Crankbrothers Highline springt open

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Johangr
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 260
Lid geworden op: wo 27 mei 2015, 23:09

Hallo, ik heb een rare ervaring met mijn dropper gehad, ik was aan het fietsen op de lokale singletrack.. op een gegeven moment stuurde ik door een bocht waar een kuil zat, door de snelheid door de kuil werd ik wat op het zadel gedrukt, vervolgens hoor ik een soort kraak en zakte mijn dropper naar beneden.
Na een korte inspectie bleek dat de dropper nog maar voor de helft omhoog en naar beneden ging.
Thuis gekomen de dropper gedemonteerd, daar trof ik onder staande situatie(foto) aan. de actuator-bus was er helemaal uit gedrukt, de schroefdraad is op één plek wat beschadigd alsof het plat is gedrukt.
De dropper is nu voor garantie bepaling(dropper is ongeveer 1 jaar oud) terug naar de winkel waar ik hem vandaan heb maar ik was stomverbaasd om dit zo te zien.
Voor de statistieken, ik weeg ongeveer 80 kg, geen rugzak mee. en de dropper zit in een Kona Heihei CR bj 21'
Zijn er nog meer met een dergelijke ervaring?
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Johangr op zo 16 oktober 2022, 20:42, 2 keer totaal gewijzigd.
Anne Jan
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 223
Lid geworden op: ma 22 september 2014, 18:32

Ik heb een highline 7. Die heb ik laatst eens uit mijn frame moeten halen en toen viel mij ook op dat die dop onderaan los gedraaid was. Die moest ik echt een paar rotaties geven voor die weer vast zat.

Zal ik toch regelmatig moeten gaan checken dus of even met wat locktite vastzetten.
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5547
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Foto is niet te zien.
Gebruikersavatar
Johangr
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 260
Lid geworden op: wo 27 mei 2015, 23:09

nu dan?
pietervl
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 674
Lid geworden op: zo 17 mei 2009, 17:08
Mijn mountainbike: kanondeel scherp mesje, haast, grootse V en een opvouwfiets

Zelfde probleem gehad met hetzelfde type dropper. Ik heb hem tweedehands gekocht dus voor mij geen garantie. Ik had niet het idee dat er iets beschadigd was. Ik snap alleen niet goed hoe het kan. De actuator draait zich los. Ik gok door een combi vn trilling en zwaartekracht. Er over nagedacht hebbende zie ik voor als het weer gebeurt twee opties ter preventie. Of ik schroef hem niet ingevet vast, eventueel met montagepasta. Of ik zet wat ik wat spanning op de buitenkabel. Wie ziet hier bezwaren of heeft een beter idee?
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5640
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Locktite 243?

Ik heb ook een 7, zal `m ook eens checken.
Gebruikersavatar
Johangr
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 260
Lid geworden op: wo 27 mei 2015, 23:09

Ik kon me niet voorstellen dat hij er uit draait, maar anderszijds ook niet dat hij er uit wordt gedrukt door de gasveer. Ik moet alleen geduld hebben werd me al duidelijk gemaakt. Niet een van mijn sterkste punten.
Gebruikersavatar
Johangr
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 260
Lid geworden op: wo 27 mei 2015, 23:09

De dropper is intussen weer terug in de Kona, werkt weer als nieuw. De service bij Mantel is uitstekend.
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5640
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Johangr schreef: zo 16 oktober 2022, 20:06 De dropper is intussen weer terug in de Kona, werkt weer als nieuw. De service bij Mantel is uitstekend.
:-q
Ben er ondertussen achter dat de collar zich langzaam loswerkt, als ik `m met de hand aandraai. Laatst met een filtersleutel aangedraaid en zit nu, na 3 weken, nog steeds vast.
Gebruikersavatar
Johangr
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 260
Lid geworden op: wo 27 mei 2015, 23:09

Ik ga er ook op letten, bedankt voor de tip :-q
Plaats reactie