Peelrijder schreef: ↑vr 9 september 2022, 22:13
Ik herken daar helemaal niks van eerlijk gezegd, behalve dat ik fox vorken als een natte krant vind rijden.
Dan ben je ook op een andere manier aan het rijden als ik momenteel doe denk ik.
Zoals ik al aangaf ben ik van mening als je echt op snelheid wil gaan telt elke gram misschien wel en is een 32 prima, ook voor die enkele keer Ardennen of Alpen.
Als je dat vaker gaat doen is die keuze logischer, maar ik denk dat je de meeste XC elite/wedstrijd-rijders die met meer dan een 32 rijden op 1 hand kan tellen .
En ja, ik rammel ook probleemloos over alles heen op een hardtail, daar deinzen veel mensen ook al voor terug.
Maar heb je nu wel eens met een dikkere vork gereden?
Ja
Op terrein waar dat zinvoller was (bikeparks, vrij rijden omgeving Venlo en Roermond)
Weliswaar met geleende of huurfietsen, maar omdat je dan dus niet je gewennige rondjes rijdt is daar geen verschil in te merken.
Andersom wel, want die stukken in Venlo en Roermond heb ik toen met mijn merida ook gewoon kunnen rijden, dan merk je inderdaad het verschil tussen een instapvork en een 36mm 'trail' vork.
Maar op een fully met 34 of 36 voor bij bikeparks gaven mij totaal geen ander gevoel op de flowtrails t.o.v. mijn eigen fiets.
'Some even say, riding cross country is the best form of klunking, away from the cops, the cars and the concrete'
Maar heb je nu wel eens met een dikkere vork gereden?
Ja
Op terrein waar dat zinvoller was (bikeparks, vrij rijden omgeving Venlo en Roermond)
Weliswaar met geleende of huurfietsen, maar omdat je dan dus niet je gewennige rondjes rijdt is daar geen verschil in te merken.
Andersom wel, want die stukken in Venlo en Roermond heb ik toen met mijn merida ook gewoon kunnen rijden, dan merk je inderdaad het verschil tussen een instapvork en een 36mm 'trail' vork.
Maar op een fully met 34 of 36 voor bij bikeparks gaven mij totaal geen ander gevoel op de flowtrails t.o.v. mijn eigen fiets.
Op flowtrails met een huurfiets zal je idd weinig verschil merken maar toen ik van een 32mm Reba overstapte op een Formula thirty3 (33mm XC vork) was dat best een openbaring. Niet dat ik een probleem met die Reba had of ineens veel meer aankon maar het tikkeltje vage gevoel/micro-corrigeren tijdens het betere/snellere stuurwerk was wel ineens opvallend afwezig.
Misschien dat het een optie wordt om een volgende fiets met een 34 uit te gaan rusten of als deze de geest geeft een upgrade te maken naar een 34 vork.
Ik zou het op dezelfde fiets of een nagenoeg dezelfde graag nog eens uitproberen, maar die kans komt vast nog wel een keer.
'Some even say, riding cross country is the best form of klunking, away from the cops, the cars and the concrete'
Thanks! Tot nu toe alleen in de straat gerommeld om de fit goed te krijgen + sag & rebound. Grappig om te merken hoe 10mm minder travel/hoogte meteen ongemakkelijk voelde; bars erg laag en stuurgedrag ‘twitchy’. Begon me al zorgen te maken dat ik mijn vrij nieuwe Renthal carbon flat bars voor risers in zou moeten wisselen. Maar het uitwisselen van de 40mm stuurpen naar 50mm lijkt het opgelost te hebben. Verheug me op mijn eerstvolgende rit - steile klimmetjes en krappe bochtjes zouden gecontroleerder moeten gaan. Zo secuur voelt ie iig nu al. De lockout verwacht ik niet te gebruiken. Kneiterhard en ook in de “open” stand weinig vervelende deining.
Slowpoke schreef: ↑vr 16 september 2022, 17:41
Blauwe SID Ultimate is binnen en gemonteerd. Kan niet wachten om hem uit te proberen. Wat is die licht!!! En de kleur is ook gaaf
Dit is wel erg toevallig. Ik heb een Kona Hei Hei 2020 alu met een Rockshox Revelation 120 mm.
Toen ik zondag weer aan het fietsen was kwam ik tot de conclusie dat deze vork echt een downgrade is voor deze fiets.
Sinds ik de ZEB ultimate een paar keer gereden heb in mn Banshee, lijkt die zelf met al zijn gewicht beter te sturen / rijden.
Dus ik ben net als TS aan het kijken voor een upgrade voor de Kona middels een andere vork.
Ik ga alleen een stapje verder nu, ik zit toch wel erg naar een Pike te kijken, alleen omdat die voornamelijk in 130-140 geleverd worden, twijfel ik of ik een 130 mm variant zou kunnen plaatsen.
Andere merken weinig ervaring mee. Heb wel ooit een X-fusion gehad ( zit nu in de fiets van mn vrouw ) En die was kwalitatief toen ook helemaal niet slecht. Echter weet niet hoe ze nu zijn en zijn lastig aan te komen in NL
Fox is hier ook al gezegd, die vind ik erg duur....
Aan de andere kant ben ik ook wel nieuwsgierig naar de ervaring van TS met de SID??
Citaat:
My biggest fear is that when I die my wife will sell my bikes for the amount I told her they cost
suravida schreef: ↑ma 10 oktober 2022, 14:44
Ergens binnenkort is mijn Victor af en voorzien van een SID Select, en die mag je best eens lenen om te kijken wat je er van vindt.
Goed idee, maar niet dat je me probeert een nieuw frame aan te smeren he? want voorlopig ben ik weer even uitgedaan met nieuwe fietsen
Citaat:
My biggest fear is that when I die my wife will sell my bikes for the amount I told her they cost
Ik ben er heel blij mee. Sturen is veel accurater geworden en dat hij licht is, is mooi meegenomen. Wss zou ik net zo blij zijn met een 120mm Pike Ultimate Die buttercups van de 2023 versie klinken aantrekkelijk… Maar meer trail vork dan de SID 120 heeft de fiets m.i. niet nodig.
130mm zou ik echt alleen doen als je veel bergaf gaat raggen. Ik had dat eerst en toen veel last van onderstuur op vlakke bochten, zeker op gladde/losse ondergrond. Dat is nu weg, waardoor ik een stuk minder ‘stressmomentjes’ heb. Eerst had ik iets te vaak het ‘Audi gevoel’, nu stuurt de fiets meer als een BMW En steile klimmetjes gaan ook gepaard met minder gewiebel in het voorwiel.
ThaSingleTrackMastah schreef: ↑ma 10 oktober 2022, 17:24
De Pike is wat zwaarder dan de SID maar is met een andere airshaft makkelijk te verlengen, mocht je dat ooit willen.
Heb je de 32 of de 35 Revelation?
Als je de 35 heb zou je een demper upgrade kunnen overwegen met een Charger demper.
35 mm, dat is een goed idee Is dat gemakkelijk zelf te doen? ( ook al je nog nooit een vork opengemaakt hebt? )
Citaat:
My biggest fear is that when I die my wife will sell my bikes for the amount I told her they cost
Slowpoke schreef: ↑ma 10 oktober 2022, 17:11
Ik ben er heel blij mee. Sturen is veel accurater geworden en dat hij licht is, is mooi meegenomen. Wss zou ik net zo blij zijn met een 120mm Pike Ultimate Die buttercups van de 2023 versie klinken aantrekkelijk… Maar meer trail vork dan de SID 120 heeft de fiets m.i. niet nodig.
130mm zou ik echt alleen doen als je veel bergaf gaat raggen. Ik had dat eerst en toen veel last van onderstuur op vlakke bochten, zeker op gladde/losse ondergrond. Dat is nu weg, waardoor ik een stuk minder ‘stressmomentjes’ heb. Eerst had ik iets te vaak het ‘Audi gevoel’, nu stuurt de fiets meer als een BMW En steile klimmetjes gaan ook gepaard met minder gewiebel in het voorwiel.
Mooi te horen dat het voor jou een verbetering is. Ik ben door TSTM toch wel een beetje op het spoor gezet om de vork te upgraden.
Blijf t met 120 mm en toch wel de 35 mm poten een solide vork vinden. Als dan de prestaties een beetje richting een Pike gaan dan is dat helemaal goed ( en de voordeligste oplossing )
Ik rij voornamelijk rondom Groesbeek met deze fiets en daar komt ie goed tot zn recht, voor meer veerweg of bikepark dingetjes heb ik nog wel iets anders
Citaat:
My biggest fear is that when I die my wife will sell my bikes for the amount I told her they cost