advies kramp vingers DH remklippen

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Gebruikersavatar
borre mtb
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 466
Lid geworden op: di 12 augustus 2014, 19:52

Lang verhaal kort,
vorige jaar sleutelbeen gebroken, plaatje erop.
Na herstel paar keer stevig gevallen om dat mijn hand losliet door pijnscheut in arm/hand.
Na het verwijderen van het plaatje op sleutelbeen hier geen last meer van,
maar blijf sindsdien wel mijn handvatten erg stevig vast houden.
Iets te stevig want op DH tracks met veel remklippen / brake bumps krijg ik vrij snel last van kramp in de kootjes van mijn vingers.

Heb mijn vork (RS Yari, 180mm) afgesteld met een shockwiz op speels.
Heb rebound al wat trager of sneller gezet, maar dit maakt niet veel uit.
afgelopen week sag op 35-40% gezet dat hielp wat maar geeft ook ander rij gedrag.

Ik gebruik Ergon GA2 Fat handvaten 33mm omtrek.
Dit omdat ik grote handen heb.
Dit in combinatie met een alu Truvativ Descendant stuur.
Heb carbon stuur overwogen, maar rijd vrij lomp en fiets valt wel nog wel eens, gevoelsmatig heb ik dan liever alu dan carbon.

Zoek nu dus iets om de kramp in mijn vingers tegen te gaan.

kan zo'n vinger spier trainer daarbij helpen?
Afbeelding

of zachter handvaten, ESI Grips ??
(mijn vriendin heeft deze gehad, ik vond ze bij nat weer erg glad worden)

andere vork?
novaterra
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2900
Lid geworden op: wo 4 mei 2005, 19:27
Mijn mountainbike: Bird Aeris 9

ik zit op dit moment in Sölden, had gisteren ook last van de vingers. nu heb ik bij mijn zeb ultimate de lowspeed maximaal gezet, highspeed iets minder en rebound voor mijn eerste idee te snel. nu geen last meer.
ik zou met max 15-20% sag rijden
Bird Aeris 9 blurple
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5640
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Die vingertrainer helpt tegen armpump, niet tegen verkrampte vingers (vorig jaar als voorbereiding voor Solden gedaan). Het duurt iets langer maar uiteindelijk komt de verkramping toch.

Wellicht is het een dingetje van de Motion control demper, ik had er met de Revelation ook erg last van maar is na overstap op een DVO een heel stuk minder. Maar goed, een andere demper/vork is geen garantie dat het voor jou opgelost is (los van het feit dat dat een beetje dure grap is)

Mbt je grips:
Zelf krijg ik slapende vingers van die GA2 fats, door de oplopende vorm knelt er (bij mij) wat af. Het kan zijn dat jij daar in mindere mate last van hebt en dat het zich enkel manifesteert tijdens het harde knijpen icm de opvolgende brakebumps?
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29780
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Brake bumps = vork?
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
borre mtb
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 466
Lid geworden op: di 12 augustus 2014, 19:52

ThaSingleTrackMastah schreef: za 27 augustus 2022, 15:19 Brake bumps = vork?
Die relatie leg ik wel.
Zou het misschien ook met techniek op kunnen lossen?
Meer snelheid en alleen de toppen van van de brakebumps raken?
Gebruikersavatar
Dutch
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 17:01

Alle vingers? Of kun je het terug brenge naar remvingers of juist waarmee je "vasthoud"?

Dat laatste kan misschien komen als je te verkrampt op de fiets zit, het 1e als je je remme niet lekker hebt afgesteld in reach/ locatie tov stuur, en of dat je te hard knijpt?

Zelf heb ik reumatische vingers en kan na paar dagen bikepark altijd goed mijn vingers voelen, soms is het ook een gegeven helaas.
byorka
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8732
Lid geworden op: ma 26 juli 2004, 20:29
Mijn mountainbike: Ne ne Niner

Grotere schijven = minder hard knijpen = minder klachten
Remgreep iets anders afstellen kan ook helpen. Zelf heb ik er baat bij wanneer de hendel dichter bij de handvat staat.
Vork zacht afstellen.
Remmen tussendoor zoveel mogelijk loslaten.
Ik ploeterde en rook de overwinning!

Later bleek het alleen maar gebakken lucht te zijn.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16039
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Je vork is nu niet echt een topper op remknippen...

Maar merk je die kramp dan met remmen? Of met je stuur stevig vasthouden?
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7341
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Meer DH rijden...
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7975
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

borre mtb schreef: za 27 augustus 2022, 16:07
ThaSingleTrackMastah schreef: za 27 augustus 2022, 15:19 Brake bumps = vork?
Die relatie leg ik wel.
Zou het misschien ook met techniek op kunnen lossen?
Meer snelheid en alleen de toppen van van de brakebumps raken?
Na tuning door MST heeft mijn Pike ‘14 geen problemen meer met brakebumps. Daarna nog Luftkappe gemonteerd.
Nu soepel waar ik het wil, stug als het moet.

Uiteraard kun je bochten ook buitenom dan wel binnendoor rijden om brakebumps te omzeilen.
Gebruikersavatar
DuReal
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 901
Lid geworden op: di 17 januari 2006, 18:51

Speel eens met de afstelling van je remhendels. Dat kan nogal invloed hebben op ‘over gripping’.

Het is tegenwoordig heel trendy om je remhendels zoveel mogelijk horizontaal te zetten. Ik kreeg er ongelofelijk zere fikken van..

Blijkbaar heeft de stand van je wijsvinger invloed op hoe hard je denkt te moeten knijpen met je andere vingers.

Voor mij werkt het ook goed om mijn duim hard tegen mijn middelvinger te drukken en zo een gesloten ring vormen ipv hard in het stuur te knijpen.
Gebruikersavatar
borre mtb
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 466
Lid geworden op: di 12 augustus 2014, 19:52

novaterra schreef: za 27 augustus 2022, 13:51 ik zit op dit moment in Sölden, had gisteren ook last van de vingers. nu heb ik bij mijn zeb ultimate de lowspeed maximaal gezet, highspeed iets minder en rebound voor mijn eerste idee te snel. nu geen last meer.
ik zou met max 15-20% sag rijden
das het nadeel van mijn yari die heeft niet low en high speed settings
TenZNL schreef: za 27 augustus 2022, 14:01 Die vingertrainer helpt tegen armpump, niet tegen verkrampte vingers (vorig jaar als voorbereiding voor Solden gedaan). Het duurt iets langer maar uiteindelijk komt de verkramping toch.

Wellicht is het een dingetje van de Motion control demper, ik had er met de Revelation ook erg last van maar is na overstap op een DVO een heel stuk minder. Maar goed, een andere demper/vork is geen garantie dat het voor jou opgelost is (los van het feit dat dat een beetje dure grap is)

Mbt je grips:
Zelf krijg ik slapende vingers van die GA2 fats, door de oplopende vorm knelt er (bij mij) wat af. Het kan zijn dat jij daar in mindere mate last van hebt en dat het zich enkel manifesteert tijdens het harde knijpen icm de opvolgende brakebumps?
zou inderdaad best een nadeel kunnen zijn van de motion control demper, zijn hier misschien upgrades voor?
de ga2 fats wil ik zobizo eens gaan vervangen, goedkoopste manier om eens wat te proberen.
Dutch schreef: za 27 augustus 2022, 17:19 Alle vingers? Of kun je het terug brenge naar remvingers of juist waarmee je "vasthoud"?

Dat laatste kan misschien komen als je te verkrampt op de fiets zit, het 1e als je je remme niet lekker hebt afgesteld in reach/ locatie tov stuur, en of dat je te hard knijpt?

Zelf heb ik reumatische vingers en kan na paar dagen bikepark altijd goed mijn vingers voelen, soms is het ook een gegeven helaas.
voornamelijk de vingers om het handvat, staat dus los van het remmen en remhendel positie.
Lars TB schreef: za 27 augustus 2022, 18:34 Je vork is nu niet echt een topper op remknippen...

Maar merk je die kramp dan met remmen? Of met je stuur stevig vasthouden?
heb al stiekem zitten kijken naar een andere vork.
zeb ultimate en de DVO onyx SC zit ik naar te kijken, maar blijft een bak geld.
eerst even kijken of ik het anders op kan lossen.
cheeta schreef: za 27 augustus 2022, 19:36 Meer DH rijden...
zou graag willen, tijd ...
Gebruikersavatar
sik
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1324
Lid geworden op: wo 9 november 2005, 23:23
Contacteer:

Als de vork voor je crash goed genoeg was, dan is hij dat nu nog steeds?

Wat er veranderd is dat je nu minder ontspannen op de fiets staat.
Dat kan je weer trainen door relatief makkelijke trails te rijden en steeds sneller en losser te rijden.
Desnoods zeg je na een hobbelstuk hardop tegen jezelf “los” of “ontspan”
Op de meeste trails zijn de stukken waar je hard moet knijpen vrij kort.
Door teveel te knijpen kan je fiets minder vrij over obstakels bewegen.

Heb je na de crash en operaties weer conditie opgebouwd? Je voelt het in je handen, maar veel van wat je armen doen komt eigenlijk uit je core en schouders.

Afhankelijk van het jaartal van de yari kan je de demper upgraden naar een charger 1/2/2.1. Dan wordt het hij precies hetzelfde als een lyrik. Dat kost aanzienlijk minder dan een hele vork.
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5547
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

borre mtb schreef: za 27 augustus 2022, 21:40 voornamelijk de vingers om het handvat, staat dus los van het remmen en remhendel positie.
Ik heb ook reumatische vingers net zoals Dutch en moet mijn fiets met minimale kracht om de grips lekker zijn weg laten vinden als ik DH rij anders verkrampt het binnen no time. Zoals ik het lees hou je dus te verkrampt je grips vast wat echt niet nodig is. En wat ook belangrijk is dat je grips monteerd die in je handen passen.
Gebruikersavatar
38x10
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2038
Lid geworden op: ma 29 mei 2017, 15:02
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 / RAAW Madonna

cheeta schreef: za 27 augustus 2022, 19:36 Meer DH rijden...
Dit denk ik. Ontspannen dat stuur vasthouden. Goed warmrijden. Voldoende pauze nemen. Grote remschijven en krachtige 4 pots klauwen helpen vast ook.

Ik had het vorige week voor het eerst. Beide middel en ringvingers schoten in de kramp (eigenlijk de onderarmspieren). Ik kon ze even niet meer strekken. Raar en ook wel een beetje pijnlijk. Was na een snel en bumpy stuk direct na de lunch. Dus denk ik het gevolg van relatief koud (bloed zat in de buik om een hele grote hamburger te verteren ipv in mijn spieren) relatief hard gaan rijden. Daarna geen last meer van gehad.
Niet bikers, de leegheid van die levens schokt me. (Vrij naar Tim Krabbé)
Plaats reactie