Bontrager XR4 / XR3 combo?

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Mark_EL
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 235
Lid geworden op: do 9 september 2021, 07:51
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX 8 / Canyon Torque AL

Mijn nieuwe Trek Fuel EX 8 is geleverd met Bontrager XR4 Team Issue banden voor en achter in de maat 2.40. Nu ben ik er voor de Nederlandse baantjes nog niet helemaal over uit of ik dit zo wil houden; De grip is erg goed maar de rolweerstand is denk ik toch wel iets meer dan de Barzo & Mezcal 2.25 combo die ik op de Cube Stereo had voor NL.

Heeft iemand ervaring met een combinatie XR4 voor en XR3 achter? Zou dat qua rolweerstand veel schelen of zou ik beter naar een volledig andere set kunnen kijken zoals opnieuw een Barzo & Mezcal maar dan op 2.35 ofzo?

Kijkend naar een XR4 voor en XR3 achter, zou zo'n combo ook geschikt zijn voor bijv. bikepark Winterberg waar ik nog naartoe wil? Of kan ik dan maar beter de XR4 achter erop houden?
corex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1870
Lid geworden op: vr 1 juli 2005, 15:57
Mijn mountainbike: hard, fully en een vouw mtb

Daar heb ik ervaring mee. Mijn EX 8 werd met xr 5 geleverd. Heb de ze geruild voor deze combi in Nederland. Het zijn soepele banden. In Nederland prima mee te rijden. Remkracht achter houdt niet over . Door het lage profiel van de xr 3.
Xr 4 is wat te grof en te rond qua profiel. Het zachte rubber maakt veel goed.

In Winterberg kun je met de xr 4 wel uit de voeten. Is wel minimaal. Met droge omstandigheden zal het gaan. Is het nat dan kom je waarschijnlijk te kort als je een beetje doorrijdt. Als je hard en ruig gaat rijden dan loop je zeker kans op stootlekken door het soepele karkas.
alpine stars cromega dx , giant escaper (rip), giant mcm (2x rip), cannondale f600, trek topfuel (rip), trek topfuel 8, santa cruz blur xc 2, trek fuel ex 8
Bochtenridder 1e klas
Stop vertrutterisatie !
Gebruikersavatar
Mark_EL
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 235
Lid geworden op: do 9 september 2021, 07:51
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX 8 / Canyon Torque AL

Met de XR5 geleverd.. Weer wat anders. Ik begrijp er weinig meer van hoe die fietsen worden afgeleverd :~ Ik had XR4 in de maat 2.60 verwacht zoals op de Trek website staat. Maar er bleken dus 2.40 onder te zitten. Van de andere kant is die van mij dan wel geleverd met de Rapid Drive 108 hub en da's ook niet persé standaard geloof ik....

Nu vind ik die 2.4 voor NL wel prima maar voor het buitenland had ik wellicht liever die 2.6 gehad. Anyway, als ik jouw reactie goed lees zou ik voor bijv. Winterberg nog wel best de XR4 voor én achter erom houden? Maar beter zou het dus nog zijn om er een ander setje erop te zetten, zeker als t nat is. Enige tips wat voor setje beter geschikt zou zijn voor daar?
Gebruikersavatar
PaneVino
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1326
Lid geworden op: do 8 augustus 2013, 22:22

Mark_EL schreef: zo 4 september 2022, 18:59 Mijn nieuwe Trek Fuel EX 8 is geleverd met Bontrager XR4 Team Issue banden voor en achter in de maat 2.40. Nu ben ik er voor de Nederlandse baantjes nog niet helemaal over uit of ik dit zo wil houden; De grip is erg goed maar de rolweerstand is denk ik toch wel iets meer dan de Barzo & Mezcal 2.25 combo die ik op de Cube Stereo had voor NL.

Heeft iemand ervaring met een combinatie XR4 voor en XR3 achter? Zou dat qua rolweerstand veel schelen of zou ik beter naar een volledig andere set kunnen kijken zoals opnieuw een Barzo & Mezcal maar dan op 2.35 ofzo?

Kijkend naar een XR4 voor en XR3 achter, zou zo'n combo ook geschikt zijn voor bijv. bikepark Winterberg waar ik nog naartoe wil? Of kan ik dan maar beter de XR4 achter erop houden?
Ik heb ook die Fuel EX en ben begonnen met Vittoria's eronder. 2x een Barzo op 2.35. Daarna een Maxxis combi van een 2.6 Forekaster en 2.6 Rekon. Toen geswitcht naar een 2.6 Mezcal en 2.6 Barzo combi waar ik een langere tijd op gereden heb.
Nu sinds een poosje de XR4 voor en de XR3 achter, beiden 2.4 breed en ik moet bekennen dat ik het eigenlijk zeer prettige banden vind. Ben er erg over te spreken. In de winter is de XR3 misschien iets te lichtnoppig, maar dan kan ik achter ook een XR4 plaatsen.
Ja, ik ben stiekem wel fan geworden van die XR'2 :P
2020 Trek Fuel EX
2018 Trek 920 (gestolen)
2015 Kona Wo
corex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1870
Lid geworden op: vr 1 juli 2005, 15:57
Mijn mountainbike: hard, fully en een vouw mtb

Mark_EL schreef: zo 4 september 2022, 21:04 Enige tips wat voor setje beter geschikt zou zijn voor daar?
Hogere nop en een trail gericht karkas.
alpine stars cromega dx , giant escaper (rip), giant mcm (2x rip), cannondale f600, trek topfuel (rip), trek topfuel 8, santa cruz blur xc 2, trek fuel ex 8
Bochtenridder 1e klas
Stop vertrutterisatie !
Plaats reactie