banden voor straatgebruik?

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
timjenssen
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 6
Lid geworden op: di 6 september 2022, 22:23

hi, sinds een tijdje heb ik nu een “29” mtb voor woon / werk verkeer & soms wat grotere afstanden. en nu moeten de banden vervangen worden. ik had de maxxis hookworms gezien en vroeg me af of dat goeie bandjes zijn.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ik heb ze ooit gehad, ook op een woonwerkmountainbike (26").
Goed om stoepranden op te knallen en je kan haaks de bocht om zonder af te remmen.
Maar ze rolden best zwaar. Met hoofdletter Z.

Schwalbe G-one wordt vaak genoemd.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
timjenssen
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 6
Lid geworden op: di 6 september 2022, 22:23

dan ga ik even inlezen over die schwalbe g one’s
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Hookworm is echt een band voor de pumptrack.

Schwalbe g-one speed in 2.0 (50-622) wil je hebben als je altijd op een stevige ondergrond rijdt. Goeie band, 2.0 is sterker dan 2.35 voor hetzelfde gewicht. Als je iets meer profiel wilt zou je de nieuwe g-one overland in 2.0 kunnen nemen. Die is wat meer tour-gericht en ziet er geschikt uit om een mtb route mee te pakken.

Andere optie is te kijken naar de Schwalbe marathon lijn. Vooral als je nooit lek wilt rijden. De banden zijn wel zwaar, de gewone marathon of marathon plus is al snel 2x zo zwaar als zo'n g-one. De nieuwe marathon efficiency ziet er wél veelbelovend uit. Verkrijgbaar in 2.0, redelijk licht en een mooi profiel.

Ik heb zelf lange tijd g-one speed op mijn stadsfiets gehad en nooit lek gestaan.
Waar woke is, is vuur
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Wat is er gebeurd met de Schwalbe Big Apple...?
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
asphaltdude
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3364
Lid geworden op: zo 28 september 2003, 19:41
Mijn mountainbike: Karate Monkey, Ogre, Cross Check, Propel, Langster
Contacteer:

Bestaat nog steeds, maar is volgens mij alleen nog maar leverbaar in stugge, zware, niet-vouwbare versies voor stadsfietsen.
Everybody bought a new bike!
Poldertoerist
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 195
Lid geworden op: zo 19 april 2020, 12:54
Mijn mountainbike: idworx Rockn Rohler - rough

Cst zeppelin is ook nog een optie. Maar zeker geen lichtgewicht.
Gebruikersavatar
deefdeef
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1396
Lid geworden op: za 22 juni 2013, 11:43
Mijn mountainbike: Specialized Epic FSR comp 2017
Contacteer:

Ik heb de oude Vittoria Tattoo.
Deze zijn ondertussen door Vittroia vervangen door de Tattoo Light. Wel wat zwaarder, ca. 650gr, en alleen in draad variant verkrijgbaar.
Ik wil niks! Helemaal niks! -Heideroosjes-
Epic comp FSR 2017
Crave expert 2014
Strava
lid van TWC Ons Verzet, Schaijk
Fourteen
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 321
Lid geworden op: do 18 maart 2021, 10:39

Makkelijk schreef: wo 7 september 2022, 05:56 De nieuwe marathon efficiency ziet er wél veelbelovend uit. Verkrijgbaar in 2.0, redelijk licht en een mooi profiel.
Daar ben ik ook wel benieuwd naar. Ook zou TS nog naar een Marathon Almotion kunnen kijken.

Of de prima budget optie, de reeds genoemde Big Apple.

Super Moto was vroeger ook best een fijne, tegenwoordig noemen ze 'm SuperMoto-X en is deze met zware en dikke antileklagen meer als e-bike band in de markt gezet.
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

asphaltdude schreef: wo 7 september 2022, 16:25 Bestaat nog steeds, maar is volgens mij alleen nog maar leverbaar in stugge, zware, niet-vouwbare versies voor stadsfietsen.
De niet-draadband versie was vroeger de Super Moto. Gewoon een vouw-big-apple. Nu is de Super Moto juist weer een draadband, gekkigheid.
Ik heb zowel de Super Moto als de G-One speed gehad en ik moet zeggen dat de G-One speed eigenlijk in elk opzicht een verbetering is.
Waar woke is, is vuur
timjenssen
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 6
Lid geworden op: di 6 september 2022, 22:23

bedankt voor de reacties! ik was ook de schwalbe big one tegengekomen, iemand daar ervaring mee?
Uncle Knobby 2.0
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 2
Lid geworden op: ma 24 oktober 2022, 14:35
Mijn mountainbike: Gazelle CM

my 2 cents: Continental Speedmax 2.0 zonder reflectie uiteraard... met diamantprofiel... sterke band, ook uitstekend voor MTB'en en gravelen...
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4322
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

Ik rijd op de weg met de mtb op de pirelli xc hard tarrain. Rolt super.
Als je het wilt weten scheelt om precies te zijn 2.3km/h tov de racefiets met gemiddeld 180watt. (2.5 bar op de weg)

Voordeel is dat je met troep op de weg gewoon meer grip hebt.
Big Apple vond ik dramatisch bij slecht winterweer.

Maar een racing Ralph of conti raceking is ook prima
Brt of BoZ
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 431
Lid geworden op: za 15 augustus 2009, 07:49
Mijn mountainbike: Brabantse Wal

timjenssen schreef: vr 9 september 2022, 14:33 bedankt voor de reacties! ik was ook de schwalbe big one tegengekomen, iemand daar ervaring mee?
De Big One wordt niet meer gemaakt, hij is vervangen door de G One. Het is een prima band voor op het strand (daar is hij voor gemaakt) maar op de weg vind ik het niks. Slecht stuurgedrag, snel lek en boven 1,5 bar rijdt hij niet lekker meer. Zelf rijd ik op de weg met de Almotion 50x622. Die loopt licht maar dan moet hij wel op 3 bar staan. Het is wel een zware band maar ik heb er dan ook nog nooit mee lek gereden.
Cycleintothewind
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 322
Lid geworden op: wo 16 december 2020, 08:59

Conti SpeedKing of CST Beach Control zijn ook goede opties.
Plaats reactie