SL.... Overheen gelezen, sorry. Ja 32mm pootjes zijn wel anders dan 34+ mm poten inderdaad, maar t gewicht blijft wel relatief laag. Al zou ik ook voor 34+ gaan als r de keuze is.ThaSingleTrackMastah schreef: ↑ma 5 september 2022, 19:58Gebruiken kan wel hoor, maar met een dikkere vork merk je ineens dat het onder omstandigheden een stuk strakker stuurt.74kg te zwaar? Dan kan geen fatsoenlijke Nl'se man zo'n vork gebruiken
Vooral remmen en sturen tegelijk maakt dan veel verschil.
Als zo'n SL in je fiets zit kan je er best mee rijden, maar als je een vork gaat uitzoeken als upgrade is het een ander verhaal.
120 mm vork twijfels: RS SID (Ultimate/Select) of Pike
-
- Mountainbike Junk
- Berichten: 290
- Lid geworden op: vr 2 november 2012, 04:30
- Mijn mountainbike: Carbonda FM 936, on one scandal
Mijn vriendin had een 11kg fiets met een 2014 Pike die wel iets getuned was voor haar gewicht. Nu heeft ze een 13kg fiets met vrijwel gelijke geometrie. En bewust een 2021 Pike omdat die vork in het dempingsbereik geschikt is voor rijders onder de 70 kg.
Met dezelfde wielen/banden zit ze nu gewoon in mijn wiel als we de fiets heuvelaf laten rollen. Met haar vorige fiets reed ik bij haar weg. Afdaling in Nijmegen, dus de vering moet wel werken.
Maar dat is dus het verschil tussen vrij soepele vering en echt goede vering.
Overigens is ze naar boven toe niet merkbaar langzamer.
Met dezelfde wielen/banden zit ze nu gewoon in mijn wiel als we de fiets heuvelaf laten rollen. Met haar vorige fiets reed ik bij haar weg. Afdaling in Nijmegen, dus de vering moet wel werken.
Maar dat is dus het verschil tussen vrij soepele vering en echt goede vering.
Overigens is ze naar boven toe niet merkbaar langzamer.
Weg met de labrador onderdelen!
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2770
- Lid geworden op: zo 8 mei 2022, 10:06
ThaSingleTrackMastah schreef: ↑ma 5 september 2022, 12:06 Voor een wedstrijdrijders van 65kg prima, voor een hobbyist van 85kg geen goede keuze.
Ik ben om en nabij de 80 kilo, rij af en toe een wedstrijdje en ben, volgens de geleerden hier, een boswielrenner pur sang.
Maar dat die vork geen goede keuze is, is simpelweg gezwets.
Als je als een lompe hork zonder techniek rijdt misschien wel, maar als je enigzins kan fietsen is een 32mm vork echt wel genoeg.
Vruuger reden ze met vorken dunner dan de gemiddelde spaak tegenwoordig is, met 26" bandjes op 3 bar en die kwamen ook over even uitdagende stukken heen.
De grenzen van het materiaal opzoekende met de nodige techniek was toen de regel, blijkbaar nu niet meer....
'Some even say, riding cross country is the best form of klunking, away from the cops, the cars and the concrete'
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29836
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Moet je ook de rest lezen wat ik schreef .
Of als je in de omstandigheid bent dat je geen vergelijkingsmateriaal hebt, dan merk je het niet.
Enz enz.
Het is niet zo dat iedere fiets met een "32mm vork" eigenlijk ongeschikt is.
Maar in veel situaties en voor veel mensen werkt een dikkere vork beter.
Als jij je niet in die omstandigheden bevindt, dan merk je het niet.Gebruiken kan wel hoor, maar met een dikkere vork merk je ineens dat het onder omstandigheden een stuk strakker stuurt.
Of als je in de omstandigheid bent dat je geen vergelijkingsmateriaal hebt, dan merk je het niet.
Enz enz.
Het is niet zo dat iedere fiets met een "32mm vork" eigenlijk ongeschikt is.
Maar in veel situaties en voor veel mensen werkt een dikkere vork beter.
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 10365
- Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
- Mijn mountainbike: Lux Trail CF7
Heerlijk, om als lichte rijder met lichter materiaal te kunnen rijden.
32mm of 34mm… pas als je zwaarder wordt begin je ‘t verschil echt te merken wat stijfheid betreft.
En ‘t hangt natuurlijk van ‘t inzetbereik af. Hoe zwaarder de trails, hoe meer stijfheid een pré is.
In Nl loop je niet zo snel tegen de grenzen van een moderne vork aan.
32mm of 34mm… pas als je zwaarder wordt begin je ‘t verschil echt te merken wat stijfheid betreft.
En ‘t hangt natuurlijk van ‘t inzetbereik af. Hoe zwaarder de trails, hoe meer stijfheid een pré is.
In Nl loop je niet zo snel tegen de grenzen van een moderne vork aan.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
- cheeta
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 7364
- Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
- Mijn mountainbike: Plopsaland
Waarvan akte wanneer je de beperking van een 120mm 32mm vork niet opmerkt wanneer je een 'downcountry' fully van een enigszins techy alpenafdaling afstuurt met een overdaad stenen en wortels...Peelrijder schreef: ↑ma 5 september 2022, 22:28De grenzen van het materiaal opzoekende met de nodige techniek was toen de regel, blijkbaar nu niet meer....
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."
| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 10365
- Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
- Mijn mountainbike: Lux Trail CF7
Doe dan maar een 34mm vork! (Of 36mm, 38mm, etc...).
't Hangt allemaal af van inzetbereik, rijdersgewicht, ook rijstijl.
't Hangt allemaal af van inzetbereik, rijdersgewicht, ook rijstijl.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2770
- Lid geworden op: zo 8 mei 2022, 10:06
Ik ging er vanuit dat je hiermee binnen Nederland bedoelde, want:ThaSingleTrackMastah schreef: ↑ma 5 september 2022, 23:05 Moet je ook de rest lezen wat ik schreef .Als jij je niet in die omstandigheden bevindt, dan merk je het niet.Gebruiken kan wel hoor, maar met een dikkere vork merk je ineens dat het onder omstandigheden een stuk strakker stuurt.
Of als je in de omstandigheid bent dat je geen vergelijkingsmateriaal hebt, dan merk je het niet.
Enz enz.
Het is niet zo dat iedere fiets met een "32mm vork" eigenlijk ongeschikt is.
Maar in veel situaties en voor veel mensen werkt een dikkere vork beter.
En uiteraard is een dikkere vork stijver maar dat merk je pas echt als je deze op z'n flikker begint te geven.
Merkbaar verschil had ik vooral met een lefty (directer als een normale vork) maar nooit voor gekozen ook tig redenen.
Met dikkere vorken had ik vooral een traag gevoel (en met fox gereden, waar ik sowieso geen fan van ben) op de rondjes in de buurt.
Op wat avontuurlijkere trails was het een welkome aanvulling omdat het dan idd wat meer solide voelt.
Maar die trails waren niet de gangbare Nederlandse rondjes (wel in Nederland) waarmee ik dus niet volledig snap dat in Nederland situaties zijn waar dat zinvol is, maar goed ieder zijn ding.
In de Alpen ja, dat is ook iets anders als waar het geloof ik over ging.cheeta schreef: ↑di 6 september 2022, 07:49Waarvan akte wanneer je de beperking van een 120mm 32mm vork niet opmerkt wanneer je een 'downcountry' fully van een enigszins techy alpenafdaling afstuurt met een overdaad stenen en wortels...Peelrijder schreef: ↑ma 5 september 2022, 22:28De grenzen van het materiaal opzoekende met de nodige techniek was toen de regel, blijkbaar nu niet meer....
Ardennen was overigens prima te doen met mijn racebak en daar zaten genoeg stenen en wortels bij.
Als iemand een beter gevoel heeft bij een 34 of 36 vork dikke prima, maar voor de doorsnee rijder die voornamelijk in Nederland rijdt op de gangbare routes is een 32 afdoende.
'Some even say, riding cross country is the best form of klunking, away from the cops, the cars and the concrete'
- cheeta
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 7364
- Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
- Mijn mountainbike: Plopsaland
Ardennen merk je het verschil ook zonder meer, wanneer je op de limiet afdaalt met iets als een Hei Hei (en dropper). Als je tenminste type "bloso" routes verlaat...
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."
| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
- suravida
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 9023
- Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
- Mijn mountainbike: Staal!
- Contacteer:
Heeft Peelrijder wel eens gereden met de dikkere SID? Want ik dacht ook jaren dat mijn 32mm vork meer dan genoeg was voor NL tm Alpen. (en toegegeven, ik reed er alles wat ik durfde mee) Tot ik er met mijn Pike achter kwam dat ik niet alleen beneden kwam, maar ook nog eens keuze had in lijnen en obstakels waar ik die voorheen links liet liggen. En dat allemaal voor 250 gram extra en verder geen enkel ander nadeel....
(Voor de goede orde: Ik kan vrijwel elke route in NL ook op mijn gravelbike rijden. Soms leuk, maar vaak is een strak sturende mtb toch echt een stuk leuker)
(Voor de goede orde: Ik kan vrijwel elke route in NL ook op mijn gravelbike rijden. Soms leuk, maar vaak is een strak sturende mtb toch echt een stuk leuker)
Ik heb al een paar jaar een Sid 35mm select plus en dat is echt een puike vork. Ik heb nooit een 32mm of 28mm Sid overwogen met mijn 90+ gewicht. De diamater van stanchions gaat met de derde macht in de stijfheid dus 35mm is intrinsiek 30% stijver dan 32mm. Dat gezegd, ik heb ook zeker 10 jaar met diverse 32mm vorken gereden met veel plezier, ook in de Alpen.
Over het vergelijken van vorken. Als je 1 bike hebt met 1 vork er in is vergelijken heel lastig. je kunt er tevreden mee zijn maar dat wil niet zeggen dat het ook echt goed is. Na een aantal ritten op mijn huis ronde vallen mij soms dingen die niet goed gaan pas echt op. Ik had ooit een Pike met Charger 1 demper die ik 2 weken in de Alpen helemaal top vond, maar op de huisronde kreeg ik die voor mijn gevoel niet soepel op het kleine werk. Maar daarna heb ik de huisronde 100+ keer met een bekend stugge RS-1 upside down vork gereden en nergens last van, YMMV
En ik heb al eens gechreven dat ik 2 identieke Fox 34's had en "dacht"dat ze wel ongeveer gelijk waren. Tot ik ze back to back reed op hetzelfde rondje en er achter kwam dat ze heel verschillend afgesteld waren. Op de hardtail veel stugger dan op de fully, en dat is dan wel weer te begrijpen. De vorken waren passend bij de achterkant getuned voor een gebalanceerde ride voor/achter.
Prijzen van vorken zijn trouwens belachelijk, Fox voorop, gebuikte vorken vragen nu nieuwprijzen. Rockshox is iets beter, maar ik heb in geen tijden een vork gekocht. De Sid select was de laatste, een nieuwe "take-off" voor een schappelijke prijs. Ik ga vaak wel voor de meer verstelbare dempers maar in NL mis ik aan deze Sid Select niks. Lock out gebruik ik niet.
Enjoy!!
Over het vergelijken van vorken. Als je 1 bike hebt met 1 vork er in is vergelijken heel lastig. je kunt er tevreden mee zijn maar dat wil niet zeggen dat het ook echt goed is. Na een aantal ritten op mijn huis ronde vallen mij soms dingen die niet goed gaan pas echt op. Ik had ooit een Pike met Charger 1 demper die ik 2 weken in de Alpen helemaal top vond, maar op de huisronde kreeg ik die voor mijn gevoel niet soepel op het kleine werk. Maar daarna heb ik de huisronde 100+ keer met een bekend stugge RS-1 upside down vork gereden en nergens last van, YMMV
En ik heb al eens gechreven dat ik 2 identieke Fox 34's had en "dacht"dat ze wel ongeveer gelijk waren. Tot ik ze back to back reed op hetzelfde rondje en er achter kwam dat ze heel verschillend afgesteld waren. Op de hardtail veel stugger dan op de fully, en dat is dan wel weer te begrijpen. De vorken waren passend bij de achterkant getuned voor een gebalanceerde ride voor/achter.
Prijzen van vorken zijn trouwens belachelijk, Fox voorop, gebuikte vorken vragen nu nieuwprijzen. Rockshox is iets beter, maar ik heb in geen tijden een vork gekocht. De Sid select was de laatste, een nieuwe "take-off" voor een schappelijke prijs. Ik ga vaak wel voor de meer verstelbare dempers maar in NL mis ik aan deze Sid Select niks. Lock out gebruik ik niet.
Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2770
- Lid geworden op: zo 8 mei 2022, 10:06
suravida schreef: ↑di 6 september 2022, 11:16 Heeft Peelrijder wel eens gereden met de dikkere SID? Want ik dacht ook jaren dat mijn 32mm vork meer dan genoeg was voor NL tm Alpen. (en toegegeven, ik reed er alles wat ik durfde mee) Tot ik er met mijn Pike achter kwam dat ik niet alleen beneden kwam, maar ook nog eens keuze had in lijnen en obstakels waar ik die voorheen links liet liggen. En dat allemaal voor 250 gram extra en verder geen enkel ander nadeel....
(Voor de goede orde: Ik kan vrijwel elke route in NL ook op mijn gravelbike rijden. Soms leuk, maar vaak is een strak sturende mtb toch echt een stuk leuker)
Dan ben je ook op een andere manier aan het rijden als ik momenteel doe denk ik.
Zoals ik al aangaf ben ik van mening als je echt op snelheid wil gaan telt elke gram misschien wel en is een 32 prima, ook voor die enkele keer Ardennen of Alpen.
Als je dat vaker gaat doen is die keuze logischer, maar ik denk dat je de meeste XC elite/wedstrijd-rijders die met meer dan een 32 rijden op 1 hand kan tellen .
En ja, ik rammel ook probleemloos over alles heen op een hardtail, daar deinzen veel mensen ook al voor terug.
'Some even say, riding cross country is the best form of klunking, away from the cops, the cars and the concrete'
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2944
- Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
- Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b
De SID SL 32 mm is 1300 gr en 100 mm travel, de SID Ultimate Raceday 35 mm 1500 gr en 120 mm. Een carbon voorvork rigid ca 600 gr.Peelrijder schreef: ↑di 6 september 2022, 22:53 Dan ben je ook op een andere manier aan het rijden als ik momenteel doe denk ik.
Zoals ik al aangaf ben ik van mening als je echt op snelheid wil gaan telt elke gram misschien wel en is een 32 prima, ook voor die enkele keer Ardennen of Alpen.
Als je dat vaker gaat doen is die keuze logischer, maar ik denk dat je de meeste XC elite/wedstrijd-rijders die met meer dan een 32 rijden op 1 hand kan tellen .
En ja, ik rammel ook probleemloos over alles heen op een hardtail, daar deinzen veel mensen ook al voor terug.
Als je maar 74 kg weegt en in NL vlakkere XC trails rijdt dan zal die SID SL vast wel prima voldoen. Voor de Alpen sterk afhankelijk waar je rijdt en je skills, maar je hebt dan minder reserves.
Als je echt voor snelheid wil gaan neem dan ook zeker een carbonnen wielset en een carbonnen fiets. De vork is een keuze, maar de SID welke je ook neemt is voor NL uitstekend geschikt.
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
-
- Mtb fanaat
- Berichten: 47
- Lid geworden op: za 8 mei 2021, 09:58
- Mijn mountainbike: MTB: Kona Hei Hei (2021 alloy) / Gravel: Kona Rove DL (2022) / CX: Kona Jake (2010)
Top, dank je. Dat concludeerde ik idd ook uit de reacties. Ik besef goed dat 35mm in NL echt niet nodig is (voor mij), maar accepteer die extra grammetjes tov een 32mm wel om wat reserves achter de hand te hebben. Enige twijfel blijft Ultimate of Select, maar ik denk de eerste.