Wielset non-boost + boost combo

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
azkme
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 40
Lid geworden op: ma 18 juli 2022, 11:11

Ik ben op zoek naar een upgrade voor mijn wielset (XC races), helaas is de combinatie non-boost + boost niet erg alledaags en vind ik weinig (betaalbare) oplossingen hiervoor. Ik kom van de standaard velgen op deze fiets (Merida Expert CC ~ ik had ergens gelezen dat deze rond de 2,2kg is maar vind hier weinig tot geen informatie over) en zou graag een betere/lichtere/wendbaardere wielset willen bekomen.

Ik heb een non-boost VW (15x100) en boost AW (12x148)

https://www.merida.be/mountainbike/big- ... lack/2019/

De combinatie in 1 wielset blijkt onbestaande daar boost tegenwoordig de standaard lijkt te zijn, dus ben ik op zoek gegaan naar aparte wielen. Het vinden van een 15x100 lijkt ook al een huzarenstukje op zich, maar heb uiteindelijk volgende combinatie gevonden:

https://www.rosebikes.nl/mavic-crossmax ... ct_shape=1
https://www.rosebikes.nl/mavic-crossmax ... t_shape=42

De geafficheerde 820 gr + 910 gr geeft 1730 gr in totaal.

2 vragen:
- gaat een upgrade van de wielset (tov van de standaard) een meerwaarde geven? Er zijn nog shimano alternatieven, maar die wegen uiteindelijk ong. evenveel als mijn huidige wielset dus lijken deze sowieso af te vallen
- hebben jullie weet waar er wat keuze voor 15x100 is? de meeste webshops (mantel, futurumshop, bikeinn, ..) hebben niet zoveel aanbod

budget: kleine €300-500
Fourteen
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 321
Lid geworden op: do 18 maart 2021, 10:39

Je zou kunnen overwegen om een setje wielen voor jou te laten spaken door een wielbouwer.

Misschien kun je zelfs de naven uit je huidige wielset daarvoor gebruiken, of wil je die intact laten?
balboa
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 680
Lid geworden op: ma 16 juli 2007, 01:55
Mijn mountainbike: Wordt gebruikt

Er zijn hier een aantal mensen actief die met dit budget waarschijnlijk best wat moois in elkaar kunnen zetten. Ik zat met een zelfde uitdaging en heb via Lars TB een mooi setje gekregen.
azkme
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 40
Lid geworden op: ma 18 juli 2022, 11:11

Bedankt voor de tip. Ik ga eens horen bij een wielbouwer :-)
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29780
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ik zou eerst je voor- en achternaaf eens opmeten, om uit te sluiten dat Merida de verkeerde informatie geeft.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
azkme
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 40
Lid geworden op: ma 18 juli 2022, 11:11

Heb het nog niet zelf opgemeten, maar is het dan al eens gebeurd dat de fabrikant zijn info verkeerd was? :-?
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29780
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Folders en websites worden niet gemaakt door techneuten, maar door de marketing afdeling.
Met wat knippen en plakken heb je zo de verkeerde info.
Misschien klopt de info, maar deze combinatie is niet standaard, dus ik zou zeker even opmeten.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Peelrijder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2750
Lid geworden op: zo 8 mei 2022, 10:06

ThaSingleTrackMastah schreef: wo 7 september 2022, 13:55 Ik zou eerst je voor- en achternaaf eens opmeten, om uit te sluiten dat Merida de verkeerde informatie geeft.
Dit klopt

Ik heb een big nine xt 2018, met een boost voorvork en een non-boost qr achterwiel.

Handgespaakte set dt-swiss xm421 met een 350 naaf laten maken, kostte me €600 maar die set gaat never kapot en ik heb er nog steeds plezier van.

Wel niet de lichtste set, maar het maat verhaal klopt.
'Some even say, riding cross country is the best form of klunking, away from the cops, the cars and the concrete'
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4642
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Peelrijder schreef: wo 7 september 2022, 20:27
ThaSingleTrackMastah schreef: wo 7 september 2022, 13:55 Ik zou eerst je voor- en achternaaf eens opmeten, om uit te sluiten dat Merida de verkeerde informatie geeft.
Dit klopt

Ik heb een big nine xt 2018, met een boost voorvork en een non-boost qr achterwiel.

Handgespaakte set dt-swiss xm421 met een 350 naaf laten maken, kostte me €600 maar die set gaat never kapot en ik heb er nog steeds plezier van.

Wel niet de lichtste set, maar het maat verhaal klopt.
Hoe kun je dat nu zeggen als jouw verhaal juist anders is? :roll:

TS heeft een non boost (wel steekas?!) voorwiel en boost achterwiel nodig.

Jouw combinatie is idd wel wat gebruikelijker. Maar die van TS niet zo vaak. Lijkt erop alsof (wanneer het klopt) Merida nog wat non boost voorvorken had liggen en die maar in deze fiets gestopt heeft.
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29780
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Meten is weten.
Ik zou geen geld uitgeven zonder het even op te meten.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Peelrijder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2750
Lid geworden op: zo 8 mei 2022, 10:06

hanjovdberg schreef: wo 7 september 2022, 22:35
Peelrijder schreef: wo 7 september 2022, 20:27

Dit klopt

Ik heb een big nine xt 2018, met een boost voorvork en een non-boost qr achterwiel.

Handgespaakte set dt-swiss xm421 met een 350 naaf laten maken, kostte me €600 maar die set gaat never kapot en ik heb er nog steeds plezier van.

Wel niet de lichtste set, maar het maat verhaal klopt.
Hoe kun je dat nu zeggen als jouw verhaal juist anders is? :roll:

TS heeft een non boost (wel steekas?!) voorwiel en boost achterwiel nodig.

Jouw combinatie is idd wel wat gebruikelijker. Maar die van TS niet zo vaak. Lijkt erop alsof (wanneer het klopt) Merida nog wat non boost voorvorken had liggen en die maar in deze fiets gestopt heeft.
Is hetzelfde maar andersom

Merida dingetje denk ik
'Some even say, riding cross country is the best form of klunking, away from the cops, the cars and the concrete'
azkme
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 40
Lid geworden op: ma 18 juli 2022, 11:11

hanjovdberg schreef: wo 7 september 2022, 22:35 TS heeft een non boost (wel steekas?!) voorwiel en boost achterwiel nodig.
zowel VW als AW steekas, dat klopt

bedankt voor jullie input, ik ga deze avond eens alles opmeten :)

blijkbaar is er een wielbouwer niet ver van hier, dus daar ga ik ook eens te horen wat de mogelijkheden zijn
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5832
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Peelrijder schreef: do 8 september 2022, 07:14
hanjovdberg schreef: wo 7 september 2022, 22:35

Hoe kun je dat nu zeggen als jouw verhaal juist anders is? :roll:

TS heeft een non boost (wel steekas?!) voorwiel en boost achterwiel nodig.

Jouw combinatie is idd wel wat gebruikelijker. Maar die van TS niet zo vaak. Lijkt erop alsof (wanneer het klopt) Merida nog wat non boost voorvorken had liggen en die maar in deze fiets gestopt heeft.
Is hetzelfde maar andersom

Merida dingetje denk ik
Nee..... jij hebt het over een nieuwe voorvork in een ouder frame, dat kom bijna op iedere hoek van de straat tegen :roll:
Een nieuw frame met een oude voorvork kom je zelden tegen of eerder gezegd helemaal niet.....is ook heel begrijpelijk, adverteerd ook niet zo best lijkt mij :-{ :wink:
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4642
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Peelrijder schreef: do 8 september 2022, 07:14
hanjovdberg schreef: wo 7 september 2022, 22:35

Hoe kun je dat nu zeggen als jouw verhaal juist anders is? :roll:

TS heeft een non boost (wel steekas?!) voorwiel en boost achterwiel nodig.

Jouw combinatie is idd wel wat gebruikelijker. Maar die van TS niet zo vaak. Lijkt erop alsof (wanneer het klopt) Merida nog wat non boost voorvorken had liggen en die maar in deze fiets gestopt heeft.
Is hetzelfde maar andersom

Merida dingetje denk ik
Huh? Hoe kan iets hetzelfde zijn als het echt iets heel anders is?

Op MP staat ook zo’n voorvork te koop. Op zowel de sticker als de as staat als het goed is de maat. Dat kan ik iig zien op de foto’s.
Laatst gewijzigd door hanjovdberg op do 8 september 2022, 12:12, 1 keer totaal gewijzigd.
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
azkme
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 40
Lid geworden op: ma 18 juli 2022, 11:11

Ik denk dat peelrijder gewoon wou aangeven dat Merida wel eens niet al te courante combo's durft te presenteren :)
Plaats reactie