Leuk, mij woorden in de mond leggen...
Ik ben voor functionaliteit. En alleen dat. Dan kun je niet zomaar conclusies gaan trekken. Als ik vergelijkingen maak, dan met vergelijkbaar materiaal. Dat lijkt mij logisch, maar zelfs dat weten sommigen te verdraaien.
Verder ben ik tegen onzin:
Peelrijder schreef: ↑di 6 september 2022, 22:53
Zoals ik al aangaf ben ik van mening als je echt op snelheid wil gaan telt elke gram misschien wel
Ik denk niet dat je met een 400 gram lichtere vork sneller gaat zijn als die vork minder goed functioneert. Dat denk ik niet alleen, dat weet ik vrij zeker. Zeker in NL telt die 400 gram niet. Want als die al verschil zou maken op 80kg (lichte wedstrijdrijder + fiets) dan is dat alleen bergop. En bergen hebben we hier niet echt. Net zo als we blijkbaar geen ruig terrein hebben.
Maar vering die werkt zorgt dat je zelfs op een 'glad' rondje in NL minder weerstand hebt en meer grip in de bochten. En onder werkende vering versta ik ook de juiste stijfheid. Met een nog zo perfect soepele en dempende 32mm vork merk ik met mijn 100kg (zware rijder + zware fiets) dat ik minder hard door de bocht ga omdat er een stukje stuurprecisie mist.
Peelrijder schreef: ↑di 6 september 2022, 22:53
En ja, ik rammel ook probleemloos over alles heen op een hardtail, daar deinzen veel mensen ook al voor terug.
En met een goede dubbelgeveerde fiets hoef je niet te rammelen, maar behoud je snelheid. Als je gaat rammelen ben je snelheid aan het verliezen.
Helaas worden hier nog teveel vooroordelen verspreid...