij weinig als ze koud waren en b: konden, ook als ze warm waren, qua remkracht en bijterigheid niet tippen aan de D02s. Bij thuiskomst gelijk weer omgeruild voor de D02s`.
Sabai schreef: do 8 september 2022, 18:37 Metal die piepen altijd geven minder remkracht en daardoor heb ik er ook geen vertrouwen in om er echt hard mee te gaan. Dus een no go voor mij.
Gek is dat, ik heb daar echt in al die jaren dat ik metal gebruik maar 1x last van gehad. En met een ander wiel (dus een andere schijf) was het weg.
TJ-No6
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 39
Lid geworden op: vr 18 december 2020, 21:45

ThaSingleTrackMastah schreef: do 8 september 2022, 21:24 Shimano heeft volgens mij Resin en Metal blokjes, maar geen ceramic.
thanks, aangepast!
TJ-No6
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 39
Lid geworden op: vr 18 december 2020, 21:45

ThaSingleTrackMastah schreef: do 8 september 2022, 21:24 Nu is het nut van koelvinnen al onderwerp van discussie
Ik kan op dit forum niet echt een discussie over nut van koelvinnen vinden, hier wel thread over verschillende remblok materialen

De remblokken met koelvinnen van Shimano ook geschikt voor de BR-M1620 zijn metal H03C & resin H03A

Bijzonder dat deze slechts paar euro duurder zijn dan zonder koelvin
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29980
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

TJ-No6 schreef: vr 9 september 2022, 09:47
ThaSingleTrackMastah schreef: do 8 september 2022, 21:24 Nu is het nut van koelvinnen al onderwerp van discussie
Ik kan op dit forum niet echt een discussie over nut van koelvinnen vinden, hier wel thread over verschillende remblok materialen
Cheeta en ik hadden het er kort geleden in een ander remmen topic nog over.
De remblokken met koelvinnen van Shimano ook geschikt voor de BR-M1620 zijn metal H03C & resin H03A

Bijzonder dat deze slechts paar euro duurder zijn dan zonder koelvin
Als ik je linkje aanklik zie ik Resin blokjes. Maar ze zijn er ook in metal.
En om het makkelijk te maken hebben ze bij de nieuwe modellen de koelvin iets anders gemaakt, waardoor het onderling uitwisselen weer lastig wordt.
(Oude koelvinblokjes passen wel in de nieuwe rem maar nieuwe koelvinblokjes passen niet in de oude rem? Nou ja, zoiets dus)
Gewoon zonder koelvin kopen.
Resin remt wat lekkerder, maar verbrand eerder en doet het dan niet lekker meer.
Ook slijt Resin harder in de modder.
Metal kan hogere temperaturen aan en is slijtvaster, maar hapt meer en piept in de regen.
Veel mensen doen Resin voor en Metal achter.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8048
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Op de mtb overgestapt van Shimano resin naar metal. Niet meer terug gekeerd naar resin.

Enige nadeel van metal, als het lang stil hangt in een 'vochtige' schuur gaan de blokken krijsen. Dus veel fietsen :bier: of blokken er uit halen.
Plaats reactie