120 mm vork twijfels: RS SID (Ultimate/Select) of Pike

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Slowpoke
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 47
Lid geworden op: za 8 mei 2021, 09:58
Mijn mountainbike: MTB: Kona Hei Hei (2021 alloy) / Gravel: Kona Rove DL (2022) / CX: Kona Jake (2010)

Ik twijfel al een tijd over upgrade van mijn vork. Rijd een Kona Hei Hei alu fiets en mijn huidige vork RS 35 Gold is wat zwaar en 'grof' in verhouding tot de rest van de componenten.

Gezien de gestoorde prijzen van de Fox 34 is dit geen optie. Dus twijfel ik over een SID Ultimate of Select en een Pike (Ultimate, 2021 model). Qua prijs liggen ze allemaal niet ver uit elkaar. Ik ben geen Strava KOM racer, maar houd wel van doorrijden in de regio Arnhem (veel korte klimmetjes dus, en snelheidswisselingen door los zand e.d.).

Als ik naar recente 'downcountry' fietsen kijk, zoals de Trek Top Fuel 8, dan zie ik de SID (Select?) daar veel terugkomen. Deze vork heeft een RC Charger demper zonder full lockout, maar in 5 standen verstelbaar. Geen idee hoe die vergelijkt met de Motion Control op mijn 35; jullie wel? Deze demper lijkt ook op de Pike te zitten. Voordeel van de Pike is dat ik hem evt kan verlengen tot 140mm en hem af en toe voor LTHT toepassingen kan gebruiken. Maar hij is wel zwaarder.

Ik neig nu naar SID Ultimate, omdat de 2 standen (Open / Full Lockout) mij het meeste aanspreken. Ook is deze het lichtst. Mis ik iets? Of zouden jullie in deze prijscategorie een heel andere 120mm vork aanraden voor XC/DC/light trail gebruik?
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2923
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

Ik heb een SID Ultimate Raceday Debonair 35 mm, zie sig. Zeer tevreden daarmee. Lichte vork, uitstekend in vrijwel alle opzichten.

Een Hei Hei is dacht ik een XC fiets dus die SID is m.i. de juiste keuze. Meerwaarde Pike zie ik niet direct zeker niet in NL tenzij je met deze fiets heftig AM terrein en drops en zo wil doen. Pike is bovendien 300 gr zwaarder.
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16039
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

De Pike is wat beter gecontroleerd op demping als het echt hard gaat, dus maakt het verschil in ruiger buitenland. In NL ga je dat niet echt merken. Maar de Pike is ook iets soepeler op kleine oneffenheden. Meer comfort, maar ook iets meer grip in bochten. Kleine verschillen, maar ook merkbaar.

Leg je de nadruk op doorrijden, dan is de SID een goede keuze. Vanwege het iets stuggere karakter lijk je zelfs nog wat harder te gaan!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
JorisB
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 46
Lid geworden op: zo 26 april 2020, 21:13
Mijn mountainbike: Santa Cruz Blur

Hey Slowpoke! Ik heb een Fox 34 SC Float 2022 op de kop getikt voor €650, kwam van een nieuwe Scott af.
Begreep nl dat de Fox wel degelijk gebalanceerder werkt dan de SID, nieuw 34 SC bovendien maar 1550 gram.
Oftewel je zit niet per se vast aan de SID...
Slowpoke
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 47
Lid geworden op: za 8 mei 2021, 09:58
Mijn mountainbike: MTB: Kona Hei Hei (2021 alloy) / Gravel: Kona Rove DL (2022) / CX: Kona Jake (2010)

Thanks all! Fox 34 zou ik zeker voor openstaan, maar op MP zijn alle vorken op 175mm afgezaagd. Dan zou er geeneens meer een klein spacertje boven en onder de stuurpen kunnen, wat ik toch graag heb.

Dat ‘zachtere’ van de Pike vind ik dus heel aantrekkelijk klinken… wellicht biedt de SID Select dat ook, gezien de grotere demper dan de Ultimate?

Echt aggressief rotspaden af knallen zie ik mezelf niet meer doen. Daarvoor heb ik iets teveel near misses gehad en heb een gezin om voor te zorgen. Maar natuurlijk trek ik graag mijn gemiddelde snelheid op de bosgronden omhoog. En dan klinkt zo’n lichte, stijve SID Ultimate wel echt goed. Dilemma’s… 🤔
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16039
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Slowpoke schreef: zo 4 september 2022, 21:26 Maar natuurlijk trek ik graag mijn gemiddelde snelheid op de bosgronden omhoog. En dan klinkt zo’n lichte, stijve SID Ultimate wel echt goed. Dilemma’s… 🤔
Ik zei "lijk je sneller te gaan"


Met een stuggere vork ga je juist langzamer!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2923
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

Slowpoke schreef: zo 4 september 2022, 21:26 Dat ‘zachtere’ van de Pike vind ik dus heel aantrekkelijk klinken… wellicht biedt de SID Select dat ook, gezien de grotere demper dan de Ultimate?

Echt aggressief rotspaden af knallen zie ik mezelf niet meer doen. Daarvoor heb ik iets teveel near misses gehad en heb een gezin om voor te zorgen. Maar natuurlijk trek ik graag mijn gemiddelde snelheid op de bosgronden omhoog. En dan klinkt zo’n lichte, stijve SID Ultimate wel echt goed. Dilemma’s… 🤔
Ik kan niet vergelijken met Fox of Pike, maar wel met Reba en Suntour. Ik vind die SID Ultimate zeer soepel en stijf, pakt makkelijk alles wat je in NL tegenkomt qua XC.

Als extra hint: kijk vooral eens op Youtube en div vergelijkingstests, en zie bv ook Mountainbike-Magazin.de of andere bladen die vergelijkingstests doen. De SID 35 mm is veel stijver dan de Fox 34.
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
Peelrijder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2750
Lid geworden op: zo 8 mei 2022, 10:06

Ik rij met een SID SL met BRAIN, maar dat zal niet veel verschil maken.

Voor de XC rondjes in Nederland geweldige vork, stijf waar nodig en soepel waar nodig.

Heb hem ook in de Belgische Ardennen getest en daar doet hij nog beter zijn werk dan in Nederland.

In Nederland vrijwel elke omgeving wel gehad met deze vork (Zoetermeer, Bergschenhoek, Parkstad-routes, De Peel (Helmond, Best, St. Oedenrode, Vlierden, Liessel, Asten, enz.), UHR, RVN) nergens het gevoel gehad dat ik tekort kwam om teveel had.

Pike durf ik niet veel over te zeggen, behalve dat het een meer trail gerichte vork is en wellicht net iets te lomp voor een rondje Nederlandse bossen.
'Some even say, riding cross country is the best form of klunking, away from the cops, the cars and the concrete'
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29780
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Als TS twijfelt tussen een SID en een Pike zou ik niet de SID sl adviseren.
Stijf bij een vork heeft niets met de vering te maken (dat noemen we stug of hard) maar met stevigheid, stuur preciesie.
Een stijve vork buigt en tordeert minder, waardoor het voorwiel beter doet wat jij wilt.
Vooral onder zware omstandigheden en/of zwaardere rijders.
Een 32 mm SID is niet stijf.
Voor een wedstrijdrijders van 65kg prima, voor een hobbyist van 85kg geen goede keuze.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Slowpoke
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 47
Lid geworden op: za 8 mei 2021, 09:58
Mijn mountainbike: MTB: Kona Hei Hei (2021 alloy) / Gravel: Kona Rove DL (2022) / CX: Kona Jake (2010)

..
Laatst gewijzigd door Slowpoke op ma 5 september 2022, 12:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Slowpoke
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 47
Lid geworden op: za 8 mei 2021, 09:58
Mijn mountainbike: MTB: Kona Hei Hei (2021 alloy) / Gravel: Kona Rove DL (2022) / CX: Kona Jake (2010)

SID it is! Is er iemand hier die de Select vs Ultimate heeft getest? Ik kan er slechts 1 Youtube filmpje over vinden, waar ik nogal weinig mee kan. Bij Bike-Components is het verschil minimaal EUR 170. Is de 150gram verschil echt de moeite waard als de rest van de fiets ook geen ultralight is? De ‘binaire’ (on/off) lockout vd Ultimate spreekt me enorm aan, maar vlgs de Rockshox site heeft de Charger RL demper vd Select ook een full lockout. Sowieso rijd ik gewoonlijk “open”, aangezien ik nogal eens vergeet om die switch om te zetten en dan liever op veilig speel :-D

BTW SID SL valt zeker af. Daarvoor rijd ik te lomp en ben ik met 187 cm/ 74kg (lichaamsgewicht) te groot/zwaar.
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Lars TB schreef: zo 4 september 2022, 21:50
Ik zei "lijk je sneller te gaan"


Met een stuggere vork ga je juist langzamer!
[/quote]

Interessant filosofisch punt..... Willen we het gevoel hebben hard te gaan maar dan misschien daadwerkelijk iets langzamer, of harder gaan maar het gevoel te hebben langzamer te gaan. Zolang er geen wedstrijden mee gewonnen moeten worden is de eerste situatie misschien wel beter.....

Verder heeft zoals TSTM al terecht opmerkt de SID SL met Brain niks overeenkomstig met de 120mm SID met 35 poten. De eerste is slap en heeft een gemankeerde demper (wat mij betreft), de 2e is een puike trailvork light, die in mijn ervaring een vrijwel identieke ervaring levert als de Pike. Ik persoonlijk zou tot 120mm lekker die SID pakken, en daarboven de Pike.

Ik heb zelf de Select, en gereden met de Ultimate. De laatste dempt wel iets beter, maar vooral ook omdat je de mogelijkheid hebt om hem wat te tweaken naar je voorkeur. Enige reden waarom ik toch liever de Ultimate had gehad over de Select was de gefreesde kroon van de Ultimate, das toch net wat mooier. 8)
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Slowpoke
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 47
Lid geworden op: za 8 mei 2021, 09:58
Mijn mountainbike: MTB: Kona Hei Hei (2021 alloy) / Gravel: Kona Rove DL (2022) / CX: Kona Jake (2010)

Haha, ja, die gefreesde kroon en de blauwe kleur - maakt hem wel net dat beetje specialer. Het is moeilijk om het oog niet leidend te laten zijn in de keuze ;-) De Pike Ultimate in kleur zilver doet het voor mij ook leuk wat dat betreft. Al dat zwart is zo saai.
Medico
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 290
Lid geworden op: vr 2 november 2012, 04:30
Mijn mountainbike: Carbonda FM 936, on one scandal

Slowpoke schreef: ma 5 september 2022, 12:10
BTW SID SL valt zeker af. Daarvoor rijd ik te lomp en ben ik met 187 cm/ 74kg (lichaamsgewicht) te groot/zwaar.
74kg te zwaar? Dan kan geen fatsoenlijke Nl'se man zo'n vork gebruiken (sorry Aurelius en anderen die zich aangesproken voelen.. ik zelf ook bijna :lol: ). Als je er nu een 1 voor zet geef ik je gelijk :wink:

Wat ik dan niet zou doen is besparen op de demper, bij veel merken zit daar nu juist het verschil, qua prijs en performance.

En aangezien je ook een pike noemt, wat toch echt zwaarder is dan een lichtgewicht SID, zou ik je potentiele lijst langer maken, zeker als budget meespeelt (anders had je dus een fox gekozen?!). Voorbeelden: DVO sapphire, marzochi bomber, dt swiss f232, de nieuwe ohlins en via de bekende rcz is de sr suntour AION ook nog een budgettopper om er maar een paar te noemen.

Maar misschie dat Lars er nog een paar weet die ik vergeten ben?

Tipje is de bikemarkt van onze duitse vrienden. Ik heb daar van de week nog een RS Lyrik ultimate op de kop getik van paar maanden oud voor minder dan de helft van de adviesprijs...
Vakmanschap is Meesterschap

Carbonda fm 936 viewtopic.php?f=14&t=144187
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29780
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

74kg te zwaar? Dan kan geen fatsoenlijke Nl'se man zo'n vork gebruiken
Gebruiken kan wel hoor, maar met een dikkere vork merk je ineens dat het onder omstandigheden een stuk strakker stuurt.
Vooral remmen en sturen tegelijk maakt dan veel verschil.
Als zo'n SL in je fiets zit kan je er best mee rijden, maar als je een vork gaat uitzoeken als upgrade is het een ander verhaal.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie